Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
stef schreef:ooit gedacht om het via een andere weg te proberen? (NH bijv)

Renske20 schreef:
en een flinke tik tussen hun oren gaan ze ook niet dood van
ik ben met mn slaap op de bakrand gevallen, met meer druk dan een zweep op een paard zn hoofd uitoefend, oke t werd zwart voor mn ogen en het duurde ff voor ik weer bij was, maar dood ga je niet zomaar hoor! en een paard kan echt wel een tik tussen zn oren hebben!
stef"]
[quote="Renske20 schreef:
en een flinke tik tussen hun oren gaan ze ook niet dood van
ik ben met mn slaap op de bakrand gevallen, met meer druk dan een zweep op een paard zn hoofd uitoefend, oke t werd zwart voor mn ogen en het duurde ff voor ik weer bij was, maar dood ga je niet zomaar hoor! en een paard kan echt wel een tik tussen zn oren hebben!

SmithsGirl"]
[quote="Donja schreef:Maar als je een paard hebt wat steigert, wat belet je om het uit te proberen....
. visje"]
[quote="SmithsGirl"][quote="Donja schreef:Maar als je een paard hebt wat steigert, wat belet je om het uit te proberen....
.
gijsenkim schreef:je kan hem natuurlijk ook gewoon belonen voor het in gevaar brengen van je leven...........
sofieenhans schreef:een ei????? Dit is een oude, paardonvriendelijke methode. Dit wordt ook met water gedaan(fles over hoofd gieten) Denk toch eens na.
Ten eerste: Waarom steigert een paard.
Omdat hij bang of schrik heeft. Wel, sla dan een ei kappot op zijn hoofd. Hij zal zeker minder angst hebben!!
Omdat hij uitbundig is. Laat hem dan eerst enkele uren in de wei of longeer hen eerst.
Omdat hij het gewoon graag doet. Laat hem dan af en toe eens steigeren.
Heb je liever dat hij het niet doet.
Een tip: In de natuur is de buik de zwakke plek van het paard. Laat ieman, wanneer je paard steigert, hem een tik geven op zijn buik. Hij zal instinctief naar beneden komen, omdat hij weet dat dit zijn zwakke plek is. Wanneer je dat een paar keer doet, zal hij niet meer steigeren. Begin a.u.b niet met water of weet ik veel wat. Het zal je paard alleen banger en angtiger maken. Een paard denkt ,iet: oh, ik steiger en dan krijg ik iets hard op mijn hoofd. Neen, het paard denkt zo: Ze kruipen op mijn rug en ze doen me pijn!!
Gevolg: hij zal meer steigeren omdat hij weet dat hij pijngedaan wordt!!!!!!!!!!!!!

dus bij paarden die echt gemeen steigeren uit dwarsigheid, los ik het eerst met gewoon been&zweepje op, werkt dat niet dan ga je andere dingen proberen, zweepje tussen de oren, eitje erbij enz, maar gelukkig is het bij 9 vd 10 paarden met simpel aanvoelen komen en voorwaarts houden goed op te lossen!