Cursus stallenbouw, (niet) voor beginners.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:28

kjoetie schreef:
Dikke discussie weer dankzij onze poldernaturals :D Ik vind het mooi Rivka, Ik spiek alvast even mee voor de isoleercellen die ik hier moet gaan bouwen :+ :D Waar zit jouw stallenbouwer? Monteren die ook zelf en is dat heel veel duurder?

van bedaf in achtmaal ;-)

( even reklame maken voor mijn dorpsgenootjes ;-) )

tita

Re: Cursus stallenbouw, (niet) voor beginners.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:30

Wij krijgen ook stallen van bedaf ik kan niet wachtte...met trailies maar wel dichten voorkanten maar gelukkig hebben we achter de stallen luiken naar buiten

Uriel zorgen je nog dat de voerbakken apart zijn zodat de paarden de ander paard niet kan storen tijdens het eten

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:34

Hier komen denk ik halfopen tussenwanden, dus deels tralies en vooraan dicht ivm voeren. En dan met open bovendeuren/weefrek, drie stallen van 3,5 bij 3,5. Paarden staan overdag de hele dag buiten. Heeft van Bedaf ook een website?

Uriëlle jullie hebben gewoon betonvloer gelegd? heb je nog een afvoer voor urine in de stal?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:37

Arabesk schreef:
Zelfs dekhengsten kunnen sociaal gehouden worden en het blijkt dat als ze sociaal gehouden worden ze zich niet meer opfokken en gewoon een normaal paard zijn.

Neem deze arabisch hengst http://www.paardnatuurlijk.nl/paarden/khani.htm De fokkerij waar ik werkte stond de dekhengst altijd samen in een paddock met een paar merries. De overige hengsten stonden als 'bachelors'groep bij elkaar, ook ruintjes ertussen.

En de doorsnee bokker zou zelfs niet zijn paarden in zo'n stal plaatsen, want de gemiddelde bokker is ook van mening dat dichte zijwanden niet paardvriendelijk zijn. Dat alleen de 'extreme naturals' hun mond opendoen, wil niet zeggen dat de rest het dan ook maar goedkeurt. Maar weinig durven in te gaan tegen een tamelijk populaire bokker.

Wie de algemene huisvestingsdiscussies checkt ziet dat bokt over het algemeen tegen dichte zijwanden is.

ik wou toch even wat zeggen (dit van iemand die zijn eigen paarden zo natuurlijk mogelijk gaat houden later.)

Wat je niet moet vergeten van paardnatuurlijk is dat het A alleen hun eigen merrie's en hengst is/zijn dus dat ze het niet erg vinden als de merrie regelmatig gedekt word en dus een veulen aan de voet heeft.
en B het is maar 1 hengst...zou je meer hebben lijkt het me alweer lastiger om ze samen met merrie's onbeperkt buiten te laten (ik zoek steeds naar een oplossing om hengsten in een wei te zetten en merrie's in een andere wei..dit omdat ik zelf graag een fokkerij zou willen maar ik er niet tegen kan als hengsten veel binnen moeten staan ivm de merrie's

Bij spirithorse staan ze OOK in groepsverband buiten echter ook weer 1 hengst bij een groep merrie's.

Ik kan me voorstellen dat als je daar paarden hebt staan van andere mensen dat deze niet altijd een veulen willen van de hengst die er toevallig ook rondloopt.
Als het een echte dekhengst is kost hij normaal gesproken ook geld per dekking..

Echter ook ik ben niet voor de stallen, alleen vind ik het ergens jammer dat als iemand gewoon laat zien wat ze gemaakt hebben er gelijk een discussie ontstaan (ondanks dat ik het er ook niet mee eens ben dat ze geen enkel contact met elkaar hebben in stal....)
Het is namelijk ook niet zo dat er een muur tussen merrie's en hengsten is dat ruin/hengst en de merrie's onder elkaar contact met elkaar kunnen hebben. een dier alleen in stal is gewoonweg nooit goed

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:37

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:42

Nou Urielle, Devdan kan je best natuurlijk houden, kom mijn merrie er met alle liefde bij gooien hoor (tja wel ff jammer van die CEM-test).

Heel apart die 2 kleuren planken!

Hele discussie hier, mijn paarden staan ook s nachts op stal (komop met zn allen even 'aaaaaaaaaaaah').

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:56

Ook ik vind het mooie stallen. Ze zijn praktisch voor paarden die elkaar niet kunnen luchten of de paarden die jij beschrijft.Het zijn mooie lichte stallen met grote boxen, kortom ruim en licht :P . Tuurlijk niet iedereen wil zijn paarden zo houden maar ik heb ook gezien hoeveel problemen het met zich mee brengt als paarden over de schotten met elkaar kunnen neuzen, moeilijk om 2 paarden die elkaar niet kennen ineens naast elkaar zetten en je zit met ziektes die ze dan kunnen overbrengen. Zolang de paarden overdag van bijvoorbeeld 8 tot 4á5 uur buiten kunnen zie ik het probleem niet, vaak worden ze nog een uur gereden en wordt er mee getut. Aandacht genoeg, ik wens je heel veel succes met je stallen en dat je er maar lang van mag genieten.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:28

Urielle, mooie ruime en frisse stallen hoor!
Ik ben benieuwd naar de fotos als alles af is (ook bak-weide)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:44

wahaha Urielle wat een heerlijk verhaal. :D Erg mooi ook, die 2 kleuren planken.

En nee, het is niet mijn ding om zo paarden te houden maar ik kan mij in je verhaal vinden waarom je hiervoor gekozen hebt en ik kan zéker begrijpen dat je trots bent op je harde labeur. :)

Dus geniet er maar van, en ik duim dat je snel grond bij kan huren / kopen voor weidegang.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:04

AlexandraM schreef:
Wat je niet moet vergeten van paardnatuurlijk is dat het A alleen hun eigen merrie's en hengst is/zijn dus dat ze het niet erg vinden als de merrie regelmatig gedekt word en dus een veulen aan de voet heeft.
en B het is maar 1 hengst...zou je meer hebben lijkt het me alweer lastiger om ze samen met merrie's onbeperkt buiten te laten

Ze hebben twee hengsten, want het zoontje van de hengst staat ook in die groep en is inmiddels ook volwassen.

Khani is geholpen met een knoopje in zijn zaadleider, hij is dus nog helemaal 'man' alleen zijn afvoer zit dicht. :+

Zowel Khani als Khabal (zoon) staan in een groep met merries.

Ik heb mijn eigen ruin in een groep met hengsten gehad, ging ook goed. Mijn andere paard heeft toen hij hengst was in een groep van 12 hengsten gestaan. Ging ook prima.

De dekhengst op de fokkerij stond met 2 merries samen.

Het paard van arno8 was hengst en stond met een merrie samen en later met ruinen ging ook prima.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:06

dat jullie dat willen, wil niet zeggen dat andere dat willen of goed vinden.
Ik wil absoluut geen hengst bij mijn ruin dat gaat niet goed komen en jullie hengsten hebben andere doeleinden.... zeg maar

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:17

Ik kan niet eens een andere hengst of ruin bij mijn ruin zetten, dat word 100% zeker vechten

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:39

Arabesk schreef:
AlexandraM schreef:
en B het is maar 1 hengst...zou je meer hebben lijkt het me alweer lastiger om ze samen met merrie's onbeperkt buiten te laten

Ze hebben twee hengsten, want het zoontje van de hengst staat ook in die groep en is inmiddels ook volwassen.

Khani is geholpen met een knoopje in zijn zaadleider, hij is dus nog helemaal 'man' alleen zijn afvoer zit dicht. :+

Zowel Khani als Khabal (zoon) staan in een groep met merries.

Ik heb mijn eigen ruin in een groep met hengsten gehad, ging ook goed. Mijn andere paard heeft toen hij hengst was in een groep van 12 hengsten gestaan. Ging ook prima.

De dekhengst op de fokkerij stond met 2 merries samen.

Het paard van arno8 was hengst en stond met een merrie samen en later met ruinen ging ook prima.

och jij kan dat :) wist ik dus weer niet. Alleen als het weer om een dekhengst gaat lijkt het me lastig voor het dier om zoon ding regelmatig in en uit te krijgen als dat al kan :S dus voor hier in dit topic geen oplossing..echter zoals ik zeg ik ben ook voor loopstal/weide ;) En zal er alles aan doen dit later ook zeer zeker te realiseren ;) o btw dat hengsten en ruinen samen kunnen weet ik hoor ;) geholpen op een fokkerij.

maar vind toch sneu voor ts dat er zo overheen gevallen word...of iig op wat voor manier.
en klopt ze groeien daar natuurlijk ook :D ik ken ze wel haha maar ben dr lang niet meer geweest (de site dan) dus heb ze beetje uit het oog verloren

btw ts: verder vind ik de stallen wel mooi uitzien.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:46

We hebben ook stallen (buitenstallen) bij Bedaf vandaan en ervoor gekozen om om de 2 stallen een dichte wand te zetten. Tussen deze 2 stallen zitten wel tralies met in het begin een dicht stuk ivm voernijd. Alleen de buitenste twee stallen hebben dichte wanden, eentje omdat het een verplaatsbare wand is ivm een veulenbox maar ook omdat er aan beide kopse kanten een extra deur naar buiten zit. Om het niet teveel te laten tochten, is daar dus een dichte wand geplaatst.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:51

Jongens, wat een gezever zeg!
Riv: je mag jezelf een hele dikke pluim geven, want het ziet er heel netjes uit! Alles strak in de verf, mooie onderdelen en lekker ruim. Chapeau!
Ik kom gauw langs om alles nu eens in het echt te bewonderen. Ik laat je nog wel even weten wanneer dat wordt.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:00

Moderatoropmerking:
We hebben hier erg veel berichten verwijderd omdat ze totaal offtopic waren. Het voeren van een discussie kan ook prima zonder verwijten of iemand de grond in te boren. Graag respectvol reageren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:00

Ok, hij is weer open

Urielle, hoe ver ben je met je stallen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 21:42

De paarden staan er inmiddels dus ik rij elke dag een paar keer naar de plaatselijke manege om te oefenen en verder ben ik van 7 tot 7 bij de paarden ongeveer dus dat is echt heerlijk en de paarden vinden het ook leuk, zoveel aandacht! :)

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:16

Urielle, ik vind dat je gezien de paarden die je hebt te stallen de beste keus hebt gemaakt :)

Ik zou persoonlijk de rubberen matten nu al voor de beton hangen en dan niet zozeer voor het trappen, maar ook voor de kou die van beton af kan komen. Beton neemt heeft namelijk heel lang een koelere temperatuur als andere materialen (bijv. hout).

Wat ik me alleen afvraag (is alleen niet heel duidelijk op de foto te zien). Zit er nu een geleider aan de onderzijde van de deur, volgens mij wel, tenminste zoals ik van de foto's kan afleiden. Maar zit deze in de vloer verzonken of zit die er bovenop? Hoop dat je voor de eerste hebt gekozen, dit is makkelijker met vegen, mesten e.d. Maar al met al, ikke is jaloers <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:36

Urielle schreef:
De paarden staan er inmiddels dus ik rij elke dag een paar keer naar de plaatselijke manege om te oefenen en verder ben ik van 7 tot 7 bij de paarden ongeveer dus dat is echt heerlijk en de paarden vinden het ook leuk, zoveel aandacht! :)

Ja, dat is heerlijk, daar raak je aan verslaafd, die koppies die op je staan te wachten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:18

ik vind het mooie stallen. had wel voor een raampje gekozen.

tja tralies (zodat ze elkaar kunnen zien) heeft ook nadelen. mijn paard eet daardoor erg onrusitg, vooral als een ander paard zijn neus dicht bij de tralies heeft. En zijn buurvrouw die trapt constant tegen de stalwand.

En over 24/7 weidegang

tja helaas heb niet iedereen die mogelijkheid. Mijn hafje staat in de winter veel binnen. Maar zie hem niet ongelukkig zijn. hij is juist vrolijk en attend. Te veel energie heeft hij ook niet. Maar in de zomer gaat hij wel lekker 24/7 naar buiten.

En moeti k nu omdat ik helaas in de winter geen weidegang hebt geen paard nemen? onzin. tuurlijk zie ik liever dat me paard vaker buiten komt in de winter. Maar het is gewoon niet anders.

Iedereen zo zijn eigen keuze. ik vind het jammer dat sommige zo fel op reageren.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:58

Terecht dat je zo trots bent, wat een prachtige stallen! *D

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:25

Op het moment dat ik wou reageren toen werdt het topic tijdelijk gesloten :P Je brengt wat teweeg Urielle

Blijkbaar zijn sommige mensen van mening dat je ieder paard maar lekker naast elkaar kan zetten en dat het allemaal goed gaat. Nou ik heb het resultaat er van hier op stal staan dat het dus niet wil. Ik had paarden met voer en stalnijd en daar wordt je echt niet blij van. Sinds ik ze aan huis heb staan heb ik heel wat gewisseld om te kijken welke paarden er wel naast elkaar konden staan om weer rust te krijgen. Omdat de stallen bij mij boven ook tralies hebben (deze zaten er al in). Nu heb ik de rust weer in stal en geen voer en stalnijd meer te bekennen. Dit werkt natuurlijk alleen als je kleine stallen hebt en kan switchen dat kan dus vaak niet op grote stallen.

Wij willen van het zomer ook gaan uitbreiden en hebben ook besloten dat er stallen komen met compleet dichte zijwand voor als je even niet anders kan dan 2 paarden naast elkaar zetten die niet samen kunnen. Daarbij komt er bij mij wel dat de voorkant los kan.

Maargoed Urielle ik vind je stallen wel prachtig en je hebt ons zeker op ideeën gebracht :D Het ziet er mooi en fris uit. En ik geef je groot gelijk dat je het zo hebt gedaan +:)+ Ben benieuwd hoe de rest gaat verlopen zoals je bak :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:56

Ziet er netjes uit hoor , wat een werk inderdaad , kunnen ze die wanden niet gewoon leveren met de planken er al in ? :P

Ik vind het ook niet bepaald gezellige stallen , maar als de paarden dusdanig "verknipt" zijn dat dat nodig is om ze een beetje rustig te houden , tsja dan moet dat maar.

Ik hoop dan alleen dat ze wel nog de mogelijkheid krijgen op vrije beweging buiten , dat zal ook wel niet meevallen denk ik als ze allemaal zo moeilijk zijn en je alleen maar die bak hebt waar je ook moet trainen natuurlijk , want voor de rest heb je nauwelijks gras toch ? :)

Lijkt me niet ideaal , ik hoop voor je dat je er iets bij kunt huren....

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:03

ik vind het prachtige stallen hoor!