Wat hebben jullie in de stal liggen en hoeveel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:15

Die van mij staat lekker op stro.
Houd het zelf erg netjes.
Al heeft ie altijd wel ergens een mest vlek zitten. :D

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:12

Onze paarden staan meestal buiten, maar we hebben 4 ruime boxen in een enorme stal, alles in eigen beheer, bij rotweer als het enorm plenst, zetten we altijd merries en veulens binnen, ook mogen de hengsten af en toe naar binnen, je zult het niet geloven maar ze rennen naar de boxen al staan ze maanden buiten... ontbijt/eten op bed, wortels, meusli alles wordt gebracht...

maar in de boxen altijd stro, en in ruime hoeveelheid opgestrooid, als de boxen in gebruik zijn worden ze elke dag compleet uitgemest, behalve de oudste hengst Gold: die is superschoon, hij mest altijd in 1 hoek en bij hem kunnen we bijstrooien en 1 hoek schoonmaken.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:16

DubbelDun schreef:
Ik heb in de ene stal een HIT-softbed liggen en alleen in de achterste rand hoeft nu maar wat strooisel. Het maakt niet uit of ik daar vlas en strokorrel voor gebruik. Ik doe iig met één pak minstens 3 weken (paard staat 's nachts binnen).

De andere stal liggen dikke matten met noppen. Daar gaat als start 2 zakken vlas in of 5 zakken strokorrel en dan wekelijk bijhouden met een halve zak erbij.
Aanzienlijk duurder in onderhoud dus.
Ook dit paard staat alleen 's nachts binnen.

Ook deze stal gaat dus een HIT-softbed krijgen :D

Hoi DD: wat bevalt jou nou beter? Die HIT-matras of de matten met noppen? Ik overweeg 1 van beiden aan te schaffen (dwz de tegels die Divoza verkoopt). Is die matras niet zwaar om te verplaatsen. Hoe vaak haal je m weg en maak je eronder schoon?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:22

@Wuswa: de HIT-matras bevalt mij beter.
Je kunt af met veel minder strooisel en het is veel zachter als die losse tegels. Ze liggen dus echt zacht en strooisel is alleen nodig om de urine op te vangen zodat het niet spettert.
De matras ligt hier nu 3 jaar en hij is nog niet van zijn plaats geweest. Dat doe je ook niet 1-2-3, daar is hij veel te zwaar voor :D
Er wordt aangeraden om voor je hem neerlegt wat ongebluste kalk te strooien tegen het ongedierte, maar dat heb ik ook niet gedaan.
Ik ruik niks op stal, dus dat zal wel goed zijn dan :D
Schoonmaken doe ik hem ook niet. Hooguit af en toe een bezem erover als hij vol met vlas/zand ligt.

Nu heb ik merries en dat kan schelen. Bij een ruin wordt geadviseerd m de rand achterin iets breder te houden zodat ze recht aan de wand kunnen gaan staan. Heb je er eentje die spetteren tegen de benen geen probleem vind dan zul je idd de mat wel eens moeten schoonmaken.

Als je bij mij in de buurt zit mag je komen 'voelen' :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:28

Focussed: Had je sirieus nog nooit gemest voor naomi naar die andere stal ging? :wow: :')

Ik haal overigens gewoon al het vieze er uit en mik er gewoon schoon stro bij.
Moet er niet aan denken hoe die stal er uit ziet als je het de hele week laat liggen.
Die stank alleen al..

_Mel

Re: Wat hebben jullie in de stal liggen en hoeveel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:31

Ik ben ook sinds 2 weken van stal verandert, en moet nu ook zelf uitmesten. Vind het helemaal niet erg hoor.

Had hem eerst op stro staan, en dan gewoon elke dag mest+natte plekken eruit, maar hij at zijn hele stal leeg. En hij krijgt echt genoeg hooi.
Ben nu sinds 4 dagen over op zaagsel (daar stond hij vroeger ook op), en dat gaat super. Doe elke dag de natte plekken en mest. En beetje nieuw zaagsel erin.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:33

bij ons staan de paarden op vlas in stallen van 4x4.
Per stal gaan er 6 balen in, die worden dan dagelijks bijgehouden(dus mest eruit en natte plekken wat weghalen), dan bovenlaag terug goed losgooien.

Om de 2-3 weken (afhankelijk van paard en ook weer) wordt de stal volledig leeggehaald en ververst

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:36

wij hebben vlas , elke dag de drollen er uit 1 keer per week natte plekken
en dan 1 zak pw bijstrooien , er staan 2 pony's in maar ze kunnen ook naar buiten stal is open
poepen doen ze dan vaak ook buiten , maar plassen altijd binnen
spettert niet zo

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:35

DubbelDun schreef:
@Wuswa: de HIT-matras bevalt mij beter.
Je kunt af met veel minder strooisel en het is veel zachter als die losse tegels. Ze liggen dus echt zacht en strooisel is alleen nodig om de urine op te vangen zodat het niet spettert.
De matras ligt hier nu 3 jaar en hij is nog niet van zijn plaats geweest. Dat doe je ook niet 1-2-3, daar is hij veel te zwaar voor :D
Er wordt aangeraden om voor je hem neerlegt wat ongebluste kalk te strooien tegen het ongedierte, maar dat heb ik ook niet gedaan.
Ik ruik niks op stal, dus dat zal wel goed zijn dan :D
Schoonmaken doe ik hem ook niet. Hooguit af en toe een bezem erover als hij vol met vlas/zand ligt.

Nu heb ik merries en dat kan schelen. Bij een ruin wordt geadviseerd m de rand achterin iets breder te houden zodat ze recht aan de wand kunnen gaan staan. Heb je er eentje die spetteren tegen de benen geen probleem vind dan zul je idd de mat wel eens moeten schoonmaken.

Als je bij mij in de buurt zit mag je komen 'voelen' :D

Bedankt voor het aanbod! Ik heb 'm al eens 'gevoeld' op e.o.a. beurs. Voelt goed! Als ik paard was, wist ik het wel. Komen ze 'm eigenlijk op de plaats leggen? Ik zou 'm gaan gebruiken in een inloopstal; eigenlijk wil ik 'm aan het einde van de stalgang gaan leggen waardoor ik een extra ligplek creeer. Ben benieuwd of ze in de gaten krijgen dat ze daar (ook) lekker kunnen gaan liggen.....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:40

ok weten jullie waar je dat kan zien? Ben er absoluut niet gekend mee met de HITmatras

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:45

@Bulck: ik heb geen idee of er in Belgie ook een verkoper zit. Maar hier de link van de fabrikant in Duitsland
http://www.aktivstall.de/

@Wuswa: de vorige van mij werd 3-dubbel gevouwen aangeleverd (op een klein aanhangertje). Met touwen er om om de boel bij elkaar te houden. Hij is toen door de verkoper + 2 vrouwen naar zijn plek gesleept ( +/- 15 meter) en 'uitgevouwen'. Hierna is ie niet meer van zijn plek gekomen :D

yves__v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:47

Ik heb mijne op stro staan.
Maar als ik 1 x de week alles eruit haal dan gooi ik er wat houtkrullen erbij in om de natte plekken op te kuisen, dit is een zeer goede methode ;)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:49

mijn haf staat op een normale hoeveelheid stro, alles moet er elke dag bijna uit omdat het een viespeuk is..
maar staat wel redelijk dik opgestrooid :)

mijn shetjes hebben enkelt rubber matten in de box.
maar wil gaan kijken voor vlas :)
helaas zijn het twee smeerkeen en is stro zoiezo niet te doen ;(

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:54

DubbelDun schreef:
@Bulck: ik heb geen idee of er in Belgie ook een verkoper zit. Maar hier de link van de fabrikant in Duitsland
http://www.aktivstall.de/

@Wuswa: de vorige van mij werd 3-dubbel gevouwen aangeleverd (op een klein aanhangertje). Met touwen er om om de boel bij elkaar te houden. Hij is toen door de verkoper + 2 vrouwen naar zijn plek gesleept ( +/- 15 meter) en 'uitgevouwen'. Hierna is ie niet meer van zijn plek gekomen :D

Nou echt superbedankt voor de link!! Ga me eens informeren

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:03

Geweldig topic, en precies op het juiste moment voor mij. Wánt. Mijn paard heeft een koliek operatie gehad, en mag dus niet op verstoppende stalbedekking. Vlas is dus al uitgesloten, vorige winter had ik haar op houtvezel, maar ik heb net informatie ingewonnen dat dat een zeer dure hobby gaat worden deze winter.

Nu zit ik te denken aan koolzaadmix (gehakseld koolzaadstro), alleen schijnt de leverancier niet zo heel erg veel te kunnen leveren. Dat schiet dus ook niet op.

Strokorrels weet ik eigenlijk niet voldoende van, ik weet dat er en topic van is maar daar staat niets in over eventuele ervaringen met koliekpaarden (en zo wel, heb ik er overheen gelezen en mag er gerust gelinkt worden!)

Dus ik zit echt even flink te brainstormen. Want stro is geen optie bij ons op stal, alles staat verder op vlas. Plus dat ik de bodembedekking zelf moet betalen, afvoer moet dus ook via de mesthoop kunnen.

wie o wie heeft het gouden idee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:10

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:13

Breghje schreef:
Geweldig topic, en precies op het juiste moment voor mij. Wánt. Mijn paard heeft een koliek operatie gehad, en mag dus niet op verstoppende stalbedekking. Vlas is dus al uitgesloten, vorige winter had ik haar op houtvezel, maar ik heb net informatie ingewonnen dat dat een zeer dure hobby gaat worden deze winter.

Nu zit ik te denken aan koolzaadmix (gehakseld koolzaadstro), alleen schijnt de leverancier niet zo heel erg veel te kunnen leveren. Dat schiet dus ook niet op.

Strokorrels weet ik eigenlijk niet voldoende van, ik weet dat er en topic van is maar daar staat niets in over eventuele ervaringen met koliekpaarden (en zo wel, heb ik er overheen gelezen en mag er gerust gelinkt worden!)

Dus ik zit echt even flink te brainstormen. Want stro is geen optie bij ons op stal, alles staat verder op vlas. Plus dat ik de bodembedekking zelf moet betalen, afvoer moet dus ook via de mesthoop kunnen.

wie o wie heeft het gouden idee?

Hallo Breghje, ik heb een ex-kolieker op Strovan korrels staan en dat gaat goed! Je moet nieuwe korrels (de eerste laag) gewoon nat maken met water vermengd met azijn. Die van mij nam 1 hap en hield het gauw voor gezien. Ik leg dagelijks een heel klein beetje stro over de korrels. Die vist ie er tussenuit. Dus: probeer de korrels gewoon! Imker hier op bokt kan ze leveren.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:41

DubbelDun schreef:
@breghje:
http://www.bokt.nl/forums/search.php?ke ... mit=Zoeken
Staan wat links in waar je misschien meer uitleg over kunt vragen.
En anders een HIT-matras kopen en een beetje houtkrul aan de achterkant gooien.

Bedankt DD en Wuswa!

Ik zit echt te peinzen over die strokorrels wel of niet, vlas vreet ze namelijk ook volop dat werdt meer dan voldoende naast het zand in de darm gevonden tijdens de ok, wel of geen azijn maakte niet uit. En als ze nog een keer verstopt ben ik haar kwijt, één operatie heeft haar al heel veel gekost, een tweede gaat er niet komen...

HIT matras gaat denk ik te duur worden om ineens aan te schaffen... ik heb geen ideeee van de prijs (ik zie ook geen tel.nr.oid in de link) op zich lijkt het me wel iets. In hetgeen ik aan naad overhoud zou ik dan idd houtvezel kunnen doen.

Aaaargh ik ga vissen houden!! }:0

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:44

@breghje , bij producten zie je bij de link die DD me gaf een vergelijk en daar zie ik een prijs van een kleine 900euro, voor de hit matras

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:48

Mn eigen 2 staan op stro. En mn wedstrijdpaard staat op vlas. Ik kan voor bijna niks aan stro komen dus vind het zonde om er vlas onder te doen. Vind vlas wel idealer want je gooit minder weg heb ik het idee

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:50

Zilvermoon schreef:
Mn eigen 2 staan op stro. En mn wedstrijdpaard staat op vlas. Ik kan voor bijna niks aan stro komen dus vind het zonde om er vlas onder te doen. Vind vlas wel idealer want je gooit minder weg heb ik het idee

Idd en stro wordt snel een hele hoop. Vlas als je dat over het land rijdt, zie je dat niet liggen, dus qua afvoer ook redelijk gemakkellijk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:24

900 euro zijn ze echt niet hoor. ik betaal 470 ex BTW af Hengelo.
Dus iets duurder als een 3x3-stal vol met dikke tegels.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:27

DubbelDun schreef:
900 euro zijn ze echt niet hoor. ik betaal 470 ex BTW af Hengelo.
Dus iets duurder als een 3x3-stal vol met dikke tegels.

Ja ging enkel maar uit van hun prijsvergelijk.

Maar even concreet hoe werkt dat dan in een stal?

Dus ze kunnen daar gewoon op mesten en plassen?
Want heb boxen van 4x4, en ja een ruin plast praktisch altijd in het midden(ok wel relatief gesproken :-) )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:43

Ik heb stallen van 3x3, dus aan de zijkanten niet zo veel ruimte over. Achter de mat heb ik nog een strook van 50/60 cm, daar ligt vlas.
De mat is niet waterdoorlatend, dus hij loopt niet 'vol' met urine.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:47

Ik zet mijn paarden in de winter 's nachts op stal. Dan krijgen ze een hele pak houtkrullen. Elke dag gaan de natte plekken eruit en de drollen. Op zondag keer ik heel de stal om en wat nog redelijk proper is wordt gemengd met een nieuw pak.