drinkwater bij vorst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tjady

Re: drinkwater bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:12

Bij mij thuis heb ik een ringleidingpomp. Dus nergens last van, de waterleiding staat op 10 graden en de paarden kunnen drinken hoeveel ze willen.
De merries die nog buiten staan, breng ik 1 keer per dag 100 liter warm water naar toe.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:06

tjady schreef:
Bij mij thuis heb ik een ringleidingpomp. Dus nergens last van, de waterleiding staat op 10 graden en de paarden kunnen drinken hoeveel ze willen.

heb je daar meer info over?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:21

tjady schreef:
De merries die nog buiten staan, breng ik 1 keer per dag 100 liter warm water naar toe.

Hoe komt dat water aan de 10°C eigen temperatuur?? Je kunt water niet straffeloos rondpompen zonder dat het warmte verliest (gelukkig maar, anders moesten we nog vuur stoken om onze huizen warm te houden).
Daarnaast, wat is het vermogen van die pomp en loopt die in deze omstandigheden 24/7?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:07

Het is een pomp die ervoor zorgt dat het water in de paardenstal rond wordt gepompt door de leidingen, als het water weer terug komt bij de pomp dan meet hij de temperatuur en warmt hij het water weer op tot het aantal graden die je instelt. Het klopt dat het nadat het de pomp verlaat weer warmte verliest.
Je moet erwel voor zorgen dat de aanvoering van je water naar de ringleiding niet bevriest, want dan heb je er nog niets aan. Ik heb ook een kraan met wasbak in de stal en snacht laat ik die als het echt heel koud is heel zachtjes lopen. Dan bevriest de aanvoer ook niet. Maar als je die diep in de grond heb liggen en alleen het stukje dat hij naar boven komt, dan goed isoleert dan heb je er ook geen last van.
De pomp staat momenteel 24/7 aan.

Even op goolge zoeken naar rondpompunit suevia.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:09

oeps das wel een aardig bedrag wat die dingen kosten. Dank je voor de info.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:11

yvonnedv schreef:
oeps das wel een aardig bedrag wat die dingen kosten. Dank je voor de info.

Dat niet alleen, maar welk vermogen heeft de pomp? Welk vermogen heeft de verwarmingsunit?

edit:
http://www.roeloffopma.nl/sites/beerepo ... 13&taal=nl
Juist ja. 3000W. Wanneer je dat 24/7 moet laten lopen, ben je dus 3000x24 = 72kWh verder en dat dan elke dag. Aan 0,15 euro per kWh is dat dus 10,80 euro per dag!!
Laatst bijgewerkt door ikke op 26-12-09 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:13

ikke schreef:
Welk vermogen heeft de verwarmingsunit?

3000w lijkt me aardig wat stroom kosten.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:20

ach het is de charme van de winter!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 10:10

En het is natuurlijk ook niet élke dag, alleen als het kouder wordt als *wat je instelt* .
Het lijkt een hoop geld voor mensen met 1-4 paarden, maar als je er meer hebt (zeker in pension) dan weegt het wel op tegen de uren die je anders kwijt bent aan watersjouwen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 10:19

DubbelDun schreef:
En het is natuurlijk ook niet élke dag, alleen als het kouder wordt als *wat je instelt* .
Het lijkt een hoop geld voor mensen met 1-4 paarden, maar als je er meer hebt (zeker in pension) dan weegt het wel op tegen de uren die je anders kwijt bent aan watersjouwen.

Tracing is goedkoper, zowel in aanleg als in gebruik. Als je even geduld hebt, zal ik wat prijzen bij elkaar zoeken.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 10:58

Zoals Dubbeldun zegt, als je hem 365 dagen per jaar aan hebt staan, kost het flink geld, maar hoeveel draait hij nou werkelijk in een jaar.
Toen de paardenstal hier gebouwd werd, moest ook de waterleiding nog aangelegd worden. Toen heb ik het gelijk goed gedaan.
Mijn vriend heeft een bedrijf in waterzuivering, dus alles is in eigen beheer aangelegd.