Discussie: 24/7 stal of 24/7 wei met prikkeldraad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:56

ik zeg niet dat het goed is, maar als je keuze hebt tussen de hele dag op stal staan of prikkeldraad, tsjah dan zou ik het wel weten.
tuurlijk kunnen paarden het prima vinden om 24/7 binnen te staan, een hoop paarden zijn niet anders gewend tegenwoordig. maar het is niet waar het paard voor gebouwd is.

Citaat:
zolang je paard dagelijks zn beweging heeft is het geen ramp van in n box te staan,
veiligheid is volgens mij meer waard hoor, bovendien wil et niet zeggen dat ze buiten zijn dat ze veel meer bewegen...
zet de mijne in de winter buiten en ze staat daar heel zielig te doen en te roepen
der is nix niet he, geen gras nimeer, wat moet ze dr doen dan?koukleumen...fijn hoor!

denk toch dat als ze buiten staan, dat ze echt wel meer bewegen hoor. zelfs als er geen gras staan, dan moet je ze juist bezig houden met ruwvoer. dan lopen ze in ieder geval al van hooi naar water bak en terug, als ze met vriendjes staan lopen ze ook wel regelmatig. dit in tegenstelling tot in een box, waar ze hoogstends drie stappen vooruit en drie stappen achteruit kunnen zetten. zie het bij mijn eigen paarden nu ook. er staat geen polletje gras meer, maar ze zijn de hele dag wel aan de wandel, af en toe even eten en dirnken en weer wat spelen. beetje dutten en weer eten etc etc. en wat doen ze in een box als het hooi op is? de hele dag stilstaan en beetje voor zich uit kijken. dat lijkt me nou niet echt lekker voor een paard.

ik heb ook draad rond mijn land en mijn paarden zien het prima hoor, laatst in de sneeuw was het bijna niet te zien, maar ze wisten precies hoelaat ze de rem in moesten trappen hoor. dat jij het niet ziet, wilt niet zeggen dat je paard het niet ziet, en een paard weet als hij het land kent, dondersgoed waar de omheining loopt. of dit nu lind, draad, of prikkeldraad is.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:31

blue_kim schreef:
ik zeg niet dat het goed is, maar als je keuze hebt tussen de hele dag op stal staan of prikkeldraad, tsjah dan zou ik het wel weten.
tuurlijk kunnen paarden het prima vinden om 24/7 binnen te staan, een hoop paarden zijn niet anders gewend tegenwoordig. maar het is niet waar het paard voor gebouwd is.

Citaat:
zolang je paard dagelijks zn beweging heeft is het geen ramp van in n box te staan,
veiligheid is volgens mij meer waard hoor, bovendien wil et niet zeggen dat ze buiten zijn dat ze veel meer bewegen...
zet de mijne in de winter buiten en ze staat daar heel zielig te doen en te roepen
der is nix niet he, geen gras nimeer, wat moet ze dr doen dan?koukleumen...fijn hoor!

denk toch dat als ze buiten staan, dat ze echt wel meer bewegen hoor. zelfs als er geen gras staan, dan moet je ze juist bezig houden met ruwvoer. dan lopen ze in ieder geval al van hooi naar water bak en terug, als ze met vriendjes staan lopen ze ook wel regelmatig. dit in tegenstelling tot in een box, waar ze hoogstends drie stappen vooruit en drie stappen achteruit kunnen zetten. zie het bij mijn eigen paarden nu ook. er staat geen polletje gras meer, maar ze zijn de hele dag wel aan de wandel, af en toe even eten en dirnken en weer wat spelen. beetje dutten en weer eten etc etc. en wat doen ze in een box als het hooi op is? de hele dag stilstaan en beetje voor zich uit kijken. dat lijkt me nou niet echt lekker voor een paard.

ik heb ook draad rond mijn land en mijn paarden zien het prima hoor, laatst in de sneeuw was het bijna niet te zien, maar ze wisten precies hoelaat ze de rem in moesten trappen hoor. dat jij het niet ziet, wilt niet zeggen dat je paard het niet ziet, en een paard weet als hij het land kent, dondersgoed waar de omheining loopt. of dit nu lind, draad, of prikkeldraad is.

ja onze pony's ook , zijn nu 2 weken van het land af en staan nu op een grote betonplaat ,met schuilstal , en ze lopen de hele dag ,ook al is er geen gras, soms staan ze even in ruststand , maar het is overwegend lopen , heel wat kilometers per dag denk ik zo , ze kunnen lopen wanneer ze willen , dat vind ik 10 keer beter dan een uur in de stapmolen verplicht rondjes stappen .
de schuilstal gaan ze alleen in eten , en bij regen gaan ze erin .

cissie

Re: Discussie: 24/7 stal of 24/7 wei met prikkeldraad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:51

Ik zou voor de optie in de weide kiezen.......

Prikkeldraad staat er bij mij nog geen 5 min meer, dat vervang ik dan wel door schrikdraad/lint.
Eigenlijk kun je de optie dus niet zo zwart/wit stellen want schrikdraad kun je makkelijk zelf plaatsen en is niet onbetaalbaar je lieve paard wel.
Ook als het prikkeldraad niet weggehaald zou mogen worden omdat de weide gehuurd is ofzo hoeft geen problem tezijn dan plaats je het schrikdraad/lint een halve meter aan de binnenzijde van het prikkeldraad met paaltjes.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:52

Arabesk schreef:
Ik zie het probleem van prikkeldraad niet zo; tangetje -> wegknippen. En of even langs de boerenbond/welkoop: prikpaaltjes kopen, schrikdraad, dat even vóór het prikkeldraad spannen. KLAAR

Mijn gedacht ;)

d_amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:34

Waarom deze stelling als het in de praktijk toch niet zo is dat je hier niet om heen kan.. gelukkig! Want natuurlijk kies je voor geen van beide opties, het is allebei niets. :D

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:37

24/7 Op stal, absoluut. Je paard kan zichzelf verschrikkelijk verwonden aan prikkeldraad. Ik zet mijn paard dus liever veilig op stal dan op een wei met prikkeldraad

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:56

VERAx schreef:
Weide,
De kans dat het paard in het prikkeldraad loopt is veeeeel kleiner dan de kans dat het paard ongelukkig is in zijn stalletje.

Inderdaad. Gelukkig heb ik een paard dat voorzichtig is met de omheining, en als hij toch in het draad terecht zou komen zou hij waarschijnlijk stil blijven staan tot iemand hem komt helpen.

Gelukkig maar dat ik niet deze keuze die ts voorlegt hoeft te maken, er mankeert volop aan waar mijn paard nu staat maar prikkeldraad is er niet te bekennen en hij hoeft er ook niet op stal :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:51

Bij ons hing er prikkeldraad en gaas
Heb het allebei weg geknipt en vervangen voor houten palen en schrikdraad.
Als wegknippen geen mogelijkheid is dan maar prikpaaltjes met schrikdraad, een meter ervoor zetten..
Langs 1 kant van de wei zit nog prikkeldraad maar daar lopen ze nu toch niet.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:59

Alleen keuze uit prikdraad of stal bestaat gewoon niet en daar kan ik dan ook geen keuze uit maken. Als dit werkelijkheid is, dan moet je geen paard nemen. Beide opties zijn namelijk zeer paard(dier)onvriendelijk. Je hebt echter altijd de keuze om de weide met prikkeldraad veiliger te maken door aanpassingen en dan kun je weidegang én stalling bieden in allerhande variaties op een zo veilig mogelijke en verantwoorde manier.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:58

Ik kies voor 24/7 met prikkeldraad.
Ja ik weet wat prikkeldraad kan aanrichten. Ik heb deze keuze gemaakt en hoewel ik niet gecharmeerd ben van prikkeldraad was dit de enige optie voor mijn pony's op dat moment.
Langzaam aan ben ik nu lint voor het draad aan het spannen en knip ik oud/ los prikkeldraad weg.
Het gaat nog goed, maar tuurlijk houd ik mijn hart vast. Zeker omdat mijn pony op een een of andere manier aan de andere kant van de wei wist te komen. De deken was helemaal kapot, maar zijzelf had gelukkig niet.
Daar is ook lint gespannen nu.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:07

Denk dat het helemaal aan je paard ligt je hebt van die sufferts die overal dwars doorheen gaan of van die uitbrekers die altijd naar de buren willen. Voor mij zou 24/7 buiten geen optie zijn want bij de eerste druppel weet meneer niet hoe snel hij naar binnen moet. Hij haat de regen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:09

fjordnina schreef:
Bokkers reageren vaak vrij heftig als je verteld dat je paard altijd op stal staat. Aan de andere kant vinden ze het hartstikke goed als je zegt dat je paard 24/7 in de weide staat, totdat je verteld dat de omheining uit prikkeldraad bestaat.

Stel je hebt de keuze uit de hele dag stalling of de hele dag weidegang met prikkeldraad. Dit zijn de enige 2 mogelijkheden in de omgeving en verder zoeken is er niet bij. Het paard heb je al en komt niet in aanmerking voor verkoop. De eigenaar van grond of stal is niet bereid iets te veranderen, zelf mag je dat ook niet doen. Andere handigheidjes om de stelling te omzeilen zijn er ook niet bij :+ .

Daarom heel zwart-wit gesteld:

"Ik zet mijn paard liever de hele dag op stal dan in een weide met prikkeldraad."

Kom maar op met die onderbouwde meningen!

Beide niet.
Een paard hoort niet de hele dag op stal. Maar zijn omgeving moet ook veilig zijn.
Dus snel dat prikkeldraad vervangen en hem dan veel buiten zetten. Niet zo moeilijk te doen. Kost even wat geld, maar dat doen paarden nu eenmaal. De dierenarts kosten zijn snel meer dan wat vervanging kost. En leed is al helemaalonbetaalbaar.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:13

Zoals al eerder gezegd: wat doe je dan, als jij geen prikkeldraad om je wei hebt, maar je buren wél? Ok, ik heb er zelf een goede schrikdraadomheinig aan de binnenkant neergezet, maar als er een keertje eentje doorheen gaat, schuiven ze dus wel het prikkeldraad in.
Maar paarden die vaak buiten staan, doen meestal niet zo gek. Als je een paard wat vaak op stal staat, de wei op laat, zal deze meer rennen en gek doen.
Mijn paarden staan de hele dag buiten en binnenkort gewoon 24u/dag.

Melden dat je er lang genoeg bent om je paard uit z'n stal te halen...hoe lang worden ze dan van stal gehaald? 2 uur? 3? Dan staan ze nog altijd 21 uur op stal :) .
Buiten maken ze gewoon veel meer km en het houdt ze fris in het koppie...enkele uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.
De paarden die heel graag naar binnen willen, zijn vaak de paarden die binnen gevoerd worden. Mijn twenter krijgt buiten onbeperkt hooi, maar krijgt haar krachtvoer binnen..je wilt niet weten hoe vaak zij per dag voor het hek staat te roepen, als ze me ziet...eten..eten..eten....
Laatst bijgewerkt door Getup op 10-03-10 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:16

Als jij een goede omheining hebt met stroom gaan ze daar niet snel doorheen, ook niet richting de buurman. En je kunt ook nog een sloot graven, dat ze daar eerst door moeten, of juist een hegje planten. Dan gaan paarden daar zo snel niet door. Vaak is het in paniek de draad niet zien.

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:29

Volgens mij hangt het volledig af van het soort paard dat je hebt. Als je een uitbrekende pony heb die altijd probeert uit te breken, tja... die ga je natuurlijk niet in een wei zetten met prikkeldraad want dan kan er erop wachten dat hij een keertje vast komt te zitten met alle gevolgen..

Maar als je een rustig paardje hebt, is prikkeldraad een prima afrastering hoor. Ze kunnen net zo goed vast te komen zitten in een lint dan in prikkeldraad. Als een paard echt wilt ontsnappen dan doet hij dat heus wel.

het ligt dus volledig aan het karakter van het paard naar mijn mening. Ik zou dus kiezen voor een weide met prikkeldraad als omheining.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:31

Ook een rustig paardje kan te dicht bij de draad gaan rollen en zich er in rollen. Lint maakt dan toch heel wat minder schade dan die prikkels die zich in de huid vast haken.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:15

Ik heb vorig jaar zelf voor die keuze gestaan, en heb toen gekozen voor het prikkeldraad. Ik heb er geen moment spijt van gehad, ik zag hem helemaal opbloeien in dat weiland met zijn vriendjes en ik was blij dat ik hem dat kon geven. Hij heeft afgelopen weide seizoen af en toe wel wat kleine krasjes ervan gehad, maar er niet echt verwondingen van opgelopen (terwijl hij er 1 keer dwars doorheen is gerend, het draad knapte meteen, en mijn paard had gelukkig niks!). Dit jaar komt er wel schrikdraad als omheining ipv prikkeldraad, ik moet zeggen dat ik dat wel erg fijn vind!