Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:10

Paperboy schreef:
Ook mijn paard staat op een "luxe" pensionstal, heerlijk! Fijne rijbakken met uitstekende bodems, stapmolen, solarium etc.
Zomers gaat mijn paard (met maatje) ongeveer 5 uur in de wei! Omdat ik hem ook bijna dagelijks rij! Op rustdagen mag hij daar de hele dag vertoeven!
De paddock is om even lekker in te rollen.
De rest van de tijd op stal met een lekkere dikke laag stro (die ik trouwens elke dag zelf mest etc.) en genoeg te knabbelen!

Dan staat je paard dus alsnog 18 uur per dag op stal...

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:12

Ik vind het belangrijk dat mijn paard in ieder geval elke dag een flink aantal uur naar buiten kan.

Momenteel kan ik hem lekker het hele jaar door 24/7 buiten houden, maar mocht ik naar een andere stal gaan zal dat er wel een worden waar mijn paard elke dag naar buiten gaat. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een stal waar veel weidegang (of grote paddock) mogelijk is het hele jaar door, een binnenbak, etc. zou ik dan minder belangrijk vinden.

Nell_

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:15

Ik vind weidegang erg belangrijk!
In de zomer mag mijn paardje er de hele dag op! Zo'n 10 uur per dag. Daarnaast rijd ik haar nog, en gaat ze nog de paddock in! Ze is in de zomermaanden dus zo'n 12/13 uur buiten haar box.

In de winter helaas wat minder, dan is er geen weidegang. Vind dat aan de ene kant wel jammer, maar aan de andere kant zal ik meer met haar doen! Dus aan de hand laten grazen etc!

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:16

Waar mijn pony staat, mag je zelf kiezen hoelang je je paard in de zomer op de wei wil hebben. Wil je dit 24/7 hebben, kan dat, en als je wil dat ze tegen half 10 weer op stal komen kan dat ook. In de winter gaan ze smorgens de bak in en komen ze tegen een uur of 8 weer naar binnen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:21

breezy302 schreef:
Paperboy schreef:
Ook mijn paard staat op een "luxe" pensionstal, heerlijk! Fijne rijbakken met uitstekende bodems, stapmolen, solarium etc.
Zomers gaat mijn paard (met maatje) ongeveer 5 uur in de wei! Omdat ik hem ook bijna dagelijks rij! Op rustdagen mag hij daar de hele dag vertoeven!
De paddock is om even lekker in te rollen.
De rest van de tijd op stal met een lekkere dikke laag stro (die ik trouwens elke dag zelf mest etc.) en genoeg te knabbelen!

Dan staat je paard dus alsnog 18 uur per dag op stal...

Yep, een uurtje of 16 a 17! Maar volgens mij gaat dit topic over hoeveel uur op de wei en niet hoeveel op stal!!
Ben zeer tevreden met de uurtjes weidegang dit is bij in de buurt heel gangbaar en daar kunnen wij prima mee leven!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:25

Paperboy schreef:
Yep, een uurtje of 16 a 17! Maar volgens mij gaat dit topic over hoeveel uur op de wei en niet hoeveel op stal!!
Ben zeer tevreden met de uurtjes weidegang dit is bij in de buurt heel gangbaar en daar kunnen wij prima mee leven!

Eh, wie zijn WIJ? ;) :D

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:28

Die van mij staat zowel in de zomer als in de winter 24/7 buiten. Vind het echt heerlijk dat ze de hele dag buiten staat, is voor haar vele malen beter dan binnen staan in een stalletje :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:28

Ninx schreef:
Paperboy schreef:

Wat een nieuwsgierigheid ;) , maar ik weet waar je heen wilt en daar ga ik niet naar toe :D

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:38

Ninx schreef:
Paperboy schreef:

Wat een nieuwsgierigheid ;) , maar ik weet waar je heen wilt en daar ga ik niet naar toe :D[/quote]

Die van mij komt in de winter ook maar twee uur in de paddock, tja op sommige stallen is het nou eenmaal niet anders, maar dat wil niet zeggen dat iedereen die op een luxe stal staat niet zijn stinkende best doet om zijn/haar paard zo vaak mogelijk buiten te zetten. In mijn omgeving heb je maar één stal zeg wei waar de paarden dag en nacht buiten komen, maar ik vind het niet fijn om alleen een schuilstal te hebben en elke dag me paard uit de blubber te halen. Ik wil ermee trainen en vind het fijn om faciliteiten te hebben zodat ik plezier heb met mijn paard. Maar dat wil niet zeggen dat mijn paard te klagen heeft. Ze staat overigens wel in een stal met uitloop van 5 meter en stal is 4 bij 4.

Moest hier even op reageren ook al is het offtopic.

Annatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:41

Ik zou zeker een stal uitkiezen op hoeveel uur je paard in de wei kan staan.
Paarden horen als het even kan buiten te staan en niet in een stal van 3 bij 3!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:12

Helemaal mee eens Eridinges! Ik heb heel veel voor mijn paard over en werk er ook hard voor! Maar ik moet het doen met de stallingen zoals die zijn in mijn omgeving. En deze stal met de weidegang zomers en dichtbij huis met alle faciliteiten is zeker niet verkeerd.
Als er morgen een stalling komt met deze faciliteiten en meer weidegang en of uitloopstal zal ik er zeker gaan kijken, maar voor nu is dit de beste optie en ook mijn paard is tevreden, vrolijk en relaxed!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:21

mijn paard staat in een stal van 3x4 met daaraan een vrije uitloop van 5x5

In de zomer gaat ze van 8.00 tot 18.00 met haar maatje op de wei in de winter wanneer het weer het toelaat, meestal om een uur of 10.00 tot 16.30

Ik heb haar op diverse stallen gehad van die sportstal waar ze in de winter 20 minuten in de stapmolen kwam tot een boer met 24/7 in de zomer. De stal nu bevalt prima! Ik heb haar ook t liefst dag en nacht buiten, maar een stalling waar dat kan hier in de buurt waar ook nog eens de verzorging en de zorg voor het paard en de eigenaar goed is zijn hier niet te vinden, paardje doet het er prima op. Ze is er g tevreden en rustig.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:39

Nou, dan denk ik dat jullie blij mogen zijn dat je niet mijn pony hebt.. Die vreet van verveling haar hele stal leeg, of daar nou stro, zaagsel of vlas in ligt. Met alle gevolgen van dien als ik niet op tijd ingegrepen zou hebben.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:23

Even een nieuwe discussie in dit topic... waarom hebben jullie dan in hemelsnaam een paard als hij 24/7 op de wei staat ??
Betaal je dan stalgeld ( ik 290 euro ) om je paard alleen gras te kunnen zien eten ??

Een paard houden is altijd eigenbelang en niet alleen als hij op stal staat, anders moet je zo'n dier in de vrije natuur laten lopen, dan doe je wat voor je paard goed is en dat is gevangenschap niet en erop rijden al helemaal niet.

De meesten hier zeggen dat hun paard gelukkig is 24/7 op het land.... maar verteld hij dat aan jullie ofzo ?? Of hoe zien jullie dat mijn paard niet gelukkig is met maar een paar uur op de wei.

Iedereen koopt een paard om zijn eigen belangen te voldoen, al kan je daarbij het je paard ook naar zijn zin maken, dan heb je de harmonie tussen beide gevonden.

Maar ieder probeerd op zijn manier het beste te doen voor zijn paard, RESPECTEER dat toch eens van elkaar !!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:34

flugeltje schreef:
Even een nieuwe discussie in dit topic... waarom hebben jullie dan in hemelsnaam een paard als hij 24/7 op de wei staat ??
Betaal je dan stalgeld ( ik 290 euro ) om je paard alleen gras te kunnen zien eten ??

Het gaat niet om gras eten. Het gaat erom hoe je een paard geestelijk en lichamelijk gezond houdt. Dat bereik je door tegemoet te komen aan hun behoeften. Bewegingsvrijheid is daar één van. Twaalf uur achtereen naar de muur van je kooi staren hoort daar niet bij :+.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:36

Dani62 schreef:
flugeltje schreef:

Het gaat niet om gras eten. Het gaat erom hoe je een paard geestelijk en lichamelijk gezond houdt. Dat bereik je door tegemoet te komen aan hun behoeften. Bewegingsvrijheid is daar één van. Twaalf uur achtereen naar de muur van je kooi staren hoort daar niet bij :+.

Pff 24/7 op een afgegeten wei, bakkend op zandgrond en in het beste geval een schuilhok evenmin. Maar ja wel goedkoop en je kan dan zeggen dat ze buitenstaan. :D

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:44

Dani62 schreef:
flugeltje schreef:

Gelukkig heb ik dan een stal met uitkijk naar buiten.. :P en hoeft ie niet naar de muren te kijken..

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:47

bulck schreef:
Dani62 schreef:

Pff 24/7 op een afgegeten wei, bakkend op zandgrond en in het beste geval een schuilhok evenmin. Maar ja wel goedkoop en je kan dan zeggen dat ze buitenstaan. :D

Whahahahaha precies ja... en hij word na tig uren op het land met een volgevreten buik opgezadeld en dan wordt er even een uurtje tegen zijn volle buik geschopt... of dat nou lekker is voor zo'n beestje

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:48

bulck schreef:

Het is eenvoudiger om een stal te huren (en veelal nog goedkoper ook) waar ze bijna altijd binnen staan, dan een goed stuk land...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:49

@Bulck: dat is weer een ander uiterste natuurlijk :). En, trust me, je paard een goed georganiseerd buiten-/kuddeleven bieden kan zoveel goedkoper niet zijn, hoor ;). Inmiddels is er allang bewezen, in theorie en in praktijk, dat het gewoon het beste is voor het paard. Overigens is er nog nooit iemand geweest die mij de voordelen van een stal heeft uit kunnen leggen (eigen gemak buiten beschouwing gelaten).

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:49

Das ook niet ideaal bulck.
Wat ik wel belangrijk vind zijn grote weides waar er regelmatig omgeweid word met voldoende gras, beschutting van bomen en een goed bereikbare sloot voor drinkwater en anders een andere mogelijkheid voor drinkwater in de zin van een ton of een pomp.

Ik zie mijn paard relaxt zijn in de kudde wanneer ze dag en nacht buiten staat, beetje soicializen met haar dochter of met een andere vriendin.
In de winter staat ze echt te trappelen van ongeduld als ik voor mijn werk op stal kom om haar buiten te zetten. Ze heeft alleen pech als ze door de regen niet het land op kan omdat het te nat is. (daarbij heb ik ook de mazzel dat mijn paard niet rent in de wei en braaf stil staat te eten anders mocht ze in de winter niet de wei op)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:50

Paarden zijn bewegingsdieren, ze zijn niet gemaakt (Jaja en ze zijn ook niet gemaakt om op te rijden :+ ) om 23/7 in een klein hokje van 3x3 te staan en er alleen uit te komen om te rijden/longeren, mijn ervaring is dat die paarden vaker blessure's krijgen (zeg niet dat het bij allemaal zo is, maar het valt me soms op).

Ikzelf vind voor mijn paard zo lang mogelijk acceptabel. De ene keer is dat dus 24/7(vaak 's zomers) en de andere keer is het 10 uur (vaak 's winters), ligt ook aan het weer, kan dus ook 10 uur in de zomer zijn :).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:53

Zomer en winter weidegang vind ik een must.
Mijn paard heeft een periode gehad dat hij na 2 uur op de wei begon te drammen bij het hek dat hij naar binnen wilde. Als je daar niet op in ging begon hij overstuur heen en weer te rennen door de wei tot het schuim op zijn lijf stond.
We hebben hem toen een tijdje naar binnen gehaald, daarna weer geprobeerd of het beter ging als hij weer lang buiten bleef. Gelukkig heeft hij het niet meer gehad.
Zomer en winter staan ze buiten tot het donker wordt.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:53

In de zomer staan ze hier dag en nacht buiten. Van mij hadden ze ook best 's nachts binnen gemogen, maar dit is lekker makkelijk, scheelt een hoop gezeul met die paarden.

In de winter gaan ze 's ochtends naar buiten (als ik wakker word) en 's avonds weer naar binnen, wanneer het mij uit komt. Ene keer is dat al om 4/5 uur (als het bv slecht weer is) en de andere keer pas 9 uur.

Overigens is het hier wel echt veel goedkoper als je je paard zomers alleen dag en nacht op het land laat staan (zonder beschikbare stal en zadelkast etc). Maar dat geld alleen zomers hier

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:54

zo goedkoop is het niet om je paard op een goede manier dag en nacht buiten te houden als de bodem er niet naar is... Daar moet je behoorlijk in investeren!

Tuurlijk, die mensen die geluk hebben met een ruime weide op stevige, droge en hoge zandgrond, voor hun is het goedkoper.
Maar bedenk dat je op dure pensionstallen vaak betaald voor de luxe voorzieningen voor het rijden (binnenbak, goede bodems in de buitenbak, stapmolen, etc. ) en niet zo zeer omdat het voer of strooisel perse zoveel beter is dan ergens waar de paarden wel elke dag naar buiten gaan...

Ik zou meer en makkelijker kunnen verdienen aan een stuk of 10 paarden op stal met elke dag een paar uurtjes in de bak of paddock in de winter en tijdens het droge seizoen in de wei (ik heb 3ha) dan proberen de paarden op een goede manier dag en nacht buiten te houden, met als gevolg dat ik minder paarden op het zelfde oppervlak kan houden.
En het kost me ook minder tijd en moeite qua verzorgen. Stal is zo uitgemest, en ik kan ook nog meer stalgeld vragen, want blijkbaar heeft men er meer geld voor over om zijn of haar paard elke nacht op te sluiten in een eigen stal van 3 bij 3 of net iets groter, dan de vrijheid te geven zelf in en uit te lopen...

Dat voelt wel wat scheef...