Onbeperkt ruwvoer voeren komt dit vaak voor op pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Reneey

Re: Onbeperkt ruwvoer voeren komt dit vaak voor op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:36

Ik heb hiervoor op een stal gestaan wat ik trouwens heerlijk vond.
Daar kregen ze inderdaad de hele dag hooi, wel goed hooi maar geen kuil.
De eigenaar had gaten als U vorm uit de stalwand gehaald zodat ze daar met hun hoofden doorheen konden, daar een bak geplaats en daar kon je onbeperkt hooi in doen.
Zo konden ze niks versmeren en de gehele dag eten.

Ik denk wel dat je naar je eigen paard moet kijken, ik heb dan een belgisch trekpaard maar die at tot ie vol zat en de volgende ochtend als ik kwam had hij nog steeds hooi in die bak, maar je heb ook paarden die gewoon niet stoppen met eten en ja dan zou onbeperkt hooi niet een goed iets zijn denk ik.

Nu sta ik op een stal waar ze 2 keer per dag hooi krijgen en 2 keer biks ( 0,5 kg biks per x )
Het is wel heel goed kuil vandaar maar 2 keer per dag, kuil wat de koeien ook krijgen.
Mijn paard moest hier wel aan wennen hoor, is natuurlijk gewent de hele dag te eten.
Maar hij doet het er nu prima op, sochtend hooi .. smiddags gooi ik hem buiten, stal mesten, klein plukkie hooi neerleggen zodat ie toch iets te knabbelen heeft als ie op stal komt en dan savonds weer hooi.

Toch kies ik voor oneperkt hooi ( ligt er wel aan wat voor hooi ) maar dat vond ik zelf erg prettig, zo kon me paard zich ook niet vervelen op stal.
Nu gooi ik vaak wortels enzo onder zijn stro zodat hij lekker kan zoeken ....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:46

als een paard schoon stro kan eten dan is het niet zo erg als hij niet onbeperkt hooi tot zijn beschikking heeft, hij kan immers de rest van de tijd lekkere strootjes zoeken in de stal. Vooral met rijke kuil is dat een goed alternatief, zolang je paard er geen verstoppingen van krijgt ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:49

Ik geef mijn paard zelf 3x per dag hooi/kuil. Zit bij de pensionprijs in. Paarden staan hier op vlas dus ruwvoer is dan belangrijk.
Hiervoor stond ik op een pensionstal waar de paarden op stro stonden en ook 3x/dag hooi kregen (ook bij de prijs in) en de meeste paarden waren eigenlijk te vet daardoor wat natuurlijk ook niet O.K is! De stal eigenaar vond daar ruwvoer wél belangrijker dan krachtvoer en zo hoort dat ook.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:05

Bij ons is het in principe onbeperkt zonder bijbetalen. We moeten het wel zelf klaarleggen, of afspreken met stalgenoten dat zij 't geven, maar we mogen zoveel pakken als we willen (kuil, hooi, stro).

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:20

SparklingApp schreef:
barbara28 schreef:
bij ons krijgen ze maar 2x per dag hooi. Is niet anders helaas.

Als ze op stro staan is dat niet erg, als dat niet zo is is het te hopen dat ze een flinke berg krijgen!

niet echt, maar ik heb zelf hooi gekocht, dan kan ik hem als ik s avonds weg ga nog een plak geven. Anders krijgt hij om zes uur zijn hooi, wat hij om zeven uur op heeft. Nu krijgt hij lekker rond half tien nog een baaltje.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:13

Barbara het is natuurlijk heel fijn dat je paard 's avonds nog een keer extra krijgt, maar daar zal hij dan ook niet heel lang mee bezig zijn waarschijnlijk.
Is het dan niet mogelijk dat je paard er wat stro bij krijgt?
Wij hadden eerst wat stallen met houtkrullen (nu alleen nog maar stro, heb echt het idee dat de paarden dat het prettigst vinden) en die kregen er allemaal een halve plak stro van een grote baal bij, konden ze de hele nacht mee bezig, want ze hadden altijd nog wat sprietjes door de stal heen liggen..

DaniBanani schreef:
Bij ons is het in principe onbeperkt zonder bijbetalen. We moeten het wel zelf klaarleggen, of afspreken met stalgenoten dat zij 't geven, maar we mogen zoveel pakken als we willen (kuil, hooi, stro).

Dat zal wel aardig in de papieren lopen lijkt mij, ben wel heel benieuwd wat je daar voor moet betalen. nou moeten wij eigenlijk ook eens op zoek naar goedkoper hooi, dat zou ook wel wat schelen... :\

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 08:53

In het verleden heb ik op een stal gestaan waar geen hooi werd gevoerd en ook geen opslag voor hooi aanwezig was.
Wel kreeg ze ongeveer 5 kg brok op een dag gevoerd..

Dit betekende voor mij 2 maal op een dag op mijn fietsje hooi brengen, en zorgen dat er wat hing voor s morgens , zodat de stalhouder dit kon geven. Echter 3 maal per dag vind ik veels te weinig in de porties die zij kreeg, en ik kon ook geen grotere hoeveelheden meenemen.

Voor mij een van de reden om te verhuizen naar een stal met veel weidegang, zomer en winter naar buiten en onbeperkt hooi, en dan ook echt onbeperkt! Nu in de winter krijgen ze buiten hooi bijgevoerd. Ze heeft nu 24 uur per dag hooi tot haar beschikking, en altijd ligt er wat in haar stal als ze binnen is. Ze eet ongeveer 12 kg hooi per dag, krijgt geen brok meer, maar 2 maal daags een halve schep Muesli. Ze is 1.70 groot en ze doet het prima hierop. Ze heeft er nog nooit zo goed uitgezien en heeft energie voor 10 :D

Onbeperkt hooi zit bij de stalprijs inbegrepen, toen ik zelf hooi inkocht was ik 60 euro per maand kwijt aan hooi, en hiervan kon ze niet onbeperkt hooi eten. ( € 2.75 per baaltje van ongeveer 20 kg)
De stalhouder waar ik nu staat koopt balen in van 100 kg, en is goedkoper uit.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 11:25

Pff geen hooi gevoerd? Hoe deed de rest dat dan?

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:43

In noord holland is het met de binnenbak stallen slecht gesteld. Lijkt wel of over het algemeen de paarden daar veel minder ruwvoer krijgen en veel minder buiten komen. Ken wel een aantal stallen zonder binnenbak, waar het wel heel goed geregeld is, maar dus geen binnenbak en in herfst winter seizoen weinig te rijden valt.
IK WIL BEIDEN (:)

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:58

Waar ik sta kunnen de paarden zoveel ruwvoer krijgen als je zelf wil. Mijn paard verbruikt veel energie op stal en krijgt van de pensionhoudster zovaak extra bij dat ze altijd wel wat overheeft. Mijn pony neigt wat meer naar dik worden en krijgt wat minder maar toch altijd nog ruim voldoende om lekker bezig te blijven.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:10

Brilletje schreef:
In noord holland is het met de binnenbak stallen slecht gesteld. Lijkt wel of over het algemeen de paarden daar veel minder ruwvoer krijgen en veel minder buiten komen. Ken wel een aantal stallen zonder binnenbak, waar het wel heel goed geregeld is, maar dus geen binnenbak en in herfst winter seizoen weinig te rijden valt.

Dat had ik eerst ook, maar nu heb ik een stal waar ze 4x per dag (veel) kuil krijgen. En met een buitenbak, die wel (bijna) altijd bereidbaar is. In ieder geval is hij tot deze dagen nog steeds perfect geweest. Regen, vorst, hij houdt alles :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:13

Brilletje schreef:

Wat een raar verhaal, alsof een binnenbaan iets met het hooi te maken heeft :?. Ik heb gewoon beiden en ik heb ook nooit anders meegemaakt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:26

Lovely: Het is schaars hoor. De stallen met binnenbak hier in de omgeving hebben ook slechte voorzieningen voor het paard. Voor de ruiter is er alle luxe, maar het paard komt op de 2e plek.
Stallen met juist meer faciliteiten voor het paard (weidegang/overdag in de paddock/veel of onbeperkt ruwvoer) hebben weinig faciliteiten voor de ruiter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:28

Sorry, maar ik geloof er niks van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:28

In de winter was mijn paard altijd gratenmager..... en waarom?? omdat hij nog steeds dat bietje hooi kreeg als in de zomer....toen was hij ook al nooit echt dik, kon er mee door omdat hij ook een bietje gras binnen kreeg...

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:35

Hier onbeperkt hooi 's zomers en winter EN 24/7 weidegang (ook in de winter). Heb één pension (pensioen) paard naast mijn eigen twee paarden, dus echt sprake van een pension is er niet.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:42

Horse_ schreef:
Pff geen hooi gevoerd? Hoe deed de rest dat dan?

Een groot gedeelte van de paarden kreeg nooit hooi, of net zoals ik sjouwen met hooi.
Hooi thuis opslaan, en porties brengen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:57

Lovely schreef:

Ik kan tal van stallen noemen hier in de omgeving die zo'n ruiterluxe of paardenluxe beleid voeren hoor :)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:07

wij hebben de paarden niet op onbeperkt staan, maar zeker wel op veel.
en daarnaast gewoon nog wat granen (ipv brok) gevoerd
en overdag op de wei

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:17

De stal waar ik sta voert wel onbeperkt hooi of voordroog. Er wordt 2 x per dag gevoerd wat inhoud dat dan het hooi aangevuld wordt en er eventueel krachtvoer gegeven wordt.
Ik moet wel zeggen dat dit de eerste stal is waar ik sta waar ik geen discussies heb over het voerbeleid.
Hier is het onbeperkt hooi/voordroog. En aanvullen indien nodig met krachtvoer(tenzij de eigenaar het anders wil, de eigenaar heeft het laatste woord hierin). Beide zitten bij de stalprijs inbegrepen.

Daarnaast ook nog andere luxe voor het paard: paddock met hooi en water waar ze als je wilt de hele dag in kunnen in groepsverband, gedraineerd en wel. Zomers 24/7 weidegang op een grote wei. nu de grond bevroren is mogen ze ook overdag op de wei.

Voor de ruiter is het iets minder luxe, er is wel een perfecte rijbak alleen zijn de paden naar de rijbak, hooiberg ed erg blubberig als het geregend heeft.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:35

Brilletje schreef:

klopt als een bus hier in de omgeving is het echt slecht gestelt!

maar heel goed zoeken levert wel het 1 en ander op
al moet je dan wel geduldig zijn want die wachtlijst is laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang :7

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:00

ikdoemaarwat schreef:
Brilletje schreef:

klopt als een bus hier in de omgeving is het echt slecht gestelt!

maar heel goed zoeken levert wel het 1 en ander op
al moet je dan wel geduldig zijn want die wachtlijst is laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang :7

Waar is die wachtlijst? daar wil ik ook op (:)

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:07

Lovely schreef:

Prima joh, Je hoeft het niet te geloven.
Ben wel benieuwd waar je dat vandaan haalt, want anders wil ik en ik denk nog meerdere op dit forum
wel graag de adressen van al die stallen hebben die volgens jou alles aanbieden?

Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:12

Ik ben in de gelukkige positie dat wij zelf onze stallen bij huis hebben en dat zowel onze eigen paarden als onze 3 pensionpaarden (ik heb overigens nog 1 stal vrij... dus als iemand interesse heeft ;) ) 8 voerbeurten per dag krijgen!
Ze krijgen minstens 6 maal daags ruwvoer (soms nog vaker) en twee maal daags krachtvoer, daarnaast krijgen ze bij ons ook nog wortelen, appeltjes en wat brood als tussendoortje.
Kortom: alle paarden bij ons op stal, OOK de pensionpaarden want ik maak geen uitzonderingen, krijgen lekker de hele dag door meerdere porties *D
Het gaat verveling tegen, houdt de spijsvertering bij een paard goed op gang en je krijgt gewoon echt HAPPY PAARDEN!! :D

marleen110

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:45

bij ons krijgen de paardjes ook 3 keer op een dag hooi,
maar omdat de hoeveelheid nog wel eens wil verschillen rij ik nu met een baal hooi achter in de auto :D
zo kan ik wanneer nodig ze nog lekker wat extra geven.
tja je moet er wat voor over hebben he ;) de hele auto onder het hooi! hahaha