2 dieren 1 stal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:26

Ze wilt gewoon een excuus hebben.
Waarom heb jij 2 ponys in een stal die er zowat niet passen?

Omdat ik ijzers en voer van hoog kwaliteit kan kopen :+

Waarom 2 pony's? en niet gewoon 1?

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:29

idd. beetje appart. zowiezo is 2 paarden in 1 stal (maakt niet uit hoe groot) niet verstandig. of je moet zin hebben in 1 of 2 gewonde paarden omdat ze het even niet met elkaar eens zijn. dan ben je je geld voor duur voer en ijzers kwijt aan de dierenarts. aan jou de keus ;) een schuilstal is goed genoeg voor een paard, en van een beetje regen en wind gaan ze echt niet dood hoor ;) (ook niet van 2 keer op een dag een proef lopen, op wedstrijd staan ze anders toch lang stil, kunnen ze net zo goed 2 keer lopen toch?) trouwens, als je je paard zonder ijzers over de weg loopt, is dat volgens mij, ook veel beter voor de hoeven. (ben verder geen hoefexpert) volgens mij is de mening van "bokt" in dit topic wel overgekomen, vraag me alleen af waarom je dit topic hebt geopent als je toch niet van plan bent om van gedachte te veranderen. verder is het niet mijn paard, dus de keus is aan jou ;)

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:47

Als de paarden in de wei een schuilstal hebben staan, laat ze dan lekker dag en nacht in de wei. Scheelt je 900 euro per maand, als de stalling bij jou in de buurt inderdaad niet onder de 450 euro is te krijgen ;) Daar kun je héél wat luxe dingen van kopen. En dat ze er niet in staan betekend dat ze op dat moment liever ergens anders staan. Fijn voor ze toch, dat ze dat zelf mogen beslissen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:13

het kan wel, mijn vriendin heeft uit nood nu haar 2 e-pony`s in een containerbox van 2,5 x 3 m staan voor de nacht
en ze liggen er samen in
het zijn wel moeder en dochter [ 2 jr ] allebei zo`n 154cm
het is niet ideaal, maar het is even niet anders.

haar andere pas nieuwe paard staat op alle dag en die kan niet alleen op stal en ze heeft maar 2 stallen.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:13

mirgino schreef:
het kan wel, mijn vriendin heeft uit nood nu haar 2 e-pony`s in een containerbox van 2,5 x 3 m staan voor de nacht
en ze liggen er samen in
het zijn wel moeder en dochter [ 2 jr ] allebei zo`n 154cm
het is niet ideaal, maar het is even niet anders.

haar andere pas nieuwe paard staat op alle dag en die kan niet alleen op stal en ze heeft maar 2 stallen.

Woow, dat vind ik echt niet kunnen hé!

2 e-pony's in een box van 2.5 x 3 m. Dat is echt zo klein!

Nood, tjah dan stop ik maar ff 2 paarden in een mini box.
Met nood zou je ergens anders ook wel een box kunnen huren.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:25

@roodje

het is even niet anders,als de merrie bevallen is blijven ze weer buiten en volgende maand gaat er 1 paard naar een pension
en de andere 3 blijven dan thuis staan

ik dacht ook dat het niet zou gaan ,maar het lukt echt en ze liggen ook allebei :j

mijn paard gaat straks in een box van 2.5 x 5.2 alleen :D dat is beter.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:26

funnygirl1 schreef:
nee laat maar ik doe t ook ik goed excuses maar 2 d kan toch wel?
ik hoor trouwens net dat de stal; geen 3x3 is maar 3,5x3,5:P stom van mij |o

Zijn je pony's gekrompen ? Aangezien het in het begin van het topic nog een E en een D pony waren.. Maar ik vind het nog steeds niet kunnen. De risico's zijn gewoon te groot en het welzijn van je paarden gaat extreem achteruit.

En even off topic: Ik vind het niet normaal dat mensen TS gaan uitlachen om haar spelling! Geen msn taal en begrijpelijke zinnen op schrijven zou wel fijn zijn TS ;) Misschien kun je daar beetje op letten.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:32

Bij ons op stal stond er vroeger een oude merrie van 1.64 denk ik(inmiddels overleden) ,
samen met een shet in een stal..
Dat ging makkelijk, maar was wel een stal van 4 op 4 ofzo...
Waren zo wat beste maatjes en toen de merrie er niet meer was, was de shet er kapot van!
Vind een D en een E wel wat te groot, hoor!

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:15

mirgino schreef:
@roodje

het is even niet anders,als de merrie bevallen is blijven ze weer buiten en volgende maand gaat er 1 paard naar een pension
en de andere 3 blijven dan thuis staan

ik dacht ook dat het niet zou gaan ,maar het lukt echt en ze liggen ook allebei :j

mijn paard gaat straks in een box van 2.5 x 5.2 alleen :D dat is beter.

sorry hoor, vind dit echt bullshit...uit nood, arme beesten. zal jou ook uit nood ff paar weken met zijn tweeen in de wc opsluiten. enne...wedden dat jullie dan ook allebei wel gaan liggen

superpony

Re: 2 dieren 1 stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:30

Ik weet niet precies de afmetingen van de box, maar mijn New Forest( 1.42m ) staat al zeker 6/7 jaar samen met onze shet van 95 cm in 1 box. Ze delen alles en liggen samen. Ze hebben nooit ruzie en tijdens het voeren kan je er met gemak bij in gaan staan. Mijn NF eet het hooi uit de manen van de shet als het daarop valt met voeren. Ook als je ze op de poetsplaats zet staan ze tegen elkaar aan, ik loop met 2 in 1 hand en gaat altijd goed. Kwestie van wennen ook. Ze staan wel hele dagen buiten en nu nog dag en nacht. Als ik die van mij rij staat de shet er gewoon bij en als ik de shet longeer bijv staat die van mij erbij, loopt er naast los en vd week gaat ie er lekker bij liggen.
Als het eens echt slecht weer is en ze staan wat langer op stal, hebben die van mij elkaar en er is nooit vervelend gedrag etc etc. Kan ik van andere paarden alleen niet altijd zeggen, ook niet tijdens voeren.

De reden is simpel. Destijds zou de shet buiten blijven, maar met heel slecht weer wilde de stal hem naar binnen doen en omdat hij geen box had, hebben we het geprobeert. Het ging zo goed en ze zijn zo makkelijk met buiten en binnen zetten samen, dat ze altijd samen zijn gebleven.
Ik doe ze natuurlijk weleens apart, want als mijn zoon er niet is, die nu te groot is voor de shet, doe ik ze allebei om de beurt. Maar gaat prima. Kan zelfs rijden met shet aan de hand ernaast als ik wil, drafje etc.........

Ik heb op meerdere verschillende stallen gestaan en gelogeert, maar echt iedereen vind ze geweldig samen. Ze zijn zo ontzettend braaf en lief samen.
Ze kunnen bij anderen, maar er word weleens op hun gejaagd. Stel dat ze met 4 een inloop zouden hebben, zouden die van mij nooit kunnen schuilen, ben ik bang. Zijn doetjes!

Je moet gewoon niet zo snel oordelen. Het ligt aan veel dingen. Als ze veel buiten komen, een schone, frisse stal hebben, ze echt goed samen gaan, kan het wel.

Ik heb iig nog ruimte over om rond ze te lopen en ze kunnen liggen, dat doen ze ook.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:45

@MissPippin

een paar weken???

welnee het is nu voor een paar nachten tot het veulen geboren is.
ze gaan er laat in en weer vroeg eruit
en ze staan er prima samen
het is echt geen drama :n :D
het is even een nood oplossing omdat de drachtige niet alleen binnen kan staan en er ook niet 1 achter op de wei kan blijven.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:30

Nee dat zou ik zeker niet doen, vooral niet als het volwassen dieren zijn. Dat is echt vragen om problemen.
Ook al staan zij alleen enkele uren in de nacht op stal en overdag de gehele dag buiten zou ik het nog niet doen.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:40

Eerlijk gezegd vind ik het echt niet kunnen en zeker niet om te besparen.
want denk je als je paardje ziek wordt wat dat kan gaan kosten als je al gaat bezuinigen op een stal.
Mijn paard heeft een stal van 3x4 kleiner zou ik niet eens willen voor mijn paard hij heeft bewegingsruimte nodig.
En om dan al 2 paardjes in 1 stal te zetten ook al is het alleen s'nachts ik vind het zielig
Mijn kleine shet heeft al een stal van 3x3 waar hij in ze eentje staat maar daar zou wel een shetje bij kunnen maar geen grote d of e pony's.
Maar dat is mijn mening.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:12

Precies Cybthia24, de reden is gewoon niet juist.
Bezuining mag hier nooit een reden voor zijn :n

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:21

Superpony: Een shetje en een pony van 1,42 is wel een verschil met een D en E pony in 1 stal proppen.
Er zijn wel meer pony's die samen staan, en als ze genoeg ruimte hebben en het goed met elkaar kunnen vinden is het in mijn ogen ook geen probleem. Maar voor deze 2 pony's word het gewoon te klein!

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:24

sommige paarden kan je samen een ruime stal geven en mooi dat ze het niet benutten! Wij hebben een haflinger en ijslander samen in een stal gehad en die stonden het liefst boven op elkaar! hadden een uitloop maar stonden altijd samen naast elkaar!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:26

TS ik zal het even samenvatten:

* Je wilt een D pony en een E pony samen in een stal zetten van 3.5 bij 3.5 mtr. Evt met een schot er tussen.
* De pony's staan op de weide met een schuilstal maar jij vind ze niet snugger omdat ze geen gebruik maken van die schuilstal bij slecht weer.
* De reden dat je het wilt is volgens mij dat je dan met je vriendin kosten uit kan sparen en jullie dan mooie en duurdere dingen kunnen kopen.

Heel dit topic wordt je het afgeraden om de pony's in zo'n kleine ruimte bij elkaar te zetten. Ook al is het maar voor af en toe een nacht.

Of je pony ijzers nodig heeft ligt aan haar conditie van haar hoeven en aan wat je met haar doet. Vraag hiervoor advies bij de hoefsmid. Vaak is het niet nodig.
Dat bespaard je weer geld, verder kan je een bijbaantje gaan zoeken waar je geld mee verdient.

Paarden hebben dat niet nodig. Je kan ze gewoon op de weide laten. Als ze de mogelijkheid hebben om te schuilen is genoeg. Dan kunnen ze zelf bepalen of ze dit willen.
Mocht je ze wel in de stal willen hebben 's nachts om welke reden dan ook dan zul je voor beide een stal van 3 bij 3 moeten hebben.

Even een voorbeeld: mijn paardjes staan zelfs met -15 nog buiten in de sneeuw terwijl ze naar binnen kunnen. Ze hebben een grote inloopstal met stro er in.
Ook gaan ze op de bevroren grond liggen slapen. Niets zieligs aan zolang ze maar voldoende te eten krijgen om zichzelf warm te houden en zolang ze maar altijd water kunnen drinken.

Ik denk dat het je wel duidelijk is dat het niet goed is voor de pony's om samen in 1 stal te staan. Gewoon niet doen, maar helaas ben ik er bang voor gezien je reacties dat je er toch mee bezig gaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:03

Monster_tos schreef:
Superpony: Een shetje en een pony van 1,42 is wel een verschil met een D en E pony in 1 stal proppen.
Er zijn wel meer pony's die samen staan, en als ze genoeg ruimte hebben en het goed met elkaar kunnen vinden is het in mijn ogen ook geen probleem. Maar voor deze 2 pony's word het gewoon te klein!

Oeps verkeerd gelezen. Nee, dat word wat klein. Ooit lang geleden is er brand geweest op onze manege en hebben mijn vriendin en ik een paar uur onze 2 d's samen gehad, die altijd al samen stonden, omdat ze een hengst kwijt moesten en die van ons erg goed waren samen.

Vroeger stonden pony's op stand en hadden ze minder ruimte, maar het is ook niet voor niks dat dat niet meer gewenst is natuurlijk. Toch lagen toen de pony's op een rijtje en tegen elkaar aan.

Om te besparen kan het al helemaal niet. Is gewoon geen reden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:06

2 shetjes passen wel bij elkaar in een box van 3 bij 3 , als het puur eventjes voor de nacht is en de dieren elkaar goed verdragen

maar twee D pony's in een box van 3 bij 3 is niet te doen
en dan kun je er duur voer in proppen en ijzers onder laten timmeren wat je wil, maar het is gewoon veel te klein , de dieren houden geen enkele bewegingsruimte over en de kans op gedragsproblemen en blessures is heel erg groot
een schot er in zodat je dieren dus feotelijk in een stand staan is in mijn ogen helemaal not done...
heb je geen geld(over) om twee eigen boxen voor de pony's te huren, hou het er aub bij 1,
beter 1n dier in goede omstandigheden, als twee dieren in een hokje gepropt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:10

2 D's of E's in een 3x3 stal?
Dat is echt not done... wat hierboven gezegd wordt, twee kleine shetten zullen net gaan. Maar 2 grotere zou ik nooit in zo'n kleine ruimte proppen. Ook niet enkel voor de nacht.
Als de ene gaat liggen of rollen zitten ze tegen elkaar aan, met alle nare gevolgen van dien.
Dan kan je alleen het extra geld dat je bespaard uitgeven aan dierenarts kosten :+

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:14

komt er dus eigelijk op neer dat je een d en e pony op een stal van 1,5 bij 3 wil zetten, is echt te klein hoor.

onvoorstelbaar dat je dit zelfs maar durft te overwegen. mijn shet heeft nog een groter stal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:16

Trouwens welke staleigenaar vind het goed? Ik heb weleens een stal gezocht en het is best een nadeel. ten eerste kan ik de shet soms gewoon niet meenemen. Ten tweede vinden ze het lastig zo. TOTDAT ze die 2 wel samen zien en ze er helemaal gek mee zijn. gelukkig kan ik ook vaak juist de shet WEL meenemen omdat ze zo super samen zijn. In het begin maakte het me niet uit, maar nu na ruim 6 jaar wil ik ze lekker bij elkaar houden. En we kunnen ze allebei prima evenveel aandacht geven zo.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:17

Bij mij kruipen 2 shetten en mijn welsh van 136 weleens in een stal om te slapen, terwijl de shetten samen een stal hebben en de welsh een. Deze deur staat echter altijd open, ik durf het niet aan om de deur af te sluiten. 9 van de 10 keer gaat het goed, maar het kan de 10e keer fout gaan en dan kan de onderdanigste de pineut.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:08

Ook in het 'walhalla' wat NHB Deurne genoemd wordt staan paarden gewoon op stands als er ruimte gebrek is...
En daar stonden tot 2 jaar geleden ook paarden van 1.75m in een contanier box van 2 x 3m... Niet ideaal, maar bij ruimtegebrek kun je ze moeilijk aan een boom vastbinden.

Het hoort allemaal niet te kunnen... veilige huisvesting is ten aller tijden van heel groot belang. Maar dat wil niet zeggen dat een paard helemaal niets kan hebben en niet een keer inschikkelijk wil zijn om een keer op stand te moeten slapen of ik een kleine box of een keer een stal voor korte tijd moet delen. Het is geen optimale oplossing, maar voor een paar nachtjes kan je paard je echt wel vergeven als ie zn stal moet delen (m.n. op post Mirgino).

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:10

voor een nachtje kan er van alles,

maar deze dame, TS wil dus gewoon elke nacht EN bij regen de ponys in een stal van 1,5 bij 3 proppen. pfff dat kan in mijn ogen echt niet hoor.