Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:a) „houder”: elke natuurlijke of rechtspersoon die het eigendomsrecht
heeft over of in het bezit is van een paardachtige
of belast is met het houden ervan, al dan niet tegen financiele
vergoeding, zowel permanent als tijdelijk, ook tijdens het
vervoer, op markten of tijdens wedstrijden, races of culturele
evenementen;
beantsje schreef:Kon het niet laten...toch nog maar een mail gestuurd aan het PVECitaat:Volgens regelgeving dien ik als pensionklant het originele paspoort van mijn paard in te leveren bij de pensionstal.
Dit stuit voor heel veel mensen op bezwaren, het is erg onpraktisch; neem bijv. het feit dat je hem elke keer weer moet opvragen als je op wedstrijd/naar les gaat en elke keer weer inleveren, met de bijbehorende administratie. Bovendien speelt het in bezit hebben van het paspoort een rol bij geschillen omtrent het eigendomsrecht van een paard.
In België volstaat het daarom sinds kort als op de pensionstal een kopie aanwezig is, tesamen met een vermelding van de locatie van het originele paspoort.
Bron:
http://www.vlaamspaardenloket.be/_html/ ... age=nieuws
Is het te verwachten dat er in Nederland een soortgelijke aanpassing van de regelgeving komt?
Ik ben benieuwd. Verwijzen naar Europese regelgeving wordt nu wel lastig...
Marion71 schreef:...Als eigendomsbewijs geldt het paspoort niet, maar het aankoopbewijs (rekening of kwitantie) of het stamboekbewijs...
Anne Marie schreef:Marion71 schreef:...Als eigendomsbewijs geldt het paspoort niet, maar het aankoopbewijs (rekening of kwitantie) of het stamboekbewijs...
Oké, snap ik. Maar hoe zit het dan met mij als Belgisch Trekpaard eigenaar? In mijn geval is namelijk het KVTH Stamboekbewijs mijn eigendomsbewijs, maar direct dus ook haar medisch paspoort, incl chipnummers ed. En mooi dat ik dat NIET ga afgeven. Dat ligt heel goed thuis in mijn eigen kluis. Mocht er controle komen op stal, dan belt de ph maar, dan kom ik het direct tonen.
Anne Marie schreef:[Dat ligt heel goed thuis in mijn eigen kluis. Mocht er controle komen op stal, dan belt de ph maar, dan kom ik het direct tonen.
Marion71 schreef:Anne Marie schreef:Dat ligt heel goed thuis in mijn eigen kluis. Mocht er controle komen op stal, dan belt de ph maar, dan kom ik het direct tonen.
En dat zit je lekker van je vakantie te genieten in Zuid-Frankrijk of je zit voor je werk aan de andere kant van NL. Een ph heeft geen 3 uur de tijd om te tonen maar moet dat direct. Prima dat je je papier wilt houden, groot gelijk heb je, maar dan moet je je paard ook maar in de kluis stoppen. Er zijn weinig Belgische Trekpaard € 7.600,00 waard....... Dat bedraagt de eerste boete namelijk.
Anne Marie schreef:Marion71 schreef:...Als eigendomsbewijs geldt het paspoort niet, maar het aankoopbewijs (rekening of kwitantie) of het stamboekbewijs...
Oké, snap ik. Maar hoe zit het dan met mij als Belgisch Trekpaard eigenaar? In mijn geval is namelijk het KVTH Stamboekbewijs mijn eigendomsbewijs, maar direct dus ook haar medisch paspoort, incl chipnummers ed. En mooi dat ik dat NIET ga afgeven. Dat ligt heel goed thuis in mijn eigen kluis. Mocht er controle komen op stal, dan belt de ph maar, dan kom ik het direct tonen.
Marion71 schreef:...Waarom wil je het paspoort eigenlijk niet afgeven? Zoals eerder aangegeven, is een paspoort geen eigendomsbewijs maar veel andere zaken wel.
Anne Marie schreef:Marion71 schreef:...Waarom wil je het paspoort eigenlijk niet afgeven? Zoals eerder aangegeven, is een paspoort geen eigendomsbewijs maar veel andere zaken wel.
In mijn ogen is het papier waarop staat eigenaar: de heer of mevrouw Die-en-die het "eigendomsbewijs" van een paard, en laat dat nou op de stamboekpapieren van mijn Belgisch geboren Belgje staan.Dat dat niet de gebruikelijke gang van zaken is in ons land, tja, leg dat het Belgisch KMBT maar uit. Die hebben namelijk het paspoort van mijn Belg afgegeven. Ik heb haar als nieuwe eigenaar laten overschrijven naar het KVTH , maar het oorspronkelijke papier blijft bij het paard. Het stamboekbewijs van het Belgisch Stamboek dus, wat in mijn geval dus toch echt ook eigendomsbewijs is.
Verder vertrouw ik wel degelijk mijn ph, maar als jij je duurbetaalde oldtimer cabrio in een winterstalling zet geef je je deel 3 toch ook niet af aan de garagehouder?
Anne Marie schreef:Persoonlijk vind ik het heel vreemd dat dit wel moet bij levende have. Het enige wat je hoort te doen bij je oldtimer is aangeven bij het RDW dat de stallingsplaats is gewijzigd per die en die datum. En aangezien we dat toch al gewend zijn te moeten doen bij de verzekering van onze paarden, lijkt het me een mooie oplossing om aan de hand van de chipgegevens een stallingsadres registratie te hebben voor paarden. Voordeel is ook dat in geval van diefstal of ontsnapping er feilloos gezegd kan worden waar en bij wie een paard hoort. Dan heeft het AID of welke instantie het ook mag zijn die de controles uitvoert ook weer een mannetje of tig minder nodig. Bespaart weer een hoop €€ in mijn ogen terwijl ze toch weet hebben van het aantal paarden er gestald staan en op welk adres... Periodieke controles kunnen altijd uitgevoerd worden, maar kom op, zeg nou zelf: waarom zijn onze paarden dan gechipt als we die chip voor zulk soort dingen niet kunnen gebruiken? Chipreader erlangs: ja, dit paard hoort hier, nee, deze niet.
Anne Marie schreef:maar als jij je duurbetaalde oldtimer cabrio in een winterstalling zet geef je je deel 3 toch ook niet af aan de garagehouder? Persoonlijk vind ik het heel vreemd dat dit wel moet bij levende have. aarom zijn onze paarden dan gechipt als we die chip voor zulk soort dingen niet kunnen gebruiken? Chipreader erlangs: ja, dit paard hoort hier, nee, deze niet.
Lia_ schreef:Anne Marie schreef:maar als jij je duurbetaalde oldtimer cabrio in een winterstalling zet geef je je deel 3 toch ook niet af aan de garagehouder? Persoonlijk vind ik het heel vreemd dat dit wel moet bij levende have. aarom zijn onze paarden dan gechipt als we die chip voor zulk soort dingen niet kunnen gebruiken? Chipreader erlangs: ja, dit paard hoort hier, nee, deze niet.
Ik ken dan ook geen enkele besmettelijke autoziekte...
Als je, zoals wij, midden in het MKZ-gebied hebt gezeten snap je dondersgoed waarom het bij levende have wel geregeld moet zijn.
Ik moet zeggen dat sommigen hier echt een onnavolgbare gedachtegang hebben
Alane schreef:Daarnaast vergeet je de handelaren.... vaak wisselend aanbod van paarden, tegen de tijd dat het een en ander verwerkt is, is het bestand al 10 X weer gewijzigd, idem voor fokkers en hengstenstations, (meerdaagse) concoursen, trektochten etc etc
Ben je houder dan ook het paspoort kunnen tonen....
en de chip? die koppelt paard en paspoort aan elkaar...
Marion71 schreef:Niks kopieën accepteren, het zijn wettelijke regels en jij bent degene die de boete krijgt. Voor dat bedrag kun jij je stallen jaren leeg hebben staan, hoor. Je kunt het ook anders doen. Als ze je geen paspoort willen geven, betalen ze je als borg de eerste boete. Als ze vertrekken en jij hebt nooit geen boete gehad, krijgen ze het geld terug. Zo loop jij financieel geen risico en hoeven zij niet bang te zijn dat je op een goede dag hun paard verkoopt.
Urielle schreef:En toch is het in Belgie ook zo geregeld, 1 centrale database en als eigenaar dien je te melden waar je paard staat (niet even voor een concoursje, maar wel als de houder verandert). Daar moeten de handelaren, fokkers en hengstenhouders zich net zo goed aan houden als een eigenaar die al jaren een en hetzelfde paard heeft.
Citaat:Persoonlijk vind ik het heel vreemd dat dit wel moet bij levende have. Het enige wat je hoort te doen bij je oldtimer is aangeven bij het RDW dat de stallingsplaats is gewijzigd per die en die datum. En aangezien we dat toch al gewend zijn te moeten doen bij de verzekering van onze paarden, lijkt het me een mooie oplossing om aan de hand van de chipgegevens een stallingsadres registratie te hebben voor paarden. Voordeel is ook dat in geval van diefstal of ontsnapping er feilloos gezegd kan worden waar en bij wie een paard hoort. Dan heeft het AID of welke instantie het ook mag zijn die de controles uitvoert ook weer een mannetje of tig minder nodig. Bespaart weer een hoop €€ in mijn ogen terwijl ze toch weet hebben van het aantal paarden er gestald staan en op welk adres... Periodieke controles kunnen altijd uitgevoerd worden, maar kom op, zeg nou zelf: waarom zijn onze paarden dan gechipt als we die chip voor zulk soort dingen niet kunnen gebruiken? Chipreader erlangs: ja, dit paard hoort hier, nee, deze niet.