hoe maak ik het mooist knotjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: hoe maak ik het mooist knotjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:34

Dan ga ik ze morgen gewoon erin zetten en kijken of ze een nacht overleven :)

Tsja, soms is het wel eens niet anders. Mijn menwedstrijden zijn zaterdag én zondag, waarbij we op vrijdag altijd al weggaan. Als we dan vrijdagochtend om 10 uur al vertrekken, dan wordt het donderdagavond vlechten. Vlechten op wedstrijd is absoluut niet te doen.
Knotje in de maantop doe ik wel vlak voor mijn proef en daarna vlug weer eruit.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:41

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:56

Mijn manier van vlechten ben ik nog niet tegengekomen toen ik dit topic snel doorlas, daarom hier mijn manier van vlechten.
Ik vlecht met elastiekjes, en deze manier kan je niet toepassen wanneer de manen erg kort zijn, ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Als eerst verdeel ik de manen in gelijke stukken. en begin je met strak invlechten. Wanneer je alles ingevlochten hebt pak je van de vlechtjes het uiteinde, dit uiteinde haal je vanaf de onderkant door de eerste slag je die hebt gemaakt met je elastiekje, deze trek je helemaal door totdat er een rond cirkeltje ontstaat( het begin van je knot) om dit knotje heen draai je de rest van je vlecht en daarna doe je er 1 elastiekje omheen. Deze manier van vlechten zorgt voor erg nette vlechtjes en ze blijven heel goed zitten..

Afbeelding
Dit is de duidelijkste foto die ik momenteel van mijn knotjes heb.

Jemila

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:03

Mijn knotjes zitten altijd aan de linkerkant. Maar officiel horen ze zeker aan de rechterkant?

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:52

Dit zijn mijn knotjes.
Ik maak eerst gewoon allemaal staartjes, dan maak ik er vlechtjes van en die rol ik dan op naar boven en doe ze vast met een elastiekje.( dit paard heeft wel een fjordenkapsel)

Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:02

ik zag gisteren op tv het internationaal springconcours en wat zie ik
allemaal paarden met keurige een rij kleine knotjes
niks geen 10/12 knotjes maar keurig een stuk of 21

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:43

Ik rol de vlechtjes altijd op. Vind gevouwen vlechtjes in de meeste gevallen erg slordig staan.

Opgerolde vlechtjes zien er dus zo uit:
Afbeelding

Voor een dressuurpaard vind ik roosjes mooier, maar ik vlecht nooit dressuurpaarden.

mar502

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:58

Hallo

Ik ben ook erg benieuwd! :D
Maar ik wil geen naald en draad gebruiken....
Hoe kan het gwn met alleen elastiekjes?

XxX :+

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:15

Ik maakte de manen altijd een beetje nat en dan deed ik zo'n 13 of 15 vlechtjes die ik dan opvouwde en met een elastiekje vast zette. Mijn paard had wel hele korte manen (handbreedte) dat vlocht makkeleijker. Soms stond ik om 6 uur in de ochtend bij een temperatuur van min zoveel te vlechten. Heb daarna besloten zijn manen zo kort te knippen dat ze rechtop bleven staan, jury vond het prachtig en zijn hals leek nog breder dan ie al was.

Marjolein.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:40

@ MariskaFally
Daar had ik nog nooit van gehoord, maar volgensmij is dat wel mooi. Zou je als je weer eens een keer concour hebt ofzo, waarbij je hem gaat velchten een foto van dichtbij willen maken?

Een stappenplan met foto's zou helemaal geweldig zijn. Maar snap dat dat wel erg veel is om te vragen.

Heb inderdaad paarden gezien met super veel vlechtjes. dat is echt heel erg mooi.

Kan iemand mij trouwens het verschil uitleggen tussen roosjes en gewone knotjes?

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 08:45

@pluisje88, ja hoor ik wil best weer een keer de knotjes beter op de foto zetten, helaas heb ik niet zo snel een concour, dus als ik een keer een dagje tijd heb maak ik wel even voor de lol wat knotjes en zet ik er meteen een stappenplan met foto's bij;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:23

Geweldig! van veraf op jouw foto's zijn ze erg mooi!
Dus ben benieuwd hoe ze van dichtbij eruit zien en hoe je ze maakt.

Ik wacht met smart! hihi

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:15

pluisje88 schreef:
Geweldig! van veraf op jouw foto's zijn ze erg mooi!
Dus ben benieuwd hoe ze van dichtbij eruit zien en hoe je ze maakt.

Ik wacht met smart! hihi

me too :D :+

Loves_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:03

Ik kijk even mee met dit topic :+

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:29

Weet niet of dit al genoemd is, maar als je de avond vantevoren invlecht, is het handig om de knotjes te beschermen. Ik gebruik daarvoor een oude panty waarvan ik een been afknip en dan in de lengte openknip. Vervolgens 'span' ik de panty over alle knotjes, en zet de panty met elastiekjes aan alle knotjes vast (ik begin in het midden om te voorkomen dat het gaan 'trekken' achter de oren). Beetje lastig uit te leggen, merk ik nu.

Bij wat grotere paarden (of kleine panty's) heb ik soms twee stukken panty nodig, omdat ik het vrij los doe (tussen de knotjes in) zodat ze wel lekker hun hals kunnen strekken om te eten en drinken enzo.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:37

Dat is wel een goede tip, horseygirl!

Heeft iemand een tip om een haflinger in te vlechten? Wil namelijk wel eens kijken of knotjes werken! :Y)
Ze heeft half lange manen (tot de onderkant van de hals) en aan een kant en vrij dik. Meestal maak ik op wedstrijd een hengstenvlecht. (Geen merrievlecht, die zakt uit!) maar ik wil eens kijken of knotjes blijven zitten :)

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:45

Hangt ervan af: wil je kleine knotjes? Dan moet je kleine vlechtjes maken, en dan heb je dus een heleboel knotjes (lees: heeeel veel werk). Of je maakt wat dikkere vlechten en dan heb je wat dikkere knotjes. Persoonlijk vind ik dikke knotjes niet zo mooi (iets te grof), kleine knotjes staat wat fijner (vind ik dan). Maar het hangt ook van de hals van je pony af. Als hij/zij een stevige hals heeft misstaan dikkere knotjes niet.

Verder staan alle tips wel genoemd: geen cremespoeling/spray gebruiken (wordt het haar te glad van), de manen nat maken om wat meer houvast te hebben en het steviger te laten zitten, en verschillende technieken. Ik zou zeggen: probeer verschillende technieken en kijk wat het beste bij jouw paardje past!

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:13

Afbeelding

Dikke hals valt wel mee ;)

Ik ga eens een middagje oefenen!

Ik heb ook welleens van iemand gehoord, dat je met lange manen tot de helft moet vlechten, en de helft (het ongevlochten gedeelte) bij de volgende moest doen, en dan met het gevlochten gedeelte een knot moest maken of zo...

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:02

RCHLLKE schreef:
Antiklit erin?! En dat blijft zitten?!

Ja, Equistar.. bij mij werkt 't prima, nergens last van ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:12

Rowie1993 schreef:
RCHLLKE schreef:
Antiklit erin?! En dat blijft zitten?!

Ja, Equistar.. bij mij werkt 't prima, nergens last van ;)

Dat vind ik knap. Bij mij glijdt de boel er zo al haast uit, laat staan met equistar erover. |(

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:14

http://i991.photobucket.com/albums/af39 ... 1262799183

Weet niet of ik deze hier al eens had geplaatst, maar ziet er toch netjes uit. Jurys zijn er in ieder geval erg over te spreken.

De manen zijn meer dan 60 cm lang, hengstenvlecht bleef absoluut niet netjes zitten, dus daarom maar zo. Vond het zelf eerst niet zo mooi, maar iedereen die het ziet, vindt het geweldig.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:32

@tine: is gewoon eens een keer wat anders dan een hengstenvlecht. Waarschijnlijk zijn de juris darom enthousiast.

De knotten zijn niet klein, maar dat kan ook niet met lange manen. Toch ziet het er heel netjes en verzorgd uit!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:41

Ik ken inmiddels een paar jurys en die zeiden later (toen ik weer op knotten was overgestapt) dat ze een hengstenvlecht iets vinden voor manegepaarden. Tja..... als hij mooi strak blijft zitten vind ik het wel erg mooi, maar bij mijn paard kwam er na een tijdje rijden van die lelijke slingers in. Dan ziet het er helemaal niet verzorgd meer uit. Zal zeker te maken hebben met soort manen. Manen van bijv een haflinger zijn veel stugger dan een kwpn, dus dan blijft het ook beter zitten.

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:48

Ik begin altijd met plukjes maken, met het kammetje zodat je mooie scheidingen krijgt. Dan vlecht ik strak en het uiteinde sla ik om tijdens het indoen van het elastiekje. Als ik alle vlechtjes heb gemaakt, begin ik met knotjes maken. De manen zijn handbreed. Ik hoef de vlechtjes maar twee keer om te slaan en dan doe ik er een elastiekje om, ik rol de vlecht niet op.Tijdens het omdoen van het elastiekje, neem ik ook gelijk alle losse haren mee. Zie hieronder het resultaat!

Afbeelding
Afbeelding