bij steigeren een ei???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 18:23

ooit gedacht om het via een andere weg te proberen? (NH bijv)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 18:58

Ik heb het vroeger wel gedaan met een merrie die begon te steigeren wanneer zij moe werd en vond dat het nu wel welletjes was voor vandaag.
werkte perfect.Ze trilde wel enorm na het ei maar ze hield op met steigeren na een paar keer.Kan geen kwaad dus zal het zo weer proberen als mijn paard het deed.steigeren moet gelijk afgeleerd worden want voor je het weet ben je te laat en gebruikt ze het overal bij.

AltijdLente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:08

ehm hoe kan je hetzakje kapot slaan op zn hoofd als het paard al 1.80 is en als hij op zn achterpootjes zo'n kleine 3 meter...omhoog gooien en hopen dat het goed terechtkomt? of is dit alleen bedoeld voor als je erop zit?
kep geen probleempaard maar als hij in t park ofzo zn zin niet krijgt en bijv nog een rondje moet kan het zijn dat hij omhoog gaat (uiteindelijk altijd mijn schuld natuurlijk) maar dan geef ik m eigenlijk als reflex gewoon een klap op zn kop want die komt toch al naar me toe Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:18

precies als je erop zit.......

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 10:16

stef schreef:
ooit gedacht om het via een andere weg te proberen? (NH bijv)

ik hem geen ervaring met NH, maar er is ooit op een stal waar ik stond een clinic van Emiel Voest geweest, daar had hij wat paarden bij nodig, hij kwam voor de clinic ff op stal kijken enz, er is toen expres gevraagd om mijn paard te gebruiken, dat zag hij niet zitten, waarom weet ik niet precies, maar Quentin reageerde niet zoals andere paarden dat wel deden, en wrsch zou dan zn demonstratie errug in het water vallen ivm een niet meewerkend paard, hij had er meer tijd voor nodig dan ff wat voorbereiding om met Q iets te kunnen doen

tijdens de clinic zelf zei hij dat hij de paarden die hij gebruikte nooit eerder had gezien en dat ieder paard er geschikt voor was(sprak zichzelf dus tegen)

ik weet echt helemaal nix van NH enzo, maar er zit volgens mij wel iets van logica achter en geloof best dat sommige paarden er goed op reageren heb alleen geen flauw idee hoe ik het met Q zou moeten aanpakken, dalijk doe ik iets helemaal fout en heb ik helemaal een verstoorde band met Quentin

o ja nix ten nadele van emiel voest hoor, hij had wel een 2,5 jarige hengst, die net terug was uit de Ardennen(opfok) gebruikt, en dat ging wel goed, ook de andere paarden die hij had uitgekozen liet ie vanalles mee zien, maar vond het vreemd dat die van mij niet geschikt was...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 11:27

renske: kun je je instucteur niet filmen en een tv langs de bak zetten, dan denk je paard dat je instructeur er nog is Haha!

maar bij dat zakje water/ei is het toch de bedoeling dat het paard denk dat ie z'n hoofd stoot. ik heb ooit gelezen dat het alleen help als het paard op het hoogste punt is met steigeren. dus als ie weer naar beneden komt zou het geen nut meer hebben, want dan heeft ie nie het gevoel dat ie z'n kop ergens tegen aan stoot. (beetje moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dat jullie snapt wat ik bedoel.)
weet nie of da verhaal waar is Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 11:35

ja dat klopt, je moet het uitvoeren op het moment dat hij omhoog gaat of op zoijn hoogst is. Liever nog als hij net zn voorbenen van de grond heeft

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 22:14

renske, ik ben persoonlijk geen geweldige voest fan. Ik ben meer met kelly Marks, dit omdat ik een recomanded associate in mijn directe vriendenkring heb.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 22:21

ehm... misschien een hele stomme vraag... die schoot me net op de brommer van stal naar huis te binnen...

Stel dat je een paard idd een ei op z'n hoofd kapot slaat... is het paard daarna dan niet bang met springen? Denkt het paard dan ook niet dat ie z'n hoofd zal gaan stoten of zo?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 22:26

Ik denk eerlijk gezegd dat een paard uberhaubt niet zo denkt.
Als je je hoofd stoot heb je een klap, en echt een klap, dat kan je met een ei of zakje water niet nabootsen.
We weten niet wat paarden denken, we kunnen slechts in grote lijnen gissen, maar echt weten wat een paard denkt, dat weten we nog steeds niet

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 10:55

bij mijn pony hebben we het ook gedaan en het heeft geholpen. nooit weer gesteigert.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 14:00

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 06-01-26 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 15:51

als je een steigerend paard onder zn buik tikt, denkt ie dat zn buik wordt aangevallen, dan zal hij zsm zorgen dat zn buik dus bij die plek vandaan is, dit niet door braaf op 4 benen te gaan staan, maar door met een enorme sprong naar voren te gaan, of met 4 benen van de grond te komen of weg te rennen

als een paard echt denkt dat zn buik wordt aangevallen, komt er een schrik reactie, paard is en blijft een vluchtdier en zal dus wegrennen, en echt niet stoppen met steigeren en weer braaf zijn, oke hij zal wrsch blijven rennen ipv steigeren, maar je hebt je paard dan niet zo weer onder controle

ken meerdere paarden waarbij onder de buik slaan helpt om ze weer naar voren te krijgen bij het steigeren, maar dan moet je wel errug stevig zitten, anders springen die paarden onder je vandaan naar voren toe!

en tuurlijk steigeren heeft altijd een oorzaak, maar als het paard 100% lchamelijk in orde is en het alleen doet als je helemaal alleen thuis in de bak bent, is het gewoon lomp staken, heeft het paard geen respect voor je, op die momenten moet je ook geen respect voor je paard hebben en zien dat je hem koste wat het kost toch voorwaarts krijgt

als mensen mij afgelopen jaren hadden bezig gezien met mn paard, was de dierenbescherming allang 100x gebeld, maar dat is dan jammer, ik ben altijd goed voor mn paarden behandel ze eerlijk, maar als ze zonder reden gewoon zo gaan staken, dan hebben ze een probleem(en ik ook omdat ik het van deze niet kan winnen als ik alleen ben)

en een flinke tik tussen hun oren gaan ze ook niet dood van
ik ben met mn slaap op de bakrand gevallen, met meer druk dan een zweep op een paard zn hoofd uitoefend, oke t werd zwart voor mn ogen en het duurde ff voor ik weer bij was, maar dood ga je niet zomaar hoor! en een paard kan echt wel een tik tussen zn oren hebben!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 18:59

Renske20 schreef:

ik ben met mn slaap op de bakrand gevallen, met meer druk dan een zweep op een paard zn hoofd uitoefend, oke t werd zwart voor mn ogen en het duurde ff voor ik weer bij was, maar dood ga je niet zomaar hoor! en een paard kan echt wel een tik tussen zn oren hebben!

Jij beseft kennelijk niet hoeveel geluk je hebt gehad

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:01

Des de meer reden om het desnoods met harde hand af te straffen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:04

stef"]
[quote="Renske20 schreef:

Jij beseft kennelijk niet hoeveel geluk je hebt gehad
[/quote]

denk je dat ik voor mn lol met een steigerend paard en al tegen de bakrand aan knal?! en een cap heb je dan nix aan want die verschoof....

en juist daarom sla ik mijn paard WEL tussen zn oren als ie omhoog komt, maar omdat meneer daarna bedacht dat ie zodra hij steigert en ik hem sla, dan maar gelijk erbij gaat liggen zoek ik dus een andere manier!

maar wat denk je van mensen die tijdens het stappen flink vechten, krijgen ook regelmatig een klap op hun slaap hoor! en nee het is niet goed, en ja het kan fataal aflopen, maar dan moet het wel heel erg hard gaan!

dus daarom geloof ik er niet in dat dat een reden zou zijn om je paard maar niet tussen zn oren te slaan, daar krijgen ze nix van, ja of je moet met een flinke hamer gaan slaan ofzo!

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:35

SmithsGirl"]
[quote="Donja schreef:
Maar als je een paard hebt wat steigert, wat belet je om het uit te proberen....

Haar verleden... Banjer heeft een niet zo leuk verleden....

Nu moet ik wel zeggen dat ze al weken niet meer heeft geprobeerd te steigeren... zeer waarschijnlijk omdat ik zonder zadel en hoofdstel en zonder zweep en/of sporen rijd....

Ik weet nu iig vanuit welke basis ik verder ga werken....

Al deze hulpmiddelen leveren spanning op... Banjer's "verzet" is dus niet alleen verzet, maar ook frustratie, onzekerheid en ik durf zelfs te zeggen een gedeelte angst....
[/quote]

Zo te lezen probeer je terug een goede vertrouwensband te krijgen met je paard dat een eng verleden heeft gehad. Ik denk dat je de eitjes dan rustig in de koelkast kunt laten liggen .

sofieenhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 20:17

een ei????? Dit is een oude, paardonvriendelijke methode. Dit wordt ook met water gedaan(fles over hoofd gieten) Denk toch eens na.
Ten eerste: Waarom steigert een paard.
Omdat hij bang of schrik heeft. Wel, sla dan een ei kappot op zijn hoofd. Hij zal zeker minder angst hebben!!
Omdat hij uitbundig is. Laat hem dan eerst enkele uren in de wei of longeer hen eerst.
Omdat hij het gewoon graag doet. Laat hem dan af en toe eens steigeren.
Heb je liever dat hij het niet doet.
Een tip: In de natuur is de buik de zwakke plek van het paard. Laat ieman, wanneer je paard steigert, hem een tik geven op zijn buik. Hij zal instinctief naar beneden komen, omdat hij weet dat dit zijn zwakke plek is. Wanneer je dat een paar keer doet, zal hij niet meer steigeren. Begin a.u.b niet met water of weet ik veel wat. Het zal je paard alleen banger en angtiger maken. Een paard denkt ,iet: oh, ik steiger en dan krijg ik iets hard op mijn hoofd. Neen, het paard denkt zo: Ze kruipen op mijn rug en ze doen me pijn!!
Gevolg: hij zal meer steigeren omdat hij weet dat hij pijngedaan wordt!!!!!!!!!!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 20:37

je kan hem natuurlijk ook gewoon belonen voor het in gevaar brengen van je leven...........

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 20:37

visje"]
[quote="SmithsGirl"][quote="Donja schreef:
Maar als je een paard hebt wat steigert, wat belet je om het uit te proberen....

Haar verleden... Banjer heeft een niet zo leuk verleden....

Nu moet ik wel zeggen dat ze al weken niet meer heeft geprobeerd te steigeren... zeer waarschijnlijk omdat ik zonder zadel en hoofdstel en zonder zweep en/of sporen rijd....

Ik weet nu iig vanuit welke basis ik verder ga werken....

Al deze hulpmiddelen leveren spanning op... Banjer's "verzet" is dus niet alleen verzet, maar ook frustratie, onzekerheid en ik durf zelfs te zeggen een gedeelte angst....
[/quote]

Zo te lezen probeer je terug een goede vertrouwensband te krijgen met je paard dat een eng verleden heeft gehad. Ik denk dat je de eitjes dan rustig in de koelkast kunt laten liggen .
[/quote]
Klopt helemaal... Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:42

gijsenkim schreef:
je kan hem natuurlijk ook gewoon belonen voor het in gevaar brengen van je leven...........

dat is precies wat ik dacht, iedere keer als ik zo'n reactie hier lees, of in het dagelijks leven zo'n reactie krijg als ik weereens iets probeer tegen het steigeren!

want ik denk na waarom hij steigert -> gebeurd alleen als ik helemaal alleen ben met hem, dus gebrek aan respect, is lui, wil niet werken, dus gaat staken&steigeren(ja hij is lichamelijk 100% gezond, ook zn gebit enz zijn in orde)

oplossing -> tsja dat wordt steeds lomper, aangezien alle andere dingen niet helpen!

en een ei op zn hoofd is toch niet zielig! vind een touw onder zn buik door zieliger hoor!als je dan toch iets zilig moet vinden! weet je wat pas zielig is, als ik dalijk weer ondr mn paard lig!en weet je wel hoe snel een eitje breekt, dat voelen ze niet echt hoor, t is meer het idee dat hun hoofd gaat bloeden, omdat hij dus dat ei langs zn hoofd voelt druipen, hetzelfde met een flesje water op zn hoofd, denkt hij ook dat t water bloed is, dus dat ze met het omhoog komen hun hoofd hebben gestoten

o en nog ff om duidelijk te maken hoe hard een paardenhoofd is, dit schoot me net te binnen op stal, hij is meerdere keren gaan steigeren en daarbij met zn hoofd tegen het dak aangeknald, dat ging echt lomp hard, dus een tik tussen de oren kunnen ze echt wel hebben

en nog even voor Smithsgirl, want het is immers haar topic, ik denk dat als het bij banjer echt een vertrouwenskwestie is, je eerst vertrouwen moet hebben voor je met eitjes begint te gooien enzo, maar vergis je niet, paarden zijn slimmer dan je denkt en als je nu alles vriendelijk doet en ze hoeft niet heel hard te werken, zal ze blijven steigeren en staken op het moment dat je meer van haar vraagt dan waar ze zelf zin in heeft!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:47

sofieenhans schreef:
een ei????? Dit is een oude, paardonvriendelijke methode. Dit wordt ook met water gedaan(fles over hoofd gieten) Denk toch eens na.
Ten eerste: Waarom steigert een paard.
Omdat hij bang of schrik heeft. Wel, sla dan een ei kappot op zijn hoofd. Hij zal zeker minder angst hebben!!
Omdat hij uitbundig is. Laat hem dan eerst enkele uren in de wei of longeer hen eerst.
Omdat hij het gewoon graag doet. Laat hem dan af en toe eens steigeren.
Heb je liever dat hij het niet doet.
Een tip: In de natuur is de buik de zwakke plek van het paard. Laat ieman, wanneer je paard steigert, hem een tik geven op zijn buik. Hij zal instinctief naar beneden komen, omdat hij weet dat dit zijn zwakke plek is. Wanneer je dat een paar keer doet, zal hij niet meer steigeren. Begin a.u.b niet met water of weet ik veel wat. Het zal je paard alleen banger en angtiger maken. Een paard denkt ,iet: oh, ik steiger en dan krijg ik iets hard op mijn hoofd. Neen, het paard denkt zo: Ze kruipen op mijn rug en ze doen me pijn!!
Gevolg: hij zal meer steigeren omdat hij weet dat hij pijngedaan wordt!!!!!!!!!!!!!

als je ff terugleest, zie je mijn eerdere uitleg over het touw/zweep onder de buik, dan denken ze dat ze worden aangevallen, dan gaan ze echt niet rustig met 4 benen op de grond staan, nee een paard is ee vluchtdier en zal dus vluchten! de paarden die ik ken die je onder hun buik tikt springen met 4 benen van de grond en gaan rennen, of ze springen heel erg hard naar voren.

iets op het hooifd gooien(eitje ofzo) denken ze dat ze hun hoofd stote en dat hun hoofd bloedt, omdat er ei langs het hoofd druipt

het is per paard verschillend wat er werkt, maar wees niet zo naief door te zeggen tik hem onder zn buik want dat helpt, tuurlijk ze zullen er echt wel op reageren, maar vaak krijg je rare schrikreacties
en een ei is zacht en dus niet zielig! probeer maar eens hoe het voelt als je me niet geloofd, een eitje heb je zo kapot hoor! en ook da kan je rare schrikreacties krijgen, maar ja een paard dat nix doet als steigeren heb je ook nix aan! dan kan je beter dingen uitproberen, tot je iets hebt wat werkt!

vergeet niet, een stakend paard toont geen respect voor je, dat los je niet lief en aardig op(oke er zijn uitzonderingen maar vaak is een steigerend paard gewoon dominant) maar je moet duidelijk maken dat je dat niet pikt!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 21:48

dank voor de tip Renske... Lachen

Maar ik ben idd aan het vertrouwen van Banjer aan het werken.... sinds ik zonder zadel en zonder hoofdstel rijd steigert ze niet meer... terwijl ik met zadel en hoofdstel veel minder van haar vroeg en ze toch meer verzet gaf... ze lijkt nu veel meer vertrouwen te hebben... dus voorlopig train ik op deze manier verder... en ga langzaam aan steeds meer optoming erbij pakken...

Ik heb de hele kwestie met mijn NH-instructeurs overlegd... en die denken hetzelfde als ik... langzaam aan steeds meer optoming weer erbij....

Dit heeft mede te maken met het feit dat ik erachter ben gekomen dat Banjer op 2-jarige leeftijd naar een niet zo vriendelijke inrijstal gebracht schijnt te zijn... dus sommige reacties van haar kan ik me heel goed voorstellen... al mag het uiteraard niet...

Dat van het ei... dat had niet iemand me als tip gegeven... maar we zaten na de les (western) gezellig te kletsen, toen kwam mijn instructrice met het verhaal dat ze iemand eens had horen zeggen dat bij steigerende paarden een ei op het hoofd wel eens kan helpen.....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:52

als het bij jouw paard idd komt door vervelende ervaringen bij het inrijden, begin je weinig met 'geweld' en ben je zo heel goed bezig
maar bij een dominant&lui paard als die van mij, die mij dus echt lomp voor de gek houdt, tsja ga ik daar zonder zadel&hoofdstel opzitten dan kan ik beter eerst ff mn testamentje maken en een kistje uitzoeken Tong uitsteken dus bij paarden die echt gemeen steigeren uit dwarsigheid, los ik het eerst met gewoon been&zweepje op, werkt dat niet dan ga je andere dingen proberen, zweepje tussen de oren, eitje erbij enz, maar gelukkig is het bij 9 vd 10 paarden met simpel aanvoelen komen en voorwaarts houden goed op te lossen!

alleen zijn er uitzonderingen....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:57

Je moet het verschil kunnen onderkennen tussen een dominant en een bang paard. Het verschil in steigeren is heel groot aanwezig. Als jij weet dat je paard steigert omdat hij bang is dan is het enige wat je kan doen je paard op zijn gemak stellen. Heb je een paard die steigert omdat hij dat truukje uitgevonden heeft om onder het werk uit te komen dan rest alleen "geweld" terug...........Het verschil moet je weten en dan kom het uiteindelijk wel goed