Stallenbouw, aanleg rijbak, weide etc. etc.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:50

Urielle schreef:
Jaaa, we hebben een huis gekocht waar de paarden aan huis kunnen!
Maar nu komt het natuurlijk, want altijd ergens boxen gehuurd waar ik me niet bemoeide met het terrein en nu moeten we zelf iets goeds neerzetten :D

- Stallen
We hebben een bestaande loods tot onze beschikking. Electriciteit ligt er al, waterleiding nog niet en afvoer ook nog niet.
* Hoe maak je in een bestaande loods met betonbodem een fijne afvoer in de stallen voor urine? Er komt wel een leiding om het water van de wasplaats af te voeren.
* Hoe leg je het handigst waterleiding aan, zodat deze in de winter niet snel bevriest? speciale antivries leidingen neerleggen en minimaal 1 meter onder de grond ;)
* Verdere tips voor de boxen en stalinrichting zijn ook welkom.

- Rijbak
De plaats waar onze buren de rijbak hebben liggen is bij ons een overwoekerd onkruidveldje :+
* Hoe weet je welke grondsoorten er op je terrein liggen? -> onderzoek laten doen, boring
* Bij wie kun je terecht voor het evt. omzetten van grondlagen? Bijna elk loonbedrijf, wat een graafmachine heeft, kan dat :j
* In welke hoek zet je de palen voor je schuine omheining best om veilig te kunnen rijden? normaliter is dit 12 graden
* Welke vorm van omheining is daar prettig, veilig en niet al te duur en in bestand tegen knagende paarden? Dat zou ik niet weten, wij hebben hout maar daar gaan ze dus snel aan schuren, kunststof vind ik erg mooi maar is gruwelijk duur :oo

- Weide
Is nu weiland maar niet te best onderhouden.
* We kunnen er rond november of december aan gaan werken. Wat kan ik rond die tijd nog wel doen om het weiland in orde te krijgen zodat we in het voorjaar een goede groei krijgen van gras? Want de optimale periode van inzaaien is toch ongeveer nu, heb ik me laten vertellen? :+ Klopt, wij hebben ook net nog een stuk ingezaaid, vorig jaar hetzelfde, toen kwam er een groep jaarlingen op 30 april op, maar... toen was de zode eigenlijk nog te zwak, had een maandje later gemoeten. Wel hebben wij nog een keer onkruid laten spuiten, weet alleen niet meer precies dat was maar dat kan het loonbedrijf je wel vertellen :j