Hoe denk jij over stallen zonder weidegang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:24

Zit jij hele dagen binnen dan? :)
Leuk inderdaad. Voor een herfst dag. Ook voor een winterlang? ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:29

Ik heb geen problemen om de hele dag binnen te zitten, genoeg te doen :j Maar goed, een paard kijkt geen tv, leest geen boeken en heeft geen spelcomputer. Wij kunnen onszelf wel vermaken, de paarden kunnen dat niet alleen op stal. Als je niet in de basisbehoeftes van een paard kunt voorzien, moet je geen paard nemen of direct een andere stal zoeken.
Hoeft geen wei te zijn, maar een mooie paddock of bak is ook prima: zolang hij maar kán bewegen.

(en als je het paard 24/7 buiten zet, ben je ook nog goedkoper uit! Al lukt mij dat niet de hele winter, maar goed: elke dag komen ze wel buiten samen. Ze staan nu ook sowieso al 7 maanden 24/7 buiten: pas als het land echt slecht is komen ze bij de stal met uitloop te staan)

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Hoe denk jij over stallen zonder weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:47

Mooie tekst WelschCobFan :)

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:52

Ik ben dus voor 24/7 weidegang met een inloopstal. En waarom? Dat is natuurlijk zoals iedereen weet, hier maak je een paard het gelukkigst mee. Mijn pony's zijn nog nooit ziek geweest, zijn helemaal gezond en zijn ook nog maar geen één nacht opgesloten in een stal geweest.

In de (grote) bedrijven zie je vaak dat sportpaarden helemaal niet buiten komen. Heb een keer stage gelopen ergens, sommige paarden kwamen hun box niet eens uit. Deden ze dat wel, dan was het of een half uurtje heel hard werken, of 3 rondjes stappen om de stallen heen.

Dat snap ik dan niet, waarom worden ze toch opgesloten in hokjes? Het is toch veel beter voor een paard om op z'n minst overdag buiten te staan, te kunnen spelen met soortgenoten en ze echt paard laten zijn? En dan wordt er misschien een pluk haren uitgetrokken, so what? Daar gaan ze echt niet dood aan. Dat is natuurlijk, dat gebeurd al zolang het paard bestaat. Door weidegang en omgang met soortgenoten wordt een paard toch juist veel energieker, attenter en vrolijker? :) Ik kan me hier echt druk om maken. En oke, niet iedereen beschikt over voldoende weiland, maar zoek dan óf een oplossing om je paarden dit wel te kunnen bieden, óf begin er niet aan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:20

Barbara28, laat ik nou net wel degelijk mensen kennen die zich echt niet schuldig voelen dat paardlief 24/7 binnen staat. En dan heb ik het echt niet over 1 of 2 mensen, nee, meer zelfs dan me lief is. :(

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:24

Ik vind zelf dat een paard lekker naar buiten moet kunnen en in zijn natuurlijke of zoveel mogelijk omgevind gehouden moet worden

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:27

Ik vind zelf dat een paard zoveel mogelijk buiten moet staan. :) Voel me het lekkerste als ik weet dat mijn paard buiten staat, en 's nachts staat ze binnen..

Booo_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:40

ik vind dat een pony/paard het verdient om lekker rond te rennen enz. ook is op stal stan maarr saai voor een paard dan kan je bter een weiland met een schuilstalleltje

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:50

Paarden moeten naar buiten..
Of het nou wei of paddock is maakt niet uit.. maar ze moeten er wel uit! en dit min. 4 uur per dag vind ik!
Ik ga namelijk ook niet hele dag op de wc zitten en 1 uurtje naar buiten ofzo!
Bizarre vergelijking, maar zo is het wel!

Gelukkig staat mijn paardje dag en nacht buiten met schuilstal.. Ideaal!
En als het regent staan ze alsnog buiten! Tenzij ze willen liggen, alleen dan liggen ze in de schuilstal!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:52

Ik zou persoonlijk niet voor zon stal kiezen, ik heb een pony die ontzettend van dr vrijheid houd, daarom heb ik zelf ook een stal met uitloop, als ze echt in een box staat word ze heel druk dat vind ze gewoon echt minder prettig. Dus als ik op een stal zou moeten staan wil ik er zeker 1 waar ze in de zomer en winter gewoon naar buiten kan!

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:30

ik ben op zoek naar een pensionstal bij mij in de omgeving. Ik vind altijd kunnen rijden belangrijk en weidegang. Nu heb ik er twee gevonden; een hele leuke kleinschalige (16 paarden) pensionstalling met buitenstallen en agterbergbodem buitenbak 40x30, een stapmolen en een paddock (Klein) waar ze wel samen staan. Ook loop je zo het bos in. De rijvereniging zit er pal naast dus de mogelijkheid om binnen te rijden is er ook altijd, voor 18 euro per maand incl 2 lessen. Omdat ik geen trailer heb, is het ook makkelijker om aan wedstrijden deel te nemen, al is dit 1 x per maand.Een hele gezellige stal maar GEEN weidegang.

De andere is ook een kleine pensionstal met 16 ruime boxen van 4 bij 3 met ventilatiesysteem Een 20x60 buitenbak waar je bijna altijd kan rijden...en longeerbak. Een redelijke paddock waar ze in de winter 2 tot 3 uur buiten staan met 8 paarden. s zomers gaan ze de hele dag de wei op voor 7 maanden. ook hier rijd je makkelijk naar het bos.

De eeerste vind ik voor mezelf leuker maar de tweede kies ik dan toch omdat daar weidegang is. Erg belangrijk dus!

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:51

goede keus jiggy ;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:57

Mijn pony staat op een stalling waar in de winter geen weidegang mogelijk is :=
Ze gaat nu wel elke dag 's morgens even in de paddock met een andere pony, beter dat dan niets...

Mijn ideaal is het ook niet, maar er zijn verder geen maneges in de buurt.

Anne_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:34

Buiten is de natuurlijke omgeving van een paard.

In hun stal voelen velen zich niet op hun gemak als ze daar 24 uur per dag staan!

Dus nee ik vind het niet kunnen

SoraYa_X3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:08

Ik vindt het erg
Mijn zus haar paard ging vroeger ook niet op de wei, en toen was het geen paard meer
Nu hij bij ons staat mag hij op de wei en nu is hij echt paard :)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:18

Stallen zonder weidegang zouden geen vergunning mogen krijgen om open te blijven. Een plek waar niet voldoende plaats is om ieder paard minstens een dagdeel buiten te hebben, is gewoon niet geschikt om er paarden te houden. Dan kan de gemeente daar beter een tennisbaan oid aanleggen.

Lady__M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:20

Er zijn paarden die een hekel hebben aan op stal staan, en dus ook snel zullen wegkwijnen als ze worden opgesloten, zeker als dit 24 / 7 is ! Maar anderzijds zijn er ook paarden die letterlijk snakken naar hun stalletje als ze een tijdje buiten staan.
Want hoe je het ook draait of keert, op de wei is het een vrij leven en dat sluit bij hun natuur aan, maar op stal hebben ze een luxeleventje. Lekker warm, lekker eten, drinken vlakbij,..

Elk paard is anders, het ene paard zal gelukkiger zijn als weipaard, het andere gelukkiger als stalpaard.
Ik vind wel dat een stalpaard toch (bijna) dagelijks minstens twee uurtjes los moet kunnen staan, al is het gewoon in de piste met een maatje.

Nu moet ik toegeven dat op mijn vorige manege de paarden enkel buiten konden van half mei tot half september. Dit was dan overdag en slechts enkele uren. Vanaf half september stonden zij altijd op stal, wilde je ze buiten hebben dan moest je ze zelf in de piste loslaten, de weides waren gesloten.. er was één klein weitje waar je je paard in kon zetten, maar dat was op vraag en je moest er bijblijven. Veel eigenaars lieten hun paard wel (bijna) dagelijks aan de hand grazen.
Mijn paard zag er desondanks vorige winter heel goed uit, maar tegen eind maart begon hij toch ook in een dipje te zitten..

Dus ik ben echt wel voor minimale vrijheid per dag voor een stalpaard, maar anderzijds denk ik ook niet dat het kwaad kan een weipaard 's nachts (tijdens de koude maanden) binnen te zetten.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:21

Ik vind weidegang 1 van de 'basisbehoeften' voor een paard, en dan heb ik het over het gemiddelde paard en niet over 1 of andere topper. Beestje moet lekker z'n benen kunnen strekken.

En ik ben dus van mening dat als je een paard dat niet kunt bieden, dat je dan beter geen stal kunt beginnen.

Lady__M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:23

Rapperijder schreef:
Stallen zonder weidegang zouden geen vergunning mogen krijgen om open te blijven. Een plek waar niet voldoende plaats is om ieder paard minstens een dagdeel buiten te hebben, is gewoon niet geschikt om er paarden te houden. Dan kan de gemeente daar beter een tennisbaan oid aanleggen.

Mijn vorige manege was een hele grote manege, met minstens 80 pensionstallen, 3 buitenpistes en 2 binnenpistes, en meer dan geschikt om paarden te houden. Alleen hield de eigenaar, jammer genoeg, de weides 's winters gesloten, en dat is volgens mij op meerdere maneges zo.. Een vergunning intrekken is een beetje drastisch, maar ze zouden wel kunnen verplichten enkele weides open te laten ofzo.. :)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:25

Eh.. die overweeg ik niet eens ;) Ik sta nu ook op een stal met veel weidegang, met buitenbak en paddock. Hier gaan ze als de grond het toe laat in de winter ook het land op. Met kleigrond kan ik niet meer verwachten :)
Luxe is er verder niet. Mocht ik dat willen moet ik inleveren op weidegang, en ik zie wel aan mijn paard wat zij liever heeft ;)

Toch zijn er ook paarden die niet tegen weidegang kunnen, dan is imo een paddock een prima oplossing, echter alleen als het niet anders kan :)

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:25

Zo ver wil ik niet gaan maar ik heb voor mezelf wel zoiets van mijn paarden moeten iedere dag op de wei kunnen anders zou ik zelf geen paarden meer willen houden.
Ik zie het zo dat als de weidegang er niet zo zijn ik echt niet de hele dag met mijn dieren in de weer kan zijn en zij dus een groot deel van de dag doorbrengen in de stal of een paddock.
Wat moet je paard in een paddock de hele dag? Naar het hek kijken?
Nee dat zou ik mijn dieren niet aandoen, geen weidegang is voor mij geen paard, dat is wel een persoonlijke mening en vindt dat ieder dat in moet vullen zoals hij of zij dat wil, dus val hier niemand mee aan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:29

rebeltje schreef:
Eh.. die overweeg ik niet eens ;) Ik sta nu ook op een stal met veel weidegang, met buitenbak en paddock. Hier gaan ze als de grond het toe laat in de winter ook het land op. Met kleigrond kan ik niet meer verwachten :)
Luxe is er verder niet. Mocht ik dat willen moet ik inleveren op weidegang, en ik zie wel aan mijn paard wat zij liever heeft ;)

Toch zijn er ook paarden die niet tegen weidegang kunnen, dan is imo een paddock een prima oplossing, echter alleen als het niet anders kan :)

hoe bedoel je paarden die niet tegen weidegang kunnen? }:0

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:33

TS; misschien is het leuk een poll te plaatsen? Is ook meteen wat overzichtiger. Met bijvoorbeeld,

een paard zou buiten moeten staan (in de zomer én winter)
- 24/7
- minstens 12 uur buiten
- minstens 8 uur buiten
- minstens 4 uur buiten
- niet nodig

Mijn antwoord: Ik vind het niet normaal dat een paard 24/7 binnen zou moeten staan.
Minstens 8 uur vind ik dat hij de buitenlucht moet proeven, en mét soortgenoten.
Of dat nu in een paddock of in de wei is vind ik minder belangrijk, vooral die frisse lucht, bewegingsmogelijkheden en vriendjes zijn belangrijk. Weidegang is natuurlijk wel leuker.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:35

Liever alleen een wei en geen stallen, maar niet andersom!!!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:37

Weidegang vind ik belangrijk, maar als ik de keuze heb uit 2 stallen: eentje in de zomer weidegang, in de winter op stal, of eentje met zomer en winter grote delen van de dag in groepen in de paddock en geen weidegang, ga ik waarschijnlijk toch voor dat laatste...