Hoe is het leven op het platte land.. paard aan huis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Hoe is het leven op het platte land.. paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:15

Ik woon ook op een boerderij en heb de paarden aan huis! Ik wil écht niks anders meer! ik zie hier hele rare nadelen voorbij komen. Want het is maar net zo makkelijk als dat je het je zelf maakt. Zo heb ik mijn paarden 24/7 buitenlopen met een zeer grote inloopstal (potstal dus amper werk :D paar keer per jaar opstrooien, maar niet) en we hebben een grote waterbak in de wei. In de zomer is het appeltje eitje ze voeren zichzelf wel. In de winter moet ik wel altijd naar achter voor hooi bij te voeren en mijn haflinger krijgt altijd wat brok bij. Maar dat is 's ochtends 10 min werk en 's avonds 10 min. Tenminste dat is zo kort mogelijk bij mij :+ en dan het water dus in de gaten houden, 1x per week de bak even fatsoendelijk schoonmaken, maar als je dat bijhoud ben je ook in 1 min klaar. En 's winters moet ik wel altijd zorgen dat 't water ontdooit, dan is het wel wat meer werk. Maar in principe heb ik er bijna geen werk aan!

kaatje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:07

heerlijk, alleen je heb er wel meer werk aan. Hooi en Stro, voer en mestafvoer. Je bent eigen baas....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:15

Ik heb ze ook aan huis en een stalletjes extra voor een in pension.
zo is er iemand om op terug te vallen met voeren en vakantie bv.
ook als je een paard hebt,heb je meteen een vriendje voor je paard want een paard alleen kan in mijn ogen echt niet

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:56

Heerlijk de ruimte de rust die ik hier heb echt heerlijk.
Mijn paardjes staan samen in de wei, als die op is hebben we nog een andere wei, en is die op hebben we er nog 1 haha.
Is er weinig gras? heb ik hele grote kisten in de wei staan, die vol gaan met hooi. Dus vul ik die wanneer nodig is.
Mesten doe ik eigenlijk maar zelden. Als ze worden verplaatst rijden we dat weer uit enz....
Maar goed in de winter staan ze in de paddock op het zand. En er komen spoedig 2 inloopstalletjes hier bij de paddock.
Dus kunnen ze zelf kiezen binnen of buiten bij slecht weer of hitte bv.
Ik kan doen en laten wat ik zelf wil.
Ik rij nu ook in een afgezet stukje wei waar dalijk zand in komt bij natte grond. Dus er komt een bak in de winter van 30m bij 60m.
Ook is het heerlijk in de polder rijden hier, het is hier erg stil. Als ik 4 auto's tegen kom in een uur is het druk.
En het strand is hier ook in de buurt, geen bos maar ja alles kan ook niet toch?
Dus zie ik alleen maar voordelen eigenlijk. ;)
Vakantie kan ook, dan breng ik mijn paardjes naar een vriend van ons, die heeft er ook 2 dus dan zijn ze weer met zijn 4en.
Ze hebben daar nl een paar maandjes gestaan voor dat hier alles klaar was. Dus ze kennen mekaar goed.
En mijn ma komt voor de rest van de dieren zorgen. Die heeft dan ook lekker vakantie hier.
Dus 2 vliegen in 1 klap zeg maar :D
nadelen zie ik niet eigenlijk. oja 1tje ik ben wel altijd alleen hier, ook met rijden enz.... Maar dat went ook wel weer.
Ps we hebben ook eigen hooi en stro van het land dus echt ideaal. *D
Laatst bijgewerkt door Zeeuwtje68 op 03-10-09 17:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:00

Ik ben absoluut tevreden met de paarden aan huis.
het is wel VEEL werk.

Denk aan stallen mesten, binnen/buiten zetten, Voeren, land onkruidvrij maken ( denk aan jacobs kruiskruid ), hooi/stro/brokken halen, en alles wat daar verder nog bij komt kijken.

maar het heeft ook vele voordelen, dekens zijn zo gewisseld, ze krijgen te eten wat jij wil en om jou tijd, je kunt even naar ze toe voor een knuffel, als je zin hebt om te rijden zit je er zo op, en nog meer van dat soort dingen.

als je niet vies bent van werken zou ik het zeker niet laten :D

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:05

Ik kom ook uit de 'stad' en woon nu met mn vriend buitenaf en heb mn paarden dus ook aan huis. Ik vind de voordelen de nadelen overtreffen. Oke je kan op zondag niet lekker in je bed blijven liggen want die paarden moeten ook eten en naar buiten.

Met weekendjes of dagen weg vraag ik of mn schoonvader die er vlak bij woont. Of een vriendin die ook in de buurt woont of die er op wil letten. We hebben een boerderij dus dit komt niet zo heel vaak voor.

Let er wel op dat je als je buitenaf woont niet moet rekenen op een stille omgeving. Boeren en loonwerkers zijn altijd aan het werk. En als je er over gaat klagen dat ze savonds of snachts laat weerkomen en sochtends vroeg weg gaan of lawaai maken maak je geen vrienden.

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:08

Als je een paard koopt, hoop ik wel dat deze niet alleen komt te staan een paard hoort echt niet alleen te zijn. Ik denk dat dit nog het allerbelangrijkste is een paard is een kuddedier, en dan heb ik het niet over een paar kippen erbij ofzo.
Mischien hebben jullie nieuwe buren een paard. ;)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:11

Ik heb ook paard aan huis.

voordelen:
- je kunt even een aai over de bol geven
- je weet precies wat er wanneer gevoerd is
- geen vreemde mensen bij je paard
- als het goed is goedkoper dan op stal

Nadelen:
- op stal heb je meer controle (van paardenmensen)
- zelf zorgen voor voer/hooi/stro
- een plek vinden waar je mest kwijt kan
- zelf stal uitmesten
- zelf de weide onderhouden
- je moet alles zelf doen (binnen/buiten zetten) of een ander ervoor vragen
- met rijden heb je vaak niet luxe voorzieningen (denk aan een simpele verlichting als het winter is)
- aan huis heb je minder mensen die een trailer ter beschikking kunnen stellen
- je hebt dan ook een aanhanger nodig om pakken hooi/stro mee te halen en om mest weg te brengen
- auto die dit dan ook kan trekken zou ook handig zijn.
- op een stalling staan al meerdere paarden.

Afhankelijk dus hoeveel dingen je al hebt, hoeveel geld je te besteden hebt (denk aan eventuele aanschaf van auto en daarvan maandelijk hogere kosten dan een kleine suzuki alto) hoe fijn het kan zijn om paarden aan huis te hebben. Dus stel je moet ooit het huis uit en je bent gewend om minder kosten voor een paard te hebben dan zullen ze flink stijgen als je ooit weer op stalling moet.

Denk er dan ook aan als je zelf in onderhoud voorziet dat je misschien in de toekomst weer op een stalling moet gaan staan als je ouders het huis weg doen, jij uit huis gaat en de paarden er niet meer mogen staan.

Verder wat er anders is...
afhankelijk van dorp of je wel of niet een winkel in het dorp hebt om boodschappen te doen
als je op stap gaat dan heb je vaak de auto nodig (of je moet gebracht worden wil je drinken)
je bent niet zomaar even in de stad.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:13

Wij hebben ze nu ook sinds een half jaar 'aan huis' (weiland 50 meter verderop)

En ik moet bekennen, dat ik ze liever op de pensionstal had :o ik ga door de week naar school, en om daarna nog eens de wei uit te moeten mesten, water te geven en te voeren, en dáárna nog tijd over zien te hebben voor de pony's zelf duurt wel een tijdje.. als ik alles goed doe, ben ik zeker 1 uur per dag bezig.. nu is het ook nog eens snel donker, dus blijft er voor de pony's zelf weinig tijd..

Maar aan de andere kant, zelf bepalen wanneer er gevoerd word, wat er gevoerd word, wanneer je je dekens op doet, hoe lang ze buiten staan is wel een leuk voordeeltje ;) er komt alleen veel werk bij kijken.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:15

heb ze dan niet zelf aan huis maar wel bij iemand anders. nadeel is dus wel de verzorging. keertje avondje uit gaat al moeilijker omdat je met voertijden zit en binne buiten halen.
ik ga er dan minimaal 2 x per dag heen doe alle verzorging zelf en tja op vakantie dat kan ook niet zomaar. als ik ziek ben moeten er toch 2 eten hebben en naar buiten gaan enz. gelukkig heb ik mn vader die wel eens helpt als ik bijv weekeindje op vakantie ga.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:43

Smartie2004 schreef:
daffie1986 schreef:
Paard aan huis is heel fijn, totdat je op zondag bent wezen stappen en je met je brakke hoofd je bed uit moet om je paard te voeren, buitenzetten en uitmesten. Bedenk je goed dat je echt alles zelf moet doen. Mijn paard heeft 3 maanden op de boerderij van mijn schoonvader gestaan(tijdelijk en wij woonde er tijdelijk tot we nieuwe woning hadden gevonden), zondag's was mijn plan een uurtje later te kunnen voeren maar daar dacht mijn paard op zondag anders over. Heeft een keer tijdens het ontsnappen een halve voerton leeggegeten, al het harnachement van de mur getrokken en heeft er op gebeten en is er op gaan staan, de waterbak lag door de hele box heen en ga zo nog maar even door. Als wij straks de boerderij over nemen komt hij weer daar te staan en ik zou nooit anders willen, maarja ik werk al vanaf m'n 15de in de paarden. Wel leuk voor je.

Dit hebben die van mij nog niet gedaan. Staan altijd braaf te wachten. Hoofdstel heb ik wel op stal hangen, de zadels liggen in een andere schuur.

Ja ik heb een paard die zich net als een kleuter gedraagt. De stallen die er nu staan zijn ook af dus zodoende heeft ie kunnen ontsnappen. Het diende ook maar even als een voorbeeld toen ik het niet leuk vondt.

Petronella09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:56

Hallo, ik weet niet of dit mag volgens de regels van het forum, maar ik heb een paar vragen die aansluiten bij dit topic, omdat ik aan het overwegen ben de stap naar het platteland te maken:

* Als je je paarden zomer en winter in een loopstal hebt, hoe zorg je er dan voor dat je land niet vertrapt wordt in de winter, zodat je er zomers niets meer aan hebt? Kun je dan nog wel omweiden?
* Wat bedoelen jullie precies met onderhoud van het weiland: drollen weghalen, nalopen op giftige planten, omheining en waterbak controleren kan ik me zo voorstellen, maar wat nog meer?
* Hoeveel land heb je ongeveer nodig voor 6 paarden en ponies, die bijelkaar staan?
* Als paarden dag en nacht buiten staan in een loopstal, hoe vaak en hoeveel voer je dan nog bij, zowel in de zomer als in de winter? In ieder geval een van de paarden is een sportpaard
* Hoe regel je de mestafvoer?
* Sommigen van jullie noemen een potstal, die niet veel onderhoud nodig heeft. Hoe werkt dat precies, en gaat dat niet vreselijk stinken?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:07

Maartje1990 schreef:
Want het is maar net zo makkelijk als dat je het je zelf maakt. Zo heb ik mijn paarden 24/7 buitenlopen met een zeer grote inloopstal (potstal dus amper werk :D paar keer per jaar opstrooien, maar niet) en we hebben een grote waterbak in de wei. In de zomer is het appeltje eitje ze voeren zichzelf wel. In de winter moet ik wel altijd naar achter voor hooi bij te voeren en mijn haflinger krijgt altijd wat brok bij.

Idem hier, gewoon één degelijke schuilstal neerzetten, met de hooiopslag er zo dicht mogelijk bij of ook er onder. En dan voor je eigen comfort alles zo'n beetje handig schikken en hier en daar wat verharden. Heb paar handige paneelstallen als noodbox moest er wat zijn..maar die doen als schapenkooi en houtopslag dienst momenteel. En klaar :D
Veel werk doe je voornamelijk jezelf aan i.m.o. ;) Boxen met stro, en dan maar uitmesten, wie wordt daar gelukkiger van? Jij niet, paard niet..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:14

Petronella09 schreef:
* Sommigen van jullie noemen een potstal, die niet veel onderhoud nodig heeft. Hoe werkt dat precies, en gaat dat niet vreselijk stinken?

Twee grote voordelen: je moet een mest afvoeren, en het verwarmt de (schuil)stal zeker met een graad of tien in de winter. Zeer goede verluchting = noodzakelijk, beste is een half open stal of zo.
Twee 'nadelen': je moet niet zuinig zijn met stro, echt goed opstrooien, dagelijks, dat is noodzakelijk om je paarden schoon te houden en te zorgen dat ze geen hoefproblemen krijgen.
De aanleg moet echt goed zijn, schuine vloer met hele goeie drainage, het vocht moet continu weg kunnen.
Als je dan toch stal moet..dan zou ik dat kiezen.
Ik ben er van af gestapt. Ik heb geen strooisel in de schuilstal, behalve in 2 'bakken' in de hoeken. Daar komt nu in de winter een laag houtkrullen met stro er op. Zo hebben ze 2 ligbedden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:44

@Petronella09

* Als je je paarden zomer en winter in een loopstal hebt, hoe zorg je er dan voor dat je land niet vertrapt wordt in de winter, zodat je er zomers niets meer aan hebt? Kun je dan nog wel omweiden?
Mijn paarden hebben een stuk wei dat omgedoopt is tot paddock en dat mag kapotgelopen worden. Daar lopen ze 's nachts ook. De wei wordt hier niet kapotgelopen en blijft het hele jaar goed; wellicht scheelt het dat ze er 'snachts dus niet op lopen, maar de grond is hier ook vrij droog (zandgrond).

* Wat bedoelen jullie precies met onderhoud van het weiland: drollen weghalen, nalopen op giftige planten, omheining en waterbak controleren kan ik me zo voorstellen, maar wat nog meer?
O.a. bemesten (hoe, met wat en wanneer), mineralen strooien en eventueel bijzaaien.

* Hoeveel land heb je ongeveer nodig voor 6 paarden en ponies, die bijelkaar staan?
Ik denk toch wel minimaal 1,5 à 2 hectare.

* Als paarden dag en nacht buiten staan in een loopstal, hoe vaak en hoeveel voer je dan nog bij, zowel in de zomer als in de winter?
Mijn paarden hebben in de zomer 's avonds en 's nachts extra hooi, in de winter volop en doorlopend hooi.

Ik laat de loonwerker komen.

Ben ik zelf geen voorstander van. Ik vind het vies en bovendien slecht voor de hoeven en benen.
De vloer van mijn loopstal is grotendeels van beton en deels van wit zand.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:31

Olijkje schreef:
Hmm voordelen kun je zelf wel bedenken

nadelen:
geen bak (in mijn geval dan)
altijd alles zelf oplossen (wei maken, stroom aanleggen, zaaien etc)
altijd op tijd uit bed en op tijd thuis: voeren, ook goed op tijd weer voer kopen, hooi regelen, staluitmesten )
Je hebt denk ik gewoon wat meer verantwoordelijkheden..
En iemand voor de vakantie regelen is ook iets moeilijker denk ik, op een stal lopen toch wat meer paardenmensen rond..

HAHAHA, jouw onderschrift! Geweldig, ik vind het zo'n poedersuiker lied :=

Tsjah die zorgen en verantwoordelijkheden die je meer zou hebben aan huis dan op een pensionstal ....
ik weet het niet. Ik maak me nu continue zorgen omdat ze lang op stal staat (van 8:00 tot 16:00 buiten), ik haar stal niet schoon genoeg vind, haar niet in een dichte stal wil
en ze geen water op de wei heeft, etcetera etcetera.. Die zorgen zijn vreselijk, en zouden redelijk verholpen kunnen worden als we een leuk buitenhuis vinden, lijkt me.
Wat betreft de extra tijd ... wanneer het nu warm is fiets ik telkens naar stal en weer terug rond 12:00 om haar water te geven. In de vakantie is dat niet zo erg, maar nu ik weer naar school moet moet ik mijn vrije uren midden op de dag plannen, zodat ik naar stal kan fietsen. Hier ben ik ook telkens 1 uur mee kwijt, en dan 's avonds weer opnieuw om te rijden. Van school naar stal is 20 min heen en 20 min terug, maar 's avonds is het van huis naar stal 30 en weer terug ook weer 30 min ...

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:32

Petronella09 schreef:
Hallo, ik weet niet of dit mag volgens de regels van het forum, maar ik heb een paar vragen die aansluiten bij dit topic, omdat ik aan het overwegen ben de stap naar het platteland te maken:

Die van mij gaan strak op een afgezet stuk land om de rest te sparen.
* Als paarden dag en nacht buiten staan in een loopstal, hoe vaak en hoeveel voer je dan nog bij, zowel in de zomer als in de winter? In ieder geval een van de paarden is een sportpaard
In de zomer krijgen ze bij mij s'avonds hooi en 2x per dag een beetje muslie, in de winter 3 a 4 maal per dag hooi en 2x per dag een beetje muslie
Ik heb een deal met mijn hooi/stro leverancier. Ik koop het bij hem en hij neemt mijn mest.
Dat ga ik dit jaar ontdekken. Zo goed als alle paardenhouders hier op het dorp hebben in de winter een potstal. Afgelopen winter was het hier -18. De stallen worden dan ongeveer 1x per maand gemest als de temp. een beetje hoger wordt. Bij mij staan ze op zand met een rubber mat van 4cm, je moet wel een keer in de zoveel tijd je stal leeg halen dit kost ook veel tijd of je moet een tracktor hebben). Ik ben nu met 15 min. klaar en dan heb ik beide stallen gedaan.
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:10

Voordelen:

-Je kunt hem altijd pakken, even poetsen ofzo
-Je zit niet vast aan tijden ofzo

Nadelen:

-Je moet zelf voor voer/hooi zorgen
-Je hebt geen binnen/buiten bak

Maar verder vind ik het echt een voordeel, veel rustiger, uitgestrekte weilanden (bij ons dan)

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:23

Max_en_Max schreef:

Ik heb aan huis een 30x60 rijbak en kan onbeperkt gebruik maken van de overdekte rijhal van de rijvereniging, dus dat nadeel heb ik niet :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:27

Noppert schreef:
Max_en_Max schreef:

Ik heb aan huis een 30x60 rijbak en kan onbeperkt gebruik maken van de overdekte rijhal van de rijvereniging, dus dat nadeel heb ik niet :o

Het zou voor mij dus idd niet zonder bak aan huis kunnen,of de rijvereniging of manege moet binnen redelijke afstand...paar minuten stappen...zijn.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:35

Ik ben zelf (met m'n ouders) 3 jaar geleden verhuist van een normaal hoekhuis in een groot dorp naar een boerderij behoorlijk afgelegen.

Ik zal eens niet ingaan op de voor-nadelen van het paard, maar andere voor- nadelen :P

Voordelen:
- Geen (over)last van buren en buren geen (over)last van jullie. Zo heeft m'n broertje een keet in de schuur gekregen :P
- Mooi uitzicht en heerlijk rust op/rond het huis, mooie omgeving voor wandelen, fietsen etc.
- Groot huis, dus grote kamer voor mij
- Paarden (en koeien, geiten, schapen, katten, hond en kippen) aan huis :P

Nadelen:
- Onze dichtsbijzijnde plaatselijke supermarkt is 3km verderop, en ze hebben daar hooguit de basis dingen
- Ik kan nooit alleen 's avonds naar huis fietsen, omdat ik laatste 2km langs onverlichte weg, langs woonwagenkamp moet.
- Centrum van de stad is zo'n 8 km hier vandaan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:44

Citaat:
Voordelen:
- Geen (over)last van buren en buren geen (over)last van jullie.

helaas is dat bij ons niet het geval.....
wij hebben ongelooflijke zeur buren die een hekel aan paarden hebben....

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:05

Wonen op het platteland is al vanaf kleins af aan een grote droom. Ik ben gek op dieren, we hebben er dan ook redelijk veel haha. We wonen nu wel groot enzo. Maar echt grond voor paarden/geitjes enzo ontbreekt. Maar ik hoop binnen nu en 3/4 jaar de verhuizen naar het platteland

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:44

Die van mij staan nu op bijna het hele land. Doe aan randsoenbegrazing en ze zijn met een week of 2 over. Dan haal ik ze naar voren en sluit ong. 2/3 van de weide af. Dit heeft rust in de winter, de rest mogen ze van mij mooi aan gort lopen. Groeit wel weer aan in het voorjaar.

Bij ons komt het kanten maaien, hooien, bemesten, sproeien er ook bij. Wij hooien 2x per jaar. 1x maken we voordroog en 1x hooi voor de winter periode.

Geen idee, ik heb gewoon teveel ruimte eigenlijk :o .

In de zomer alleen wat muesli zonder haver voor mijn haf en voor onze merrie met veulen speciaal brok.
Ook hebben ze een liksteen ter beschikking.
In de winter krijgen ze voordroog en hooi. Ik voer 2x per dag grote porties zodat ze onbeperkt kunnen eten. Soms voer ik als het erg koud is zoals afgelopen winter een keer extra bij. Daarnaast krijgen ze in de winter natuurlijk ook gewoon muesli/brok.

Ik kan de mest bij de buurman kwijt. Hij heeft een grote mestvaalt waar het op mag en rijdt het zelf over het land uit.

Ik heb geen potstal en zou er ook geen willen. Het is minder werk maar ik vind het niet zo'n succes. De boel moet je telkens opstrooien om het droog te houden en het uiteindelijke leegscheppen is erg zwaar. Dan liever elke dag even de drollen er uit dan 1x in de maand zo'n stal schoonscheppen of hoe vaak dat ook moet.
Ik heb mijn inloopstal betegeld. Daarop ligt aan 1 kant stro maar daar maken de paarden eigenlijk geen gebruik van.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:42

tja zoals vaker gezegt op h et platteland kan het heel eenzaam zijn, in de zomer zijn er nog wel veel dingen buiten en activiteiten maar in de winter is het stil en gebeurd er niks. Wij wonen 5 km buiten het dorp met 5 huizen in een hele straat.
je moet wel de mogelijk hebben weg te kunnen en zelf de moeite nemen vrienden te zoeken en een kennissen kring op te bouwen! sluit je ergens aan dat is gewoon belangrijk. Zorg dat je meedoet aan activiteiten enz.

verder vind ik het veel werk regelmatig zijn we bezig met het onderhoud aan de weides. In de winter ben ik ruim een uur kwijt aan mesten en voeren van de paarden. Dan heb ik nog niet een sde paddock gedaan die doe ik in het weekend en ben ik echt erl meer dan 2 uur zoet mee. En dan heb ik nog niet eens gereden!
geen dag meer uitslapen en altijd rekening ermee houden dat je op tijd thuis moet zijn.

voordelen genoeg je kan bepalen wat je wilt maar hou goed rekening met de nadelen je moet het wel aankunnen!