Het gras groeit niet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

winged_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:28

wat voor soort meststof heb je gebruikt?
wat het meeste wordt gebruikt voor weilanden is KAS 27 ook wel kalkamonsaltpeter genoemd
kan je bij de welkoop en boerenbond krijgen een zak van 25 kg ongeveer €8,50
en idd meststoffen werken niet zonder regen en het kan het gras zelfs aantasten!

en als het kan delen van t weiland opnieuw inzaaien met weidemengsel
en in de herfst en lente schapen erop laten lopen. die stampen de boel mooi een beetje aan en houden het gras mooi kort (maar niet te) zo groeien de wortels van t gras de diepte in ipv dat het gras echt als een speer de lucht in gaat.
plus bijkomend voordeel dat onkruid zo weinig kans maakt.
bovendien kunnen de paarden zich niet meteen volvreten in het eiwitrijke gras ;)
+:)+

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 06:41

joyce B schreef:
...Het gespoten deel is nu wel schoon gespoeld, dus ik zou ze op het volgende deel van het land kunnen zetten waar nog wat meer gras op staat.

En dit is een algemene misvatting; dat is tevens het nadeel van chemische onkruidbestrijdingsmiddelen, het gaat IN de plant zitten (wordt gemakkelijk opgenomen). Met name MCPA zorgt voor een zeer snelle en overmatige opname van stikstof en kan, zeker icm kunstmest, zorgen voor zeer gevaarlijke hoeveelheden nitriet IN de plant. Niet voor niets dat veel bestrijdingsmiddelen verboden zijn geworden en dat het gebruik ervan verder wordt teruggedrongen.

joyce B

Re: Het gras groeit niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:38

Hoe zit het dan met de wachttijd? Houdt men daar dan rekening mee?

Ze lopen nog steeds op het onbespoten stuk. Met die enorme regen heb ik ze maar een dagje in de paddock en bak gehouden en de dag erna konden ze weer op hun oude stuk. Ik heb nog een strook onbespoten gras voor strookbegrazing en dan komt een stuk met nog langer ouder gras wat wel bespoten is, maar dat is dan al minimaal de dubbele wachttijd.

Het grootste deel is bemest met koeienmest (meer op, dan in de zode volgens mij)
Het stukje waar (paarden)kunstmest op gekomen is laat ik groeien tot de dazenperiode. Dat duurt nog een week of 6 tot die begint. Dat was volgens de boer toen nog te zacht om met de zware trekkers te berijden.