buiten in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:00

Emski schreef:
Er is niets mis met het binnenhouden van paarden, mits ze buiten de tijd op stal genoeg aandacht en beweging krijgen. Als ik in de winter rondkijk hoe de paardjes erbij staan in hun (gedeeltelijk) natte of bevroren weide, daarbij rustend op de achterbenen, denk ik alleen maar met een big smile aan hoe goed ze het bij ons hebben.

Als ik kijk naar mijn paarden in de blub, vol modder, op een achterbeen rustend met een goede hoop hooi-stro voor hun kijk, zie ik ze echt genieten van het kudde-zijn en paard wezen.
Ze kunnen heus droog staan in hun stalletje met stro, maar modder vinden ze blijkbaar leuker :+

Citaat:
Lekker warm, veel aandacht, weinig blessures.

Paarden in de weide hebben geen koud hoor. Toch niet als ze een aangepaste deken hebben als ze geschoren zijn of gewoon in hun winteroutfit. Aandacht krijgen ze hier van elkaar, ik ga dr elke avond naartoe en als ik tijd heb en de bak is geen zwembad rij ik.
In 10 jaar dat ik paarden heb nog nooit een blessure gehad.
Citaat:
Sport (top)paarden, en daarmee bedoel ik niet een paard dat Z dressuur of springen loopt maar op internationaal niveau presteert, hebben het beter dan mensen voor mogelijk kunnen houden.

Het criterium of je je paard een sportpaard noemt of niet hangt af van de eigenaar.
En voor geen goud zou ik mijn paard meegeven aan mensen die nationaal springen. Ik heb te veel gezien in 2 dagen.
Citaat:
Wij zijn van vroeg tot laat in de weer om de beesten te geven wat ze nodig hebben. Elke dag opnieuw.
Dat geloof ik graag
Citaat:
De dankbaarheid van de paarden zie je terug in het plezier dat ze beleven in het werken en hun prestaties. Het is een dooddoenertje om te stellen dat een paard in beginsel het gelukkigst is als hij weidegang geniet; op die manier maak je het jezelf gemakkelijk door te veronderstellen dat er op deze manier voldoende beweging wordt gegenereerd. Niets is minder waar! Als ze in de winter naar buiten gaan, is het hup even de beentjes strekken en een paar gekke bokkesprongen maken en dan? Gezellig de hele dag gewoon een beetje staan hangen en hopen dat het baasje snel komt en je een keer een zadel opgelegd krijgt. Ik ken diverse paardjes die er zo bij staan. Eén keer per week naar de rijvereniging en misschien in het weekend een buitenrit. Verder heeft het baasje helaas geen tijd..................want moet werken of naar school en de dagen zijn nu eenmaal kort in de winter. Maja, niet iedereen heeft de mogelijkheid om het anders te doen. En dan kun je het beste naar goeddunken handelen want dan is het altijd goed. Jullie gewoon je mening, ik de mijne. Klaar! Emski

nou nou hier doe je wel wat uitspraken hoor ;)
Mijn paarden zijn ook dankbaar. Hij heeft ook veel plezier in het werken, maar het kan hem niets schelen of ik nou rij of niet. Zo denkt een paard nu eenmaal niet. Tuurlijk kunnen ze wel eens aandacht van je willen, maar ik heb nu eenmaal niet veel tijd en dan blijft het bij losgooien, grondwerk of gewoon wat knuffelen.
Als ik hier naar de weide kijk, doen ze meer dan staan hangen en hopen. Ze zijn paard. En dat is nu eenmaal waar een paard voor leeft. Als zijn enige ding in zijn leven rijden is, wees maar zeker dat ze ongelooflijk blij zijn als ze een zadel opgelegd krijgen.
Maargoed, hier in de weide grazen ze, vreten hooi, klooien, spelen met elkaar, lopen rond, ...

Hier in de buurt zijn er ook van die mensen die hun paard als sportpaard zien. Paarden komen er als het goed is 1uur per dag buiten en worden gereden. De rest van de dag komen ze door met wezenloos voor hun uitstaren in hun lekker warme grote luxestal en rondjes draaien. Een vriendin van me staat daar gestald. Die vond het doodnormaal dat er een paard stond met allemaal elekticiteitsdraden in de stal zodat hij het niet zou afbreken ...

Maargoed, ieder zijn mening.

Hananas

Re: buiten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:02

Ts, wat dacht je van een lading puin op de blubber gooien? Kost bijna niets, na een week is er een laagje modder over en staan ze dus niet meer op stenen. Wij hebben dat voor de stallen gedaan en het werkt echt heel goed!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 22:07

ik kan er wel een lading puin laten storten maar als ik weg moet moet ik dit er dus ook weer uithalen lijkt me niet echt een succes en ook niet echt fijn voor de paarden erin te lopen de eerste week

planning nu is eerst zorgen dat een groep gasten hun zooi komen ophalen moest ik oktober al weg zijn maarja is beetje hopeloos geval. dan wordt de bak omgeploegt dit kan nou nog niet omdat die gasten er nog doorheen moeten met trekkers enz. (is geen andere mogelijk voor hun om bij de spullen te komen dan door mn wei en bak heen te rijden) en daarna zullen pa en ik tegels gaan leggen voor de stallen. zodat ze een ruime uitloop krijgen met mogelijkheid de bak in te kunnen en zomers eventueel door het weiland op