Wel of niet de wei uitmesten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L_briljant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:29

Bij mijn shet deed ik het wel elke dag, maar waar mijn paardje nu staat gebeurd het niet.. ze worden gewoon veel verweid.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:59

Ik mest de wei elke dag uit :P .

Bewerkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:45

Wel natuurlijk.
Een schone wei is toch wel fijn :)

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:49

Nibbit schreef:
Ik doe het wel.
De wei blijft netjes en de kans op een wormbesmetting is veel kleiner

ja daarom doe ik het ook ik bedoel waarom zou je het niet doen??

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:50

Ook wij mesten de weide elke dag uit. Zo houd je idd de grasmat beter, plekken waar mest ligt daar eten de paarden niet meer.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:50

Ik heb 3 stukken waarvan 1 stuk altijd een paar weken "rust"heeft.
De overige 2 stukken doe ik minimaal 2x per week, maar liefst nog meer, dat scheelt me ook weer werk.
Ik heb er een hengstje bijlopen die ijverig mest en dat vervolgens weer fijn uitveegt, erg leuk :D

Wietse_07

Re: Wel of niet de wei uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:51

Ik zou het liefst ook de wei uitmesten. Maar het is zo,n grote groep.. Dus daar ga ik niet in m,n eentje aan beginnen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:52

Tosadog schreef:
Ik heb 3 stukken waarvan 1 stuk altijd een paar weken "rust"heeft.
De overige 2 stukken doe ik minimaal 2x per week, maar liefst nog meer, dat scheelt me ook weer werk.
Ik heb er een hengstje bijlopen die ijverig mest en dat vervolgens weer fijn uitveegt, erg leuk :D

Als ik dit lees ben ik zo blij dat het groepje van mijn ruin (nu nog 2 merries, komt binnenkort een 3e bij) heel netjes is. Ze mesten op 3 vaste plekken op het land zolang ik het bijhoudt. Als het niet schoon is, mesten op meer plekken.
Het groepje het op het naastgelegen landje is wat dat betreft rommeliger. Die mesten het hele land door. Veel meer werk om dat schoon te houden, maar ook daar houden de eigenaars het bij.

Lennie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:02

Mijn paard staat in een grote wei met veel paarden.. Somige paarden worden niet ingeeent met een wormenkuur en niet met entingen. Dus heb ik besloten om iedere dag even de drollen uit de wei te halen. Zo voorkom je ziektes en komen er geen wormen. En schild het je dus geld.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:07

wij deden het "vroeger" wel, ik kon mijn vader wel wat dat dit moest.
inmiddels meer wei, en meer paarden, dus dat is gekkenwerk gewoon. heb wel genoeg aan de stallen, en een fulltime baan, laat staan de training :+
mijn ervaring is, ook al haal je de mest eruit, ze vreten er een jaar later nog niet hoor, bij ons hebben ze wel vast "schijtbulten".
verder wordt de wei goed onderhouden op alle mogelijke manieren (boerenfamilie) mest onderzocht en regelmatig waar nodig ontwormt!

Gina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:08

ik zou het wel doen :D
wel zo fijn voor je pony/paard

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:52

en als je 12 paarden hebt staan? je fulltime werkt?
je wormen etc alles goed in de gaten houd. en de wei verder goed onderhoud dmv slepen etc?? Dan nog?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:52

precies, ik heb de wei liever ook schoon, maar onze wei is giga groot, staan 20 paarden op, dat is geen doen, tenzij je met je stalgenoten een schema maakt, maar dan moet wel iedereen daar aan mee willen werken..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:24

wij gaan dit jaar voor niet
we hebben drie flinke stukken die we gebruiken met strookbegrazing
1 weide leeg, op naar de volgende en de gebruikte weide slepen
volgende leeg, op naar de derde en de tweede slepen
en als de derde leeg is zelfde verhaal en weer op de eerste beginnen

de kraamwei mest ik wel ,.

Nynke_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:15

Bij de pensionstalling waar mijn paard staat mesten ze nooit de wei uit..

en om dat nou helemaal alleen te gaan doen..

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:53

De grote wei (en dan bedoel ik heeeel groot, 15 min. lopen tot achterin) niet, maar als een paard een tijdje alleen op een kleiner weitje heeft gestaan halen we altijd de mest er uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:55

stukjes waar ze jaar in jaar uit oplopen ruim ik op.
waar ze af en toe oplopen en wat tussendoor gemaaid wordt sleep en bloot ik en ruim ik niet op.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:10

Nynke_c schreef:
Bij de pensionstalling waar mijn paard staat mesten ze nooit de wei uit..

en om dat nou helemaal alleen te gaan doen..

Ik doe het nagenoeg altijd alleen. Mijn paard staat gelukkig niet op een heel groot stuk en maar met 2 andere paarden (waren er 3 en er komt binnenkort weer 1 bij). Dus qua hoeveelheid prima te doen nadat ik de eerste lading eruit heb gehaald (week lang elke dag een kruiwagen vol).
Heb gemerkt dat de paarden (dit groepje in ieder geval) minder door de hele wei mesten als het wordt bijgehouden.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:19

Ik mest mijn weitje iedere dag eventjes uit, heb 1 C pony & 1 Shetlandpony, en nou om moeilijk te gaan doen om 6 hoopjes. Ze staan alleen s'nachts op stal.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:21

Ik probeer elke week de weilanden/bak uit te mesten, maar soms blijft het er ook wel een week bij.

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:38

Ligt eraan hoe groot je weide is. Als het niet zo groot is of als er relatief veel paarden op staan, zou ik de mest wel regelmatig (iig 2x per week, maar als je 't elke dag doet is 't een stuk minder werk ;) ) weghalen. Allereerst omdat hopen mest het gras eronder verstikken en vooral ook om zo min mogelijk wormen op je land te krijgen. Waar (veel) gemest wordt, laten de paarden ook het gras staan, dus als je niet zoveel land hebt, dan is het begraasbaar oppervlak steeds kleiner.
Als je de mest wil laten liggen, dan moet je toch zeker af en toe het land 'slepen' zodat de bergjes uit elkaar worden getrokken en zo het gras eronder weer lucht krijgt en wormeieren worden blootgesteld aan lucht en zonlicht en zo doodgaan.
Een oud trucje is ook om je paarden een schepje hele granen te geven, de vogels (en vooral kippen als die er ook lopen) trekken dan de mest uit elkaar. Scheelt een boel werk :D

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:39

Wij mesten de weides elke dag uit. Okee, soms sla ik een dagje over, maar over het algemeen wordt het elke dag gedaan.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:40

Marjolein_B schreef:
Een oud trucje is ook om je paarden een schepje hele granen te geven, de vogels (en vooral kippen als die er ook lopen) trekken dan de mest uit elkaar. Scheelt een boel werk :D

Vind ik persoonlijk juist meer werk. Als je met een mestboy uitmest is een 'hele' hoop juist makkelijker weg te halen.

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:43

Ik haal elke dag en het land en paddock leeg. (6 pony's)
Ze poepen allemaal netjes aan de zijkanten, dus hoef niet het hele land kris kras door. En mijn hengst heeft twee vaste plekken
Het is in totaal 20 min tot een half uurtje werk.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:07

Wij doen het dagelijks (d.m.v. schema). Bij ons staan de paarden (4 in totaal) in de winter overdag in de paddock en in de zomer overdag op t land. Bij beide wordt alles er dagelijks uit gehaald.
De 4 shetjes staan 24/7 buiten en daar wordt dit ook dagelijks in een schema gedaan.
De wei is niet heel groot en als dit niet gebeurt wordt het toch een bende en is de kans op wormen groter...