Paardvriendelijke stal voor luxe en sportpaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:00

De welzijnsnota al eens doorgelezen? Daarin staat dat een ( lees 1) paard minimaal 1200 vierkante meter paddock/weiland moet hebben.Als daar een paard bijkomt, moet er 600 vierkante meter bij. Verder een verplicht aantal uren buiten. Dit alles vergt maar een klein rekensommetje om in te zien, dat 28 paarden op zo een kleine locatie, echt niet kan!!! En terecht. Iedereen wil de koeien in het land zien, kippen lekker vrij buiten, varkens niet meer alleen maar in grote schuren etc., maar paarden wel? Er zullen een hoop stallen verdwijnen, die niet aan de eisen kunnen voldoen. Ook veel maneges gaan het erg moeilijk krijgen. Waarom dan zo een nieuwe stal beginnen, terwijl men al van te voren weet, dat het aan de toekomstige eisen niet kan voldoen? Als de kans van slagen heel groot was geweest, dan was dit vast niet een onderwerp voor dit forum geweest, om te peilen wat men er van vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:07

9 paarden in zo een kleine paddock, niet erg gewenst, dat wordt knokken, de paarden kunnen nergens even lekker rennen en met zoveel op een kluitje heel de dag is voor sommige in een groep echt niet fijn, die krijgen geen rust.

Een paddockstal is heel erg fijn, mits ze overdag ook nog daar uit mogen en een paddock van 500m2 is ook niets om even lekker met vriendje te spelen.

Heel goed bedacht allemaal, maar ik zou 10 stallen minder nemen en die ruimte benutten voor wat wei en max voor 19 paarden gaan en dat is ook erg veel zo weinig ruimte, ik heb er 2 staan op een halve hectare en ik zit al te piekeren hoe ik het ga doen als ik er een 3e bij wil als mijn oudje niet meer geschikt is voor onder het zadel.....

Paarden rennen idd niet heel de dag, maar wel eventjes en sommigen wel elke dag en daar is zo geen ruimte voor en dat brengt frustraties.

Dan nog de vraag of je een vergunning krijgt voor zoveel paarden op zo een klein stukje, je zult ook een flinke mestopslag moeten hebben en een fourageopslag en dat neemt ook ruimte in.

shilady

Re: Paardvriendelijke stal voor luxe en sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:19

Ik zou de prijs op 250 houden. Zelf mesten ,
maarja een beetje weidegang is echt een pre dus zou der alsnog niet gaan staan
als ik hier in de buurt boven de 200 betaal verwacht ik overigens ook een binnebak

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:06

Johanna59 schreef:
De welzijnsnota al eens doorgelezen? Daarin staat dat een ( lees 1) paard minimaal 1200 vierkante meter paddock/weiland moet hebben.Als daar een paard bijkomt, moet er 600 vierkante meter bij. Verder een verplicht aantal uren buiten. Dit alles vergt maar een klein rekensommetje om in te zien, dat 28 paarden op zo een kleine locatie, echt niet kan!!! En terecht. Iedereen wil de koeien in het land zien, kippen lekker vrij buiten, varkens niet meer alleen maar in grote schuren etc., maar paarden wel? Er zullen een hoop stallen verdwijnen, die niet aan de eisen kunnen voldoen. Ook veel maneges gaan het erg moeilijk krijgen. Waarom dan zo een nieuwe stal beginnen, terwijl men al van te voren weet, dat het aan de toekomstige eisen niet kan voldoen? Als de kans van slagen heel groot was geweest, dan was dit vast niet een onderwerp voor dit forum geweest, om te peilen wat men er van vindt.

Welke welzijnsnota?

Ik heb zowel de algemene welzijnsnota van 2007, als het Plan van Aanpak Welzijn in de sector Paardenhouderij doorgespit, maar er worden geen cijfers van oppervlakten genoemd...

Dan zouden als die nieuwe hit-actief stallen al veel te kleine paddocks hebben voor het aantal paarden en dus geen goede huisvesting zijn, en ook mijn eigen afgezette stukje 2000m2 gras voor 3 paarden (van de 30.000m2 grasland) zou te klein zijn... Laat staan de ingerichtte paddock van ruim 500m2 voor straks weer 4 paarden.
Denk niet dat het de m2 die jij noemt per paard haalbaar zijn voor paddocks. Dan kunnen we half Nederland draineren en van zand voorzien. Verder maakt het voor de beweging ook uit hoe de m2 zijn ingedeeld. een pad van 3 meter breed en 300 meter lang met aan beide zijdes nog een paddock, biedt meer ruimte even flink de benen te strekken dan een bak van 20 bij 60 en als je dan voer en water verspreid nodigt het ook meer uit tot heen en weer lopen en dus bewegen, en tegen verveling.

Het gaat dus niet alleen om de oppervlakte, het gaat er ook om hoe een terrein is ingericht en wordt benut.

Advies oppervlakten van 2 paarden per ha (voldoende gras in de zomermaanden bij dag en nacht weiden zonder bijvoeren) of 3 paarden per ha (paarden/oppervlakte die wordt genomen bij de mestwetgeving ivm mineralenboekhouding) tellen niet meer als paarden anders gehouden worden. Als paarden het weiland alleen als uitloop nodig hebben, en bijgevoerd worden, ofwel in het land, ofwel in de nacht op stal, kun je meer paarden per ha houden. Als je intensiever bemest ook. Bij goed geregelde afvoer van de mest is er wat betreft mestboekhouding ook geen probleem.

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 22:40

Hoi Johanna59,
Joh, wat erg!
Wil jij.., omdat jij je stelling zo goed kan onderbouwen...
Alle kindertjes die in mijn omgeving op een manege rijden, gaan vertellen dat ze een andere hobby moeten zoeken.
Want er is niet 1 manege hier die aan de eisen die ik aan mijn pensionstal heb voldoet, laat staan aan jouw persoonlijke eisen.
Vraag me wel af waar al die thuisloze manege en pensionpaarden heen moeten, de slachtprijs zal ook wel bitter weinig zijn met zoveel paardenoverschot.
Nou ja, als ze hun zadel verkopen kunnen ze van dat geld misschien wel een goede vriezer kopen.
Echt treurig, vind ik het voor de Hit-active stallen, investeer je veel geld in de bouw van een accommodatie omdat je vernieuwend en paardvriendelijk wilt werken, schijn je ineens 24 keer meer grond nodig te hebben dan het voorgeschreven minimum.

Mijn advies…
Lees het volgende eens door:
http://www.sectorraadpaarden.nl/internet/Page/file160790.ashx
Blz. 27 – 4.1.5

of
http://www.paardenkracht.net/nl/25222685-%5BLink_page%5D.html?location=5449917811395593,1160102
Onderaan vind je een link naar Vlaams onderzoek waar ze o.a. mee bezig zijn.
In tabel 8 blz. 36 vind je maten.
(deze maten overschrijd ik dik)

Maar bekent is er niets!
De onderzoeksresultaten van het monitoringssysteem worden pas medio 2010 bekent.
Een dosis gezond verstand kan wel uitrekenen dat de ingrepen per wet erg tegen zullen vallen en echt niet zo heel erg ingrijpend zullen zijn.
Daarna zal waarschijnlijk eenzelfde certificeringssysteem ontstaan als in Duitsland
http://www.lag-online.de

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:54

Ik heb nog meer plaats, maar echt niet voor jou wensen, praat met een goede adviseur enz, denk daarbij eens aan de hypotheek voor alles, kan je je dat realiseren. Ik wil het niet in negatief daglicht stellen, bij hebben pas een bereking gedaan voor binnenhal en stro opslag, alles kompleet zo'n 3 ton, daarbij al die vaste lasten, bijna aan 1000 euro stroom, het water , en nog al het andere .

Laat alles op papier zetten, en alles uitrekenen, die roze wolken zijn mooi, maar oh zo lelijk als het niet kan

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:01

Ik ben heel benieuwd hoe je dit rendabel gaat krijgen!!??
T is wel een heel leuk concept!!
Ik blijf even meelezen...

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 23:24

Nee, erg rendabel zal het niet worden.
Maar gelukkig staan de binnenbak en de stallen er (al moet dat volledig gerenoveerd worden), kunnen we heel veel zelf doen en is de grond erfpacht.
De wens is, van mijn hobby mijn werk maken, thuis aan het werk voor de kids, leuk wonen en de paarden voor de deur.
Manlief, heeft gewoon zijn eigen werk.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:30

Het klopt dat er maneges zullen verdwijnen. Maar het ging toch om het welzijn van paarden en ponies, toch niet van de kinderen?
Er zijn ook stallen die wel aan de eisen voldoen. En ook die zijn toegankelijk voor kinderen. Dan moet je misschien een stukje verder rijden, naar het buitengebied bijvoorbeeld. Heel goed voor de paarden en wellicht nog veel beter voor kinderen. Nou ga ik hier natuurlijk op aangevallen worden, maar ik weet uit ervaring hoe het is om met je kinderen overal ver weg heen te gaan. Alles went.
In een aantal landen zijn de eisen voor het houden van paarden al aangepast. Paarden horen, in ieder geval overdag, in de wei!!

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:36

Aller eerst heb niet alles gelezen, dat ga ik zo doen maar wilde even reageren op een stukje dat je in het begin van dit topic schreef. (misschien heb je er inmiddels een oplossing voor?! dan mijn excuses!)

Jij geeft aan dat je 4000m2 meter niet klein vind voor 28 paarden. Heb je je dan al wel gerealiseerd dat een paard ongeveer 1200m2 meter nodig heeft? Heb je je ook bedacht dat je op 1 hectare officieel 6 paarden mag zetten? (als ik me niet vergis?) Zodat het een beetje te doen is voor de paarden?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:10

Die kindertjes die nu rondhobbelen op paardonvriendelijke maneges krijgen dan meteen goede voorlichting over hoe paarden gehouden moeten worden, dus ja, ik zou dat best willen vertellen omdat zij de toekomst zijn, en als de toekomst leert dat paarden ruimtelijk gehouden zullen moeten worden komt het alleen maar ten goede van de paarden zelf. Het gaat zoals Johanna zegt niet om die kinderen, maar om het welzijn van de paarden.

Je zegt dat het niet rendabel gaat worden, waarom wil je het dan in vredesnaam doen? Niet vanwege de ruimte voor de paarden, want die heb je niet ook al ga je dan over de limieten heen die op papier staan dat maakt het nog niet ruimtelijk als er geen weidegang is. Bij ons op stal staan nu 28 paarden, verdeeld over 5 weiden. Waarvan 4 weiden in kuddeverband met een maximaal van 5 paarden, en 1 weide voor paarden die wegens omstandigheden (nog) niet in een kudde kunnen. Elke wei is minimaal 2 tot 3 ha.......

Ruimte geeft rust bij paarden. Hoe kleiner de ruimte, hoe minder rust en hoe meer kans op vechten en blessures.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:19

Ik vind het een super concept :), ik zou ook voor de B stallen gaan. Bedankt wel dat wanneer mensen zelf mesten ze waarschijnlijk heel de stal leeghalen en aan de gang gaan met het stro en dat je dat misschien meer gaat kosten dan het zelf doen :)

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:20

Daarbij komt je hebt het over sportpaarden. Denk niet dat mensen hun veel te dure sportpaarden opgehokt zullen neerzetten. Wat andere al aangeven, als je paarden op een kleine ruimte neerzet met teveel paarden op een te klein stuk worden ze helemaal gek, krijgen ze stress of worden ze agressief. Je moet ook niet teveel mensen in een te kleine ruimte zetten. Dat gaat fout.

En als je dan al een duur sportpaard hebt en die wordt om de haveklap getrapt of gebeten en zit vervolgens onder de wondjes dan staat dat natuurlijk niet zo chique op een wedstrijd.

Bij mij op stal hebben ze meer dan 20 hectare.. Erg uitzonderlijk voor utrecht en omgeving. Maar dat was voor mij de doorslag!! :j.

Zelf zijn we in onderhandeling met een makelaar voor een woning met meer dan een hectare land (> 10.000m2) en daar komt alleen mijn oudere merrie op met een gezelschapspaardje. En misschien in de toekomst nog een leuk rijpaardje voor mij. Dat zijn er dan in totaal 3 op meer dan een hectare.

Persoonlijk vind ik dat veeeeeeeeeeel paardvriendelijker! (aangezien jij het hebt over een paardvriendelijke stal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:01

Ik denk dat 28 paarden op zo een kleine ruimte meer dan rendabel is, ik verwacht toch wel dat de mensen 300 euro per maand zullen gaan betalen en dan is ruim 8000 euro toch wel fllink rendabel, onderhoud wei is er niet en rest alleen nog mest opruimen in de kleine paddocks.

Jammer dat paardvriendelijk niet gezien wordt in ruimte ipv alleen maar overdag met de neus in de buitenlucht.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:08

Volledig mee eens russel, maar die 8000 euro gaat grotendeels natuurlijk ook naar de aflossingen van alle gemaakte investeringen.

Ik ben benieuwd of de TS het financiele plaatje voor haarzelf al geheel rond heeft?

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:09

300 euro per maand als er land bij zou zitten wel ja. Paarden willen een beetje rennen. Als je zoveel paarden op een klein oppervlakte zet met elkaar wordt het trappen en happen. Denk niet dat je dat voor je veels te dure sportpaard voor 300 euro in de maand wenst. Maar goed dit is een zinloze discussie.

Wil je veel succes wensen en hoop dat je stal gaat lopen. :)

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:20

Over de prijzen, het is maar net wat de gek ervoor geeft hoor!
Ik heb al regelmatig prijzen gezien (in de randstad) van 400 - 500 euro per maand met ook geen weide!! (heb helaas geen concrete voorbeelden...)

Ik denk dat je met die 300 p.m wel goed zit, en dan meng ik me nog niet in de discussie over grasland... Ben het met iedereen eens, een paard MOET beschikking hebben over grasland, maar daar ga ik verder niet op in. Als de paarden elke dag een paar uur op de paddock mogen staan, denk ik dat veel (sport)ruiters daar al erg blij mee zijn.