1 maand opzegtermijn stalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:29

Ik heb daar ook last van gehad!
Ik snap ook niet waarom je dan persee daar nog een maand hoef te staan als je weg wilt, volgens mij gewoon voor het geld waar anders voor?
Achja heel vaag maar het is wel overal zo, maar ik kwam er zelf pas achter toen ik net weg wou gaan bij die pensionstalling.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:35

Je kan ook even bellen met het juridisch loket voor gratis advies.
Als je geen contact hebt getekend is er misschien kans dat je kunt gaan en staan waar je wilt.
tel nummer is: 0900-8020.

Misschien heb je hier wat aan?

Simi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:37

Oh dat ken ik, wij hadden het nog erger dan dit!
Het was allemaal geregeld dat we naar een andere pensionstalling gingen kregen we een maand later een rekeing dat we nog 1 maand moesten betalen?
Echt heel vaag, terwijl ze dat op dat moment niet tegen ons gezegt hebben.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:37

Het staat in de wet voorgeschreven, dus denk niet dat je er iets aan hebt om juridisch advies te vragen
Je kan het natuurlijk proberen, maar denk dat je hetzelfde anwoord krijgt als hier in het topic

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:39

Simi12 schreef:
Ik snap ook niet waarom je dan persee daar nog een maand hoef te staan als je weg wilt, volgens mij gewoon voor het geld waar anders voor?
Achja heel vaag maar het is wel overal zo, maar ik kwam er zelf pas achter toen ik net weg wou gaan bij die pensionstalling.

Natuurlijk is het voor het geld, het is een staleigenaar zijn broodwinning..
Ik vind het gewoon meer dan logisch, heb zelf geen contract maar zou dit zich voordoen zou ik het ruim van te voren melden,en zou het te laat zijn dan zou ik een maand stalling doorbetalen incalculeren..
Andersom zou ik het ook normaal vinden.
Is toch gewoon normaal met mensen omgaan?

kimmie88

Re: 1 maand opzegtermijn stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:46

Tuurlijk is het voor geld.
Als jij telaat opzegt, heben hun geen tijd meer om optijd die stal vol te krijgen, dus lopen ze een maand geld mis.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:47

Ik heb niet alle pagina's gelezen.
Maar lijkt me toch wel dat je daarvoor getekend zou moeten hebben.
Toen ik op een stalling stond war ik het echt niet naar mijn zin had en mijn pony ook niet, heb ik gebeld om op te zeggen. Pas toen kwamen ze met de maand opzegtermijn! Ik had er niet voor getekend en niets over gehoord. Dus we hebben de spullen gehaald en mijn pony en zijn de bewuste dag maar weg gegaan.
Je kan wel een welles nietes spelletje gaan lopen doen, maar dat heeft geen zin.
Ik had geen band verder met ze.

Dat wil niet zeggen dat het niet netjes is om te doen. Het is netjes om een maand opzegtermijn aan te houden zodat de staleigenaar een advertentie kan plaatsen of iemand anders kan zoeken voor de stal.
Maar in jou geval zou ik wat coulanter zijn. Je gaat er iedere dag naartoe en noodgedwongen lukt dat niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:48

Als of bij elke stal mensen staan te poppelen om daar te gaan staan :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:49

Simi12 schreef:

Andersom zou jij toch ook graag willen dat je het een maand van tevoren hoort als je moet vertrekken, en niet 1 dag van tevoren?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:52

Ptries schreef:
Sammie schreef:
Niks overkomen is niks aan opzegtermijn.

Dit is echt niet waar, hoe komen mensen hier toch steeds bij? Zie mijn eerdere post. Ook een stal huren valt onder het wettelijk regime van boek 7 BW.

Geld dat voor zwart of wit verhuren??

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:01

Ik vind het vrij logisch dat je een ' opzegtermijn' hebt. Bij het huren van een huis geldt dit ook. Jouw staleigenaar heeft dan de tijd om eventueel een nieuwe pensionklant aan te nemen en mist zo niet een maand stallingsgeld.

Buiten dat is het natuurlijk netter als je even aankondigt dat je binnen een maand vertrekt..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:01

Bij mijn huidige stal heb ik geloof wel een opzegtermijn. Maar betaal ook een maand vooruit, dus denk dat het op die manier geregeld is.

Mijn vorige stalhouder had in mijn tijd nog egen opzegtermijn omdat hij geen zin had in het gezeur dat zich met zich meebracht (zie hier alle bezwaren in het topic bijvoorbeeld)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:05

Marchador schreef:
Ptries schreef:
[
Dit is echt niet waar, hoe komen mensen hier toch steeds bij? Zie mijn eerdere post. Ook een stal huren valt onder het wettelijk regime van boek 7 BW.

Geld voor alle vormen van huren en/of opzeggen.
Zwart is alleen minder makkelijk. Zeker omdat de huurder dan geenbtw ed betaald.
Zou de huurder jou een proces aandoen, omdat jij die laatste maand niet betaald. Krijgt hij zelf problemen omdat hij zwart verhuurt

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:06

Okee dus dat maakt in principe niet uit.
Inderdaad dan zou hij er zelf problemen mee krijgen, uiteindelijk maakt het toch niet uit het gaat om het principe maar was wel even benieuwd.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:08

ik denk als je een goed gesprek aan gaat met de oude staleigenaar dat jullie er wel samen uitkomen. Wat al eerder gezegt is je hoeft er niet te blijven staan maar die maand moet je denk ikwel betalen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:08

In die laatste maand ben je natuurlijk vrij om te gaan, maar dan zit je vaak wel met dubbele stalkosten

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:12

kimmie88 schreef:
Marchador schreef:

Geld voor alle vormen van huren en/of opzeggen.
Zwart is alleen minder makkelijk. Zeker omdat de huurder dan geenbtw ed betaald.
Zou de huurder jou een proces aandoen, omdat jij die laatste maand niet betaald. Krijgt hij zelf problemen omdat hij zwart verhuurt

Ik denk dat je als "zwarte" huurder toch iets sterker staat. Je zal moeten betalen alleen kan je achteraf meer doen, zeker als het niet in goede harmonie is gegaagn ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:15

Precies, omdat de verhuurder geen poot heeft om op te staan.
Hij is officieel fout bezig door 'zwarte' huurders aan te nemen en belastingen onder te duiken ed

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:17

Ik heb altijd een maand opzegtermijn aangehouden, of het nou wel of niet afgesproken was :)

Echter, meestal waren mijn stalbazen bijzonder makkelijk mbt tot opzeggen en kon ik zonder extra te betalen ook wel eerder weg. :)

Ik zou als ik jou was gewoon proberen nog eens te praten met de stalhouder, wellicht komen jullie er dan nog samen uit :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:20

Ik snap nu niet zo goed waar je je druk over maakt... :?
Opzegtermijn is bijna overal, wij hebben het hier ook voor de pensionpaarden. Al hebben wij wel een contract waar het in staat (net al verhoging van het stalgeld, dat moeten wij minstens een mand van te voren aangeven)

Jij hebt geen contract getekend ok, maar een contract is er niet alleen voor de stalhouder maar ook voor de huurder een stukje zekerheid. Het is dus ook aan jezelf om te zorgen dat er een contractje is, al is het simpel 1 a4tje.

De stalhouder heeft het wel aangegeven, het staat op papier in de pensionstal. Daarbij is het niet meer dan normaal om een maand opzegtermijn te hebben, ookal haal jij je paard al eerder weg, je moet gewoon die ene maand dan nog betalen.
Ik zou het persoonlijk een rotstreek vinden als iemand het niet zou doen, de stalhouder heeft met een aantal pensionpaarden een zeker inkomen iedere maand, en dan ga jij ineens op stel en sprong weg en betaald niet meer en hij kan in zo'n korte tijd niet snel een nieuw iemand vinden en mist dus een stuk inkomen.

Gewoon netjes je opzegtermijn betalen, is voor beide partijen beter. Ik zelf zou behoorlijk pissig worden als iemand dat niet zou doen.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:21

Nell_ schreef:
Opzegtermijn is heel normaal. Ik had ook een maand opzegtermijn bij mijn oude stal.
Allleen stond dit wel in contract, waar ik dus voor getekend heb toendertijd!
Weet dus niet hoe het bij jou werkt eigenlijk!

Opzegtermijn is niet altijd het geval!
Ik bij mijn huidige stal geen opzegtermijn.
Ik betaal per maand vooruit, denk wel dat ik zo netjes ben om geen geld terug te vragen van de ''aangebroken'' maand.
Maar het is geen onbeschreven regel, en als er een briefje hangt moet je daarop gewezen worden.
TS wist het niet van tevoren en heeft geen contract ondertekend.
IK zou niet betalen, die man heeft geen poot om op te staan (bot gezegt).

@ cp112 : opzegtermijn was niet eerder aangegeven dus hoeft ts zich daar niet aan te houden, opzegtermijn had dan aan het begin toen ts daar op stal kwam moeten zijn aangegeven!
Laatst bijgewerkt door WWisecracker op 31-03-10 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:23

kimmie88 schreef:
Hij is officieel fout bezig door 'zwarte' huurders aan te nemen en belastingen onder te duiken ed

Beetje jammer alleen dat mensen daar pas over vallen op het moment dat het hèn uitkomt. Als men jaren op een pensionstalling staat en zwart betaalt omdat dat voor beide partijen voordeliger is hoor je niemand! ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:24

Meiden... Het staat in de wet. Lees eens alles door. Pagina 3 staat het artikel in de wet.
Verhuurder heeft dus wel degelijk een poot om op te staan

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:27

Roxx schreef:
kimmie88 schreef:

Beetje jammer alleen dat mensen daar pas over vallen op het moment dat het hèn uitkomt. Als men jaren op een pensionstalling staat en zwart betaalt omdat dat voor beide partijen voordeliger is hoor je niemand! ;)

Uiteraard hebben beide partijen er profijt van en als er op een ormale manier uit elkaar gegaan wordt is er niks aan de hand. Zijn er echter pesterijen of ander gezeur dan kan ik me voorstellen dat een huurder denkt ik krijg je nog wel.....

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:29

gewoon eens goed gaan praten met de stal eigenaar , ik had op mijn vorige stal ook een maand opzeg termijn,
mijn paard kreeg artrose en hkt en ik kon er niks meer , geen weidegang en in de bak lessen dus gaan praten en mocht verhuizen zonder een maand opzegtermijn, alleen de halve maand die al betaald was kreeg ik niet terug.
(Ik wou dezelfde dag nog weg, maar mocht tot einde van de maand blijven.)