Wie heeft allemaal hun pony(s)/paard(en) 24/7 op het land?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:44

Mijn paard staat sinds de zomer 24/7 buiten. Dit wordt dus de eerste winter.

Hoe groot is de weide?: Durf het niet precies te zeggen. Zal tussen 1 en 2 hectare zijn.
Hoeveel paarden/pony's staan erop?: 2, in de zomer 4
Wat voeren jullie bij?: Kuil (vrijwel onbeperkt) en haar maatje krijgt ook brok en muesli.
Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor?: Ja http://www.mijnalbum.nl/Foto-3TBJNWFB.jpg
Wat voor watervoorziening hebben jullie?: Slootwater

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:13

Hoe bevalt jullie dit en niet onbelangrijk: hoe bevalt het jullie paardje?
Super!
Hoe groot is de weide?
1 hectare
Hoeveel paarden/pony's staan erop?
2 paarden: 1 appaloosa en 1 tinker
Wat voeren jullie bij?
onbeperkt hooi
Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor?
jazeker, een inloopstal van hout, bedekt met dakpannen
http://i305.photobucket.com/albums/nn20 ... ull004.jpg
Wat voor watervoorziening hebben jullie?
twee grote speciekuipen, die we vullen met een slang aangesloten op buitenkraan

IlsjePilsje

Re: Wie heeft allemaal hun pony(s)/paard(en) 24/7 op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:31

Die van mij staan tot redelijk 24/7 buiten. Ze gaan zolang ze het zelf willen dag en nacht de wei op. Helaas heb ik daar geen schuilstal. Dus net als vandaag, gaan ze 's nachts in de paddock met stal. Helaas trekt het land het niet de hele winter door (veengrond) dus kunnen ze niet de hele winter door echt op het weiland. Ze krijgen als ze op het land staan alleen 1 pavokoek bijgevoerd als het slecht weer is en koud is. Zomers krijgen ze niets bij. Zodra ze op stal+paddock gaan, krijgen ze onbeperkt hooi.

Het land is 1,5 hectare groot. Zomers staan ze op 0,5 hectare en wordt de rest gemaaid. Na de laatste keer maaien, mogen ze op het hele land.

Water haal ik uit de sloot en zit in een speciekuip. Bij stal heb ik een automatische drinkbak.

Het bevalt mij prima en de paarden ook. Alleen is de mini sneller mieperig als het regent en wil ze echt naar stal. De fjord vindt het allemaal wel best, zolang er maar te eten is

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:35

Hoe groot is de weide? Ongeveer 2,5 Ha
Hoeveel paarden/pony's staan erop? 4; 2 kwpn'rs en 2 fjorden (alleen de fjorden staan 24/7 buiten)
Wat voeren jullie bij? Kuil en brok
Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor? Nee, bij erg slecht weer kunnen ze snachts op stal of in de bak
Wat voor watervoorziening hebben jullie? 2 poeltjes (diameter van 7/8 meter?) + een rivierje (soort strandje waar ze kunnen drinken)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:45

Wij hebben drie pony's die nu 's nachts nog op het land lopen. Van de winter gaan ze 's nachts op de paddock met schuilstal. We voeren ze nu hooi en vitaminenkoeken bij. Van de winter komt daar vermoedelijk muesli bij, en voor de drachtige Podo Supply. We hebben in totaal bijna 4 hectare gras voor 9 paarden (6 pony's, 2 veulens, 1 paard, de rest staat 's nachts op box), maar doen aan wisselweides en hebben per groepje een halve hectare. De drie die buitenblijven hebben dus hun eigen halve hectare overdag. Water halen we uit de kraan en stoppen we op het land in cementkuipen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:14

Hoe groot is de weide? niet zo vreselijk groot, 2500 vierkante meter ongeveer
Hoeveel paarden/pony's staan erop? 1 paard, een haflinger en een jaarling haflinger
Wat voeren jullie bij? heel het jaar door onbeperkt hooi, aangezien het weiland echt niet in voldoende gras kan voorzien, het paard krijgt redelijk wat krachtvoer, de jaarling krijgt een beetje juniorvoer, en de volwassen haflinger krijgt enkel wat krachtvoer op de dagen dat ik met haar rijd. Ze is veels en veels te dik (schijndracht), en staat nu op dieet
Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor? Ja, we hebben 3 aparte schuilstallen, maar daar staan ze eigenlijk nooit in. We hebben een groepje tamelikjk hoge bomen op de wei staan, en met zonnig of regenachtig weer staan ze gewoon daar.
Wat voor watervoorziening hebben jullie? Het water van de daken van de stallen vangen we op in een groot vat, en als we te kort komen (droogte of vriesweer), komt de buurman even bijvullen :)

Thomas_Nash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:37

hoi,

2 paarden 24/7 buiten
3 stallen van 3m -4m
3 grote weiden
1 paddock
1 hooischuurtje (4m-3m)
1 "zadelkamer" waar ook nog het eten staat (tuinhuis)

We gaan elke dag 2 keer naar de weide, ongeveer 1 uutje.
We zijn hier heel gelukkig mee, zouden niet op pension willen staan.
Het is enorm primitief bij ons en in de winter is het zwaar en koud.
Hebben helemaal geen licht of zo, pompen het water uit de grond, maar paarden vinden
het heerlijk daar!

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:18

Orlando_ schreef:
Ik was zomaar even benieuwd wie er allemaal hun paarden of pony's zomers en swinters dag en nacht op het land hebben.
Hoe bevalt jullie dit en niet onbelangrijk: hoe bevalt het jullie paardje?

Hoe groot is de weide?
Wat voeren jullie bij?

Ben benieuwd naar ervaringen :)
Evt foto's in link ;) (van weide/schuilstal etc)

Hoe groot de weide is: geen idee

er staan 2 shetlanders op
mijn ponys krijgen sochtends pulp, over de dag onbeperkt hooi en savonds muesli
ze hebben een container als schuilstal
we hebben gewoon een ton in de wei staan , die we dagelijks opnieuw vullen en schoonmaken.

Mijn ponys staan dus 24/7 op het land, en de meiden vinden dit natuurlijk geweldig.
ze hebben een container om in te schuilen maar meestal staan de meiden gewoon lekker buiten.
ik heb wel een stal tot mijn beschikking mocht het nodig zijn.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:27

Ik heb 2 tinkers en 2 shetlanders op een... 1.2 hectare staan (gokje) We zijn nu aan het bouwen voor de schuilstal.
Wordt een grote stal, 8meter lang bij 4 diep voor de paarden, daarnaast een zadelkamer van 3 lang, en aan beide uiteinden een uitsteek van het dak van 2.5 meter, aan de ene kant poetsplaats en aan de andere kant voor het hooi eronder.
Nu krijgen ze iedere dag 1 vierkante baal te eten. In de winter zal dit wel meer worden. Of we stappen weer over op ronde balen (hadden we vorig jaar ook) en dan onbeperkt.

Er komen 2 van die drinkbakken met zo'n lepel aan de schuilstal, in de zadelkamer komt een kraan en aan de buitenkant bij de poetsplaats ook.
Nu is er alleen nog maar een gat in de grond :P Dus nog geen foto's maar die komen wel als het klaar is :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:35

zoiets wordt et :+
De schuilstal is dus niet helemaal open, zodat ze ook echt in de luwtje kunnen staan. Daar komt ook een draaihek achter de muur zodat het eventueel een afgesloten stalletje kan zijn van 4 x 4, mocht er iets kreupel zijn oid.

Afbeelding

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:08

Hoe groot is de weide? ongeveer 5000 vierkante meter
Hoeveel paarden/pony's staan erop? momenteel maar 1 en een stel geiten
Wat voeren jullie bij? hooi
Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor? Ja, gewoon een box waarvan de buitendeur altijd open staat.
Wat voor watervoorziening hebben jullie? een grote kuip

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:18

Ik heb even een vraagje.

Ik wil het stuk voor onze stal verharden, wat voor klinkers/stenen kan ik hier voor gebruiken?
Iemand enig idee?

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:55

capopjekop schreef:
Orlando_ schreef:

Wat voor bestrating/verharding ligt daar?
Wil ook graag zoiets voor onze stal hebben, ze schuilen bij ons vaak onder de overstek van de stal. :o

De stal staan ze alleen soms even na het rijden in... ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:10

Orlando_ schreef:
Hoe groot is de weide? We hebben verschillende weides op 2 locaties. 3 kleine weitjes aan huis, 3 weides bij mijn oma en de grote winterweide is daar ook. Thuis hebben we ongeveer 1 ha en bij mijn oma 4 ha ongeveer.
Hoeveel paarden/pony's staan erop? De basis is nu 3 fjorden en 2 shetlanders. Voor 2008 was de basis 6 shetlanders en 1 fjord. Nu wisselt het nog wel eens met een veulen erbij enzo.
Wat voeren jullie bij? Ze krijgen bij ons alleen hooi. Wel onbeperkt en dat komt op zijn hoogst neer op 2 baaltjes per dag. Meestal hebben ze er aan 1 genoeg en afgelopen jaar hadden ze tot half febuari genoeg aan het gras.
Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor? nee, bij ons kunnen ze schuilen dmv houtwallen en bosjes.
Wat voor watervoorziening hebben jullie? cementkuipen en een lange tuinslang.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:16

Hoe groot is de weide?
Bijna 2HA
Een draver en een shetter
Wat voeren jullie bij?
Onbeperkt hooi
Uiteraard :D, een houten, van 3,5 bij 3,5 volgens mij. Heeft mn pa gemaakt.
Sloten, en speciekuipen die we ook vullen met water.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:43

Ooh, ik wilde ook net reageren maar de poster boven mij is mijn weidegenootje dus mijn antwoorden zijn precies hetzelfde haha. :D

Tictac_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:55

Die van ons staan in de zomer 24/7 buiten met z´n 5e in de wei en 2 mini shetjes die van de ene wei naar de andere wei lopen hoe groot de wei is weet ik niet

EsmayEsmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:24

Bij ons staan ze nu ook nog dag en nacht op het land. Tot dat het land te nat wordt gaan ze snacht's op stal en overdag in een paddock. Ze ze nog op het land staan worden ze niet bijgevoerd meestal krijgt elk paard wel overdag eten van de eigenaren. Ik weet alleen niet hoe groot het land is, het zijn meerdere stukken. En ze staan met ze vieren erop

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:24

Relpost en reactie daarop verwijderd.

Binky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:27

mijn pony staat op 1 HA met 2 andere pony's zodra het gras op is kunnen ze verplaats worden naar 2 andere weides
van precies dezelfde afmeting. ze krijgen in de wintermaanden kuil of hooi bij gevoerd.
en in de wei staat een mega drinkbak met een vlottersysteem
helaas geen schuilstal tot de beschrikking

Elisah1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:35

Hoe groot is de weide?
We hebben meedere weilanden van per weide minimaal 150 meter lang, en 20 meter breed! De meeste stukken zijn groter!
Ze hebben allebei zoon eigen stuk!
Wat voeren jullie bij?
Op het moment krijgen ze nog vrij weinig bij gevoerd! Er is nog voldoende gras. Bij koude nachten krijgen ze er een arm hooi bij! :j Ook krijgen ze zo nodig een arm kuil bij gevoerd.
Ik elke weide staat een schuil stal. Gewoon een houten schuurtjes met een hooibak en voerbak erin! :=
We nemen water mee van huis, of putten (waar mogelijk) grondwater.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:21

Hoe groot is de weide?
Iets van een halve hectare :o
2 pony's, een halfinger en een welsh a
Wat voeren jullie bij?
Voordroog hooi onbeperkt en ze krijgen samen uit een voerbak een kwart voerschep onderhoudsbrok en een kwart schep reform kruiden meusli bij
Een inloop schuilstal, groot genoeg voor 2 pony's
Leidingwater

In de winter als het echt slecht wordt verhuizen mijn pony's naar een kleiner paddockje. Hier staat ook een schuilstal op. Groeit wel wat gras maar na 3 dagen erop lopen is dit opgegeten en kapot gelopen.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:25

In de zomer staat mijn pony bij goed weer en als de rest ook buiten blijft 24/7 buiten. Nu gaat hij dan wel s'avonds naar binnen.

Hoe groot is de weide? staat op een boerderij dus land genoeg :P
Hoeveel paarden/pony's staan erop? met z'n 6e, maar er zijn verschillende landjes en vaak staan de fjord en de tinker samen en dan de andere paarden bij elkaar (dat zijn dan de warbloedige paarden..)
Wat voeren jullie bij? na het rijden gaf ik hem dan een half schepje biks.
Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor? nee.
Wat voor watervoorziening hebben jullie? sloot, en als de daar niet uit drinken vullen we een bak en zetten die in het land.

Booo_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:17

mijn pony staat 24/7 in de wei stal vind ze helemaal niet leuk gewoon s'winters een deken op :D
als het echt koud wordt heeft zij eeen inloopstalletje

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:04

Hoe groot is de weide?
We hebben een wei van ongeveer 1 ha. Voor twee paarden die hier maar een aantal uur per dag op staan (ander ontploffen ze :Y) )
De rest van de dag staan ze bij een inloop stal met een paddock van 20x20 een verhard stuk van ongeveer 30 m2 en een blubber stuk van ongveer 10x5. Als ze op de paddock staan zijn ze samen met nog een paard, twee shetten en twee geiten. De laatste beestjes moet helaas naar binnen 's nachts (zijn niet van mij) voordeel is wel dat min paard lekker de ruimte heeft.
zie vorige vraag ;)
Wat voeren jullie bij?
Ze hebben onbeperkt ruwvoer, liksteen en een kwartje hypoliet (kruiden musli uit duitsland).
We hebben een hele mooie 3x3 stal als schuilstal die eigenlijk gemaakt is om de paarden lekker binnen te houden :o denk maar aan een manege stal
Bij de stal paddock hebben we automatische drinkbakken met kraan water.
In de wei hebben we sloot water uit speciekuipen.

Mij bevalt het super soms loop ik wel eens te mopperen over de hoeveelheid werk maar als ik dan weer een gelukkig speels paard zie dan heb ik het er graag voor over!
Paard vind het geweldig (denk ik tenminste) als ik hem al even "op stal zet" om te voeren of iets laat hij in elk geval duidelijk merken dat hij na een min of 10 er wel klaar mee is en graag naar buiten wil (trappen tegen de deur hinneken etc je kent het wel)