"Ik rijd wedstrijden, dus..."

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:29

Ik heb mijn twee paarden in de winter wel onder een dek, maar ze staan dan ook 10 uur per dag buiten en bij een regenbui kan ik ze niet binnen zetten. Een andere merrie zit zo dun in het haar dat ze in de winter loopt te rillen. Ik laat haar eerst haar kweken en daarna krijgt ze een regendek op. Alle anderen lopen zonder dek.
Alleen in het zomerseizoen hebben mijn wedstrijdpaarden ijzers ivm de kalkoen, daarna gaan ze er weer heel snel af.
Ik knip wel het pluisje uit de oren en de vetlokken een beetje af. Maar ga niet de oren leeg plukken, dan lopen ze vol regen. De staart knip ik ook niet meer bij, in de M krijg je er toch geen punt meer voor en het is toch een belangrijke windvanger. Keelharen wil ik nog wel eens bijwerken maar van de snorharen blijf ik af. Die hebben ze hard nodig om te kunnen kijken of de stroom wel op het draad staat. Alleen als ze naar een keuring gaan worden ze helemaal getoiletteerd zoals het in de boekjes staat. Ook voor een kampioenschap doe ik er iets meer aan. Verder wil ik mijn punten verdienen door een goed bewegend paard en niet omdat ik het mooiste paard heb en de duurste rijlaarzen.
Ooit eens een opmerking gelezen op bokt van een jurylid dat een paard zonder ijzers minder verzorgingspunten kreeg. Lijkt me dat als een paard zo gezond is dat het goede hoeven heeft, dat dit juist extra punten zou moeten opleveren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:31

Ik doe altijd voordat ik het gespje aantrek m'n hand even onder de kin door, zodat alle haren voor eventjes glad liggen en opzij geschoven worden en dan meteen vastmaken, komt geen haar tussen.

Sinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:33

Ik rij zelf geen wedstrijden, maar kan me wel voorstellen dat je je paard dan een beetje bijknipt om de puntjes op de i te zetten zegmaar. Alhoewel alles wat aan je paard groeit, daar wel groeit met een reden. Maar bij mijn eigen paard heb ik nog nooit iets geknipt of geschoren, behalve zijn staart dan, want die hing bijna op de grond. Ik heb zelfs zijn manen nog nooit getrokken, omdat ik simpelweg zelf niet weet hoe het moet, maar zolang zijn manen niet op de grond hangen vind ik dat niet erg. :Y)

Ir111

Re: "Ik rijd wedstrijden, dus..."

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:45

Ik ga binnenkort weer wedstrijden rijden, met een teddyberen paard... Ik heb het idee dat ik er eerder op aangekeken ga worden door de mensen die ook starten dan door de jury.

Als de jury er wel een probleem mee heeft dan heb ik pech. Ik ga niet voor die paar minuutjes mijn paard toetakelen. :)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:59

Ik rijd ook geen wedstrijden (altans nog niet) Maar ehm, ik doe peesbescherming vooral gebruiken omdat ze het nodig heeft. Niet om de wedstrijden ofzo... Ze doet strijken dus ja...EN deken.. haha dat vind ik zelf gewoon mooier en paard heeft er geen last van ofzo. En beetje bijknippen is ook gewoon even leuk om te toileteren toch? Ik denk niet echt dat het een smoes is voor de meeste mensen. Soms heb je toch gewoon even zo een bui je paard helemaal te pimpen :d

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:31

Ik rijd ook ook geen wedstrijden. Peesbeschermers gebruik ik omdat ie zichzelf aantikt. Toileteren doe ik zodat ie er verzorgd uit blijft zien. We verzorgen onszelf toch ook?
Sokken en oren bijknippen is af en toe echt wel nodig (bij mijn paard zeker, aangezien het vreselijke smeerpijp is).

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:36

mijn paard heeft een baart, en klein snorretje. het hoort bij haar. net zoals die plukken haar uit haar oren en straks die lekkere dikke teddyvacht :) en wil je nou echt gaan zeggen dat mijn paard er niet goed uitziet? :P

anoukkk. schreef:
ik denk dat het idd toch wel wat zwaarder telt aangezien je ook een cijfer krijgt op verzorging ga je toch voor de beste punten en wil je dat je paardje er piekfijn uitziet toch?

maar wat is piekfijn? imo is dat niet oren uitgeschoren en tastharen er af...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:46

DaniBanani schreef:
Superwoman: maar die haren geen functie hadden zouden ze er toch ook niet zitten?

Ik weet ook niet in hoeverre een paard het verschil merkt, hoor; maar kan me toch ook voorstellen dat ze er niets voor niets zitten..

Je okselhaar etc zit er ook niet voor niets - :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:48

Teddy321 schreef:
Toileteren doe ik zodat ie er verzorgd uit blijft zien. We verzorgen onszelf toch ook?

Ja maar ik ben geen paard. :+

Ik vind mijn paard veel leuker met pluisoren en teddyvacht. :j

Toiletteren is een kwestie van smaak, de ene vindt het mooi, de ander niet. Ik kan alleen maar hopen dat de jury door de teddyvacht heen kijkt en ziet dat mijn paard gezond en goed in conditie is, en fatsoenlijk zijn proefje loopt natuurlijk. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:54

Ir111 schreef:
Teddy321 schreef:
Toileteren doe ik zodat ie er verzorgd uit blijft zien. We verzorgen onszelf toch ook?

Ja maar ik ben geen paard. :+

Ik vind mijn paard veel leuker met pluisoren en teddyvacht. :j

Toiletteren is een kwestie van smaak, de ene vindt het mooi, de ander niet. Ik kan alleen maar hopen dat de jury door de teddyvacht heen kijkt en ziet dat mijn paard gezond en goed in conditie is, en fatsoenlijk zijn proefje loopt natuurlijk. :)

Nadeel van zo'n teddyvacht is het zweten. Paard kan zeker in de binnenbak zijn warmte minder goed kwijt, waardoor ik die dikke vacht niet erg vriendelijk vind voor je paard.
Een goede proef zullen ze (moeten) belonen!
Zelf vind het toch belangrijk dat wanneer je kiest voor de sport, je ook je paard in sportconditie zet.
Het toileteren vind ik dan wel weer persoonlijk in hoeverre je daar in gaat.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:55

superwoman schreef:

Precies, en ik hoop maar dat ze dan ondanks wintervacht ook doen. :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:56

ik rijd wel af en toe wedstrijden
mijn paard staat iedere dag buiten onder een regendeken
ongeschoren
enige wat ik doe en knip zijn, zijn sokken en de pluisjes wat uit zijn oren steken en daar waar het hoofdstel zit
verder is die gewoon puur paard

ook heb ik jaar op jaar geschoren 5 jaar lang
dit jaar ga ik dat niet meer doen.
hij heeft echt mega dunne vacht

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:57

En merk je puntenverschil nu je niet meer scheert onley?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:03

ik merk nooit wat in de punten _O-
nee ik ben nog niet geweest nu hij een wintervachtje heeft
door een aantal problemen die ik nu pas heb kunnen oplossen

een vriendin van me rijd intensiever wedstrijden als mij
en die merkt ook niks in haar puntentelling
met haar ongeschoren teddy beer (die heeft meer vacht als de mijne)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:14

Ir111 schreef:
superwoman schreef:

Precies, en ik hoop maar dat ze dan ondanks wintervacht ook doen. :)

Zullen ze best doen hoor!
Alleen kan wel zijn dat je paard minder kan presteren door zijn vacht. (te warm)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:19

en trouwens de jury zietdat ook wel of jij alles tip top hebt ook als je paard ongeschoren is

wat ik niet vind kunnen zijn losse haren wat niet in een netje zijn gestopt
vieze sokken (geel) en een vieze staart of mestvlekken

daarbij heb ik ook nog een schimmel en dat is al helemaal een ramp in de winter om die schoon te houden.

ik heb vorig jaar geschoren maar daar deed ik hem geen plezier mee (de voorgaande jaren trouwens ook niet)

ik laat hem nu zo als die is dan heb ik maar iets langer nodig om hem droog te krijgen.
zijn welzijn gaat voor het uitzien als een sportpaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:22

Ach, ik rijd wedstrijden en heb prima punten op verzorging. Ze staan wel onder dek en ik heb de manen kort en dat is het. Ik knip hooguit de grote plukken haar even weg uit de oren en verder knip ik niks.
Laatst bijgewerkt door Lante op 19-10-09 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:23

In Duitsland is het zelfs verboden om de tastharen af te scheren/ knippen, dus paarden die op een hoger niveau lopen en ook te koop staan, worden bij ons nooit afgeschoren. Dan kan de nieuwe koper niet starten tot alles weer is aangegroeid.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:29

Mijn wedstrijdpony ging vroeger gewoon als teddybeer op concours, nooit gemerkt dat me dat punten kostte.
Het enige wat ik knipte, waren de grootste plukken uit de oren, de zijkanten van de staart (en de onderkant natuurlijk).
Als alles maar schoon en netjes er uit ziet.
Persoonlijk vond ik scheren altijd onzin: mijn pony stond het grootste deel van de dag in de wei, die 40 minuten dat ik reed en daarna uitstappen stond in geen verhouding vond ik. (en vind ik eigenlijk nog steeds)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:32

@willemieke, volgens mij zijn ze er vanuit het FEI nu ook mee bezig dat de tastharen niet meer afgeschoren mogen worden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:33

Ik vind dat e.e.a. zéker wel met wedstrijdrijden te maken heeft, maar dat men soms wel een beetje doorslaat.

Ik rij wedstrijden. Westernwedstrijden om precies te zijn. En die dingen heten bij ons geen wedstrijd, maar show. En DAT geeft mooi aan wat ik daar doe: showen. Ik presenteer mijn paard en mijn rijkunst zo optimaal mogelijk aan jury en publiek.

Nou loopt mijn paard niet anders van wel of geen sokken aan z'n benen. Maar voor het plaatje doet het wél heel veel.
Mijn paard jogt ook niet harder zonder wintervacht. Maar behalve voor het plaatje, doet het voor mijn trainingen óók heel veel. Ik moet hard werken voor het niveau wat ik bereikt heb (ben namelijk geen sterruiter en heb geen wonderpaarden) en dat betekent dat ik elke avond na mijn werk (heb een soort van fulltimebaantje van een uurtje of 60 met reistijd) gewoon lekker werk met m'n paardje. En dan heb ik een paar wensen: ze moet haar warmte goed kwijtkunnen, ik moet niet té veel onderhoudswerk aan haar hebben want dat gaat van m'n rijtijd af, en het moet voor het paard niet oncomfortabel zijn.
Mijn keuze ligt dan bij scheren en dekengebruik. Dan kan ze overdag lekker buitenspelen, maar ik kan 's avonds lekker trainen, en zij hoeft niet de hele nacht op te drogen (wat vreselijk veel energie gebruikt)

Dus ja, hoe mijn paard eruit ziet, heeft met het wedstrijdrijden te maken.
Ze is geschoren om genoemde redenen en ik knip de bloemkolen uit haar oren omdat ik haar netjes wil presenteren.
MAAR... mijn paard is wel een paard, en bv tastharen en haren in de oren blijven gewoon zitten. Die ziet een jury en publiek helemaal niet, en hebben een functie die niet te vervangen is (zoals de functie van wintervacht bv wél te vervangen is voor een deken).

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:35

Er is ook een tussenweg ;)

Ik knip uitstekende haren uit oren, scheer een 'racestreep' tegen het zweten (onderkant hals en buik) en knip alleen tastharen af die langer zijn dan de rest (maar houd ze verder lang, centimetertje of 6). En zijn staart houdt ik op lengte.

Er zit een verschil tussen doorslaan en functionaliteit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:38

Klopt, wat jij beschrijft (racestreep) is functioneel en er zullen best mensen zijn die het er acceptabel uit vinden zien, maar ik vind het persoonlijk echt totaal geen gezicht in de showring tussen al die Quarterhorses in hun korte vachtjes.

Vorig jaar stond mijn jonge merrie nog niet zo zwaar in het werk en heb ik helemaal niet geschoren. Was helemaal niet nodig. Toen heeft ze ook geen deken opgehad. Puur natuur heeft in principe mijn voorkeur. Maar ik heb ook nog een hobby :D

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:41

Puur natuur heeft ook mijn voorkeur, maar inderdaad is het uit oefenen van de hobby ook belangrijk :)

Racestreep is inderdaad oerlelijk, maar ik start 1x per maand in de dressuurring en verder rijd ik alleen in een buitenbaan. Die van mij staat in de winter hele dagen buiten en ik ben geen dekenmens (ben te lui, en mijn paard geen dekenpaard (lees: sloper eerste klas..)). Racestreep is dus de gulden middenweg :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:43

Voor dressuur en springen (en bv eventing etc) vind ik het ook niet (te) lelijk overigens hoor, ik bekijk het echt even vanuit showoogpunt. In het westernwereldje telt het uiterlijke vertoon toch ook iets meer mee vind ik.