Paddockboxen, wat vinden jullie ervan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:43

Mijn paard heeft een uitloop die hij vrij kan gebruiken van 30 m2. In de zomer gaat hij 24 uur per etmaal op het land, maar dat kan hier in de winter niet. Je moet een paddockbox of box met uitloop nooit zien als vervanging van beweging. Het paard heeft wel meer beweging en meer mogelijkheden tot sociaal contact met soortgenoten, maar daarnaast moet hij/zij gewoon los in grote paddock met vriendjes, gereden/gelongeerd/gewerkt worden.
In ieder geval is een box met uitloop of paddock beter dan een box zonder.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:14

Wij hebben dus ook zoiets.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7VQTCXJX.jpg

Daarnaast hebben weer zodra dat de wei weer goed is dat ze de wei opgaan in het voorjaar en zodra het kan 24/7 op de wei. Helaas hebben we in de winter niet de mogelijkheid om de paarden op de wei te doen. Voor de rest gaan die van mij en 2 andere stalgenoten nog zoveel mogelijk samen los in de paddock met elkaar. En daar kunnen ze dan lekker uitleven.

En een hele verbetering voor bolletje alleen niet voor baasje, want betreffende het uitmesten is het niet altijd handig. Die van mij staat trouwens alleen nog af en toe binnen om te eten, drinken, plassen en soms schuilen. Maar over het algemeen weer of geen weer die van mij staat lekker buiten.

DendroFleur

Re: Paddockboxen, wat vinden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:16

Een mooie oplossing als je geen aparte paddock hebt waar ze in een groep kunnen staan. Of als er veel wisseling in de paarden is. Ze hebben frisse licht en meer te zien dan op stal, beweging is er natuurlijk niet bij.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:19

Emski schreef:
Het ziet er prachtig en tip-top uit! Maar in feite hebben de paardjes hier erg weinig aan. Ze hebben weliswaar "een uitloop" maar die gaat nergens over. Ze kunnen zich niet uitleven, enkel een frisse neus halen. Wellicht heb je te weinig grond.........? Ik zou voor kostenbesparing kiezen en degelijke stallen/boxen maken en één uitloop waar ze -als het niet anders kan- dan maar één voor één in worden losgelaten. Ik vind de foto's mooi, maar het geeft toch een beetje het idee van een konijntje in een kooi dat ook nog een klein stukje heeft om naar buiten te lopen. Succes! Emski

Daar ben ik het mee eens... Je kan denk ik beter de ruimte benutten voor een grootte paddock, en de paarden er per 2 in laten, of als het gaat in een groep !

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:25

Mooi, alleen zou ik er dan koppels van maken van minimaal 2 paarden.
En de uitloop langer door laten lopen.
Voor in de winter beter als de hele dag op stal.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:52

@ moonfish; Idd als je 2 paarden bij elkaar doet dan heb je meer ruimte, en hebben de paarden ook wat meer contact.
het lijkt mij alleen lastig voor maneges/pesionstallen om een hele indeling te maken ! En er zullen vast uitzonderingen zijn.

Onze 5 pony's [2 fjorden 1 haflinger en 2 shetjes] hebben een ronde paddock met een straal van 8m, en weiland.
Momenteel worden stallen gebouwd. Dezen zullen open staan en uitmonden op de paddock.
Als ze om een of andere reden op stal moeten zullen de 2 shetjes samen op stal gaan. De stallen zijn 4 bij 3.5m
En de shetjes kunnen het hun hele leven al goed met elkaar vinden :D

maar als je niet de ruimte of mogelijkheid hebt is het altijd beter dan een stal...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:54

moonfish13 schreef:
Mooi, alleen zou ik er dan koppels van maken van minimaal 2 paarden.
En de uitloop langer door laten lopen.
Voor in de winter beter als de hele dag op stal.

Oke de aanzienlijk minder luxe variant..
(of juist luxer, aangezien Jut en Juul dus de wei in kunnen via het stukje waar ik sta,
nou ja, wei.... blubberland... vandaar het knort..)

Maar wij hebben dus het tussenhek er tussenuit gesloopt (als je kijkt zie je het nog staan)
Afbeelding

Vorig jaar kwam mijn pony hier nieuw toen het hek er niet tussen uit gehaald.
De fjord merrie is chef, de haf zal het dan ook niet in zijn hoofd halen aan haar eten te komen.
Dus met voeren ook geen probleem, aangezien de mijne (de fjord) meer te eten krijgt en sneller eet.
(Fjord kijkt hier zo van, wegwezen, omdat haar voeremmer er nog hangt, ik was bezig)

fab_pacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:01

Voor de winter is die super als extra toch ;)
Iets groter zou wel fijner zijn... Maar ze kunnen toch hun benen wat meer strekken! Ideaal toch!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:05

super!!

mijn paard komt ook van een stal waar ze een open container stal hadden met een ruime uitloop ervoor.
altijd beter dan alleen een stal, lekker in de buitenlucht :D
Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:39

fienaaa schreef:
@ moonfish; Idd als je 2 paarden bij elkaar doet dan heb je meer ruimte, en hebben de paarden ook wat meer contact.
het lijkt mij alleen lastig voor maneges/pesionstallen om een hele indeling te maken ! En er zullen vast uitzonderingen zijn.

Onze 5 pony's [2 fjorden 1 haflinger en 2 shetjes] hebben een ronde paddock met een straal van 8m, en weiland.
Momenteel worden stallen gebouwd. Dezen zullen open staan en uitmonden op de paddock.
Als ze om een of andere reden op stal moeten zullen de 2 shetjes samen op stal gaan. De stallen zijn 4 bij 3.5m
En de shetjes kunnen het hun hele leven al goed met elkaar vinden :D

maar als je niet de ruimte of mogelijkheid hebt is het altijd beter dan een stal...

Mijn verzorgpaard staat naast een paard, ze hebben tralies er tussen maar dat zou zo weg kunnen.
Ze zijn de grootste maatjes en gaan ook samen op wedstrijd en samen in een paddockbox zou super gaan.
Ach, en die rangorde moeten ze onderling maar even uitzoeken, zo gaat dat in het wild ook.
Zolang je het goed in de gaten houd zie ik niet zoveel problemen.

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 03:24

fienaaa schreef:
Emski schreef:
Het ziet er prachtig en tip-top uit! Maar in feite hebben de paardjes hier erg weinig aan. Ze hebben weliswaar "een uitloop" maar die gaat nergens over. Ze kunnen zich niet uitleven, enkel een frisse neus halen. Wellicht heb je te weinig grond.........? Ik zou voor kostenbesparing kiezen en degelijke stallen/boxen maken en één uitloop waar ze -als het niet anders kan- dan maar één voor één in worden losgelaten. Ik vind de foto's mooi, maar het geeft toch een beetje het idee van een konijntje in een kooi dat ook nog een klein stukje heeft om naar buiten te lopen. Succes! Emski

Daar ben ik het mee eens... Je kan denk ik beter de ruimte benutten voor een grootte paddock, en de paarden er per 2 in laten, of als het gaat in een groep !

Er komen 28 paarden.
Hi hi, waar vind ik die idioot die de paarden 1 voor 1 in die ene grote paddock gaat zetten :))
Ieder paard wisselen binnen 20 minuten, ja en incl. halen en brengen.

De stal die ik hoop te gaan (ver)bouwen wordt onderverdeelt in 3 verschillende delen.

-1- Binnenboxen, 9 stuks van 3.5 X 4
Deze boxen hebben een open karakter zodat sociaal contact met de buren mogelijk is en hebben zicht op de binnenbak (bodem zo stofvrij mogelijk)

-2- Paddockboxen, 9 stuks van 3.5 X 4 met paddock van 3.5 X 10
Deze boxen zijn beschreven.

-3- Duo paddockboxen, 5 stuks (= 10 paarden) boxmaat 3.3 X 6.5 met paddock van 7.2 X 10
Idem single paddockboxen, alleen dus andere maten.

Onze eigen paarden die in een Duo paddockbox komen te staan, gaan dagelijks in groepsverband, met alle paarden uit de Binnenboxen 6 tot 8 uur de grote paddock in (met ruwvoer).
Hierover is geen discussie mogelijk, wanneer de klant dat niet wil is de paddockbox een optie of elders.
Een binnenbox zie ik namelijk niet als ideaal maar door de paarden overdag een vrij en sociaal leven te gunnen en s´avonds te kunnen laten genieten van de drukte in de binnenbak en het gangpad, ben ik wel tevreden met deze manier van stalling.

Voor de overige 17 paarden uit de paddockboxen (enkel en duo) komt een bijna even groot paddock ter beschikking welke ook in tweeën te delen is.
Ik ben er nog niet uit of ik deze paarden nu wel of niet buiten zal zetten.
Wanneer er groepjes gemaakt kunnen worden van minimaal 4 paarden wil ik ze best voor een dagdeel buiten zetten en binnen halen.
Maar als ieder alleen of met z´n tweeën wil...!
Ik ga echt niet ieder uur met 4 paarden slepen (2 naar stal/2 naar paddock).
Zie hier ook totaal de zin niet van in, uitrazen en rollen duurt misschien 10 minuten en deze paarden hebben meer sociaal contact in de paddockbox met hun buren dan alleen in de ruime paddock, dus dan mogen ze het van mij zelf doen.

Echte weidegang kan ik helaas niet bieden net als de meeste stallen in mijn omgeving.
Op het stukje wei dat ik daar kan maken, kan ieder paard hooguit een uurtje per dag grazen mits het niet te nat of juist te droog is.
Voor de weidegang komt dus zeker de regel dat ieder dit zelf moet doen, om zo de geringe hoeveelheid gras te sparen.

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 03:54

O sorry, volgens mij ben ik onduidelijk geweest over de Duo Paddockboxen.
Hierin staan dus 2 paarden die maatjes zijn.
Deze paarden zijn liefst van dezelfde eigenaar, zo niet zal ik de voor en nadelen van samen stallen van dikke maatjes duidelijk uitleggen en eerst een bedenk tijd geven alvorens akkoord te gaan.
Want een paard met liefdesverdriet (wanneer het maatje bv. plots van stal verandert) vind ik een hel.
Dat gaat me door merg en been.
Zelf 2 keer meegemaakt met mijn paard en wat sta je machteloos wanneer je je paard weg ziet kwijnen en zijn voer ziet weigeren tot de ribben uitsteken ;(

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 04:12

Urielle schreef:
Zoals ik in het andere topic ook al schreef vind ik dit alleen een optie voor rustige paarden. Paarden die snel in de verleiding komen om te lopen of springen hebben hierin veel kans om zich te blesseren, door verdraaide kogels en opgerekte banden etc.

Die van mij is dus z'n type, maar opzich ben ik daar helemaal niet bang voor met z'n stal.
Bij ons op stal gaat hij als 1 van de eersten naar buiten (om inderdaad blessures te voorkomen)
Alles gaat om half 10 naar buiten (winter) en om 4 uur naar binnen.

Ze hebben een heel vast ritme en zolang iedereen zich daar aan houd is mijn paard ook rustig..

P.S. ik vind zoiets ook alleen mooi als aanvulling voor een paard wat al de hele dag lekker buiten is.
Dus niet voor vervanging.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:03

Bij genoeg ruimte kunnen paarden onderling vaak inderdaad de rangorde uitvechten, maar een paar meter minder kan al veel verschil maken. In mijn rijbak van 20x30 kunnen ruin en 2-jarige hengstje zonder problemen bij elkaar. In de paddock van 9x20 durft het hengstje niet langs de ruin en breekt hij dus door het draad.
Snap best dat een pensionhouder niet de hele dag paarden gaat wisselen. Dan vind ik dit een beter systeem. De eigenaar kan dan nog zelf beslissen of ze in een grotere paddock samen kunnen staan.

Ik vind het nut van een paddock niet alleen het kunnen uitrazen, maar de hele dag kunnen ze lopen/wandelen. Ze kunnen een beetje klieren, kriebelen. Voor de doorbloeding beter en voor het hoofd ook. Hier gaan de drie springers als eerste naar buiten zodat ze even kunnen razen en rollen. Daarna komen de meer dominanter paarden waar ze dus rekening mee moeten houden. Deze springen veel minder maar gaan wel eerst hun plaats verdedigen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:55

Ik blijf het een goede mogelijkheid vinden, Willz. :j
Niet ieder paard zal er geschikt voor zijn idd qua karakter, maar misschien juist ook weer wel.
Het durven uitproberen is voor vele eigenaren een drempel voor zichzelf en een beperking van hun paard.
Dit ligt dan aan de eigenaren om dat te beslissen, zij kennen hun paard het beste denk ik zo en bij jou kunnen ze kiezen wat voor stal ze nemen.

De opzet is sowieso paard- en eigenaarvriendelijker dan de meeste stallen.
Zo loop je als eigenaar ook minder kans dat je je paard kreupel/gebeten/nog erger uit de paddock haalt als de groepsrangorde bepaald moet worden.
En als je te beperkte ruimte hebt voor een 'grote' paddock, zal dit zeker gebeuren.

Ga je dezelfde hekken gebruiken als op de eerste foto's ?
Op de foto van mirgino zie ik rubber matten aan de onderzijde? Dat lijkt mij veiliger bij trap/rolwerk. ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:31

Ja die rubber matten aan het hekwerk is idd goed tegen rol en trap werk. Zou wel willen weten hoe die bevestigd zijn?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:02

Zonder weidegang vind ik het weer minder.
In de winter acceptabel, maar ook zomers geen weidegang?

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:04

Ik zou wel blij zijn hoor met zo'n stal voor m'n paard :) Zeker in de winter als ze niet op de wei kunnen. Meer bewegingsvrijheid/frisse lucht enzo. Maar ik vind het ook geen vervanging voor weidegang.. Ze moeten imo nog wel in groepsverband kunnen spelen ed.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:26

Met deze mooie dag ben ik maar wat blij dat mn paard in haar paddock box staat!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:06

ik nog blijer met de paarden de hele dag in de paddock met ruwvoer en nog een paar uur bak of weidegang ;)
Maar kan me goed voorstellen dat het ontzettend zonde is als je paard nu op een manege in een binnenstal staat en moet wachten op beweging en frisse lucht tot baasje in het donker, na het werk, tijd heeft om te komen...

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:51

Echt super!

Jammer dat het niet op mijn stal is, zal helemaal geweldig zijn voor mijn paarje!

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:13

Een mooie oplossing voor in de winterperiode wanneer je paard niet altijd buiten kan staan kan hij/zij op deze manier toch lekker een frisse neus halen en heeft toch meer ruimte dan alleen een stal!
's Zomers lekker 24u buiten op de wei

jacqentrav

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:26

zijn bij jullie de deuren dag en nacht open? (tenzij het slecht weer is)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:35

@Willz:
je gaat dus een eigen stal beginnen?
mag ik vragen waar je dit gaat doen?
Wel jammer dat je er geen wei bij kan bieden maar dit vind ik dan een erg fijn alternatief!
Veel succes met opzetten!

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:57

Heb vier stallen waar ze s'nachts in staan. Overdag gaan ze als groep naar buiten. In de zomer is dat de wei in en in de winter is dat in de bak. Ben er blij mee en de paarden ook.
Moet zeggen dat het er mooi uit ziet maar niet mijn voorkeur.
Kan me voorstellen als er geen grote paddock/ weide aanwezig is het nog enigzins iets beweging geeft. Maar meer als de keuze van binnen of buiten staan is het niet. En wat al eerder is aangegeven zeker niet voor alle paarden geschikt.