Veulen verzorgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Re: Veulen verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:00

Omdat het een quote op mijn reactie is lijkt het net alsof Daks wil zeggen dat ik 'tegen' volwassen paarden bij een veulen ben ;)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:05

nee absoluut niet want dat heb je niet gezegd. ik wilde alleen maar mijn mening geven over een opfok en vond jouw voorbeeld wel geschikt :o

jerneykarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:31

ik heb 4 verzorgpony's

2 daarvan zijn veulens/ jaarlingen(net 1 jaar)
die samen met 2 andere merrie's staan die hun altijd als moeder zagen..
zag er zo lief uit!
nu is het al wat minder hoor!

doei.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:37

Zijn opfokken dan altijd zo'n 'kindercrèches zonder ouderen'? Heb er al enkele gezien op internet waar dat helemaal het geval niet was, waar er bijvoorbeeld oudere (vaak opgevangen paarden die verwaarloosd waren) bij de veulies in de weide stonden. Maar opzich snap ik je punt wel, er zijn inderdaad veel opfokken waar de veulens samen in een weide worden gedropt en 'ga je gang maar' ;)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:21

Joycebunny schreef:
Zijn opfokken dan altijd zo'n 'kindercrèches zonder ouderen'? Heb er al enkele gezien op internet waar dat helemaal het geval niet was, waar er bijvoorbeeld oudere (vaak opgevangen paarden die verwaarloosd waren) bij de veulies in de weide stonden. Maar opzich snap ik je punt wel, er zijn inderdaad veel opfokken waar de veulens samen in een weide worden gedropt en 'ga je gang maar' ;)

Dat kan ik alleen maar beamen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:18

Joycebunny schreef:
Nou, dit gaat erg grof klinken, maar als je de mogelijkheid niet aan je veulen kan geven die hij zou nodig hebben moet je er niet aan beginnen. Met andere woorden, als mijn ouders de opfok van m'n veulen niet zouden willen betalen, nou jammer dan zou ik het veulen verkopen aan iemand die die mogelijkheden wél kan bieden en het paardje wél een eerlijke opvoeding kan geven, met soort- en leeftijdgenootjes..

ben tot hier met lezen, maar dit opfokgedoe vind ik echt onzin, een veulen laten opgroeien in een kudde met verschillende leeftijden is helemaal niets mis mee en geeft juist een goede opvoeding mee.

edit: zie nu dat de discussie daar al naar toe is gegaan..

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:05

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:55

ik weet niet waarom een veulen alleen met zijn leeftijdgenootjes moet opgroeien. mijn veulen (inmiddels 2) is ook niet met leeftijdsgenootjes opgegroeid en ook niet op een opfok dus gewoon lekker thuis met haar moeder en diverse andere paarden van verschillende leeftijden en dit is super gegaan. dus laat het meisje lekker haar gang gaan

suddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:13

ik vind ook dat het veulen thuis tussen de andere paarden kan blijven hier heeft hij zijn familie en door de verschillende leeftijden van de paarden komt hij echt wel aan zijn trekken

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:47

Het is juist GEWELDIG dat dit veulen gewoon in de wei met zijn familie kan opgroeien. Hoeveel paarden krijgen die kans? Veulens worden normaal gesproken veel te vroeg bij de moeder weggerukt en in de opfok gedumpt. Wat is daar het voordeel van? Vrijheid blijheid??? Daar leren ze niets van.

Ik vind een speelmaatje/leeftijdsgenootje wel belangrijk, maar alsnog prefereer ik de situatie van TS boven de opfok.

TS: probeer alles een beetje spelenderwijs op te pakken met je veulen. Ik ben zelf niet zo van het 'uit de kudde halen en vastzetten om te poetsen' met die jonkies. Nieuwe dingen kun je ook gewoon in de weide, in de vertrouwde omgeving van het veulen, introduceren. Als het veulen nu nog schrikkerig is en niet gewend aan mensen, kun je ook proberen of het veulen jou wil benaderen in plaats van andersom. Dus lekker een dag in de wei gaan zitten en het veulen de keus laten. Zachtjes belonen als het naar je toekomt. Poetsen lijkt me nog lang niet van belang, probeer gewoon of je steeds meer plekjes van zijn lijfje mag aanraken en probeer uit te vinden of hij een favoriet kriebelplekje heeft, dan komt hij altijd wel terug... :P Probeer eerst eens gewoon 'vriendjes' te worden voordat je hem überhaupt uit het land haalt.

Succes hoor!! En ik vind natuurlijk ook dat je je beter had moeten voorbereiden van te voren, maar feit is dat het veulen er nu eenmaal ís en je moet er nu het beste van maken. Dus ik vind het hartstikke goed van je dat je je zo aan het inlezen bent!

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 15:03

Ik heb al veel geleerd van jullie berichtje. Dankjullie allemaal. Ondertussen kan ik hem al veel meer aaien en af en toe komt hij naar me toe (vooral als ik op de grond ga zitten, minder als ik gewoon rechtsta). Maar het probleem nu is dat hij me overal probeert te bijten waar hij aankam. Dus ik probeer hem dan altijd te straffen als hij me bijt door een tikje op zijn neus te geven en met stemverheffing zijn naam te zeggen. Maar hij blijft gewoon bijten, ik vind dat echt niet leuk. Weten jullie misschien een oplossing daarvoor?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:06

Gewoon een klein tikje op z'n neus, hij is misschien speels maar dat gedrag hoort niet ;)
houdt hij veel van aandacht? in dat geval kan je proberen hem eerst een tik te geven (wanneer hij bijt terwijl je hem aait)
en dan gewoon zonder meer contact weg te gaan.

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 15:11

oke kzal het proberen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:29

Blijkbaar helpt het tikken tegen de neus niet genoeg, aangezien hij het nog steeds doet. Ik zou het gewoon negeren. Wil je gezellig bij mij zijn en geaaid worden? Prima, maar dan moet je wél normaal doen en bijten valt daar niet onder. Gedrag dat genegeerd wordt dooft vanzelf uit. Hij doet het uit speelsigheid en om aandacht te vragen en als hij ziet dat het niets oplevert, tsja, dan is het niet leuk meer hé :+ ?!

Waar bijt hij? Probeer ook te voorkomen dat hij je kán bijten. Ga in zo'n positie staan waarbij het onmogelijk is je te bijten. Aai je zijn lijfje zorg dan dat (bijv.) je elleboog voor zijn hoofd hangt. Als hij dan zijn hoofd naar je toe draait zal hij daar 'per ongeluk expres' tegenaan stoten. Zo wordt hij toch gestraft, maar zal hij jou niet zien als de 'bad guy'.

En vergeet het allerbelangrijkste niet: beloon als hij NIET bijt!!

Je zegt dat hij naar je toekomt als je zit, maar niet als je staat. Ga zitten en laat hem naar je toekomen. Zodra hij bijt maak je je groot (dus door middel van snel rechtop te gaan staan) en zorgt dat hij uit je ruimte loopt (net zover weg als jij pretting vindt). Ik verwacht dat dat genoeg zal zijn om hem te laten beseffen dat het niet oké is wat hij doet en dat hij alleen bij jou in de buurt mag zijn als hij NIET bijt want dán wordt hij beloont doordat jij rustig blijft zitten. Als hij niet reageert op jouw opstaan, maak je dan nóg groter en zwaai bijv. met je halstertouw (je hoeft hem er niet mee aan te raken!). Probeer in ieder geval niet voor hem weg te lopen. HIJ doet iets dat niet mag, dus HIJ wordt weggestuurd en JIJ blijft gewoon zitten/staan waar je bent.

Pff, ik hoop dat je er zo een beetje een beeld bij hebt... :) (twee manieren om iets af te leren zonder dat je fysiek geweld hoeft te gebruiken, wat wil je nog meer :D ;) )

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 21:34

Dani_ schreef:
Blijkbaar helpt het tikken tegen de neus niet genoeg, aangezien hij het nog steeds doet. Ik zou het gewoon negeren. Wil je gezellig bij mij zijn en geaaid worden? Prima, maar dan moet je wél normaal doen en bijten valt daar niet onder. Gedrag dat genegeerd wordt dooft vanzelf uit. Hij doet het uit speelsigheid en om aandacht te vragen en als hij ziet dat het niets oplevert, tsja, dan is het niet leuk meer hé :+ ?!

Waar bijt hij? Probeer ook te voorkomen dat hij je kán bijten. Ga in zo'n positie staan waarbij het onmogelijk is je te bijten. Aai je zijn lijfje zorg dan dat (bijv.) je elleboog voor zijn hoofd hangt. Als hij dan zijn hoofd naar je toe draait zal hij daar 'per ongeluk expres' tegenaan stoten. Zo wordt hij toch gestraft, maar zal hij jou niet zien als de 'bad guy'.

En vergeet het allerbelangrijkste niet: beloon als hij NIET bijt!!

Je zegt dat hij naar je toekomt als je zit, maar niet als je staat. Ga zitten en laat hem naar je toekomen. Zodra hij bijt maak je je groot (dus door middel van snel rechtop te gaan staan) en zorgt dat hij uit je ruimte loopt (net zover weg als jij pretting vindt). Ik verwacht dat dat genoeg zal zijn om hem te laten beseffen dat het niet oké is wat hij doet en dat hij alleen bij jou in de buurt mag zijn als hij NIET bijt want dán wordt hij beloont doordat jij rustig blijft zitten. Als hij niet reageert op jouw opstaan, maak je dan nóg groter en zwaai bijv. met je halstertouw (je hoeft hem er niet mee aan te raken!). Probeer in ieder geval niet voor hem weg te lopen. HIJ doet iets dat niet mag, dus HIJ wordt weggestuurd en JIJ blijft gewoon zitten/staan waar je bent.

Pff, ik hoop dat je er zo een beetje een beeld bij hebt... :) (twee manieren om iets af te leren zonder dat je fysiek geweld hoeft te gebruiken, wat wil je nog meer :D ;) )

oke, dat was echt fantastich advies, op dit moment ben ik niet thuis, maar als ik terug thuis ben en als ik dan terug naar hem ga dan zal ik zeker eens proberen wat jij zegt. het lijkt me echt goed. ik hoop dan dat hij binnekort niet meer bijt ;)

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 00:11

Ik zou op een stoel gaan zitten en naar het veulen gaan kijken. Veulen is twee weken oud, gezien duur van topic nu wel wat ouder maar dan nog. Je hebt toch geen haast? Als veulen naar je toe komt om te snuffelen sla je kans en kroel met hem maar laat hem verder nog ff lekker met rust. Als je een baby hebt ga je daar ook niet heel de dag mee rommelen, daar heeft dit veulen zijn moeder nu nog even voor. Zou geen grenzen voorbij gaan en gewoon nog even geduld hebben en genieten van het grut dat rond loopt bij je.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:25

HorseFreak13 schreef:
Er staan 2 fjordenhengsten en 2 fjordenmerries, allemaal tussen de 3 en de 10 jaar oud. Sinds een tijdje staat er ook nog een andere hengst, ik weet niet precies van welk ras ik weet ook niet hoe oud maar ik denk ongeveer dezelfde leeftijd als de andere.

En 1 van de hengsten dekt dus blijkbaar.

Wat versta je onder een gigantische wei? Want in het wild zal de dekkende en meest sterke en dominante hengst de andere hengsten verjagen of doden, ze moeten voldoende ruimte hebben om verjaagd te kunnen worden, en dan hebben we het over enkele 10-tallen ha's.

Wanneer de rest eenmaal een "gevaar" vormt en dus ook wil gaan dekken, kan het zelfs zo zijn dat een "nieuw dekkende" hengst de vader van dit veulen verjaagd en in het uiterste geval zelfs het veulen dood omdat het een veulen van een andere hengst is.

Daarnaast kan een nieuwe leider (nieuw dekkende hengst die de leiding overneemt) drachtige merrie's laten aborteren.

Het veulen wordt nu beschermt door de vader en moeder en andere merrie(s), maar eenmaal afgespeend zal de bescherming minder worden en is het veulen dus kwetsbaarder.

Leuk dat het zo lang al goed gaat, maar aan je berichten te lezen hebben ze er bij jou thuis weinig kaas van gegeten en dat kán straks onnodig leed veroorzaken.

Hier hebben we 2 dekkende hengsten bij elkaar en soms ook tussen drachtige of niet hengstige merrie's, maar wanneer er 1 hengstig is moeten ze tijdelijk samen staan of uit elkaar en ieder met een merrie, want 2 hengsten en hengstige merrie's erbij, dan vreten ze elkaar op...

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:29

TS heel veel succes met je veulentje. Inderdaad pak alles rustig aan en denk alvast na wat je gaat doen om het veulen af te spenen als mama niet nog een keer drachtig wordt of misschien is ze dat al (ik neem dat dat hengst nog steeds in de wei staat?).

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:12

Hoi,

Wij organiseren op 29 mei een evenement dat gaat over de verzorging van paarden tijdens al zijn levensfasen. Dus ook de verzorging van een veulen. Hierbij zullen we o.a. ingaan op het gedrag, voeding, algemene verzorging, opvoeding en opfok.

Misschien is het iets voor je om deze dag bij te wonen..

Meer informatie over dit evenement vind je op: http://www.eigenpaard.nl/evenementenpagina.aspx

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:16

TS: hoe gaat het inmiddels met je veulen?

HorseFreak13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 19:52

Dani_ schreef:
TS: hoe gaat het inmiddels met je veulen?

goed, het borstelen vind hij heel leuk en hoefjes geven begint ook al te lukken, nu is hij 1 maand oud en ik ben bezig hem te laten wennen aan het halster, voor de rest bijt hij nog veel, maar ben bezig hem dat ook af te leren.

LovePluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:45

Leer ze in ieder geval wel dat ze niet mogen bijten of schoppen, anders leer je het ze nooit meer af. ;)