Houd het zelf erg netjes.
Al heeft ie altijd wel ergens een mest vlek zitten.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
DubbelDun schreef:Ik heb in de ene stal een HIT-softbed liggen en alleen in de achterste rand hoeft nu maar wat strooisel. Het maakt niet uit of ik daar vlas en strokorrel voor gebruik. Ik doe iig met één pak minstens 3 weken (paard staat 's nachts binnen).
De andere stal liggen dikke matten met noppen. Daar gaat als start 2 zakken vlas in of 5 zakken strokorrel en dan wekelijk bijhouden met een halve zak erbij.
Aanzienlijk duurder in onderhoud dus.
Ook dit paard staat alleen 's nachts binnen.
Ook deze stal gaat dus een HIT-softbed krijgen

DubbelDun schreef:@Wuswa: de HIT-matras bevalt mij beter.
Je kunt af met veel minder strooisel en het is veel zachter als die losse tegels. Ze liggen dus echt zacht en strooisel is alleen nodig om de urine op te vangen zodat het niet spettert.
De matras ligt hier nu 3 jaar en hij is nog niet van zijn plaats geweest. Dat doe je ook niet 1-2-3, daar is hij veel te zwaar voor
Er wordt aangeraden om voor je hem neerlegt wat ongebluste kalk te strooien tegen het ongedierte, maar dat heb ik ook niet gedaan.
Ik ruik niks op stal, dus dat zal wel goed zijn dan
Schoonmaken doe ik hem ook niet. Hooguit af en toe een bezem erover als hij vol met vlas/zand ligt.
Nu heb ik merries en dat kan schelen. Bij een ruin wordt geadviseerd m de rand achterin iets breder te houden zodat ze recht aan de wand kunnen gaan staan. Heb je er eentje die spetteren tegen de benen geen probleem vind dan zul je idd de mat wel eens moeten schoonmaken.
Als je bij mij in de buurt zit mag je komen 'voelen'
DubbelDun schreef:@Bulck: ik heb geen idee of er in Belgie ook een verkoper zit. Maar hier de link van de fabrikant in Duitsland
http://www.aktivstall.de/
@Wuswa: de vorige van mij werd 3-dubbel gevouwen aangeleverd (op een klein aanhangertje). Met touwen er om om de boel bij elkaar te houden. Hij is toen door de verkoper + 2 vrouwen naar zijn plek gesleept ( +/- 15 meter) en 'uitgevouwen'. Hierna is ie niet meer van zijn plek gekomen

Breghje schreef:Geweldig topic, en precies op het juiste moment voor mij. Wánt. Mijn paard heeft een koliek operatie gehad, en mag dus niet op verstoppende stalbedekking. Vlas is dus al uitgesloten, vorige winter had ik haar op houtvezel, maar ik heb net informatie ingewonnen dat dat een zeer dure hobby gaat worden deze winter.
Nu zit ik te denken aan koolzaadmix (gehakseld koolzaadstro), alleen schijnt de leverancier niet zo heel erg veel te kunnen leveren. Dat schiet dus ook niet op.
Strokorrels weet ik eigenlijk niet voldoende van, ik weet dat er en topic van is maar daar staat niets in over eventuele ervaringen met koliekpaarden (en zo wel, heb ik er overheen gelezen en mag er gerust gelinkt worden!)
Dus ik zit echt even flink te brainstormen. Want stro is geen optie bij ons op stal, alles staat verder op vlas. Plus dat ik de bodembedekking zelf moet betalen, afvoer moet dus ook via de mesthoop kunnen.
wie o wie heeft het gouden idee?

DubbelDun schreef:@breghje:
http://www.bokt.nl/forums/search.php?ke ... mit=Zoeken
Staan wat links in waar je misschien meer uitleg over kunt vragen.
En anders een HIT-matras kopen en een beetje houtkrul aan de achterkant gooien.
Zilvermoon schreef:Mn eigen 2 staan op stro. En mn wedstrijdpaard staat op vlas. Ik kan voor bijna niks aan stro komen dus vind het zonde om er vlas onder te doen. Vind vlas wel idealer want je gooit minder weg heb ik het idee
DubbelDun schreef:900 euro zijn ze echt niet hoor. ik betaal 470 ex BTW af Hengelo.
Dus iets duurder als een 3x3-stal vol met dikke tegels.
)