Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Joycebunny schreef:Zijn opfokken dan altijd zo'n 'kindercrèches zonder ouderen'? Heb er al enkele gezien op internet waar dat helemaal het geval niet was, waar er bijvoorbeeld oudere (vaak opgevangen paarden die verwaarloosd waren) bij de veulies in de weide stonden. Maar opzich snap ik je punt wel, er zijn inderdaad veel opfokken waar de veulens samen in een weide worden gedropt en 'ga je gang maar'
Joycebunny schreef:Nou, dit gaat erg grof klinken, maar als je de mogelijkheid niet aan je veulen kan geven die hij zou nodig hebben moet je er niet aan beginnen. Met andere woorden, als mijn ouders de opfok van m'n veulen niet zouden willen betalen, nou jammer dan zou ik het veulen verkopen aan iemand die die mogelijkheden wél kan bieden en het paardje wél een eerlijke opvoeding kan geven, met soort- en leeftijdgenootjes..
Probeer eerst eens gewoon 'vriendjes' te worden voordat je hem überhaupt uit het land haalt.
?!
(twee manieren om iets af te leren zonder dat je fysiek geweld hoeft te gebruiken, wat wil je nog meer
) Dani_ schreef:Blijkbaar helpt het tikken tegen de neus niet genoeg, aangezien hij het nog steeds doet. Ik zou het gewoon negeren. Wil je gezellig bij mij zijn en geaaid worden? Prima, maar dan moet je wél normaal doen en bijten valt daar niet onder. Gedrag dat genegeerd wordt dooft vanzelf uit. Hij doet het uit speelsigheid en om aandacht te vragen en als hij ziet dat het niets oplevert, tsja, dan is het niet leuk meer hé?!
Waar bijt hij? Probeer ook te voorkomen dat hij je kán bijten. Ga in zo'n positie staan waarbij het onmogelijk is je te bijten. Aai je zijn lijfje zorg dan dat (bijv.) je elleboog voor zijn hoofd hangt. Als hij dan zijn hoofd naar je toe draait zal hij daar 'per ongeluk expres' tegenaan stoten. Zo wordt hij toch gestraft, maar zal hij jou niet zien als de 'bad guy'.
En vergeet het allerbelangrijkste niet: beloon als hij NIET bijt!!
Je zegt dat hij naar je toekomt als je zit, maar niet als je staat. Ga zitten en laat hem naar je toekomen. Zodra hij bijt maak je je groot (dus door middel van snel rechtop te gaan staan) en zorgt dat hij uit je ruimte loopt (net zover weg als jij pretting vindt). Ik verwacht dat dat genoeg zal zijn om hem te laten beseffen dat het niet oké is wat hij doet en dat hij alleen bij jou in de buurt mag zijn als hij NIET bijt want dán wordt hij beloont doordat jij rustig blijft zitten. Als hij niet reageert op jouw opstaan, maak je dan nóg groter en zwaai bijv. met je halstertouw (je hoeft hem er niet mee aan te raken!). Probeer in ieder geval niet voor hem weg te lopen. HIJ doet iets dat niet mag, dus HIJ wordt weggestuurd en JIJ blijft gewoon zitten/staan waar je bent.
Pff, ik hoop dat je er zo een beetje een beeld bij hebt...(twee manieren om iets af te leren zonder dat je fysiek geweld hoeft te gebruiken, wat wil je nog meer
![]()
)
HorseFreak13 schreef:Er staan 2 fjordenhengsten en 2 fjordenmerries, allemaal tussen de 3 en de 10 jaar oud. Sinds een tijdje staat er ook nog een andere hengst, ik weet niet precies van welk ras ik weet ook niet hoe oud maar ik denk ongeveer dezelfde leeftijd als de andere.