Petronella09 schreef:Hallo, ik weet niet of dit mag volgens de regels van het forum, maar ik heb een paar vragen die aansluiten bij dit topic, omdat ik aan het overwegen ben de stap naar het platteland te maken:
* Als je je paarden zomer en winter in een loopstal hebt, hoe zorg je er dan voor dat je land niet vertrapt wordt in de winter, zodat je er zomers niets meer aan hebt? Kun je dan nog wel omweiden?
Die van mij gaan strak op een afgezet stuk land om de rest te sparen.
* Wat bedoelen jullie precies met onderhoud van het weiland: drollen weghalen, nalopen op giftige planten, omheining en waterbak controleren kan ik me zo voorstellen, maar wat nog meer?
* Hoeveel land heb je ongeveer nodig voor 6 paarden en ponies, die bijelkaar staan?
* Als paarden dag en nacht buiten staan in een loopstal, hoe vaak en hoeveel voer je dan nog bij, zowel in de zomer als in de winter? In ieder geval een van de paarden is een sportpaard
In de zomer krijgen ze bij mij s'avonds hooi en 2x per dag een beetje muslie, in de winter 3 a 4 maal per dag hooi en 2x per dag een beetje muslie
* Hoe regel je de mestafvoer?
Ik heb een deal met mijn hooi/stro leverancier. Ik koop het bij hem en hij neemt mijn mest.
* Sommigen van jullie noemen een potstal, die niet veel onderhoud nodig heeft. Hoe werkt dat precies, en gaat dat niet vreselijk stinken?
Dat ga ik dit jaar ontdekken. Zo goed als alle paardenhouders hier op het dorp hebben in de winter een potstal. Afgelopen winter was het hier -18. De stallen worden dan ongeveer 1x per maand gemest als de temp. een beetje hoger wordt. Bij mij staan ze op zand met een rubber mat van 4cm, je moet wel een keer in de zoveel tijd je stal leeg halen dit kost ook veel tijd of je moet een tracktor hebben). Ik ben nu met 15 min. klaar en dan heb ik beide stallen gedaan.
Alvast bedankt voor jullie reacties!