Kinderen betrapt op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

Re: Kinderen betrapt op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:23

1. goed veel stroom
2. Plaatje "VERBODEN TOEGANG!" we houden je in de gaten!
3. Een 'nep' camera hangen
4. Regelmatig langsgaan
5. de politie verwittigen :)
6. bij de mensen een briefje in de bus steken over het gevaar met paarden. als er iets gebeurt ben jij niet verantwoordelijk hé ;)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:30

Ook ik heb met verbazing je verhaal gelezen, zelfs ik wist toen ik 9 jaar was dat ik niet aan andermans paarden mocht komen, niet eens om een wortel te geven want je weet nooit of ze dat mogen :P

maar jij zegt bied ze aan om op de shet te rijden, ik persoonlijk zou dat niet doen. misschien zien ze dit dan wel als beloning van hun slechte gedrag.

tja ik zou zeggen als je ze weer ziet gewoon erheen gaan en zeggen ik bel de politie ofzo... en stroomdraad zowiezo!!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:33

am_vanes schreef:
als ik je verhaal zo lees denk ik dat die kindjes wel geschrokken zijn. Wat deed je zelf toen je nog zo jong was? ik kan me herinneren dat ik ook weleens een weitje op ben gegaan om de paarden een wortel te voeren...gewoon omdat ik droomde van een paard en mijn ouders dat niet konden betalen.

Je hebt je punt duidelijk gemaakt, ik snap dat je geschrokken bent. Maar leg gewoon aan de kindjes uit dat het niet de bedoeling is dat ze zomaar op jouw weitje komen, wellicht kun je een keer afspreken om met hun samen te gaan?
Ik vind het wat kort door de bocht om het meteen op de opvoeding van de ouders te gooien, je kunt immers niet de hele dag weten wat je kind uitspookt. Wel goed dat je langs bent gegaan , maar zou er verder geen big issue meer van maken.

De ouders weten er nu ook van en ga er dan maar vannuit dat ze niet zomaar meer zullen komen.

succes!

Iemand van die leeftijd weet echt wel dat het niet kan en mag!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:35

maar of ze luisteren is een tweede!!

pff jeetje Pubelia, wat vervelend!
Ben je ze nog tegengekomen weer?

SETEFURII schreef:
6. bij de mensen een briefje in de bus steken over het gevaar met paarden. als er iets gebeurt ben jij niet verantwoordelijk hé ;)

Eigenaar is ALTIJD verantwoordelijk!
of het dier nou trapt door eht schrikken van een straaljager, of omdat jij 'm een klap geeft..
jij bent ALTIJD verantwoordelijk.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:04

ik denk dat dit niet het geval is als er duidelijk staat 'verboden toegang'
Of ben ik nou helemaal verkeerd?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:08

Zo dat heeft mams goed aangepakt zeg..... :n
Je bent toch niet wijs als je je kinderen zomaar aan andermans dieren laat zitten? En dan heb ik het er nog niet eens over hoe gevaarlijk dat kan zijn!

Belachelijk.

BiancaDinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:15

erg
dat is niet leuk
als ik jou eas zal ik een kamera op hangen dan ik je ze betrapen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:32

Zo hadden wij het jonge grut op een grote gehuurde wei lopen en ze werden vervelend en happerig. En een zelfs doodsbang.

We hebben een middagje me de auto in de buurt gereden/gestaan en hele boel betrapt.
Een had meteen een grote mond en gaf een schuilnaam op dus die zijn we gevolgt en aangebelt. Nou volgens de moeder deed haar dochter (die inmiddels naar haar kamer was) dat soort dingen niet.

We hebben ze met poetskoffers halsters en zweepjes betrapt en een wist ons zelfs te vertellen dat zij van de eigenaresse die verderop in een huisje woonde niet mocht komen, dat had haar vriendin gezegt. Geen idee wie daar woonde maar was duidelijk dat dat vriendinnetje de pony's verzorgde en we graag de baas over andere wilde spelen. Helaas was dat meisje die dag niet gekomen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:04

SETEFURII schreef:
ik denk dat dit niet het geval is als er duidelijk staat 'verboden toegang'
Of ben ik nou helemaal verkeerd?

Dit heb je helemaal verkeerd :)
tenzij je een speciale verzekering hebt.

eigenaar is t.a.t verantwoordelijk.

Als heir een paard het spoor op rent, en een ongeluk veroorzaakt, zijn wij verantwoordelijk.
gelukkig hebben de eigenaren hier een apparte verzekeringen voor ongevallen aan derden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:33

Hoe zit het dan met bordjes betreden op EIGEN risico zijn die rechtgeldig of niet?? Die zie je namelijk vaak bij mensen met een (waak) hond.

Ik heb trouwens wel eens begrepen van iemand bij mijn vereniging die een paard bijrijd dat wanneer je zonder toestemming op iemandspaard rijd diegene niet verantwoordelijk is voor de acties van het dier. Zij rijd dan ook 'zonder toestemming' buiten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 06:56

Nee, die zijn ook niet rechtsgeldig. Nog sterker, als er iemand zo leuk is om jouw hond los te laten en jouw hond veroorzaakt een kettingbotsing van 20 auto's dan ben jij als eigenaar verantwoordelijk :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:45

Urielle schreef:
Nee, die zijn ook niet rechtsgeldig. Nog sterker, als er iemand zo leuk is om jouw hond los te laten en jouw hond veroorzaakt een kettingbotsing van 20 auto's dan ben jij als eigenaar verantwoordelijk :(

Die bordjes zijn wel verplicht. Bijt jouw hond iemand op eigen terrein en heb je die bordjes niet dan heb je echt pech. Met bordje heb je nog steeds ellende, maar dan kan je er nog met een tik op de vingers vanaf komen. Zonder ben je gewoon de sjaak.

Bordje verboden toegang art. ... wetboek van strafrecht is net zo iets. Je blijft verantwoordelijk, maar je staat iets sterker als er een rechter of zelfs politie bij moet komen.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:52

Jeetje wat brutaal zeg! Dit kan je toch niet maken, zomaar in andermans wei even gaan springen met de paardjes? :n
Ik zou de kinderen niet eens meenemen als je er zelf bij bent, dit is niet aanvaardbaar en ze moeten gewoon met hun fikken van je paarden en spullen afblijven!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:54

Kijk dat kinderen zo'n dingen doen, tja zijn kinderen (al hoewel ik dat vroeger nooit in mn hoofd ging halen). Maar dat de moeder zo reageert. Daarbij het is niet omdat ze niet van je paarden kunnen blijven dat je hen ookmoet gaan toelaten om ze te verzorgen of er mee te rijden.
Ik ben aan een kant wel blij dat mn pony op een pensionstalletje staat, is net iets meer toezicht, en geloof me, niemand wil betrapt worden met ongevraagd aan mijn pony zitten :). Alle respect als ze komen vragen, dan wil ik graag helpen, met duidelijke afspraken. Maar zomaar zelf actie ondernemen, dan zijn ze heel verkeerd bezig.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:31

Oh hier heb ik ook steeds bang voor dat zo iets gebeurd :s

Wat ik zou doen is camera's zetten maar das weer een dure bedoeling.
Of met de politie naar de ouders gaan.
Misschien eens proberen te filmen, dan heb je ook al bewijsmateriaal.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:21

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:37

Amai zeg, die vloog wel even!

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:06

Ik zou een draad rond de weide zetten waar ze zeker niet door kunnen kruipen. En aan de buitenkant een extra stroomdraadje zetten, op enkele centimeters van de andere draad zodat ze niet tot tegen de omheining kunnen komen.
Misschien is het ook wel een idee om ergens wat foto's of afbeeldingen op te hangen van de gevolgen van zomaar aan de paarden te zitten. Dus foto's van bijtende paarden, zoals in het filmpje hierboven. Dan zien ze wat de gevolgen kunnen zijn.

Zelf hoef ik hier gelukkig absoluut niet voor te vrezen. Ik heb een shetlander die geen vreemden in zijn weide wil :Y)
Er mag hier dus ook absoluut niemand in de wei zonder dat er iemand bij is (ik, mijn vriend of een van mijn ouders).

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:01

mijn paard is zelfs gestorven door zoiets ,maar niet op de weide wel waar ik sta is het eerder een pensionstalling dan manege (maar 12 paarden) er is dan ook zo'n gang waar eigenlijk alleen eigenaars mogen komen,maar je kent dat wel kinderen die komen rijden,en nemen dan nichtjes en neefjesenzo mee wel een van die nichtjes heeft dus echt mensensnoep aan mijn paard gegeven en de rest is te erg om te vertellen......

ik zou gewoon zeggen je eens heel kwaad maken en naar de politie stappen

heb ik ook gedaan

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:08

o ja zet de moeder eens naast een paard je zal zien hoe ze gaat schrikken en haar kinderen verbieden om daar nog naar toe te gaan hopen we! want dit is onaanvaardbaar

ik heb ook wel eens een paard in een wei zien staan en ook eens een aai over zen kruin gegeven ,maar voeren haalde ik niet in men hoofd , waarom? omdat ik niet wist wat een paard at ik dacht wortels en zo maar ik durfde niet door de reactie van de eigenaar,confronteer die kinderen er eens mee (ook al is het niet waar) dat een paardje zogezegd kan sterven en dat ze het rijden en voeren wel kunnen vergeten suc6!!!

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:11

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:19

En TS, zijn die kinderen nog langsgeweest?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:32

Een koppeltje ganzen op de wei zetten? Die zijn zo waaks! En je krijgt geen gelazer zoals met valse honden.

Trouwens, misschien kan je moeders een keertje uitnodigen voor een kopje koffie en vooral heel gedetailleerd vertellen over een kindje dat ook een keer bij een lieve pony in de wei is geweest en tegen zn hoofd is geschopt en nu met zwaar hersenletsel in een rolstoel zit enz.... O:) (overigens heel l*llig maar ik ken wél echt zo'n verhaal)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:42

Fira schreef:
En TS, zijn die kinderen nog langsgeweest?
Ben ik ook wel benieuwd naar :j

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 16:27

Ze zijn tot nu toe, en zo ver wij weten weg gebleven van onze wei. Maar omdat het binnenkort kerstvakantie is, denken we dat ze zich dan gaan vervelen, en dan meer kans dat ze komen. Dus heb ik weer meer in de gaten te houden.

Al die extra maatregelen heeft toch geen zin. Is alleen maar geld in iets stoppen, terwijl dat we toch altijd aansprakelijk er voor zijn.

Maar ik vroeg me af. Het zijn wel onze paarden, maar is niet onze wei. hoe zit dat dan met de verzekering stel 1 van onze paarden maakt schade aan derde. Is het dan dat het onze paarden zijn en wij aansprakelijk ervoor kunnen worden gesteld. Of het is niet onze wei, dus die gene van de grond word aansprakelijk gesteld...