voor en nadelen van vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splendit

Re: voor en nadelen van vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:10

Wij staan sinds kort op vlas en zijn hier tevreden over. Neemt veel beter op paarden staan lekker droog elke keer.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:51

DendroFleur schreef:
Marissa, 2 balen is gewoon te weinig als je er mee begint. Er is dan geen onderlaag en ze lopen het dan aan de kant. In het midden staan ze dan op het kale beton. Wij beginnen met 4 balen (stal 3x3) en halen de stallen meestal niet helemaal leeg zodat er een onderlaag blijft. De eerste 50cm in de stal vegen we schoon, daar krijgen ze hooi. De een eet het netjes, de ander trekt het inderdaad door de hele stal.
Nadeel is inderdaad dat het in je sokken blijft hangen.

Vlas behoort niet in de mest te zitten. Wel aan de buitenkant, het zijn soms net rumkogels.

klopt :D dat hebben we de staleigenaar ook geprobeerd duidelijk te maken haha en hij zag zijn fout wel . ;) rekende even snel en kwam erachter dat het dan erg duur zou worden ...hij deed dit meer omdat het voor hem makkelijker zou zijn i.v.m mesten en afvoeren hij is 75 jaar :D
toen hebben we in goed overleg mijn paard weer op stro gezet en hij zag zelf met het leeghalen van de stal dat dit niet goed was ( giga stinken naar amoniak :7 ) heb hem ook rustig verteld dat dit ook niet goed was voor mijn paard zijn luchtwegen .

hij deed iedere dag een flinterdun laagje vlas erover terwijl er in mijn stal toch zeker 1 a 2 pakken overheen moesten haha hebben we ook gezegt maar het is soms zo'n eigenwijze lieve oude man :D

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:12

Mijn paardje heeft twee jaar op vlas gestaan. Hartstikke tevreden, stal bleef mooi netjes (nou is madame ook aardig schoon) ze staat nu op een andere stal en heeft stro. Ze is nu helemaal niet meer netjes. Ik zou zo weer overstappen als ik de kans kreeg. Overigens heb je met vlas ook niet dat je haar zo stinkt naar 'stal'. Maar zoals al eerder is gezegd heb je een enorme viespeuk dan is vlas niet echt goed, het oogt vies en gaat sneller stinken. Ov

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:54

_hill_ schreef:
Mijn paardje heeft twee jaar op vlas gestaan. Hartstikke tevreden, stal bleef mooi netjes (nou is madame ook aardig schoon) ze staat nu op een andere stal en heeft stro. Ze is nu helemaal niet meer netjes. Ik zou zo weer overstappen als ik de kans kreeg. Overigens heb je met vlas ook niet dat je haar zo stinkt naar 'stal'. Maar zoals al eerder is gezegd heb je een enorme viespeuk dan is vlas niet echt goed, het oogt vies en gaat sneller stinken. Ov

Misschien is het gewoon de onrust van een nieuwe omgeving, dat haar stal nu viezer is en trekt het later bij.

Ik zou zo weer overstappen op stro als het zou kunnen. In de paddock waar mijn paard overdag staat, zie je precies waar ze eerder gemest heeft aan het achterbleven vlas (ik gooi nu wel azijn over d'r vlas, maar blijf het eng vinden). En ze eet 's avonds in een moordend tempo d'r enorme berg hooi op om daarna verveeld om zich heen te staan kijken, terwijl toen ze op stro stond ze altijd aan het scharrelen en friemelen was.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:32

kan je niet wat stro erbij in gooien voor de bezigheid?

en anders is zeepwater over het vlas doen. wij doen namelijk azijn over het krachtvoer om de eetlust op te wekken. Zelfs de slechtste en, zuinigste eters eten hun bak leeg...

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:51

Wietse_07 schreef:
Ik kan geen 1 voordeel bedenken aan vlas.. :n >;)
vind het vreselijke kl*te k*t spul!
Helaas is er bij ons op stal niks anders!

Zelvde geldt voor mij..
Tis dat ik niet anders kan.. :o

espritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:26

ik zet die van mij nooit meer op vlas!
ze heeft er een tijd op gestaan en had in die tijd 10 hoefzweren.
weer over op stro en de hoefzweren waren weer weg. ze is verhuisd van box moest een paar dagen op vlas omdat die box nog niet leeg was en ze had meteen weer een hoefzweer.
nu staat ze ong. een jaar weer op stro en heb sindsdien ook geen hoefzweer meer gehad!

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:20

ik heb even een vlasvraagje?
is het beterkoop en zuiniger dan stro?

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:22

Mijn paardjes staan ook op vlas. Maar ze eten niet eens 1 vlasje. Dus hier geen problemen. Moet alleen nog even kijken hoe ik het afgevoerd krijg ;)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:07

Wat betreft het gebruik (voor mij) vond ik vlas echt erg prettig, het mest vrij licht en gemakkelijk uit... beetje rechttrekken en evt een pak erbij.
Veel fijner dan de houtkrul waar mijn paard nu weer opstaat en op langere termijn ook goedkoper.

Helaas gingen de vlasdeeltjes behoorlijk irriteren bij mijn paard waardoor zijn slijmvliezen ontstoken raakten en hij ging hoesten.
Het 2 maal toe geprobreerd hem op vlas te zetten, maar telkens weer dezelfde reactie, heb zelfs verschillende merken/soorten vlas geprobeerd van super kwaliteit tot wat mindere maar bij beiden ging het mis.

Jammer...want persoonlijk vond ik het fijn spul.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 22:40

amosje schreef:
ik heb even een vlasvraagje?
is het beterkoop en zuiniger dan stro?

hangt van je paard af denk ik
voor mijn paard wel, daar zijn de kosten nu met 50% van verminderd sinds ze op vlas staat.
maar het gaat hier om een hele nette, die eigenlijk d;r stal altijd netjes achterlaat.
maar weet dat als ik een van de Tinkers erop zou zetten, ik veeeel meer vlas kwijt zou zijn omdat ze de stal echt kaallopen door hun grote hoeven.
en dan lopen ze het onderlaagje dus ook kapot en mengt de viezigheid met de bovenlaag zodat je alles kan gaan uitmesten. en dan ben je minimaal net zo duur uit.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:56

Het laagje dik genoeg houden, scheelt veel. Minimaal 20 centimeter.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:10

ik vind t qua mesten ook super spul, in de ene box ligt t wel en bij de andere niet. Reden? Ik had ook een vlas eter met koliek daarna. Ik had het redelijk snel in de gaten maar het was wel spannend. Dierenarts heeft haar gelaceerd met parafine door haar neus heen en na 48 uur kwam alles eraf.

Dus die mag echt niet meer op vlas, en ze had echt voldoende ruwvoer maar ze stofzuigerde het echt op :D

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:19

Voor mij is dit de reden dat ik op vlas sta

Voordelen:
- Geen koliek meer door teveel stro eten
- Geen lege stal waardoor de paarden op het beton staan, altijd een zachte bodem
- Veel minder massa op de mesthoop
- Veel minder stank en vliegen
- Veel makkelijker op te slaan en aan te komen (stro is hier moeilijk te krijgen en heel erg duur)
- Veel minder werk om uit te mesten
- De bodem blijft mooi droog want het vlas neemt super goed op

Nadelen:
- Het ziet er veel minder mooi uit.
- De stal raakt soms een beetje ongelijk omdat de paarden sommige plekken omgooien en andere niet
- Ze kunnen niet knabbelen.
- Je mist een 'buikvuller' ik moest wel meer hooi gaan voeren

Mijn paarden hebben helemaal geen last van de hoeven gekregen. Mijn paarden moesten van het stro omdat het van die vreetzakken zijn, maar ze eten dit vlas helemaal niet.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:30

als ze het niet eten gaat het goed

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:38

Ik denk dat of vlas bevalt een beetje afhangt van de situatie. In sommige gevallen is stro veel geschikter en in andere gevallen vlas.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:45

Wat een karel utrecht tango troep is dat zeg!!
Heb momenteel 1 pensionpaard op die rotsooi staan en , buiten dat het meer werk is, vind ik het ook nog eens een rot gezicht!
Wat nu goedkoop...wat nu minder werk?? Ik ben 3 keer langer bezig om al die klte drollen eruit te halen met die klte mestvork dan met stro!! Dan is de onderlaag nu al een grote natte troep geworden.
Minimaal 1 keer per week gaat er een nieuwe baal in die je de volgende dag al niet meer terug kan vinden!
Ik ben begonnen met 5 pakken van die troep in een normale box van 3 bij 3.
Never nooit dat mijn eigen paarden op die rotsooi komen te staan!
Geef mij maar lekker vers sto !! !

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:03

aerdenhout1 schreef:
Wat een karel utrecht tango troep is dat zeg!!
Heb momenteel 1 pensionpaard op die rotsooi staan en , buiten dat het meer werk is, vind ik het ook nog eens een rot gezicht!
Wat nu goedkoop...wat nu minder werk?? Ik ben 3 keer langer bezig om al die klte drollen eruit te halen met die klte mestvork dan met stro!! Dan is de onderlaag nu al een grote natte troep geworden.
Minimaal 1 keer per week gaat er een nieuwe baal in die je de volgende dag al niet meer terug kan vinden!
Ik ben begonnen met 5 pakken van die troep in een normale box van 3 bij 3.
Never nooit dat mijn eigen paarden op die rotsooi komen te staan!
Geef mij maar lekker vers sto !! !

met een mestvork is het idd een lastig werk, je moet er een speciale (kunststoffen) fijn-getande mestvork voor gebruiken.
en dan 5 pakken in 1 keer op een oppervlakte van 9 vierkante meter is ook wel héél erg veel, dan blijf je graven.
en 1 baal per week is (minder dan) 8 euro, hoeveel stro gebruik jij per stal per week, dat zal heus niet veel goedkoper zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:08

Ik zal het dan ook vast helemaal verkeerd doen, maar blijf erbij dat ik stro toch een veel paard vriendelijker gezicht vind in een box.
Stro is in elk geval goedkoper omdat ik het sowieso groot inkoop en hele grote balen heb.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:38

ik denk wel dat het ook wennen is, toen ik pas overstapte van stro naar een mengsel van houtkrul en vlas, dacht ik ook van waar ben ik aan begonnen, 't duurde 10x langer, zag er slecht uit en ik moest 2 pakken/week bijstrooien (ben begonnen met 3 pakken houtkrullen en 1 vlas)
Nu heb ik een "systeem" en heb ik minder tijd nodig en moet minder bijstrooien en vloek alles bij elkaar als ik de strostallen van m'n vriendin moet doen. Maar misschien heb ik een properder paard, dat kan ook veel schelen.

En idd stro in grote balen is voordeliger dan kleine baaltjes. Bij komt het ongeveer op hetzelfde neer qua prijs, want deed 1 maand met een grote baal stro en had 2-3 pakken vlas nodig om eronder te strooien (mijn paard plast alleen op stal en anders kreeg ik de boel nooit droog)

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:43

Zolang ik mijn paarden thuis heb staan gebruik ik al vlas. Het bevalt me goed en de mesthoop is met vlas redelijk binnen de perken te houden, wat met stro een heel ander verhaal is.
Gelukkig eten mijn paarden dit niet en hopelijk blijft dit zo!
Als je echt smeerpoetsen van paarden hebt, is vlas wel kostbaar om te gebruiken
Maar het bevalt mij goed. Ook als ze 's winters in een natte buitenbak staan kunnen de voetjes op stal in het vlas weer mooi opdrogen.