Kopie van paspoorten paarden inleveren op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:26

En wat gebeurt er als je stallen, bak en weidegang huurt? Er staat wel een huis bij en de stallen zijn van die mensen. Maar die verhuren het alleen. Je dient alles zelf te doen.
Naar wie moet dan het paspoort?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:14

Alle inns en outs en wijzigingen kun je lezen op:
http://www.nl-paardenpaspoort.nl

Citaat:
a) „houder”: elke natuurlijke of rechtspersoon die het eigendomsrecht
heeft over of in het bezit is van een paardachtige
of belast is met het houden ervan, al dan niet tegen financiele
vergoeding, zowel permanent als tijdelijk, ook tijdens het
vervoer, op markten of tijdens wedstrijden, races of culturele
evenementen;

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:28

beantsje schreef:
Kon het niet laten...toch nog maar een mail gestuurd aan het PVE
Citaat:
Volgens regelgeving dien ik als pensionklant het originele paspoort van mijn paard in te leveren bij de pensionstal.
Dit stuit voor heel veel mensen op bezwaren, het is erg onpraktisch; neem bijv. het feit dat je hem elke keer weer moet opvragen als je op wedstrijd/naar les gaat en elke keer weer inleveren, met de bijbehorende administratie. Bovendien speelt het in bezit hebben van het paspoort een rol bij geschillen omtrent het eigendomsrecht van een paard.

In België volstaat het daarom sinds kort als op de pensionstal een kopie aanwezig is, tesamen met een vermelding van de locatie van het originele paspoort.
Bron:
http://www.vlaamspaardenloket.be/_html/ ... age=nieuws

Is het te verwachten dat er in Nederland een soortgelijke aanpassing van de regelgeving komt?

Ik ben benieuwd. Verwijzen naar Europese regelgeving wordt nu wel lastig...

Is hier al antwoord op gekomen?

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:50

Marion71 schreef:
...Als eigendomsbewijs geldt het paspoort niet, maar het aankoopbewijs (rekening of kwitantie) of het stamboekbewijs...

Oké, snap ik. Maar hoe zit het dan met mij als Belgisch Trekpaard eigenaar? In mijn geval is namelijk het KVTH Stamboekbewijs mijn eigendomsbewijs, maar direct dus ook haar medisch paspoort, incl chipnummers ed. En mooi dat ik dat NIET ga afgeven. Dat ligt heel goed thuis in mijn eigen kluis. Mocht er controle komen op stal, dan belt de ph maar, dan kom ik het direct tonen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:58

Anne Marie schreef:
Marion71 schreef:
...Als eigendomsbewijs geldt het paspoort niet, maar het aankoopbewijs (rekening of kwitantie) of het stamboekbewijs...

Oké, snap ik. Maar hoe zit het dan met mij als Belgisch Trekpaard eigenaar? In mijn geval is namelijk het KVTH Stamboekbewijs mijn eigendomsbewijs, maar direct dus ook haar medisch paspoort, incl chipnummers ed. En mooi dat ik dat NIET ga afgeven. Dat ligt heel goed thuis in mijn eigen kluis. Mocht er controle komen op stal, dan belt de ph maar, dan kom ik het direct tonen.

Nope het paardenpaspoort is geen juridisch bewijs van eigendom.. dat er naast het paspoort geen los stamboekbewijs wordt afgegeven maakt niet uit.

Wat je PH kan doen is je de deur wijzen, je PH is nl verantwoordelijk dat de papieren kloppen en dat er paspoorten zijn, en de boetes bij controle zijn niet mis...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:57

Anne Marie schreef:
[Dat ligt heel goed thuis in mijn eigen kluis. Mocht er controle komen op stal, dan belt de ph maar, dan kom ik het direct tonen.

En dat zit je lekker van je vakantie te genieten in Zuid-Frankrijk of je zit voor je werk aan de andere kant van NL. Een ph heeft geen 3 uur de tijd om te tonen maar moet dat direct. Prima dat je je papier wilt houden, groot gelijk heb je, maar dan moet je je paard ook maar in de kluis stoppen. Er zijn weinig Belgische Trekpaard € 7.600,00 waard....... Dat bedraagt de eerste boete namelijk.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:46

Marion71 schreef:
Anne Marie schreef:
Dat ligt heel goed thuis in mijn eigen kluis. Mocht er controle komen op stal, dan belt de ph maar, dan kom ik het direct tonen.

En dat zit je lekker van je vakantie te genieten in Zuid-Frankrijk of je zit voor je werk aan de andere kant van NL. Een ph heeft geen 3 uur de tijd om te tonen maar moet dat direct. Prima dat je je papier wilt houden, groot gelijk heb je, maar dan moet je je paard ook maar in de kluis stoppen. Er zijn weinig Belgische Trekpaard € 7.600,00 waard....... Dat bedraagt de eerste boete namelijk.

Zuid Frankrijk? Hmmm, nee dank je. Verder vind ik het een behoorlijke generalisering om te stellen dat een Belg geen groot bedrag waard zou kunnen zijn. Buiten het feit dat er wel degelijk Belgen zijn die zelfs vele malen meer waard zijn, sentimentele waarde is niet in geld uit te drukken. Elk paard kan voor zijn eigenaar behoorlijk wat waard zijn.

beantsje

Re: Kopie van paspoorten paarden inleveren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:03

Ik heb mijn PH even gevraagd; die was stomverbaasd. Maar hij zegt dat hij er helemaal geen belang bij heeft. Nou ja, hij kon hem gerust krijgen hoor, ze zijn erg precies, maar als hij hem niet hoeft, dan niet!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:05

Anne Marie schreef:
Marion71 schreef:

Ook het stamboekbewijs is geen keihard eigendomsbewijs. dat is alleen een aankoopbewijs zoals een koopcontract.
Maar zoals eerder vermeld, in Belgié is een kopie voldoende.

Ik heb helaas nog geen reactie van het pve...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:02

[quote="Anne Marie]
Zuid Frankrijk? Hmmm, nee dank je. Verder vind ik het een behoorlijke generalisering om te stellen dat een Belg geen groot bedrag waard zou kunnen zijn. Buiten het feit dat er wel degelijk Belgen zijn die zelfs vele malen meer waard zijn, sentimentele waarde is niet in geld uit te drukken. Elk paard kan voor zijn eigenaar behoorlijk wat waard zijn.[/quote]

Er zijn ook paarden die verkocht worden voor een paar miljoen, maar dat zijn er verrekte weinig hoor! Ik heb ze gelukkig niet op stal staan. Bij de meesten die ik wel op stal heb staan, kan ik heel veel nullen wegstrepen.
Wees eerlijk de meeste Belgen die jaarlijks gefokt worden, gaan enkele reis richting Italië, zeker de hengsten. De merries kunnen weer veulentjes krijgen en zo houdt het zichzelf in stand. Afschuwelijk vind ik dat, maar het is wel realiteit. Ikzelf ben een Belgen-fan, kastanjebruin met staart, had je niet gedacht, denk ik. Ooit komt er een, naast m'n bloedpaarden. Een heel mooi contrast, vind je niet?

De emotionele waarde van mijn paarden is niet in geld uit te drukken en dat staat er ook helemaal buiten. Maar jij als eigenaar hebt makkelijk l*llen, de boete krijgt de ph en wat doe je dan? Neem je dan ook je verantwoordelijkheid en zeg je "Ik wilde mijn paspoort thuis in de kluis houden omdat de sentimentele waarde van mijn paard niet in geld uit te drukken is, dus ik betaal de boete van € 7.600. Als ze bij hercontrole opnieuw op de stoep staan betaal ik ook de volgende boetes van € 19.000 euro"? Dat is waar we het over hebben.
Waarom wil je het paspoort eigenlijk niet afgeven? Zoals eerder aangegeven, is een paspoort geen eigendomsbewijs maar veel andere zaken wel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 00:07

Ik heb dat in zoverre nooit begrepen dat wanneer je de PH niet vertrouwd, waarom staan je paarden daar dan?

Anderzijds kan ik me voorstellen dat voor sommigen het paspoort HET bewijs is dat ze een paard hebben/de eigenaar zijn van een paard. En de angst dat bij een meningsverschil de ph het paspoort achterhoudt... (heb het dan niet over een achterstand in de betaling, wat dan evenmin mag) waardoor je wettelijk gezien je paard weer niet mag verplaatsen/vervoeren en je 'nieuwe PH in gebreke blijft.

Al met al maken de regels het voor de eigenaar van het paard er niet gemakkelijker op. Men zou het voor de eigenaar en PH gemakkelijker maken indien men mag werken met kopiën voor de boekhouding en dat het paspoort binnen een bepaalde termijn getoond moet kunnen worden.
Zo'n kopie zou dan 'echt' gemaakt kunnen worden door de PUI, als een soort uitneembare bijlage van het paspoort, puur voor die mensen die hun paard in de opfok/pension ed hebben staan...
Op die 'koie' zouden dan alle belangrijke gegevens komen te staan, wel/niet geschikt voor menselijke consumptie, signalement, chipnummer, eigenaar (voor het opvragen voor het origineel van het paspoort)

Dat scheelt een hoop gedoe voor die mensen die veel onderweg zijn met hun paard (les, wedstrijden etc) maar ook voor PH,paspoort afgeven voor vervoer, zorgen dat paspoort weer terug etc...

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:13

Marion71 schreef:
...Waarom wil je het paspoort eigenlijk niet afgeven? Zoals eerder aangegeven, is een paspoort geen eigendomsbewijs maar veel andere zaken wel.

In mijn ogen is het papier waarop staat eigenaar: de heer of mevrouw Die-en-die het "eigendomsbewijs" van een paard, en laat dat nou op de stamboekpapieren van mijn Belgisch geboren Belgje staan. ;) Dat dat niet de gebruikelijke gang van zaken is in ons land, tja, leg dat het Belgisch KMBT maar uit. Die hebben namelijk het paspoort van mijn Belg afgegeven. Ik heb haar als nieuwe eigenaar laten overschrijven naar het KVTH , maar het oorspronkelijke papier blijft bij het paard. Het stamboekbewijs van het Belgisch Stamboek dus, wat in mijn geval dus toch echt ook eigendomsbewijs is.

Verder vertrouw ik wel degelijk mijn ph, maar als jij je duurbetaalde oldtimer cabrio in een winterstalling zet geef je je deel 3 toch ook niet af aan de garagehouder? Persoonlijk vind ik het heel vreemd dat dit wel moet bij levende have. Het enige wat je hoort te doen bij je oldtimer is aangeven bij het RDW dat de stallingsplaats is gewijzigd per die en die datum. En aangezien we dat toch al gewend zijn te moeten doen bij de verzekering van onze paarden, lijkt het me een mooie oplossing om aan de hand van de chipgegevens een stallingsadres registratie te hebben voor paarden. Voordeel is ook dat in geval van diefstal of ontsnapping er feilloos gezegd kan worden waar en bij wie een paard hoort. Dan heeft het AID of welke instantie het ook mag zijn die de controles uitvoert ook weer een mannetje of tig minder nodig. Bespaart weer een hoop €€ in mijn ogen terwijl ze toch weet hebben van het aantal paarden er gestald staan en op welk adres... Periodieke controles kunnen altijd uitgevoerd worden, maar kom op, zeg nou zelf: waarom zijn onze paarden dan gechipt als we die chip voor zulk soort dingen niet kunnen gebruiken? Chipreader erlangs: ja, dit paard hoort hier, nee, deze niet.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:22

En als je zulke toestanden dan leest, ben ik maar weer blij dat ik in ons belgenlandje woon :)
Mijn PH heeft zoiets al wel eens vermeld maar zolang hij er niet achtervraagt, ga ik hem ook niets geven.
Hij moet zorgen dat hij met alles in orde is. Niet ik.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:16

Anne Marie schreef:
Marion71 schreef:
...Waarom wil je het paspoort eigenlijk niet afgeven? Zoals eerder aangegeven, is een paspoort geen eigendomsbewijs maar veel andere zaken wel.

In mijn ogen is het papier waarop staat eigenaar: de heer of mevrouw Die-en-die het "eigendomsbewijs" van een paard, en laat dat nou op de stamboekpapieren van mijn Belgisch geboren Belgje staan. ;) Dat dat niet de gebruikelijke gang van zaken is in ons land, tja, leg dat het Belgisch KMBT maar uit. Die hebben namelijk het paspoort van mijn Belg afgegeven. Ik heb haar als nieuwe eigenaar laten overschrijven naar het KVTH , maar het oorspronkelijke papier blijft bij het paard. Het stamboekbewijs van het Belgisch Stamboek dus, wat in mijn geval dus toch echt ook eigendomsbewijs is.

Verder vertrouw ik wel degelijk mijn ph, maar als jij je duurbetaalde oldtimer cabrio in een winterstalling zet geef je je deel 3 toch ook niet af aan de garagehouder?

Omdat dat niet wettelijk geregeld is, hoef ik dat del 3 niet af te geven.. :D Wel lieten we vroeger, toen we onze auto elders in een garage hadden staan, en de portieren onafgesloten en de wagen niet op de handrem, om geval van calamiteiten (denk aan brand) het voor de verhuurder gemakkelijker te maken de auto naar buiten te duwen... En is deel 3 wel een juridisch bewijs van eigendom en moet je je auto ook officieel laten overschrijven en krijg je bij verkoop een vrijwaringsbewijs...
Het paspoort daarentegen wel, dat is wettelijk geregeld... en geen enkel geldig paardenpaspoort is een juridisch bewijs van eigendom.
En als ik het goed heb staat op je stamboekbewijs dat het stamboekbewijs eigendom is van het stamboek.
Een paspoort is kan geen juridischbewijs van eigendom zijn en zo staat het in het paspoort ook vermeld.

Anne Marie schreef:
Persoonlijk vind ik het heel vreemd dat dit wel moet bij levende have. Het enige wat je hoort te doen bij je oldtimer is aangeven bij het RDW dat de stallingsplaats is gewijzigd per die en die datum. En aangezien we dat toch al gewend zijn te moeten doen bij de verzekering van onze paarden, lijkt het me een mooie oplossing om aan de hand van de chipgegevens een stallingsadres registratie te hebben voor paarden. Voordeel is ook dat in geval van diefstal of ontsnapping er feilloos gezegd kan worden waar en bij wie een paard hoort. Dan heeft het AID of welke instantie het ook mag zijn die de controles uitvoert ook weer een mannetje of tig minder nodig. Bespaart weer een hoop €€ in mijn ogen terwijl ze toch weet hebben van het aantal paarden er gestald staan en op welk adres... Periodieke controles kunnen altijd uitgevoerd worden, maar kom op, zeg nou zelf: waarom zijn onze paarden dan gechipt als we die chip voor zulk soort dingen niet kunnen gebruiken? Chipreader erlangs: ja, dit paard hoort hier, nee, deze niet.

Een auto is geen dier, als je begrijpt waarom paarden (en andere dieren) onder de I&R regeling vallen dan wordt het ook duidelijk waarom je een paard, in dit geval niet kunt vergelijken met een auto ergens in een stalling. En ben jij als eigenaar verantwoordelijk of de papieren kloppen, bij paarden is de houder, dus ph verantwoordelijk en die krijgt de boete als het een en ander niet blijkt te kloppen.

Daarnaast vergeet je de handelaren.... vaak wisselend aanbod van paarden, tegen de tijd dat het een en ander verwerkt is, is het bestand al 10 X weer gewijzigd, idem voor fokkers en hengstenstations, (meerdaagse) concoursen, trektochten etc etc
Ben je houder dan ook het paspoort kunnen tonen....

en de chip? die koppelt paard en paspoort aan elkaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:18

Anne Marie schreef:
maar als jij je duurbetaalde oldtimer cabrio in een winterstalling zet geef je je deel 3 toch ook niet af aan de garagehouder? Persoonlijk vind ik het heel vreemd dat dit wel moet bij levende have. aarom zijn onze paarden dan gechipt als we die chip voor zulk soort dingen niet kunnen gebruiken? Chipreader erlangs: ja, dit paard hoort hier, nee, deze niet.

Ik ken dan ook geen enkele besmettelijke autoziekte...
Als je, zoals wij, midden in het MKZ-gebied hebt gezeten snap je dondersgoed waarom het bij levende have wel geregeld moet zijn.
Ik moet zeggen dat sommigen hier echt een onnavolgbare gedachtegang hebben }:0

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:00

ik heb t voorgelegd aan mijn pensionklanten.........
je wilt niet weten wat voor reacties ik kreeg.
nu hebben wij de stal per 1 mei dit jaar overgenomen en de vorige eigenaar (mijn schoonvader) die was niet zo moeilijk en heeft het er nooit over gehad.( ik vraag me af of hij t zelfs wel wist) nu begin ik met kopietjes te vragen en kijk eens hoever ik daarmee kom.
als t wel problemen dreigt te geven gaan (moeten) we over naar een kluisjes systeem.....
eens kijken hoe ze daar op gaan reageren, zelf weten ze t namelijk ook niet.
en als ik t dan over de boetes heb, geeneen die zegt, oh maar die betaal ik dan wel hoor! :+

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:04

Als je bang bent dat je stalhouder een oplichter is, die zomaar je paard zou kunnen verkopen, zou ik mijn paard er helemaal niet neerzetten.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:13

Mijn paspoort ligt altijd in mijn kast. De pensionhouder heeft een reservesleutel. Ook geen gezeur en gemiep hierover.

Ik kan me voorstellen dat je je paspoort niet geheel af wilt geven als je vaak van het terrein afgaat, maar leg hem dan ergens neer waar zowel jij en de PH erbij kunnen, dan is het probleem toch opgelost? Ik denk dat heel veel mensen hier een heel groot drama van maken, terwijl het maar om een papiertje gaat....

En inderdaad, je vertrouwt je PH met je paard...dan kan je hem toch ook wel vertrouwen met een paspoort (wat moet hij/zij er immers mee?)

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:27

nee doen ze toch niet hoor!
ze blijven maar zeggen dat het eigendoms bewijs is.
ik zei t ook, je levende have staat hier in de stal en die vertrouw je me wel toe.......... :P

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 00:02

Eigenlijk is het heel simpel; het zijn wettelijke regels. Wil je als eigenaar het paspoort niet afgeven, span een procedure aan tegen de EU. :D Van hun is deze wetgeving afkomstig, niet van je ph.

@Zap: zo kijken mijn pensionklanten er ook tegenaan. En je hebt helemaal gelijk, het is maar een papiertje.

@KJCM: bij mij deed werkelijk niemand er moeilijk over. Ik leg het goed uit, regel het in het contract en daarmee klaar. Je bent als houder zelfs verantwoordelijk dat het paspoort in orde is (bij het paard hoort, chipnr klopt, medisch inlegvel).

Niks kopieën accepteren, het zijn wettelijke regels en jij bent degene die de boete krijgt. Voor dat bedrag kun jij je stallen jaren leeg hebben staan, hoor. Je kunt het ook anders doen. Als ze je geen paspoort willen geven, betalen ze je als borg de eerste boete. Als ze vertrekken en jij hebt nooit geen boete gehad, krijgen ze het geld terug. Zo loop jij financieel geen risico en hoeven zij niet bang te zijn dat je op een goede dag hun paard verkoopt. }>

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 00:03

Lia_ schreef:
Anne Marie schreef:
maar als jij je duurbetaalde oldtimer cabrio in een winterstalling zet geef je je deel 3 toch ook niet af aan de garagehouder? Persoonlijk vind ik het heel vreemd dat dit wel moet bij levende have. aarom zijn onze paarden dan gechipt als we die chip voor zulk soort dingen niet kunnen gebruiken? Chipreader erlangs: ja, dit paard hoort hier, nee, deze niet.

Ik ken dan ook geen enkele besmettelijke autoziekte...
Als je, zoals wij, midden in het MKZ-gebied hebt gezeten snap je dondersgoed waarom het bij levende have wel geregeld moet zijn.
Ik moet zeggen dat sommigen hier echt een onnavolgbare gedachtegang hebben }:0

De problemen bij Toyota begonnen daar wel erg op te lijken. :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:31

Alane schreef:
Daarnaast vergeet je de handelaren.... vaak wisselend aanbod van paarden, tegen de tijd dat het een en ander verwerkt is, is het bestand al 10 X weer gewijzigd, idem voor fokkers en hengstenstations, (meerdaagse) concoursen, trektochten etc etc
Ben je houder dan ook het paspoort kunnen tonen....

en de chip? die koppelt paard en paspoort aan elkaar...

En toch is het in Belgie ook zo geregeld, 1 centrale database en als eigenaar dien je te melden waar je paard staat (niet even voor een concoursje, maar wel als de houder verandert). Daar moeten de handelaren, fokkers en hengstenhouders zich net zo goed aan houden als een eigenaar die al jaren een en hetzelfde paard heeft.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:44

Marion71 schreef:
Niks kopieën accepteren, het zijn wettelijke regels en jij bent degene die de boete krijgt. Voor dat bedrag kun jij je stallen jaren leeg hebben staan, hoor. Je kunt het ook anders doen. Als ze je geen paspoort willen geven, betalen ze je als borg de eerste boete. Als ze vertrekken en jij hebt nooit geen boete gehad, krijgen ze het geld terug. Zo loop jij financieel geen risico en hoeven zij niet bang te zijn dat je op een goede dag hun paard verkoopt. }>

Zoals eerder aangegeven, in België worden kopieën wel geaccepteerd. Ik heb aan het PVE gemaild met de vraag of dat hier in Nl. ook geaccepteerd wordt maar heb nog geen antwoord.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:43

Urielle schreef:
En toch is het in Belgie ook zo geregeld, 1 centrale database en als eigenaar dien je te melden waar je paard staat (niet even voor een concoursje, maar wel als de houder verandert). Daar moeten de handelaren, fokkers en hengstenhouders zich net zo goed aan houden als een eigenaar die al jaren een en hetzelfde paard heeft.

In NL ben je dat ook verplicht alleen sloeg mijn reactie op een optie die door Anne Marie genoemd werd...
Citaat:
Persoonlijk vind ik het heel vreemd dat dit wel moet bij levende have. Het enige wat je hoort te doen bij je oldtimer is aangeven bij het RDW dat de stallingsplaats is gewijzigd per die en die datum. En aangezien we dat toch al gewend zijn te moeten doen bij de verzekering van onze paarden, lijkt het me een mooie oplossing om aan de hand van de chipgegevens een stallingsadres registratie te hebben voor paarden. Voordeel is ook dat in geval van diefstal of ontsnapping er feilloos gezegd kan worden waar en bij wie een paard hoort. Dan heeft het AID of welke instantie het ook mag zijn die de controles uitvoert ook weer een mannetje of tig minder nodig. Bespaart weer een hoop €€ in mijn ogen terwijl ze toch weet hebben van het aantal paarden er gestald staan en op welk adres... Periodieke controles kunnen altijd uitgevoerd worden, maar kom op, zeg nou zelf: waarom zijn onze paarden dan gechipt als we die chip voor zulk soort dingen niet kunnen gebruiken? Chipreader erlangs: ja, dit paard hoort hier, nee, deze niet.

Over het niet ter plaatste hebben van het paspoort bij controle....
Tussen aankomst van een paard bij een handelaar en verwerken in een database gaat tijd overheen, als in die tijd controle komt zal een paspoort aanwezig moeten zijn bij het paard. En is het uitlezen van een chip en opvragen waar het paard gehouden wordt niet altijd up to date.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:36

bij koeien is dat toch ook digitaal geregeld? Daar heeft niet elke koe een paspoort, maar een oormerk (paard heeft een chip) waarbij de boer online de verblijfplaats kan wijzigen volgens mij.

Dan is het toch gelijk verwerkt?