Wie heeft er al nieuw hooi/kuil gekocht? dit jaar schaars!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jacco_h

Re: Wie heeft er al nieuw hooi/kuil gekocht? dit jaar schaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:48

Bron: www.stouten-fourage.nl

Apr 21, 2010
Schaarste ruwvoer

--------------------------------------------------------------------------------

Door de lange winter en de nog steeds trage groei raakt de voorraad ruwvoer bijna op...

Door de lange winter en de nog steeds trage groei raakt de voorraad ruwvoer bijna op en dat in heel West-Europa. Door de informatie van onze Europese contacten weten we dat er bijna geen hooi en kuil meer voorradig is. We hebben kuilvoer uit Engeland gehaald, maar het hooi en kuil is daar inmiddels ook bijna geruimd. Nu komen er zelfs Engelsen gerst laden in de Marne in Frankrijk, omdat in Engeland goede voerkwaliteit zo goed als geruimd is. In Noord Frankrijk zat heel veel stro, maar door de zeer grote vraag vanuit Zuid-Frankrijk, Italie en Zwitserland zal de voorraad van de oogst 2009 toch verkocht worden. Hooi is ook bijna niet meer te vinden. Wij moeten nog een paar vrachten ophalen en dan is het gedaan. Voor Duitsland geldt eigenlijk hetzelfde verhaal: Oostenrijk en Zwitserland zorgen ervoor dat de oogst vanuit Duitsland ook leeg zal zijn. Dus laten we maar hopen dat we gauw warm en vochtig weer krijgen, zodat de voorraad ruwvoer kan worden aangevuld met nieuwe oogst.

Stro lijkt er nog genoeg te zijn al wordt het steeds lastiger om stro van goede kwaliteit te krijgen. Stouten Fourage heeft nog genoeg stro in eigen opslag. Onze contacten in Noord-Frankrijk hebben ook nog wat in stock. Toch komen we steeds meer boeren tegen die leeg zijn. Graszaadhooi is bijna geruimd. We hebben nog wat gesneden rietzwenk en wat engels raai. Gedorsen luzerne is helaas ook zo goed als op. Jammer, want over dit produkt krijgen we veel positieve reacties. We proberen dan ook dit seizoen in Frankrijk een paar duizend ton te laten persen. Dit gebeurt pas in augustus, omdat de eerste snee luzerne gemaaid wordt voor de drogerij en de tweede snee laten ze uitgroeien voor het zaad. Wat daarna na het dorsen overblijft is voor ons: een kei-harde (goede) pensprik.

Alles staat en valt in onze branche nog altijd met het weer. Het is niet te hopen dat we een droog jaar krijgen zoals in 1976, omdat er op rijafstand geen voorraden met ruwvoer zitten. Ik hoop maar dat degene die dit leest bij zichzelf denkt: 'begin mei, waar hebben ze het over! Het is mooi warm en vochtig weer, alles groeit als een tierelier en er staan mooie sneden gras en de gerst en de tarwe zie je groeien met de dag!'

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:57

"Begin Mei..." ondertussen zijn we wel 6 weken verder en ik zie hier rondom dat de weilanden allemaal al gehooid zijn.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:59

Wij betalen nu een euro meer per (grote) baal.
Vorig jaar €35,- dit jaar dus €36,-

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:59

Dat bericht slaat denk ik eerder op de voorraa van afgelopen winter. Nu is juist alles weer in volle gang.
21 april was er nog niets gemaaid voor dit jaar dus dit kan niet over dit seizoen gaan lijkt mij...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:01

dynamiek schreef:
Ik geloofde er ook niks van, vandaar ik een topic startte om te kijken wat jullie betalen ;)

onze eerste snee van vorig jaar, 1 week later dan dit jaar, was 34 balen. Dit jaar, ongeveer zelfde oppervlakte: 11 balen.
Mijn buurman boer had naar zijn eigen zeggen ook een slechte eerste snee opbrengst.
Hij bemest veel dus met wat mazzel haalt hij er nog een goede 2e en 3e snee af. Ik twijfel of ik nog een keer laat bemesten om er ook nog een 2e snee vanaf te kunnen halen voor de paarden weer op het hooiland moeten lopen. prijs tussen zelf laten wikkelen en presen of inkopen was vorig jaar zo klein dat ik het bijna niet het risico waard vind. Maar als overal de prijs omhoog gaat, dan kan ik beter wel zelf nog een keer maaien.

reden:
lange koude winter, pas laat kunnen bemesten, daarna droge periode, dus groeide het gras niet. nu is het er hier net af en het is nog steeds erg droog.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 22-06-10 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:04

ElCamino schreef:
Dat bericht slaat denk ik eerder op de voorraa van afgelopen winter. Nu is juist alles weer in volle gang.
21 april was er nog niets gemaaid voor dit jaar dus dit kan niet over dit seizoen gaan lijkt mij...

Dat denk ik ook. Mensen die nu nog hooi zoeken voor het einde van het seizoen hebben problemen (ik heb het zelf ondervonden, nieuwe paarden aten meer dan ik had gerekend ;) ) waardoor ze meer moeten betalen. Ik denk dat er met het nieuw seizoen geen problemen gaan zien, hier zijn ze al volop aan het hooien!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:05

Nou ik haal maar 60 balen van mijn weitje, maar ik gok dat ik nu iets van 1,75 in totaal kwijt ben, anders zit ik aan mimimaal 3,50 tot 5,50 euro !!
Ik heb nu net laten spuiten en wil voor de regen van komende week gaan doorzaaien. Maar ik vermoed niet dat er nu nog een 2e snee af gaat komen dit jaar.

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:07

Wij hoeven nooit hooi of kuil te kopen, want dat hebben we altijd zelf. ;)
Maar ik hoor wel dat veel wat van ons willen kopen, maar mijn vader doet het voor altijd de zelfde prijs, omdat dat altijd bekenden zijn. ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:08

hihi, ik neem aan kleine baaltjes dubbeldun?
ik heb van die grote ronde :P
persen en op de plek laten zetten geeft al snel een kostprijs boven de 15 euro per stuk.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 22-06-10 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:09

Wij hebben nog genoeg paken van vorig jaar staan.
Was bedoeld als hooi, maar helaas kwamen de buien eerder als dat wij het spul in kleine pakjes konden hebben dus is alles maar in grote pakken geperst.
M'n vriend wil dit neit aan de koeien voeren, en voor de 2 enters was dit te veel, komend winter kunnen ze de pakken denk ik wel aan.

De eerste snede was erg laat, maar de 2de snede kan er al wel bijna af. Het seizoen is nog nei op de helft, dus er is nog genoeg gras in aantocht, tenzij we nu zo'n extreem hete en droge zomer krijgen.

Denk eerder dat het wat bangmakerij is. Ook stro is bijvoorbeeld erg goedkoop, ca € 115,- per ton.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:11

DubbelDun schreef:
Nou ik haal maar 60 balen van mijn weitje, maar ik gok dat ik nu iets van 1,75 in totaal kwijt ben, anders zit ik aan mimimaal 3,50 tot 5,50 euro !!
Ik heb nu net laten spuiten en wil voor de regen van komende week gaan doorzaaien. Maar ik vermoed niet dat er nu nog een 2e snee af gaat komen dit jaar.

Bemest je je weide wel?
Of laat je er ook nog paarden op grazen?
Ik heb afgelopen winter trouwens grote ronde bale gekocht voor € 25,- stuk.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:19

Onze boer kon ook nergens meer wat krijgen. Was door eigen voorraad heen en het bestelde spul moest zelfs helemaal uit Oost Duitsland komen. Gevolg was dat toen het land eenmaal gemaaid kon worden dat verse hooi meteen als voer gebruikt wordt en niet eerst 6 weken heeft gelegen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:29

dynamiek schreef:
Ze zeggen dat er aankomende week een hittegolf komt :+ eerst zien dan geloven ze zitten er wel vaker naast het weer voorspellingen.

Ik duim dat ze gelijk hebben :D hier is nl vanmorgen net gemaait om te hooien. En ik hoop dat we zondag kunnen pakken. Dus van mij mag die hittegolf komen ;)

Een tekort geloof ik ook niet helemaal in. Ik denk dat wij het record van 2 jaar geleden gaan overtreffen. Vorig jaar kan ik niet meetellen omdat de "kleine" pers toen kapot was en ze met het grote stropers geperst hebben. Balen van 1x1x1.20 := niet te hanteren die dingen. Maar 2 jaar terug hadden we 64 balen van ca. 1,7 Ha. (formaat 120x90x60). En ik liep gister nog over het hooiland, ehhh het doolhof :D het gras stond bijna tot mijn schouders. Dus het zal me benieuwen hoeveel het gaat worden :D

Overigens de boeren hier in de omgeving hebben hun 2e snee nu op het land liggen. Dus ik denk dat het nog best wel mee gaat vallen. Kwa stro weet ik wel dat mijn buurman een groot gedeelte dit jaar laat versnipperen en onder gaat ploegen. Hij is dat van vorig jaar niet allemaal kwijt geraakt. Ik krijg mijn portie, en als er nu nog iemand komt die hebben wil prima, maar de rest heeft komend winter pech.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 13:29

Wij wachten en wachten gisteravond op het hooi, wat bleek mijn buurman had het verkeerd begrepen en nu komen ze vandaag om half vijf 300 baaltjes hooi leveren, dus we moeten nog aan de slag :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:24

annastasia schreef:
Bemest je je weide wel?
Of laat je er ook nog paarden op grazen?
Ik heb afgelopen winter trouwens grote ronde bale gekocht voor € 25,- stuk.

Het is in het voorjaar geïnjecteerd en groeide als kool, véél harder als het gras bij de buren (dat heeft nu een griepspurt).
De paarden lopen er indien mogelijk het hele jaar op en in het voorjaar als het gaat groeien zet ik een deel af om te hooien.

Vraagje voor de zelfhooiers... hoe kort maaien jullie het gras om te hooien???
Ik heb nl de indruk dat dat bij mij misschien té kort gemaaid is (zeker verleden jaar). Na het maaien was het land zo goed als kaal en er is toen enorm veel paardenbloem in gekomen. Vandaar dat ik het dit jaar heb laten spuiten en straks ga doorzaaien.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:15

pfff....dat vind ik lastig....het gras is uitgegroeid, heeft aren gehad en is beetje paars gekleurd bovenin....sommige stukken komt het tot mijn navel.....
Wij maaien zo laat mogelijk om hooi te krijgen waar niet zoveel in zit. Ik schreeuw altijd te vroeg dat het eraf moet....

De eerste keer is bij ons meestal eind juni/begin juli....wat voor de kuil de2e snee is is bij ons de 1e snee....en dan hopelijk laat dit jaar nog eens....

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:49

Wij hebben net 16 ton gedorst hooi gekocht, voor € 165,- ex btw per ton. Dit zijn wel kleinere balen dan die we vorig jaar hadden en dus al iets duurder dan grote balen. (toen hadden we balen van 500 kg voor € 130,- ex BTW per ton)
Diverse fouragehandelaren gebeld en het is nog maar de vraag hoeveel er in de handel gaat komen. is sterk afhankelijk van het weer de komende maand.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:28

Deaglán schreef:
Mariskatw schreef:
Het was weliswaar in plastic verpakt, maar feitelijk was het gewoon hooi.

Sorry niets persoonlijks hoor maar van dit soort opmerkingen kan ik zo moe worden :O . Hoe je het ook wend of keert, voordroog is altijd anders van samenstelling dan hooi vanwege de fermentatie die in het plastic plaats vindt. Het betere voordroog kan dan mss dicht in de buurt van hooi komen maar de zuurgraad is altijd hoger.
Als het idd zo makkelijk was zouden ik en mijn pony's geen problemen hebben.

Ja ok, sorry voor mijn kort door de bocht reactie, je hebt gelijk dat voordroog in plastic anders is als 'gewoon' hooi, ik doelde eigenlijk op de droogte van het hooi/voordroog in het plastic. Dat was feitelijk zo droog als hooi. Zal volgende keer beter nadenken voordat ik wat neertyp.

mirgino schreef:
Mariskatw schreef:
Wij hebben vorig jaar van het land van mijn vriend zijn vader hooi in balen laten persen, ongeveer 2 hectare had hij over. Daar hebben wij de hele winter van gevoerd (3 paarden). Het was weliswaar in plastic verpakt, maar feitelijk was het gewoon hooi. Een van mijn paarden mag ook geen kuil, maar heeft nergens last van gehad!

Na de eerste snee kon de vader van m'n vriend nu al zeggen dat hij wel zo'n 3 hectare gras overhoudt dit jaar wat ik mag gebruiken (de opbrengst van de eerst snee was gewoon al enorm). En dan hebben ze ook nog twee silo's erbij gebouwd over deze winter. Tot nu toe is de opbrengst hier op de Groningse klei dus goed!

bij de buurman hier in Heenvliet was de opbrengst bij de helft minder dan vorig jaar,en was al later met hooien
maar het gras was gewoon stukken minder dit jaar
jullie hebben zeker veel opbrengst dan vergeleken met hier.

Ja blijkbaar wel. Vooralsnog meer als vorig jaar dus.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:41

Het hooi van vorig seizoen zal idd wel bijna op zijn. Dus dat is schaars en vast ook duur. Maar de nieuwe oogst is bijna binnen vgl mij.
Wanneer beginnen jullie de nieuwe te voeren?
Ik weet dat pakjes hooi direct gevoerd kunnen, maar hoe lang laat je de balen voordroogkuil staan alvorens ze te voeren?
Wij hebben de 1e snee in voordroogkuil in balen ( bijna hooi) binnen 15 stuks dit keer, vorig jaar waren het er 28 van hetzelfde stuk land!! Nu net nog een klein deel van de wei gemaaid ( was blijven staan) om te hooien, dit wordt in kleine pakjes geperst.
( Moet het wel mooi weer blijven!!)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:28

@ Elmyh: Pakjes hooi mag je NIET direct voeren. Die moeten 6 weken besterven.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 06:00

Zo gisterenavond aan het zwoegen geweest wat een zware balen en zo lang en groot (de jongens hadden zelfs last van de zwaarte met sjouwen), maar wat een mooi hooi!
We hadden er 300 besteld maar kregen er maar 200, omdat er niet meer was.

Nu twijfel ik of ik genoeg zal hebben voor 1 jaar voer voor een paard en een shet?

Ik dacht dat hooi 8 weken moest afsterven, ik laat het zelfs nog veel llanger liggen voordat ik eraan begin.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:21

200 kleine baaltjes ??? Heb je denk ik niet genoeg aan...als je 1.5 dag met een baal doet kom je tekort, ook als je 2 dagen met een baal doet zit je krap denk ik.

Ik voer met 2 paarden een baal per 1.5 dag. Dan staan ze van 1 november tot 1 mei NIET in de wei.Dus ik voer dan 7 maanden lang een baal per dag....is ruim 200 balen.
De opbouwperiode voer ik nog hooi bij en in de zomer gaan ze na 17.00 uur naar de bak en krijgen ze een mini-plakje...
IK red het dus niet....maar ja, weet niet hoeveel jij voert?? Bij mij hebben ze normaal als ze niet in de wei staan onbeperkt hooi...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:22

En kleine baaltjs mag je idd NIET meteen voeren, ligt een beetje eraan hoedroog het is maar wij wachten tussen de 6 a 8 weken voordat we voeren...
Meestal heb ik nog partij ouder hooi liggen of koop ik dat.

Gisteren hebben ze wel lekker geschud....nog even een fazantenfamilie gered van de schudder........

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:43

Ik hoorde gisteren al dat een kennis van mij nu bijna 2x meer kwijt was voor hetzelfde hooi.Normaal lag de prijs rond de 30 euro per grote baal nu moest ze 55 per grote baal afrekenen. (omgeving den bosch/rosmalen)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 09:37

ElCamino schreef:
200 kleine baaltjes ??? Heb je denk ik niet genoeg aan...als je 1.5 dag met een baal doet kom je tekort, ook als je 2 dagen met een baal doet zit je krap denk ik.

Ik voer met 2 paarden een baal per 1.5 dag. Dan staan ze van 1 november tot 1 mei NIET in de wei.Dus ik voer dan 7 maanden lang een baal per dag....is ruim 200 balen.
De opbouwperiode voer ik nog hooi bij en in de zomer gaan ze na 17.00 uur naar de bak en krijgen ze een mini-plakje...
IK red het dus niet....maar ja, weet niet hoeveel jij voert?? Bij mij hebben ze normaal als ze niet in de wei staan onbeperkt hooi...

Ik heb grote balen hooi ze zijn erg zwaar, maar ik denk ook dat ik zeer zeker er nog 100 bij moet hebben.
Vandaag maar weer eens gaan bellen.