Waarom kies jij voor je paard op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:54

Die van mij staat ´s nachts op stal.
Waarom....omdat hij zelf niet 24 uur per dag buiten wil staan.
Dus dan ga ik hem daar niet toe dwingen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:55

Ze staat zomer heel de dag 24/7 buiten in de wei, en nachts in de paddock voor haar veiligheid(dieven, pedo`s enzoo).
En in de winter van 7 tot 6 buiten in de paddock, en nachts op stal, voor haar gezondheid, zodat ze als ze nat is op kan drogen en zodat ik wel kan rijden(wat niet kan als ze heel nat is).

Voor haar & voor mij dus :D

KiWiKo

Re: Waarom kies jij voor je paard op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:59

de mijne staat soms snachts op stal, soms overdag en soms 24/7......... tis maar net hoe de situatie is :)

en persoonlijk vind ik dat het allerbeste :)

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:21

KiWiKo schreef:
de mijne staat soms snachts op stal, soms overdag en soms 24/7......... tis maar net hoe de situatie is :)

en persoonlijk vind ik dat het allerbeste :)

Dat is het ook, maar helaas heeft niet iedereen die luxe

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:58

Ik gelukkig wel.(de keus om ze binnen/buiten te zetten wanneer ik wil)
Net wat KiWiKo zegt over de dazen en niet te vergeten de warmte.Afgelopen zomer was het zo warm gedurende 2 weken en dan die dazen erbij(en vliegen,die waren ook lekker bezig) dan zet ik mijn paarden om half 4 's ochtends buiten (voor ik naar werk ga) en manlief zet ze weer binnen rond een uur of 12.
Ze hebben genoeg schaduw,maar ze zijn erg blij als ze naar binnen konden.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:02

Normaal staan de paarden de hele dag buiten, maar ik en een vriendin hebben besloten om met dit weer (sneeuw en gladheid) onze paarden maar niet in de bak of paddock te doen. We vinden dit erg jammer natuurlijk voor de paarden maar we zijn veels te benauwd voor ongelukken (ze staan op ijzers) dus helaas staan ze nu veel binnen maar kunnen we ze even verderop wel binnen even losgooien gelukkig.
Ik hoop dat het snel weer dooi wordt en de paardjes weer lekker naar buiten kunnen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:44

In de zomer gaat mijn pony de hele dag op het land.
S'nachts heb ik haar liever binnen. Gewoon voor mijn eigen gemoedsrust.

In de winter staat ze veel langer binnen. Komt dan vaak maar een halve dag buiten. Liever heb ik haar ook de hele dag buiten, maar dat laat de situatie niet toe. We staan pension, en daar kan het niet vanwege kleigrond. Ze staan dan in de paddocks, maar moeten wel wisselen met andere paarden.
Mijn pony staat liever binnen dan in de paddocks, en die heeft er geen last van!
De stal is voor ons super, dus ik zou daarvoor geen nieuwe stal zoeken.
Ze komt er iig wel uit!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:45

ikdoemaarwat schreef:
sporter schreef:
Mijn paarden staan overdag buiten snachts binnen.
Ik snap niet dat mensen hun paarden snachts buiten houden zonder toezicht. Ga er altijd maar vanuit dat die mensen iets beters niet kunnen betalen :D

dat is ook een veronderstelling die nergens op slaat

Ik slaap 's nachts, dus net zoveel toezicht in de stal als wanneer ze in de paddock lopen met hun schuilstal...
Qua kosten is het op het moment goedkoper om de paarden op stal te houden (minder natte inloop in strooisel van de schuilstal, dus minder snel vervangen strooisel) dan ze buiten te laten staan. Ook kost het uitmeste en netjes houden van een droge stal me minder tijd en energie dan een natte of bevroren paddock.

Daarbij kunnen ze op stal eerder vast komen te liggen door rollen, schopt ze meer tegen de wanden aan, en geeft dat meer onrust dan buiten blijven.

De reden in het belang van de paarden dat ik 2 van de 4 paarden op het moment voor de nacht op stal opsluit (2 anderen blijven in de paddock) is vanwege de weersomstandigheden. Mijn schuilstal de grootte heeft van 2 boxen, dus ze nu niet alle 4 tegelijk droog zouden kunnen staan en liggen als ze dat zouden willen. Buiten is de bodem hard en vaak nat en glad door de sneeuw. Ik zag ze overdag bijna nooit in de sneeuw liggen, terwijl ze normaal gesproken allemaal een middagdutje deden in het zand van de paddock of bak. wel zag ik dat mijn pony graag veel uur in de schuilstal doorbracht om te staan suffen en te eten en er ook regelmatig ging liggen aangezien er allemaal strooisel in zijn staart zat.

Het is dus nu in zowel eigen belang, als belang voor de paarden dat er 2 op stal gaan. Mijn merrie doe ik er niet altijd een plezier mee. Vannacht heeft ze weer een onrustige nacht van rondjes lopen en draaien gehad (geen hele mestbal te vinden) Als dat elke nacht zo zou zijn, en ze zou niet wennen, dan zou ik kijken of 1 van de andere paarden op stal kon in plaats van haar.

Verder hopen we in de toekomst de schuren te vervangen voor een nieuwe stal en dan komt er een grote inloopstal zodat alle paarden wel tegelijk binnen kunnen staan en liggen als ze willen en we ze niet meer op hoeven te sluiten.

Aan de merrie van een vriendin, die bij ons staat, merk ik dat die het prettig vind om op stal te staan voor de nacht. Die staat 's avonds bij het hek te wachten met oortjes naar voren om mee te mogen en gaat gelijk rustig staan eten. Haar stal ziet er 's ochtends meestal ook heel netjes uit. Gewoon een paar mesthopen, hooinet leeg en een ontspannen pony.
Mijn eigen merrie wil soms wel eens weglopen en afhankelijk van haar bui ongeduldig/onrustig heen en weer lopen in de stal, dreigen te hippen of slaan tegen de wanden en happen in het hout. Mijn merrie was vroeger een stalpaard (randstedelijke grote pensionstallen met beperkte weidegang/paddockgang) maar sinds ze hier van het buitenleven geroken heeft is opsluiten in een stal niet echt meer haar ding.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:53

Nou mijn paarden staan ook savonds binnen hoor niks mis mee, ze lopen graag de stal in vooral met zulk weer, ik zal ook niet anders gaan doen.
Ik vind er niks mis mee als ze naar binnen gaan, ook voor mn gevoel moet er niet aan denken als moeder wildzwijn met haar biggen door de wei loopt en alles gevolgen van dien og een horde reeën ,
Vind het vaak pas sneu om te zien dat er zoveel paarden de hele dag in de pratsh staan en vaakal ongelukkiger ogen als paarden met ritme

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:05

mijn paarden staan nacht's op stal,ze kunnen hier het gehele jaar 24/7 buiten lopen als ik dat wil,maar voor mijn plezier staan ze binnen!
ik heb ze geschoren en onder 3 dekens staan dus lijkt me zoiezo geen goed idee om ze in de sneeuw en kou de hele nacht buiten te laten,ze staan op stal omdat ik met ze werk,ik heb een paard niet om in de wei te gooien en hem af en toe eens te borstelen.
ze gaan mee op wedstrijden en ik vind het belangrijk dat ze krachtvoer krijgen,als ik ze dag en nacht buiten gooi weet ik niet welk paard wat binnenkrijgt, en ik ga er niet tussen staan om ze uit elkaars voerbak te houden,terwijl ze mekaar inelkaar slaan,het wisselt hier nogal van paarden op stal,en ook vaak paarden die hier in training staan,denk niet dat de eigenaar er blij mee is als zijn paard een knal van een ander paard krijgt op de wei.
dus onze paarden staan voor ons op stal,omdat wij wedstrijden willn rijden,ik heb het ze nooit gevraagt wat hun er zelf van vinden.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:54

Twiggy2008 schreef:
sporter schreef:
Mijn paarden staan overdag buiten snachts binnen.
Ik snap niet dat mensen hun paarden snachts buiten houden zonder toezicht. Ga er altijd maar vanuit dat die mensen iets beters niet kunnen betalen :D

Jij bent wel heel kortzichtig, he, sporter. :D
En je komt met zo'n opmerking op zijn zachtst gezegd ook behoorlijk arrogant over. :+
Mijn eigen paard bijvoorbeeld staat met de kudde in een natuurgebied, waar geen mens zomaar komt. En al helemaal de paarden niet weg kan halen. Is onmogelijk bij ons. Ze staan daar prima, al jarenlang.

Verder begrijp ik je opmerking over 'iets beters niet kunnen betalen' niet. Ik denk namelijk dat dat niet per se iets te maken heeft met de keuze om je paard 24/7 buiten te houden. ;)
Bij mij in elk geval niet, ik heb bewust voor deze manier van houden gekozen, daarbij vooral kijkend naar mijn paard. Ik sta niet op een goedkope stalling en daarbij moet ik een hele hoop zelf doen voor dat geld, wat ik daar maandelijks dok. :+
Maar ach, doe het met liefde, want mijn paard betekent heel veel voor me.

PS: lees nu pas je latere post. Ik denk dat sommige mensen inderdaad voor hun eigen gemak kiezen m.b.t. het houden van hun paard op stal. Let op: ik zeg sommige mensen. ;)
Ken ze uit eigen ervaring. :j

Dat geloof ik meteen. Ik ken ook mensen die ze voor het gemak het hele jaar op het land laten staan. ;)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:02

Ik zou mijn paard ook graag langer buiten hebben... Helaas is het voor ons in de omstreken haast niet te doen... Alle grond is veel te zacht, de gevolgen voor het land zijn te groot, daarnaast heeft die van mij binnen drie dagen weer mok of rotstraal, ik begin er dus niet aan...

Ik merkte het einde van de zomer dat nmijn paardje het rond 5 uur in de middag echt wel gehad had op het land, hij ging graag mee naar zijn stalletje toe.

Nu komt hij zijn stal misschien een uurtje uit, staat hij 1,5 uur in de stapmolen en wat ik er dan nog mee doe...

Daarnaast kan hij het land niet op, zolang ik op stal ben gaat hij de paddock nog in.. Dit heeft niets met makkelijker voor mijzelf te maken maar dat het gewoon onmogelijk is in mijn buurt de paarden op het land te hebben....En met dit weer waordt niemand vrolijk, het is spekglad.. Ik wil graag mijn wedstrijdje met een heel paardje kunnen rijden...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:54

Mijn paarden staat "normaal"24/7 buiten.
Maar omdat 1 van beide gevoelig is voor hoefbevangenheid staan ze nu 's nachts op stal (alleen als er 's morgens rijp op het gras zit).

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:49

Mijn paard staat in de winter vaak op stal. Als ik er ben komt hij buiten. En in de zomer komt hij snachts gewoon binnen..
Iedereen vindt het zielig dat een paard veel op stal staat in de winter. Ik wil gewoon het beste voor mijn paard ! en ik denk dat hij op deze stal het gelukkigste is. Ik stond ervoor op een stal waar ze altijd buiten konden maar ze hadden in de zomer enkel zand. Wordt een paard hierdoor gelukkiger? Mijn paard is dit weekend verhuisd van stal en doet het prima :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:54

Mijn grote pony staat in de winter snachts op stal, maar 24/7 plaatsen zijn hier niet echt.
We sommige veulenopfok, maar geen echte inloopstallen, waar ze zelf kunnen kiezen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:56

kristientjjx schreef:
Mijn paard staat in de winter vaak op stal. Als ik er ben komt hij buiten. En in de zomer komt hij snachts gewoon binnen..
Iedereen vindt het zielig dat een paard veel op stal staat in de winter. Ik wil gewoon het beste voor mijn paard ! en ik denk dat hij op deze stal het gelukkigste is. Ik stond ervoor op een stal waar ze altijd buiten konden maar ze hadden in de zomer enkel zand. Wordt een paard hierdoor gelukkiger? Mijn paard is dit weekend verhuisd van stal en doet het prima :)

Nee van enkel zand wordt een paard niet gelukkiger maar alleen in een stal voor lange tijd vind ik toch ook heel erg sneu.
Dan zou ik liever op zand met vriendjes dan alleen in zijn hok.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:00

mijn pony staat snachts op stal.
ik vind het zelf een fijner gevoel dat hij dan lekker in zn warme stalletje staat.
ze gaan s'ochtends rond 10 uur op de wei. eerst wel lekker eten. ze gaan dan rond een uur of 5 weer naar binnen.
zomers blijven ze wat langer buiten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:05

Mijn paardje komt op de moment van 9 tot 5 overdag op de wei, samen met 2 andere paarden. En 's nachts staat hij gewoon binnen.
Normaal komen de paarden bij ons op stal nu ook niet op het land met dit extreme weer. Maar mijn 2 vriendinnen staan half pension en hebben expliciet gevraagd om buiten te kunnen staan ook nu, dus zetten we mijn paard er gewoon gezellig bij.
Het is inderdaad wel wat wikken en wegen want ze lopen inderdaad wel de wei helemaal kapot met dit weer zodat ze in de zomer hoogstwaarschijnlijk geen grasspriet gaan zien.
Maar ik zit op de moment zelf in de gips, dus kan niets met mijn krukken en dus ook niet met mijn paardje. Hij wordt erg heet van met koud weer op stal te staan, dus wat is dan het beste? Hem 5 dagen binnen op stal zetten en er voor de rest (dankzij de gips) niks mee doen? Of zorgen dat hij nu juist lekker naar buiten kan en dan in de zomer toch ook maar hooi ipv gras geven?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:07

Mijn paardje staat (bijna) het hele voorjaar en zomer op het zand.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:10

Ik heb net mijn paard verhuisd. Van een stal waar ze alleen in de winter in de nacht op stal kwam en 24/7 in de zomermaanden buiten, naar een stal waar ze elke nacht op stal gaat.

Waarom? Omdat mijn paard twee jaar geleden geopereerd is aan zandkoliek, en ondanks alles grote hoeveelheden zand naar binnen blijft werken. Het verschil in de hoeveelheid zand in haar mest tussen 24 uur buiten en in de nacht op stal was echt enorm. Dus de keus was simpel. Haar 24/7 buiten laten staan en over een jaar ofzo alsnog afscheid moeten nemen, of die kans halveren en we langer plezier van elkaar kunnen hebben. Ik heb altijd geroepen dat ze dan maar korter bij me moest blijven maar wel gelukkig zijn, totdat ik hoorde van voormalige stalgenootjes dat ze als het regende en kouder werdt, ging lopen mieteren bij de draad, en dan wel heeeeeeel erg rap naar binnen wilde. Ik geloofde het eerst niet, want mijn bikkel was echt het liefste buiten, stond met regen niet eens onder het schuildak toen ze nog op de buitenwei stond met schuilstal.... Maar zoals een mens kan veranderen kan blijkbaar een paard ook veranderen, in dit geval na een operatie.

Of ze er gelukkiger van wordt, dat is nu uitzoeken. Ipv overdag gekookt te worden zonder schuilmogelijkheid (of om die op te zoeken als ik hem gemaakt had onder bomen) gaat ze als het heel warm is overdag naar binnen en in de nacht naar buiten.

Een paard enkel en alleen op zand houden zal ik dus never nooit doen, als ze zich vervelen of het zijn zandeters net als de mijne dan is het echt vragen wanneer de bom afgaat ipv of ie ooit afgaat...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:14

KiWiKo schreef:
_Kiki_ schreef:
Nav een ander topic, ben ik wel benieuwd waarom mensen kiezen om hun paard 's nachts (en overdag?) op stal te zetten. Doe je dit voor je paard of voor jezelf?

Mijn paard is dinsdag naar 24/7 buiten gegaan met schuilstal, en voor die tijd stond ze alleen overdag buiten. Een beetje schuldig voel ik me wel kan ik zeggen, want ze stond toch echt op stal voor MIJN plezier.

en jij denkt dat je met zo een openingszin mensen hierheen krijgt om hun beweegredenen op bokt te zetten????

:j ik zal beginnen

Ik wil NIET dat mijn paard 24/7 buiten loop ik vind dit onzin en niet nodig bovendien is het hier in de regio niet gebruikelijk.
Mijn paard zal het niet fijn vinden s'nachts buiten in de zomer staat ie tot laat buiten maar rond 19.00h wil hij naar binnen.
Lekker liggen in het stro en bijkomen van de dag (hij is 27)

Als mijn paard buiten staat zal ik zeker minder naar hem omkijken nu krijgt hij aandacht..ik kan zijn gezondheid beter in de gaten houden en hij heeft chronisch mok dus 24/7 buiten ik wil het niet en paard ook niet

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:15

Brainless schreef:

Zou de dood voor mijn paard beteken en ik vind dit onverantwoord maar goed dat is mijn mening

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:17

Ik heb geen keus, want sta op een pensionstalling waar ze in de zomer laat in de middag naar binnen gaan.

Maar zelfs al stond Abel aan huis, dan ging hij nog 's nachts naar binnen. Puur voor mijn eigen gemoedsrust.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:19

tita schreef:
Brainless schreef:

Zou de dood voor mijn paard beteken en ik vind dit onverantwoord maar goed dat is mijn mening

Het wordt mijn paardje haar dood als ik haar op het gras zet.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:24

Die van ons staan 's nachts ook op stal! En als het rond 16 uur is staan ze ook te popelen om naar binnen te gaan! Maar 's ochtens staan ze ook weer te popelen om naar buiten te gaan haha! In de zomer staan ze wel 24/7 buiten heerlijk vind ik dat! Al moet ik zeggen dat ik het wel steeds enger vind worden als je zo die verhalen hoort van gekke mensen!