waarom zo'n huisvesting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:11

ik vind het ook ernstig belangrijk dat een paard veel buiten kan lopen en het liefst met andere paarden. op mijn huidige pensionstal loopt mijn pony op een grote weide in een kudde van 8 paarden. ik heb haar wel een tijdje met 1 ander paard op een kleiner stuk weiland gehad ivm dekken en dracht en omdat ze wat dik werd. ook kunnen de paarden hier lekker 24/7 op het land. ik heb mijn pony in de warme maanden dan ook dag en nacht op het land. als ze snachts naar binnen gaan lopen ze van 8.00 sochtends tot 6 uur savonds buiten. in de winter is het hier niet mogelijk om de paarden op de wei te houden ivm de kleigrond. maar dan gaan onze paarden in kleine groepjes in ruime zandkampen met hooi en drinkwater. ze lopen dan van 9.00 tot 16.00 buiten. ook in de stallen is het voor de paarden mogelijk contact met de buren te hebben. het onderste gedeelte van de box is hout en daarboven tralies. de paarden kunnen lekker met de koppies over de boxdeur naar buiten kijken en ze hebben ook een raam waardoor ze lekker kunnen koekeloeren. wat ik ook ontzettend fijn vind aan onze stal is dat de paarden swinters onbeperkt hooi krijgen.

verder voor mijn eigen paard vind ik groepshuisvesting (stal) niet echt een optie. ze is drachtig en ontzettend zuur naar andere paarden. ze heeft nogal losse achterbenen. wij hebben ook opfok op onze pensionstal en daar staan de jonge hengsten wel lekker met elkaar in een grote stal. dit gaat hardstikke prima en voor jonge paarden vind ik het wel ideaal.

HighFly_

Re: waarom zo'n huisvesting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:40

ik vind de groepsvesting wel een goed idee maar dan moeten de paarden goed met elkaar kunnen opschieten

zelf heb ik 2 C pony's bij elkaar staan een jonge merrie en een oude ruin en dat gaat heel goed. De ruin krijgt meer krachtvoer en de merrie een stuk minder. maar ze blijven van elkaars eten af. En we hebben een ongeveer 5 shetjes in een grote uitloopstal staan en dat gaat ook goed.
de rest van de boxen zijn rondom tralies en planken en bij de nieuwe stallen kunnen ze met hun hoofd bij de voorkant naar buiten kijken
Bij ons gaan ze overdag wel lekker de wei op de meeste in groepen

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:46

Er staat een heel mooi artikel in de nieuwe BIT over een groepsstal. Ook 'sportpaarden' staan er gewoon tussen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:52

Ik wil hier even op inhaken..
Omdat mijn ervaring hiermee heel anders is als ik zelf verwacht had..
Mijn poown stond 24/7 buiten, ik vond dat helemaal ideaal, beestje deed het best goed, (ik had ook geen vergelijkingsmateriaal)
Omdat er een of andere gek mijn paardje heeft mishandeld tijdens de pinksternacht (flinke snee van 42 cm met een stanly mes oid) wou ik dat niet meer.
Ik heb hem verhuisd naar de manege waar ik leste.
Hij staat nu overdag tussen de 6 en 8 uur buiten in een groep van 6 paarden, en gaat dan op stal. Hij heeft wel een dubbele box met buitenluik, (4 bij 7.5 meter)
Sindsdien is hij zo veel gelukkiger, terwijl ik dat echt niet had verwacht.. hij doet het echt veel beter zo.

Terwijl ik dacht dat een paard gelukkiger zou zijn 24/7
Ik zeg niet dat het voor alle paarden zo is, maar de mijne gaat niet meer 24/7 buiten..

Daar sta je dan met je principes.. :?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:01

vincentlover schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe jullie denken over de manier waarop wij onze paarden huisvesten.
Wie heeft er ooit bedacht dat paarden alleen in een hokje moeten staan? Hoelang doen we dit al zo?
Eigenlijk is dit tegen de natuur in, maar toch wordt het massaal gedaan, waarom?
Waarom houden we paarden niet in eenzelfde soort stal als we koeien houden?
Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen en jullie visie op dit onderwerp, dus brand maar los!

Hoe ik er over denk? Ik vraag me ook af wie ooit heeft bedacht dat paarden in hun uppie alleen in een hokje moeten staan. Feit is dat het al veel te lang gebeurt en dat veel mensen er nog vrede mee hebben ook. De massa doet dit inderdaad, helaas, en vaak nog zonder er veel over na te denken. Dat vind ik echt ongelofelijk, maar ja, leer je op de gemiddelde manege dat het tegen het 'paard-zijn' indruist? Welnee........ Helaas...... ;(

Een groepstal is zeker interessant, maar dan nog vraag ik me af hoe het zit met de beweging.

Mijn paard staat vanaf zijn geboorte al buiten. En sinds hij bij mij gekomen is (toen hij net 2 jaar was) heb ik hem in een joekel van een wei in een vaste groep gezet. Ok, de samenstelling van de groep is af en toe veranderd (dat hou je toch), maar de kern staat er nog. Zo gaaf om te zien hoe hecht paarden met elkaar worden, hoe ze samen spelen, grazen, slapen, waken, elkaar verdedigen bij 'indringers' (bv als iemand met een vreemd paard door het land loopt). Prachtig! Ik zou het voor geen goud willen missen. Daarbij zie ik hoeveel paarden rondtrekken, hoeveel ze rennen, mits ze de ruimte maar hebben. Dat hebben ze bij ons absoluut, geen postzegelweilandje. :D

Ik zou nooit anders willen voor mijn paard. Mijn paard heeft door blessures wel eens tijdelijk op stal gestaan, nou geloof me, je weet niet wat je ziet zoveel protest en gechagerijn bij die van mij :+ . Hij haat opsluiting, dus nee, ik doe hem dat liever niet meer aan (al moet je soms wat bij ziekte e.d., maar dan is het gelukkig nog tijdelijk).

Van mij mogen mensen een stuk bewuster worden wat paarden betreft. Het zou fijn zijn als maneges eens een beter voorbeeld zouden geven. Maar ja, die zijn gemaakt voor de ruiters en niet voor de paarden. En zolang het bij de basis al verkeerd gaat, is het dweilen met de kraan open. En de paarden zijn de dupe. Altijd.

(Overigens vind ik alternatieven met bv overdag buiten en 's nachts binnen ook best ok, hoor, zeker als de veiligheid in het gedrang komt). ;)

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:56

FitzChivalry schreef:
Ik wil hier even op inhaken..
Omdat mijn ervaring hiermee heel anders is als ik zelf verwacht had..
Mijn poown stond 24/7 buiten, ik vond dat helemaal ideaal, beestje deed het best goed, (ik had ook geen vergelijkingsmateriaal)
Omdat er een of andere gek mijn paardje heeft mishandeld tijdens de pinksternacht (flinke snee van 42 cm met een stanly mes oid) wou ik dat niet meer.
Ik heb hem verhuisd naar de manege waar ik leste.
Hij staat nu overdag tussen de 6 en 8 uur buiten in een groep van 6 paarden, en gaat dan op stal. Hij heeft wel een dubbele box met buitenluik, (4 bij 7.5 meter)
Sindsdien is hij zo veel gelukkiger, terwijl ik dat echt niet had verwacht.. hij doet het echt veel beter zo.

Terwijl ik dacht dat een paard gelukkiger zou zijn 24/7
Ik zeg niet dat het voor alle paarden zo is, maar de mijne gaat niet meer 24/7 buiten..

Daar sta je dan met je principes.. :?

Nou vind ik 6 tot 8 uur buiten en een box met een buitenluik echt wel goede huisvesting hoor, daar zou ik het ook voor doen! 24/7 buiten is helaas niet voor alle paarden weggelegd, ik denk grotendeels ook omdat ze niet gewend zijn van jongs af aan. Als je dan een paard koopt van 10 jaar of ouder, kun je nog zoveel willen, maar als het paard nou graag op stal wil... Mijn paard was de grootste koukleum aller tijden, die was ook blij als het kouder werd dat ze op stal kon, tot mijn verdriet. Ik vind 's nachts in een box echt geen enkel probleem, als ze maar genoeg uren buiten komen, en als ze vanuit de box naar buiten kijken is helemaal ideaal. Echt ideaal is natuurlijk een inloopstal bij het land, kunnen ze zelf kiezen wat ze willen.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:57

Ik vind dat het per paard ook zwaar verschillend is.

Ik heb een kudde lopen van allerlei verschillende rassen, ze lopen 24/7 buiten, maar een merrie in de groep grijpt toch steeds onze oudste ruin. Maar die twee hebben qua voerbehoefte dezelfde eisen. Terwijl de andere drie, shet, ijs en tinker helemaal niet zoveel gras als de merrie en ruin moeten.

Dus nu staan ze maar drie om drie, waarbij de ruin toch steeds weer het onderspit delft, maar hij heeft genoeg ruimte om het kreng uit de weg te gaan. Toch zit het me niet lekker en vind ik het voor hem niet ideaal.
De drie pony's gaan 'snachts in een paddock met hooi vanwege twee eczemers en een die dik wordt van lucht.
Het gras is kort en stressig, het andere gras waar de ruin en merries staan nog niet lang genoeg en te rijk. (wel weer goed voor de ruin en de twee merries)

Het zou het handigst zijn als ze 's nachts ieder in hun eigen stalletje staan, geen gedoe, ieder genoeg voer, en geen gebijt, geschop en meer van dat. Mja.... zolang ze nog lekker buiten kunnen toch maar lekker buiten laten. En de ruin bijvoeren.

In een groepshuisvesting is dat wel echt een nadeel vind ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:04

Ja, dat ben ik met je eens. Het individuele bijvoeren is bij ons ook soms erg lastig. De vier Shets en mijn Sam hebben vrij weinig nodig, maar onze draver en twenter Andalusier hebben echt meer nodig en dan is het best wat gedoe met zo'n kudde, zeker in de wintermaanden.........

Gelukkig hebben we geen problemen met rangorde etc. De rangorde is heel duidelijk, alle paarden weten hun plekje en hebben daar vrede en rust mee. Geen gebijt en getrap hier gelukkig.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 16:57

Ik vind het leuk dat hier zoveel op gereageerd wordt.
Erg positief ook dat bijna iedereen voor groepshuisvesting is en lekker naar buiten!
Ik vraag me wel af hoe jullie dat dan doen met individueel voeren.
Zou zo'n voerstation (wat ook in een Hit actief stal staat) niet een oplossing zijn?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:58

Met voerzakken. Ideaal!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:14

Voerzakken? Vertel eens?

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:17

Ik ben ook voor lekker naar buiten! Mijn paarden zouden gek worden als ze lang op stal moesten staan.

Wat individueel voeren betreft: Onze beestjes hebben wel allemaal een eigen stal, als ik 's ochtends of 's avonds met de voerbakken rammel lopen ze direct hun eigen stal in, wachten tot hun voer er is en terwijl ze eten houd ik de deuren dicht tot ze klaar zijn zodat ze daarna weer lekker naar buiten kunnen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:27

Ja maar, hoe doe je dat dan als ze buiten staan 's nachts in de winter? Die van ons krijgen 's avonds een berg ruwvoer op het land. Ik heb ooit onbeperkt ruwvoer bij mijn paard geprobeerd, maar dat werkt niet. Hij eet helaas door en wordt binnen no time moddervet :+ . Nu krijgen ze dus in de winter 2x per dag een berg en daar moeten ze het mee doen. De Shets en die van mij doen het daar goed op, maar twee anderen moeten wel echt onbeperkt ruwvoer hebben en dan wordt het lastig. Dan moet je de kudde opsplitsen, terwijl het een hele hechte club is, die het hele jaar door samen zijn (mijn paard is dol op die twee, het zijn de drie musketiers :D ).

We zijn nog aan het overleggen hoe we het dit jaar gaan doen........... Eventueel krachtvoer wordt bij ons sowieso apart gegeven. Die van mij krijgt 3x in de week wat extra's, meer is niet nodig, en dat doe ik gewoon na het rijden op het erf. Bij ons gaat het echt om het ruwvoer, hoe we dat dit jaar gaan doen met zoveel verschillende paarden in een groep.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:32

ik denk dat het voortkomt uit gemak van de ruiter. je paard staat klaar om op te zadelen en te gaan rijden.
mijn paarden staan dus niet in een stal. en hebben ook geen deken om. ze hebben stallen maar de deuren staan open en ze wandelen lekker in en uit. dan maar wat meer poetsen voor het rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:35

Tja, of genoegen nemen met wat modder op je paard (die van mij is 's winters meer zwart dan goudkleurig :D , lekkerrrrr belangrijk :+ ). Ik zie inderdaad liever een paard wat geniet van zijn leven buiten met soortgenootjes dan een superschoon paard, die dagenlang in zijn uppie staat te verkommeren in zijn box.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:21

Twiggy2008 schreef:
Ja maar, hoe doe je dat dan als ze buiten staan 's nachts in de winter?

Ik snap niet je niet helemaal...?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:39

vincentlover schreef:
Ik vraag me wel af hoe jullie dat dan doen met individueel voeren.
Zou zo'n voerstation (wat ook in een Hit actief stal staat) niet een oplossing zijn?

Zo´n voerstation kost een flinke duit en ik vind het toch wel een nadeel dat de paarden er gechipt voor moeten zijn. Nu heb ik niks tegen chippen, maar de chip de ze voor registratie hebben kan je niet óók voor de voerautomaat nemen. Dat betekend dat je er nog een tweede chip bij moet laten zetten :\ .
Ander mogelijkheid is om ze een band om de nek te doen waar de chip aan zit, maar dat vind ik zelf ook niet zo´n prettig idee, zeker niet als je een paard/pony hebt die graag (wild) speelt := .
In het groepje van vier waarin mijn ruin en oudste merrie staan, is mijn ruin de meest ondergeschikte. Als ze zomers 24/7 buiten staan, krijgen ze voer in een emmer op de paddock. Nu krijgt hij ook het minste voer, dus hij kan gelukkig rustig eten. Hooi hangt in een hooinet en daar staan ze aan iedere kant 2-aan-2 te eten. Dit gaat prima; de andere ruin is degene die het altijd op mijn ruin heeft gemunt, maar hij zorgt er gewoon voor dat hij dan naast een van de merries komt te staan :+ .
Als er in een ander paddockgroep paarden zijn die niet rustig kunnen eten, worden ze óf even uit de groep gehaald, óf er blijft iemand bij staan totdat ze allemaal klaar zijn met hun voer.

*Suuzepuus mijn paarden hebben ook geen dekens op hoor en staan ook ´s winters overdag buiten. Daar mopper ik ook regelmatig als ik weer een dikke koek modder er af moet poetsen :+ , maar ach, zolang mijn paarden zich er prettig bij voelen ;) .
Mijn ruin is de eerste en enigste die dit jaar een regendeken op gaat krijgen. Hij is nu 19, heeft nogal wat problemen met lopen en ik heb afgelopen winter geconstateerd dat hem dat klamme, vochtige weer geen goed doet :\ .
Daar komt ook nog bij dat hij nu al een hele dikke wintevacht heeft (de haren zijn bijna 4 cm; ik heb ze gemeten :+ ) en hij het de afgelopen weken met die warmte nogal moeilijk had. Vandaar dat ik hem nu gedeeltelijk heb geschoren (de buik en gedeelte van de hals). Je zag hem er gewoon zienderogen van opknappen :) .
Hij is zó geschoren dat hij geen dikke deken(s) op hoeft, maar dat de dunne deken die eigenlijk alleen ter bescherming van regen gedacht was, voldoende is.
Ik ben benieuwd of ik de goede keuze gemaakt heb := !

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:38

Twiggy2008 schreef:
Voerzakken? Vertel eens?

Nou ja, voerzakken, wij gebruiken daar grooming bags voor (de voerzakken die wij gezien hebben waren te smal en diep en bovendien lastig schoon te maken). Werkt super! Voer erin en omhangen (kan voor elk paard op maat gemaakt worden, want de hengsels zijn verstelbaar). Simpel. We zijn ze nu aan het gebruiken om in de wei bij te voeren en alle paarden vinden het prima om daaruit te eten. Als ze over een paar weken 's nachts de loopstal in gaan, worden ze gewoon allemaal tegelijk uit een voerzak gevoerd, dan kunne ze dus gewoon los blijven rondlopen in de stal. We waren eerst wat huiverig voor onrust (jij hebt nog en dat van mij is op, geef hier!), maar als ze allemaal zo'n ding om hebben, hebben ze geen aandacht voor elkaar, want die bodem kan nog schoner gelikt worden. Ze kunnen elkaar niet bijten en proberen hem ook niet af te doen, dus vooralsnog hoeven we er geen keelriem aan te frutselen, maar dat kan altijd nog.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:13

wat voor grooming-bag? Heb je er een afbeelding van? Dan kan ik me er misschien iets meer bij voorstellen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:16

zoiets:
Afbeelding
Ik maak het hengsel dan aan de handvatten vast, mijn paard heeft nogal een groot hoofd en akn die extra lengte goed gebruiken.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:54

De paarden op de manege waar ik rijd krijgen gewoon een emmertje brok na de les, wanneer ze de wei weer in gaan. Zo gebeurd, geen probleem!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:14

Speedster schreef:
zoiets:
Afbeelding
Ik maak het hengsel dan aan de handvatten vast, mijn paard heeft nogal een groot hoofd en akn die extra lengte goed gebruiken.

Ik ben erg benieuwd naar een foto van je paard, die aan het eten is uit zoiets. ;)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:17

Ik zal er binnenkort eens een maken.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:50

Voila, paard met voerzak :) :

Afbeelding

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:40

Wat leuk dat ik hier een foto zie van onze stal (moravita open boxen) Het voordeel is dat ook de sport en trainingspaarden op deze manier zo veel mogelijk toch in een groep leven. Uiteraard gaat alles elke dag naar buiten, maar dan in groepen waarbij je weet dat ze elkaar het licht niet uit de ogen slaan ;)

Een groot voordeel is inderdaad het individueel voeren. Onze jonge paarden (tot en met 4 jaar, hengsten vaak tot dik minimaal 3,5 jaar soms ook 4) staan zomers dag en nacht buiten. Af en toe is er eentje die toch extra bijgevoerd moet worden en dat is geen probleem. 's Winters staan ze 's nachts binnen. Worden 's avonds vastgezet voor hun voer/mineralen. Daarnaast is er natuurlijk onbeperkt ruwvoer. Het voordeel van het vastzetten voor het voeren is dat het naast rust ook een grote opvoedkundige waarde heeft. Ze leren vast staan, en ze hoeven niet te schrokken of de andere in de gaten te houden die misschien wel hun eten af willen pakken. Voor ons werkt dit optimaal.

Je ziet wel vaak dat trainingspaarden er soms even aan moeten wennen om in deze open stallen te staan. Vandaar dat we ook "gewone"boxen hebben. Dwz met tralies. Wel allemaal erg ruim en ook de hengsten staan met tralies naast elkaar, dus geen dichte wanden. Sommige paarden voelen zich in de open boxen gewoon niet op hun gemak en het is de vraag of je een paard deze ( soms voor hem) stress aan moet doen als hij enkele maanden later weer terug gaat naar zijn eigen tralies box.

Opmerkingen natuurlijk welkom!! We leren graag!