Paarden veel buiten of luxe voor jezelf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Re: Paarden veel buiten of luxe voor jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 16:05

Sterker nog als hier alleen maar stallen in de buurt waren waar bv geen weiland of paddocks hadden zou ik niet eens een paard kopen.

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:45

Heee...!

Ik hem mijn Pony's/Paarden.
Niet zo vaak buiten staan.
Buiten staan kan soms ziekten veroorzaken.
En een warme stal is ook wel lekker.
Als je pony/Paard in 1tje staat kun je ten
1e vaak komen
2e speeltjes
3e een erbij kopen Shetlander

Groetjes :D

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:25

een ziekte van buiten staan? Een warme stal is lekkerder voor je paard dan buiten.......? Leg uit;)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:15

Het valt mij altijd op hoe iets gezegd word.
Mensen die hun paarden op stal zetten, die zeggen dat hun paard 'lekker' op stal staat met een 'lekker warm' dekentje op. Een ander zegt dat haar paard 'lekker' in de wei staat.

Susanan; duik maar even in een goed paardenboek :(:)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:18

susasan schreef:
Heee...!

1e vaak komen
2e speeltjes

Dit is zeker een grap ofzo??

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:19

het moet niet gekker worden :')

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:19

susasan schreef:
Heee...!

1e vaak komen
2e speeltjes

:x :x :x

Nou laat die van mij maar lekker buiten.
Ik heb als luxe voor mezelf een buitenbak met verlichting.
En heb de luxe dat mijn paard zich helemaal happy voelt :D

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:24

Ik zou voor "veel buiten" voor mijn paard kiezen. Dit gaat bij mij voor alles.
Als ik mijn paardjes lekker zie rennen, ravotten en spelen gaat dat voor andere faciliteiten. ;)
Nou heb ik ze zelf thuis dus ik kan het natuurlijk helemaal zelf bepalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:32

Beide! :Y)

Ik sta op een luxe stal met alle voorzieningen van binnenbak tot spuitplaats met warm water en ben daar heel happy... en mijn paard is ook nog eens happy :D De staleigenaresse weet dat ik en wat stalgenootjes heel veel waarde hechten aan het dagelijks buiten komen van de paarden en daar houd ze rekening mee. Van de zomer staan ze op het grote land en nu dat niet meer gaat staat mijn paard samen met die van een stalgenootje overdag op een graspaddock. Wanneer dat niet meer gaat van de winter komen ze samen overdag een paar uur op de zandpaddock. En daar heb ik vrede mee omdat ik naar mijn paard kijk. Mijn paard is het graspaddockje helemaal zat aan het eind van de dag, ik heb geen eens een halster nodig om haar naar stal te brengen. Of jawel, ik heb wel een halster nodig zodat ze niet in razend tempo d'r stal in stormt! := Zo ook met de zandpaddock, na een paar uur is ze het zat en staat ze de hele tijd voor het hek te dringen om maar naar binnen te kunnen... Met regen is ze het ongeveer al na 20 minuten al helemaal zat. Dus een plekje waar zij in weer en wind het hele jaar buiten staat maak ik haar niet blij mee :n Er zijn vast een heleboel paarden die het prima vinden, maar ik kijk naar mijn paard en weet gewoon dat ik haar daar absoluut niet happy mee maak en ik vind zelf dat ik voor zowel mijn paard als voor mij een heel mooie middenweg heb gevonden nu :)

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:52

Ik heb gekozen voor een stal waar zowel mijn paard als ik tevreden zijn.
Ik heb hier 'helaas' niet de luxe om mijn paard 24/7 buiten te zetten, maar ik denk ook niet dat ik mijn paard daar plezier mee doe. 's zomers staat hij van 10-18/20 uur op de wei. Samen met vriendjes/voldoende gras/vers water. Maar toch vind ik hem dan regelmatig aan het einde van de middag bij het hek en weet hij niet hoe snel hij naar stal moet lopen. Met name als het weer wat minder is. En dat terwijl hij vroeger (tot zijn 10e jaar) 's zomers wel 24/7 buiten stond.

In de winter is de grond hier te slecht/nat om veel naar buiten te gaan. Gelukkig is er op stal een stapmolen aanwezig. Op de een of andere manier vind mijn paard dit heerlijk. Gaat er graag in, en kijkt me heel raar aan als ik hem er snel uithaal, bijv om te gaan rijden. Verder probeer ik hem 's winters regelmatig los te gooien. Maar ook al staat hij met vriendjes, meestal is hij het na een minuut of 30 wel zat, en gaat dan weer bij het hek heen en weer lopen.

Op stal staat mijn paard op stro en krijgt hij meerdere keren per dag verschillende soorten voer (ruwvoer, krachtvoer en peen) aangeboden. Ik heb wel eens een skippybal opgehangen in zijn stal, maar daar deed hij niets mee. Mijn paard vermaakt zich op stal vooral met het zijdelingse contact met stalgenootjes, maar vooral met aandacht van alles dat op 2 benen loopt.

Dit is misschien voor een hoop mensen niet het ideaal beeld van een paard huisvesten, maar voor mij en mijn paard wel. Ik zie dat hij gelukkig is op deze manier, en ongelukkig wordt als ik hem 24 uur per dag op de wei zet. Dus voor mij is luxe: 's zomers weiland, een fijne stal, spuitplaats, stapmolen en een goed begaanbare buitenbak (ook in de winter), een binnenbak vind ik niet noodzakelijk (hoewel soms wel lekker droog)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:00

Ik vind het allebei erg belangrijk. Het paard moet de mogelijkheid hebben om lekker naar buiten te kunnen, contact te maken met andere paarden en goed verzorgd worden (lees: gecontroleerd worden, passend voer krijgen etc.). Maar ik moet zeggen dat ik zelf ook wel graag wat luxe heb, zoals warm water, een goede zadelkast, een binnenbak, een kantine om op te warmen in de winter..

En daar mag ook best wat tegenover staan vind ik (€).

Nee op een 'stal' à la wei + paar stallen + modder zul je mij niet gauw meer vinden.. Heb dat lang volgehouden, en in de zomer heb ik daar niks te klagen, maar in de winter was ik er toch wel behoorlijk chagrijnig van. :o

Tessa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:48

Ik zou ook gaan voor de mogelijkheid waarbij het paard lekker veel buiten kan zijn. Een beetje luxe voor jezelf is ook wel lekker, maar ik vind het welzijn van het paard dan toch wel belangrijker (en als je genoeg betaalt heb je luxe voor allebei ;)).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:09

Vjestagirl schreef:
Minder faciliteiten voor mezelf. Ik ben er maar 2 uurtjes per dag, mijn paard staat er 24/7

Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:13

Is er dan helemaal niemand die zijn paard hele dagen op stal wil hebben? Hier alleen al in dit dorp zijn er al 2 of 3 stallen met paarden 24/7 op stal....Aangezien die stallen ook vol staan zijn er vast toch wel mensen op bokt die dat ook hebben?

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:20

het beste voor je paard is dat het zo lang als het kan op de wei staat, die van mij staat aan huis, als het de hele dag regent, gaat ze 'snachts naar binnen, en 'smorgens vroeg weer naar buiten. wat de vriesperiode betreft, 'savonds naar binnen en dan overdag op de wei. Dit lijkt mijn inziens het beste.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:27

Ik heb liever dat mijn paarden 24/7 buiten staan met een schuilstal en onbeperkt ruwvoer, dan de luxe van een pensionstal met binnenbak en alle voorzieningen hoor!

Toen ik mijn eerste paard kocht, ging ik naar een manege, waar beloofd werd dat mijn paard minimaal van 10 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds buiten kwam, in de zomer kon hij onbeperkt buiten blijven. Daarnaast zou hij in de stapmolen komen en noem maar op. Niks van waar dus. Ik ben gelijk weggegaan naar een andere stal waar de paarden van 's ochtends 8 tot 's avonds 6 buiten kwamen, in de zomer de hele dag en nacht, en waar ze ook nog eens onbeperkt ruwvoer kregen.

Nu heb ik ze thuis staan en staan ze 24/7 buiten met de mogelijkheid tot inloop in de stal, onbeperkt ruwvoer en heb ik er zicht op. Maar zou ik ze weer op pension moeten doen, dan is mijn keuze toch echt voor het paard, niet voor mezelf.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:31

S__L schreef:
Is er dan helemaal niemand die zijn paard hele dagen op stal wil hebben? Hier alleen al in dit dorp zijn er al 2 of 3 stallen met paarden 24/7 op stal....Aangezien die stallen ook vol staan zijn er vast toch wel mensen op bokt die dat ook hebben?

Oja, die zijn er zeer zeker op bokt (en inderdaad, ook daar buiten). Maar die durven niet te reageren in dit topic blijkbaar. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:32

susasan schreef:
Heee...!

1e vaak komen
2e speeltjes

Jij hebt nog een hoop te leren over paarden, zo te lezen. :+
Maar ach, je bent 13, zie ik...... Al hoewel ik op mijn 13e een stukkie meer wist over paarden, hoor. :D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:21

ik sta ook op een stal waar het voor mijzelf niet super luxe is maar voor mijn paard geweldig, kan het hele jaar door lekker op het weiland en zomers 24/7. ruime stal met meer dan geneog stro en hooi. dus voor me paardjes is het ideaal. en ach heb gelukkig zelf nog nooit op een stal gestaan met alle luxe dus mis het ook niet zo. heb een plek waar ik me spullen kwijt kan en we kunnen lekker in de bak of op de drafbaan rijden. zit zo in het bos. hebben stromend water dus ik ben dik tevreden.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:52

die van mij staan 24/7 buiten en kunnen zelf bepalen wanneer ze naar binnen gaan

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:27

Oewww als ik mocht kiezen!

Binnenbak, buitenbak, kantine, solarium, paardenzwembad, kantine met cup-a-soupautomaat, crossbaan, bos, strand, stallen van 5 bij 5 met een uitloopje naar buiten, paarden overdag met zijn allen op een stuk land van 20ha....

En dat als dat dan niet bestaat, dat ik het dan zelf even opzet.

:+

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:44

haha dat word flink lopen/zoeken als je je paard van het land gaat halen!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:06

S__L schreef:
haha dat word flink lopen/zoeken als je je paard van het land gaat halen!

Pff, met zo'n stal heb je daar toch personeel voor :D

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 01:12

Nee joh, je paard is dan zo gelukkig dat ie je van 5 km al ruikt en heel hard hinnikend naar je toe komt galopperen met het halster in z'n mond!

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:35

Mijn paarden staan aan huis.In de zomer staan ze 24/7 buiten in de wei en in de winter staan ze in een aangrenzend paddock/uitloop aan de stallen.Ze gaan in de winter in de wei als het niet te nat is.Ze mogen zelf kiezen of ze binnen of buiten slapen en meestal staan en slapen ze buiten of het nu droog is of het aan het stormen is maakt ze niets uit.