wie zijn paard NU nog op de weide? + vraagje ivm rust weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:16

Bij ons staan de paarden ook nog buiten, op het land.,
Dat staan ze het jaar rond, tenzij het vriest en het glad is.

De weide is lekker modderig, maar ze vermaken zich prima.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:21

mijn shet en haf staan een paar uur op de wei afhankelijk van het weer
als de wei erg nat is zet ik het droogste stuk af en mogen ze daar een paar uur grazen
soms doe ik smorgens en smiddags een paar uurtjes op de wei
nu heb ik het voordeel dat ze aan huis staan ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:08

De paarden thuis staan overdag nog gewoon op het weiland. Onze voorweides liggen aardig hoog (en op zand grond) dus weinig last van blubber. Op de (lagere) achterweides loopt alleen een kudde shetjes. Die staan er 24/7 maar lopen de boel niet stuk. Mijn merrie staat tot eind dit jaar wel 24/7 op een dressuurstal ivm mijn stage. Ze komt enkele malen per dag los en ik heb niet de indruk dat ze daar problemen mee heeft :D . Ze houdt niet van regen en nattigheid.

jasperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:12

Bij mij staan ze ook nog gewoon op het weiland.
ze hebben het weiland wel stukgeronnen maar niet echt dat overal modder licht.
Het weiland is dan ook best groot maar somigge plekjes zijn wel echt een modderbende ;(

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 02:57

Hier staan ze (in de winter) ook nog overdag zo'n 12 -14 uur buiten. Ik heb gewoon 1 wei die ze in de winter mogen vertrappen (de andere 2 stukken krijgen dan rust). Groeit in de zomer wel weer aan. Ik vind het belangrijker dat ze buiten staan. Het is nu wel een grote modderboel, maar toch hebben ze het goed naar de zin. Gelukkig heb ik voorin een stukje bestraat en achterin een stuk dat goed droog blijft, zodat ze niet de hele dag in de blub hoeven te staan. Maar paarden lijken er veel minder moeite mee te hebben dan ik. ;) Ze krijgen onbeperkt hooi.
Omdat ze altijd buitenstaan, doen ze ook niet gek, dus kans op blessures is ook miminaal. Denk dat kans op blessures groter is, als ik ze de hele dag op stal zou houden. Zouden ze ook flink ongelukkig van worden.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:44

Mijne staat nog elke dag buiten! :j Heeft een vrij groot weiland voor hem alleen.
Alleen de dagen dat ik rijd laat ik hem binnen om het land weer wat te laten rusten. Is zo'n 2x per week.
Ik voer hem bij, laat hem maar lekker buiten staan. 24 uur per dag op stal, ik moet er niet aan denken.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:48

Oh, ik ben zooooo blij dat het weer is gaan vriezen, want ik stond de laatste weken écht de haren uit mij hoofd te trekken van frustratie omdat mijn weides zó slecht zijn (Pure veengrond).

Ik was hierdoor gedoemd om soms de paarden op de uitloop te houden (40m2) en dat zinde mij helemaal niet :n of om ze tot de knietjes in de blub te zetten (is ook niks).

Nu met de koude is de grond een stuk stabieler en dat resulteert in ongeveer 10 uur weidegang per dag dat ik ze kan bieden.

Zondebokje

Re: wie zijn paard NU nog op de weide? + vraagje ivm rust weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:51

Jaaaaa bij ons staan ze ook nog op de wei .. ben zo gelukkig en de peerden ook ;) ..

voor het werk gaan ze naar buiten en voor donker weer naar binnen :D ..

land is goed .. maar we hebben net een nieuw stuk gekregen waar ook nog veel gras op staat al was dat beetje bevroren vanmorgen :+ ..

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:53

mijn 2 paardjes staan 'smorgens altijd in de padock...

en soms staan ze 'smiddags ook nog ff. in het weiland.. wat hoog ligt..

want de andere 2 weilanden staan nu zo ongeveer helemaal onder water..

en zo rond 3/4 uur staan ze weer op stal.

maar tegenwoordig staan ze niet zoveel in de wei want die is helemaal kaal

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 11:57

Ik heb nu toch de paarden maar van de wei gehaald :D Het vriest hier al twee dagen en heb geen zin in koliekjes door het eten van bevroren gras :') Ben enorm blij dat het eens wat vriest!

Ik heb zondag de weide eens volledig nagekeken, wei 1 staat vol met mooi groen gras, wei 2 en 3 zijn beide voor 3/4 goed kort gegeten. Wei is niet vertrapt, niet verzopen, niet stuk, dus ik hoop op een schitterende weide komend jaar :D

In januarie en februari gaan ze waarschijnlijk wel op de paddock om het hele land toch rust te geven. Ik heb zondag bijna een halve dag bij de paarden gezeten, en tussen 10u 's ochtends en 12u hebben ze niet eens omgekeken naar de wei, en van 14u tot 19u stonden ze ook gezellig samen in de inloopstal te dutten.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:07

Mijn twee arabieren staan overdag op een stuk van ongeveer 20 bij 50 meter. Dit is op sommige plekken aardig zwart. De andere twee weitjes zijn dicht en daar mogen ze pas weer in als er gras is. Ze hebben verder een stuk van 5 bij 10 meter verhard voor de twee stallen. Hier lopen ze 's nachts en is overdag ook open, de wei is 's nachts dicht. Hier staat een grote krat met altijd hooi. Nu met die vorst ook gewoon lekker naar buiten. Je hebt minder kans op blessures als je ze gewoon naar buiten doet. Dan doen ze nl. niet zo gek... Voor bevroren grasjes ben ik niet zo bang. Er staat zowieso weinig gras en ze hebben genoeg hooi. Voordat ze de wei opgaan eerst een pluk hooi in de buik en nu zie ik ze regelmatig even terug lopen om een plukje te eten.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:10

Mijn paarden staan ook nog steeds overdag (lees: van 9 tot 7) op het weiland. En alleen de ingang is wat blubberig maar verder is het land nog goed te doen! :D
Gelukkig want vorig jaar stonden mijn aapjes alleen 2 uurtjes per dag in de zomer op het land.
Echt een heerlijk gezicht zo die paarden de hele dag in het land.
Maar als t zo bevroren blijft allemaal gaan ze overdag in onze (40X30) buitenbak.

Wij hebben trouwens ook nog een 2de land leeg staan deze winter, zodat ze daar gebruik van kunnen maken in het voorjaar. En dan lopen dat deze wei van de zomer weer goed is :)
Laatst bijgewerkt door koenlover op 15-12-09 12:11, in het totaal 2 keer bewerkt

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:11

die van mijn staan ook lekker op het land overdag

joycev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:15

Bij ons is het heel handig. In de zomer staan ze lekker op het gras land dag en nacht. (behalve als het heel erg regent en ze de boel vertrappen.) In de winter gaan ze op het maisland. Dan is het mais eraf en maakt de boer er weitjes op. Ideaal. Het gras word niet vertrapt en op het land blijft het nog altijd redelijk droog. Ze staan bij ons van half 10 to half 6 buiten. En de rest binnen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:42

Vandaag de paarden in de bak moeten zetten. De wei is bevroren, op zich niet zo erg, maar omdat het eerst wat blubber was zijn er nu allemaal bevroren gaten. En dat lijkt me toch wat riskant. De bak is netjes gesleept, dus mooi vlak en de bovenste laag nog ontdooid. Kunnen ze in ieder geval buiten staan. Wei vinden ze wel leuker, maar ze moeten ook nog wat jaren mee!!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:45

Bij ons is de wei dit jaar aanmerkelijk slechter. Sommige stukken zijn echt flinke blub, wel balen.
Maar ze staan nog wel buiten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:00

Er is dan ook wel heel veel regen gevallen in korte tijd. Toch valt het me mee hoe snel het nu (zker met de vorst) opdroogt. Alleen vooral het eerste stuk zit vol gaten, daarom dus maar even in de bak.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:05

ik zet een stuk af. Wanneer het slecht weer is mogen zze dat stuk kapot lopen, wordt toch opnieuw ingezaaid in het voorjaar.
De rest gaat open met droge dagen of vries. Ze mogen het allemaal kapot lopen van mij, wordt toch opnieuw ingezaaid, maar probeer het over de winter uit te spreiden wat ze kapot lopen.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:19

Wij laten ze meestal (tenzij het vriest) tot 1 januari op de wei, daarna gaan ze eraf zodat het land bij kan komen voor de zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:21

waar ik nu sta staan ze ook gewoon het hele jaar op de wei!, Ze hebben genoeg grond om weilanden rust te geven voor de zomer en anderen te gebruiken! En ja daar ben ik ook blij mee :)
OP andere pensionstallen ( nopuja veel ) zie je ze nie meer op t land staan hoor

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:35

Wij hebben nu ca halve ha wei, dat gesplitst in 3-en, waarvan 1 stuk de winterwei is. Die andere 2 mogen ze in de winter dus niet op, anders zou ik in de zomer niets hebben. Die stukken rusten nu. In de zomer rust het winterstuk en wordt doorgezaaid.

We hebben een perceel grond gekocht van 4,5 ha, maar daar staan nu nog bomen op. Die moeten er af en dan wordt er wei van gemaakt. Dat wordt dan onze zomerwei (ca mei - oktober) Wat we nu hebben wordt dan geheel winterwei, waarvan ik dan inderdaad misschien wel een stuk afzet dat heel blijft, zodat ze daar met vorst/sneeuw op kunnen. Maar het gaat helaas nog wel even duren voordat het echt wei is, waarschijnlijk pas in 2011 bruikbaar. Bomenmannen hebben het erg druk nu, en tussen maart en augustus mag er niets omgehaald worden. Daarna moet alles gefreest en ingezaaid. Maar goed, in de toekomst hebben de paarden het als het goed is een stuk beter.