Mijn veulentje te mager?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jenneke1029

Re: Mijn veulentje te mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:40

Het veulen is inderdaad te mager, maar zoals ik al eerder zei mijn ervaring is toch echt dat het soms heel moeilijk is om ze er perfect bij te houden.
Heb nu 5 veulens (bijna enters) te staan en die krijgen 24 uur per dag kuil voer en de ene dag 2 kilo basis brok en de andere dag slobber gemengt met maismeel en bietenpulp.
Toch heb ik er ook twee staan waar je ribben van ziet , nou hebben ze wel een gladdere vacht dan het veulen van ts.

Ik zou inderdaad de mest weg brengen om te kijken of er nog iets in de mest zit en zo ja kijken welke kuur het beste is.
Verder vind ik persoonlijk dat jonge paarden de mogelijkheid moeten hebben tot 24 uur per dag ruwvoer.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:15

Ze staan in de wei, weet niet of daar nog wat te knabbelen staat? Ik heb de jonge paarden ook in het land, daar staat nog wel wat. Ik voer ze één keer per dag voordroog bij en ze krijgen geen brok. Toch zien ze er erg goed uit en totaal niet mager.
Ik zou jouw veulen goed ontwormen een paar keer (goed bijhouden) en onbeperkt, goede kwaliteit voordroog voeren en inderdaad brok of wat maismeel erbij want ze moet wel wat aankomen en voldoende energie hebben om zichzelf warm te houden. Als ze weer wat beter op gewicht is kun je wel weer wat afbouwen, maar ik vind dat ze dat nu wel nodig heeft.

Op de eerste foto vind ik je veulen juist weer aan de vette kant trouwens.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 03:52

Janedieene schreef:
Hoi hoi!
Vandaag ontwormd met Equimectin 600(ook voor veulens).
Maar alsnog de foto's

Eerste foto uit november:
Afbeelding

En afgelopen vrijdag:
Afbeelding
(paard erachter is niet van mij)

Nou misschien kunnen jullie hier wel wat mee!

Vind dit persoonlijk niet eens schraal maar mager!(wintervacht weg,en je houd een ribbenkast over).
Heb niet het hele topic gelezen...dus sorry als ik al eerder gestelde vragen heb...
Heb je de mest al weggebracht voor onderzoek?(bv bloedworm?).
Te dik is niet goed,en wij vinden onze paarden al snel te mager(terwijl een beetje schraal gezonder kan zijn) maar deze is echt te mager!(zeker gezien het feit dat er een wintervacht overheen zit!).
Mijn eerste gedachte is mest en bloedonderzoek?
Wie weet zijn er bloedwormen in het spel(kan de conditie erg van achteruit gaan,tot zelfs fatale afloop) of er is sprake van een hoop zand in mest(hoor je dan ook meteen).
Van een schraal paardje schrik ik niet zo snel,en je mag normaal gesproken best wat ribaftekening hebben,maar gezien de wintervacht die er nog op zit.....zou ik toch wat actie ondernemen en de nodige dingen laten checken.
Wormen is 1 ding(die krengen kunnen ook heel wat aanrichten!) maar kunnen met mest check en goed ontwormen met de juiste middelen vaak nog wel bestreden worden.(lukraak ontwormen,is ook niet goed,dan kweek je weer resistente wormen).
Maar als dat niets opleverd,en je hebt juist ontwormd,dan zou bloedonderzoek het tweede zijn...
Ik zou in jou geval,onbeperkt ruwvoer geven,eventueel aangevuld met wat brok.
En verder gaan onderzoeken wat de gezondheid is.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 04:37

Ik kan me vergissen hoor, maar wat zit zijn halster strak??

Zie geen enkele ruimte, mischien KAN hij wel helemaal niet goed eten...
En dan de strenge winter erbij, en zelfs al krijgen ze onbeperkt ruwvoer, de buitenbeentjes, diegene die onderin de rangorde staan moet je soms een beetje helpen, want die komen niet aan hun dagelijkse hoeveelheid. Het kacheltje moet wel KUNNEN branden he! Dus het staat er, maar als jou kleine er niet voldoende bij kan komen....

En idd goed ontwormen, maar dit heb je gedaan...

Ben benieuwd... Ga hem eens observeren, binnen 10 min weetje hoe hoog/ of laag hij in de rangorde staat. Dit kan verschrikkelijk veel aanrichten..

Sterkte ermee!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 06:38

Ik ben benieuwd of er al stappen zijn ondernomen....
Ik zou het nl. geen dag langer aanzien....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 07:06

Als je de ribbetjes kunt zien is het veulen (wellicht nu enter) te mager. Onderneem direct actie!!

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 07:12

echt te mager. een goede opfok geeft onbeperkt hooi. brok is niet nodig. hooi absoluut wel. dan kan en mag niet. haal je veulen weg daar, meid. je zal niet de eerste zijn die met een foute opfok te maken krijg.
ga je anders orienteren bij andere opfokbedrijven. kun je mooi vergelijken. wacht er niet te lang mee. je veulen krijgt zo een achterstand.
enne...ik spreek met 20 jaar fokervaring. succes

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 07:57

BaiNar schreef:

Hoi,
Hij is inmiddels ontwormd, we hebben zelf een weitje maar (nog) bijna geen weidemaatje.
Gelukkig beginnen mensen nu te reageren. Vermoedelijk hebben we hem eind deze week, begin volgende week hier staan.
We hebben gezien dat hij geen onbeperkt hooi tot zijn beschikking heeft. :(:)
Groetjes

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 08:47

Dan zou ik me afvragen of hij ook wel 3x biks krijgt..

Wellicht ligt het probleem daar dat jij denkt dat hij genoeg krijgt en de stalhouders niet bijvoeren, maar daar durf ik niet over te oordelen want ben er niet zelf bij. Controle of proef op de som is nooit verkeerd.

Succes met je veulen thuis en heel veel plezier natuurlijk!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:22

Janedieene schreef:
BaiNar schreef:

Hoi,
Hij is inmiddels ontwormd, we hebben zelf een weitje maar (nog) bijna geen weidemaatje.
Gelukkig beginnen mensen nu te reageren. Vermoedelijk hebben we hem eind deze week, begin volgende week hier staan.
Groetjes

Waarom verbaasd me dat niks... Maar goed... Hoop dat je wel snel aktie kan ondernemen nu!! Iedere dag is een dag teveel!!

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 17:29

Janedieene schreef:
BaiNar schreef:

Hoi,
Groetjes

Waarom verbaasd me dat niks... Maar goed... Hoop dat je wel snel aktie kan ondernemen nu!! Iedere dag is een dag teveel!![/quote]

Hoi,
Ja we hebben nu een weidemaatje gevonden.
En leuk zwartbont merrie veulen, ze komen aanstaande dinsdag.
Hij krijgt dan wel onbeperkt ruwvoer.
Dus, we redden het wel, hij krijgt dinsdag dan ook meteen een vitamine-injectie.
Ik houd jullie op de hoogte

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:48

Goede geregeld.... ben benieuwd hoe het verder gaat!! Succes!!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:04

Vind het echt goed om te horen dat je ook direct actie onderneemt zonder "ellen" lang te wachten..

Hoop dat je veulentje straks lekker aan komt en dat je er van kan genieten, leuk dat je ook direct een maatje hebt.. plaats je gauw weer foto's?

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:18

Ik kan me voorstellen dat jouw veulen erg blij is met deze wijziging. Ik vind het raar dat jouw veulen zo mager is, maar ook dat andere paard op de foto. Daaruit kun je afleiden dat het geen ziekte of zo is, maar echt te maken heeft met de verzorging (voer). Ze kunnen je vanalles wijs maken!

Wij hebben ook 2 veulens van 8 maanden oud. Ze krijgen onbeperkt lekker geurend hooi. Wij geven geen brokken. Wel hebben ze een liksteen.

Je zult zien dat het jouw veulen snel beter gaat. De foto genomen in november vind ik prachtig. Het zal je wel goed doen om je paard weer in vorm te zien over enkele weken.

Succes ermee!

Sultan64

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 08:30

Bedenk wel dat dit veulen in de groei is, op deze leeftijd groeien ze als het ware "uit elkaar". Ook de kou speelt een rol in het vermageren, paarden hebben nu alle energie nodig om warm te blijven in deze periode, daarom verbranden ze ook meer vet en dus worden ze mager.
Een deken op is geen optie, ik zou meerdere keren voeren op een dag, 2x per dag hooi voor een veulen dat in de groei is, is veelste weinig, deze zou onbeperkt hooi moeten kunnen eten, biks is niet zo van belang eigenlijk.
Succes!

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:27

sassefras schreef:
mmmmmm of paard erachter is een oudje, of er is echt iets niet goed. ik zou iedergeval een mest onderzoek laten doen om ze allmaal te laten checken op wormen. ze zijn inderdaad goed schraal

succes ermee

Inderdaad wel wat mager..
Je kan (misschien is het wel beetje vies) als het paard net gepoept heeft zelf ook ff kijken of je geen wormpje ziet :+ Mijn paard krijgt 3 plakken per dag en is ook al 70 kilo afgevallen in een half jaar tijd. :o Maar ze was veel te dik 720 en nu 650kg. Maar als er niet veel gras in de wei staat geef ik heel soms 4x per dag hooi en af en toe een appel of wortel, smikkel ofzo.

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:27

en wat heeft ze voor kale plek op der rug?

Loesje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:58

Ik ben blij te lezen dat je veulen een betere plek heeft, met een weide maatje.
Hopelijk zien we binnenkort foto's van een vrolijke jonge hengst met wat meer spek om het lijf(niet teveel natuurlijk ;) )

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:25

kayleighdn schreef:
Je kan (misschien is het wel beetje vies) als het paard net gepoept heeft zelf ook ff kijken of je geen wormpje ziet :+

Lang niet alle wormbesmettingen vind je met het blote oog terug in de mest. ;)

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 14:12

kayleighdn schreef:
en wat heeft ze voor kale plek op der rug?

Welke kale plek?
Of van die achterste?
dat is volgens mij van de lichtval want ze hebben bijde geen kale plekken:D(gelukkig)
Greets

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 14:15

TabeR schreef:
Vind het echt goed om te horen dat je ook direct actie onderneemt zonder "ellen" lang te wachten..

Hoop dat je veulentje straks lekker aan komt en dat je er van kan genieten, leuk dat je ook direct een maatje hebt.. plaats je gauw weer foto's?

Ja ik plaats zosnel mogelijk weer nieuwe foto´s. Hij komt dinsdag, dus verwacht 3 dagen later geen foto´s want het zou niet best zijn als hij zo snel aankomt.
Maar ik houd jullie zeker op de hoogte.
En misschien kan ik nog wel een foto van hem maken, dan zal die waarschijnlijk nog wel wat schraal zijn, maar wel opgewekt.
Groetjes

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:12

De eerste twee jaar moeten ze bijgevoerd worden met veulenbrok, dit ook om OCD te verkomen. Verder vooral nu er totaal geen voedingswaarde meer in gras zit, onbeperkt goed voordroog, hooi, of kuil. Iedere 8 weken ontwormen.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 17:41

Haii,
Vandaag is bounty gekomen!
Ik vind hem wat opgewekter dan eerst. En de stal waar die eerst stond waren een beetje geschrokken toen we zeiden dat hij mager was, Ik denk dat ze hem toen weer meer zijn gaan geven.(ik vind hem namelijk aangekomen.)
Foto's:
Eten met zijn nieuwe vriendin:
Afbeelding

Hij heeft eten hoor ;)
Afbeelding

En wat vinden jullie nu?
Groetjes!

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:47

Super gedaan!!!
Maar houdt hem en zijn vriendinnetje goed in de gaten.
Bedenk echter wel dat hij in de groei is.

Succes verder ;)

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:53

Ziet er wel goed uit zo met dat eten in zijn mond :) ben benieuwd hoeveel hij aan gaat komen en net zoals mercedes zegt houdt het in de gaten.

Leuk dat je ons op de hoogte wil houden.