Paar vraagjes over weidegang..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Re: Paar vraagjes over weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 14:11

how.. ik doe 1x in de 3 maand.. niet 3x in 1 maand..

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:14

Haha oke, ik dacht al dat is wel heel vaak ;)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 14:16

hahah! maar is dat niet voldoende dan>?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:18

Kijk eens op paardnatuurlijk.nl en klik dan links op het tabje kennis > verzorging > ontwormen
En bij kennis > weide en onderhoud > fructaan

Het is niet dat ik het niet wil typen, maar het staat daar al heel begrijpelijk.

Het is ook niet om je angst aan te jagen; op het moment is het geen 'fructaanweer'.

Mocht je vragen hebben: roep maar.
Ik garandeer niet dat ik alles weet maar heb me wel in een en ander verdiept. :)

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:22

DianneF schreef:

Ja lijkt me wel hoor! Mijn paarden krijgen het ook ongeveer elke 3 maanden. Weet niet hoe het met de overgang zit van stal naar wei, misschien de eerste kaar na anderhalf maand even een extra keer ontwormen?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 14:24

oke of ik ben dom... maar ik kan het niet vinden... hahah..

dus kun je beetje uitleggen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:48

Wat dat ontwormen betreft... ik zou gewoon een mestonderzoek laten doen ipv steeds maar ontwormen, als je paard een wormen heeft hoef je ook niet te ontwormen is alleen maar slecht ;) als uit dat mestonderzoek blijkt dat je paard wormen heeft dan kun je dan ontwormen.

Ik zelf ontworm eigenlijk nooit. Ik had het goede voornemen om een mestonderzoek te laten doen, maar dat zit er voorlopig nog even niet in (gezien ik nu in parijs woon en paardjes nog in nl zijn :+ )

En wat dat bekappen betreft... tja.. ik doe 't meer op 't oog.... dat is ongeveer om het half jaar? maar besef je wel dat mijn paarden toch onder andere omstandigheden leven dan de jouwe . Dus gewoon een beetje een oogje ophouden ;)

edit: ik dacht ik zoek 't wel even op en kopier die links, dat gaat dus niet. Maar je moet links gewoon even goed kijken, is echt niet zo moeilijk ;) ook al lijkt 't op het eerste gezicht een beetje lastig. Links enigzins bovenin (niet helemaal!) zie je van die vakjes wat begint met hoefnatuurlijk en eindigt met kennis, zijn 3 'regels' en dan moet je op kennis klikken. Dan daaronder in het rijtje gewoon even goed kijken.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:31

cijsalover schreef:
DianneF schreef:

Ja lijkt me wel hoor! Mijn paarden krijgen het ook ongeveer elke 3 maanden. Weet niet hoe het met de overgang zit van stal naar wei, misschien de eerste kaar na anderhalf maand even een extra keer ontwormen?

Nee niet extra ontwormen! Daar worden paarden heel ziek van. Ik ben van de week bij de dierenarts geweest, en die heeft gezegd dat het per merk verschilt. Staat op de verpakking, ene is 8 weken andere 12. En in het najaar 1 x met pradox voor de lintwormen.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:38

_Noraly schreef:
cijsalover schreef:

Nee niet extra ontwormen! Daar worden paarden heel ziek van. Ik ben van de week bij de dierenarts geweest, en die heeft gezegd dat het per merk verschilt. Staat op de verpakking, ene is 8 weken andere 12. En in het najaar 1 x met pradox voor de lintwormen.

Ooh oke, weer wat geleerd! :) Sorry!

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:42

_Noraly schreef:
cijsalover schreef:

Ooh oke, weer wat geleerd! :) Sorry!

Ja, ik heb het ook per toeval gehoord hoor.
Maar ik had dus een paardje wat het slachtoffer was van niet precies ontwormen, en toen maar eens duidelijk gevraagd bij de dierenarts

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:22

wauw super dat je dit voor je paard doet! Hij zal je dankbaar zijn, misschien niet gelijk, sommige paarden moeten er erg aan wennen, maar op lange termijn zeker wel. Hulde ook voor iedereen die hier zulke goede tips aandraagt, ik zit met plezier te lezen. TS als je ooit eens raad of advies nodig hebt mag je me ook altijd een pb sturen, waar ik kan zal ik helpen.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:45

Echt heel goed van jullie!!! Knap dat je in de eerste plaats aan je paardje denkt. Ik ben zelf een half jaar geleden naar een andere stal verhuisd waar ook meer weidegang geboden werd en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Zo fijn om je paardje gelukkig te zien!!

Wat denk ik nog wel belangrijk is aan rijden in een buitenbak is om tijdens het instappen even een uitrijdekentje op te doen. Je kunt ook een fleecedeken half opdoen. Zodat hij over de kont valt zeg maar. Wel verstandig om er dan zelf een stukje op te gaan zitten want anders valt hij er op een gegeven moment achter af. De uitrijdeken kan je eraf halen als je klaar bent met instappen en als je aan gaat draven dat is fijner voor de spieren aangezien ze de hele dag onder de dekens staan. Ben je klaar met je training/les dan kun je lekker uitstappen met weer het dekentje. Het fijne aan een uitrijdeken is dat je deze dan lekker om je eigen middel kunt slaan met het klittenband en dat je bovenbenen dan dus zelf lekker warm blijven. Met een fleecedeken heb je dit voordeel niet.

Verder lekkere winterlaarzen halen en zorgen voor goede warme handschoenen. Een maillot is ook lekker of een lange thermo onderbroek en shirt van de HEMA. Die je ook gebruikt voor de wintersport..... En na het rijden een lekkere warme choco terwijl je paardje staat te drogen op stal!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 20:59

touchofpink schreef:
Een maillot is ook lekker of een lange thermo onderbroek en shirt van de HEMA. Die je ook gebruikt voor de wintersport..... En na het rijden een lekkere warme choco terwijl je paardje staat te drogen op stal!

hahhaa! ik zei al tegen mn vriendin: ik geloof dat ik maar thermo ondergoed haal! (meer voor de grap) maar dit is dus zo gek nog niet :P

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 21:00

Caira schreef:
wauw super dat je dit voor je paard doet! Hij zal je dankbaar zijn, misschien niet gelijk, sommige paarden moeten er erg aan wennen, maar op lange termijn zeker wel. Hulde ook voor iedereen die hier zulke goede tips aandraagt, ik zit met plezier te lezen. TS als je ooit eens raad of advies nodig hebt mag je me ook altijd een pb sturen, waar ik kan zal ik helpen.

dankje wel! ik zal het in mn achterhoofd houden :)

biancaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:04

hoihoi,
mijn paarden hebben nu ook 350 of 400 grams om hoor.
maar staan ook echt weer of geen weer altijd overdag buiten.
en snachts in een niet al te warme schuur dat scheelt ook nogal wat natuurlijk.
en als het echt vriest dan krijgt hij een 100 gram eronder maar dat is hier in nederland niet zo vaak.
ik ben ook niet zo van het heel veel wisselen van dekens dan blijf je aan de gang.
dus dus......
gr bianca

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 21:06

ik ben ook achter het fructaan! ff googelen en ik kwam op dezelfde site uit als jullie gaven maar nu gelijk die goede link!

maar zoals het daar staat is het volgens mij de meeste tijd gevaarlijk om je paard te laten grazen.....?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:08

welnee, gewoon je verstand erbij houden

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:09

als je dat van het wisselen van dekens niks vind.. waarom laat je dan niet gewoon alle dekens helemaal af? :+ ik snap ergens geloof ik iets niet dan? dekens zijn gewoon helemaal niet nodig, dus waarom opdoen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:10

Ja dat is mijn idee ook maartje, maar laten we ze niet gelijk een TE grote cultuurshock bezorgen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:14

als je de vacht een beetje in toom wil houden dan ik een deken wel nodig.
als ik mijn paard geen deken op zou doe dan zou hij zo een dikke vacht hebben dat rijden in de winter eigenlijk niet meer kan, hij heeft het dan zo warm dat hij heel moeilijk op adem komt.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 21:15

Caira schreef:
welnee, gewoon je verstand erbij houden

ook geen probleem voor een paard wat eigenlijk geen wei kent? (behalve zomers af en toe?)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:18

ach gut arm dier, die weet straks niet wat hem overkomt.

Gewoon even aankijken hoe hij het doet. Ook het ruwvoer langzaam opbouwen naar een goed niveau.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 21:20

hij krijgt nu op deze stal 2 kilo brok per dag.. en 2x hooi..

naar hoeveel moet ik dit eerst doen? dat moet ook worden aangepast neem ik aan??

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:25

hoeveel hooi of voordroog (wat krijgt hij?) krijgt hij nu? Hoeveel kilo hooi of hoe lang doet hij daarmee?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 21:26

goh hoeveel.. ehm een flinke stapel.. denk.... halveplak tot 3/4 per keer.. dus zeg maar 1.5 plak per dag.. en dat heeft ie nog wel een keertje op ;)