Hoeveel uur op paddock in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:59

pmarena schreef:
Eh , de paddock / hele dag is dan niet het probleem , maar het gebrek aan hooi....dat is gewoon een fout van de stalbaas , slecht stalbeleid...

Hoezo, hooi vreten kan op stal ook prima, daar hoeft een paard niet voor buiten te staan.

pmarena

Re: Hoeveel uur op paddock in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:12

Nee , buiten horen ze te staan om vrij te kunnen bewegen , en aangezien dat voor meer dan een paar uurtjes per dag zou moeten kunnen , horen ze daarbij dus ook te kunnen eten.

Een paard is nu eenmaal een dier dat van nature erop is gebouwd om de hele dag door te eten en te bewegen.
En als je een paardenliefhebber bent dan zorg je er ook voor dat je een paard dat kunt bieden , anders begin je er niet aan.

Net zoals je niet aan kinderen begint (zou moeten beginnen) als je die niet een goede leefomgeving kan bieden met goede voeding , goede opleiding , goede kleding , en veel speel-mogelijkheden.

Dan kun je paarden nog zo vertroetelen in een stal , maar de veel belangrijkere basis-behoeftes van zo'n dier daar wals je dan gewoon overheen.

Ik begrijp wel dat als je niet anders ziet , kunt denken dat het normaal is om die dieren amper vrijheid te geven , en die paarden zijn ook niet anders gewend dus schikken zich er wel in , maar dat houdt nog niet in dat het een goede manier is van paarden houden.

Genoeg mensen die hun paard vroeger opgehokt hebben en dachten dat het beestje wel gelukkig was , maar zelf ervaren hebben hoeveel vrolijker het dier geworden is op een andere stal waar het meer zijn natuurlijke gedrag kon vertonen.

Ik vind gewoon dat mensen veels te makkelijk besluiten dat het allemaal wel prima is , en hun paard daardoor een fijner plekje ontzeggen , dat is ZO zonde !

Hopelijk komen de dieren welzijnswetten er door en zien mensen over enkele decennia in dat we nu met z'n allen heel Middeleeuwse gedachtes er op nahouden door paarden zo op te hokken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:20

Jeetje Pmarena, ik geloof dat we een beetje langs elkaar heen praten, want ik val niet echt onder de mensen die een paard ophokt, amper vrijheid geeft, er Middeleeuwse gedachtes op na houdt, of over de belangrijkste basisbehoeftes van een paard heen walst, of een fijner plekje ontzegt. Ik vind alleen dat een paard niet per se op een paddock hoeft te staan om hooi te vreten, dat kan ook op stal. Dus ik weet niet precies wat je met die post bedoelt, maar tegen mij kun je het niet hebben :).

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:24

Bij ons is het ook zo geregeld hoor, staan halve dagen buiten in padocks. Met 1 of 2en. Geen hooi wel water. Ook komen ze daarnaast nog in de stapmolen en krijgen ze beweging van de eigenaar :).

Dus in het kort:
Sochtends naar buiten is smiddags in de stapmolen
Smiddags naar buiten is sochtends in de stapmolen.

Tussendoor staan ze op stal waar ze kunnen eten :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:38

[quote="pmarena"]Nee , buiten horen ze te staan om vrij te kunnen bewegen , en aangezien dat voor meer dan een paar uurtjes per dag zou moeten kunnen , horen ze daarbij dus ook te kunnen eten.

Een paard is nu eenmaal een dier dat van nature erop is gebouwd om de hele dag door te eten en te bewegen.
En als je een paardenliefhebber bent dan zorg je er ook voor dat je een paard dat kunt bieden , anders begin je er niet aan.

Een paard is van nature ook niet bedoeld om op te zitten, maar omdat we dat met z'n alle zo leuk vinden (incl. mijzelf) wordt daar
geen punt van gemaakt. Als er morgen een wet komt die het verbied om op een paard te rijden is de wereld te klein!

Ik respecteer iedereen zijn mening, alhoewel ik deze van jou wel wat grof en beledigend vind voor mensen die hun paard wat meer op stal hebben in de wintermaanden. Natuurlijk is het goed dat er welzijnwetten komen maar dan nog steeds zal er geen controle op zijn hoelang paarden in een wei of paddock staan............ alleen maar dat de mogelijkheid om ze buiten te zetten er is! Bij mij zal dat s'winters nog steeds gemiddeld een uurtje zijn ik vind dat namelijk prima.

Discussieren is leuk, maar wel met respect voor elkaar denk ik dan! Ik geloof namelijk dat iedereen op dit forum op zijn/haar manier met veel liefde met zijn/haar paard of pony bezig is, en dat wij allemaal paarden/dierenliefhebbers zijn!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:04

Nou Paperboy, er zullen er vast wel meerderen zijn hier op bokt, die het normaal vinden, dat hun paard maar 1 uur per dag in een paddock komen bij de winterdag. Ik vind als je niet meer kunt/wilt bieden je geen paard behoort te houden.
Ben geen natural, maar een beetje normaal denkend mens, kan toch wel nagaan, dat je dat een paard niet hoort aan te doen.

De onzin van geen hooi in de paddock... Je kunt daar heel gemakkelijk zelf wat voor maken en kan ook gemakkelijk te onderhouden/schoon te maken zijn.
Hier zo als ik het in mijn paddock heb...
Afbeelding
Ik heb 2 hooinetten aan mijn hekken en heb daaronder rubberen matten die ik dagelijks even schoonmaak. Kleine moeite en geen zand in de paardenmond en dan nog... bij zandeters zou ik er gewoon maandelijks een kuurtje sand Clear voeren, want ik vind het belangrijk dat mijn paarden ook bij de winterdag zoveel mogelijk buiten lopen..

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:28

Zammie schreef:
Nou Paperboy, er zullen er vast wel meerderen zijn hier op bokt, die het normaal vinden, dat hun paard maar 1 uur per dag in een paddock komen bij de winterdag. Ik vind als je niet meer kunt/wilt bieden je geen paard behoort te houden.
Ben geen natural, maar een beetje normaal denkend mens, kan toch wel nagaan, dat je dat een paard niet hoort aan te doen.

De onzin van geen hooi in de paddock... Je kunt daar heel gemakkelijk zelf wat voor maken en kan ook gemakkelijk te onderhouden/schoon te maken zijn.
Hier zo als ik het in mijn paddock heb...
Afbeelding
Ik heb 2 hooinetten aan mijn hekken en heb daaronder rubberen matten die ik dagelijks even schoonmaak. Kleine moeite en geen zand in de paardenmond en dan nog... bij zandeters zou ik er gewoon maandelijks een kuurtje sand Clear voeren, want ik vind het belangrijk dat mijn paarden ook bij de winterdag zoveel mogelijk buiten lopen..

Weet wel zeker dat er meer zijn want er zijn heel veel pensionstallen waar op deze manier paarden worden gehouden, maar ik denk dat een hoop mensen niet willen reageren omdat ze dan voor nietnormaal denkende dierenbeulen worden uitgemaakt ;) Maakt mij niks uit hoor, ik vind een paddock niet meer dan een grote zandbak en heel veel paarden vervelen zich te pletter. Mijn paard gaat behalve een uur in paddock ook nog in de stapmolen (vind hij heerlijk) en ik rijd of longeer hem elke dag. Ik zie zelf dat heel veel paarden in de paddock een half uurtje rollen, rennen etc. en vervolgens staan ze allemaal bij het hek te staan tot ze er weer uitgehaald worden. Kunnen ze net zo goed lekker in hun stalletje staan te knabbelen.
Enne, ik val best mee hoor ben redelijk normaal............

ramgad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:43

Hmm sommige mensen hier begrijp ik echt niet.
Ik zou m'n paard persoonlijk nooit een hele dag op stal kunnen houden. & voor dat klein beetje moeite om een deftige stal te zoeken of ene beetje opruimwerk te doen nadat de paarden gegeten hebben op de paddock...
Kan je je paard dan 's middags gewoon niet wat korrels bijvoederen op de paddock met wortels ofzo?

Bij ons staan de paarden 's winters 's nachts op stal (boxen van 16 - 25 m2) en overdag in de paddock, de piste of de weides. Liever een kapotgelopen weide dan paarden die de hele tijd op stal moeten staan

@ Zammie, wat leuk hoe je paarden staan!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:48

Ik zou in mijn bed liggen woelen en geen moment rust hebben als ik wist dat mijn paard zich de gehele dag in zijn stal staat te vervelen (en zijn gezonde lijf staat te verpieteren op een paar vierkante meter).
Het is inderdaad lastig iets goeds te vinden in een dichtbevolkt gebied, maar ik heb dan ook EERST een paardvriendelijke plek gezocht en DAARNA pas een paard gekocht.
Wanneer ik alleen iets had kunnen vinden met een paar uur uitloop per dag in de winter, dan was ik er niet aan begonnen.
Ethisch ONVERANTWOORD..... kan ik niks mooiers van maken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:51

nou paperboy, mijn paarden kuieren de gehele dag wat rond in de paddock. Vervelen doen ze zich juist op stal. Buiten kunnen ze kroelen met elkaar, spelen en zoals ik al zei: ik zorg er gewoon voor dat mijn paarden wel te eten hebben als ze 's winters in de paddock staan. Ik heb de paarden gelukkig aan huis staan en zie ze meteen vanuit huis. Ook als ze in de wei staan. Mijn rijpaard wordt ook dagelijks getraind.
Vind die 3 uurtjes per dag die jij je paard gunt buiten de stalmuren echt veel te weinig. Ik begrijp gewoonweg niet, dat iemand niet verder kijkt als zijn eigen neus lang is... Denk je werkelijk, dat je paard gelukkiger is alleen op stal als met soortgenoten lekker buiten? Dan kun je je blijkbaar niet goed inleven in een paard.

dank je ramgad.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:16

Zammie schreef:
nou paperboy, mijn paarden kuieren de gehele dag wat rond in de paddock. Vervelen doen ze zich juist op stal. Buiten kunnen ze kroelen met elkaar, spelen en zoals ik al zei: ik zorg er gewoon voor dat mijn paarden wel te eten hebben als ze 's winters in de paddock staan. Ik heb de paarden gelukkig aan huis staan en zie ze meteen vanuit huis. Ook als ze in de wei staan. Mijn rijpaard wordt ook dagelijks getraind.
Vind die 3 uurtjes per dag die jij je paard gunt buiten de stalmuren echt veel te weinig. Ik begrijp gewoonweg niet, dat iemand niet verder kijkt als zijn eigen neus lang is... Denk je werkelijk, dat je paard gelukkiger is alleen op stal als met soortgenoten lekker buiten? Dan kun je je blijkbaar niet goed inleven in een paard.

dank je ramgad.
.

Mijn paard staat niet alleen op stal, maar met andere paarden waar hij contact mee kan maken! Vind het wel grappig want ik heb nooit gezegd dat mijn paard gelukkiger is dan een ander paard. En dat jouw paarden zich vervelen op stal tsja dat zegt niets over mijn paard op stal.
Ik vind het absoluut geen probleem in de wintermaanden................ Is nou eenmaal mijn mening en daar blijf ik bij en ik slaap prima s'nachts, mijn paard trouwens ook! Ik denk bij deze dat mijn en jullie mening wel duidelijk is, dit is iets waar wij het toch nooit over eens worden en ik heb geen zin om
eindeloze beledigingen of welles nietes berichtjes te moeten maken. Het berichtje ging over hoeveel uur op de paddock in de winter en daar heb ik een eerlijk antwoord op gegeven, 1 uur!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:23

Jammer, dat je alleen aan jezelf denkt, maar zal me verder niet aan je storen hoor.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:28

Zammie schreef:
Jammer, dat je alleen aan jezelf denkt, maar zal me verder niet aan je storen hoor.

Nou, gelukkig maar!

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:41

Bij ons staan de paarden zo lang mogelijk op de wei, op het moment dat er echt te veel regen gaat vallen en ze het land gaan stuk lopen (sommige mensen vinden dit prima wij dus niet) want het volgende jaar is het wel fijn als er weer gras staat en niet alleen maar onkruid, dan lopen ze elke ochtend van 08.00 t/m 12.00 uur buiten op het zand in een bak van 70 x 20 gewoon in een koppel. Als ze binnen komen ligt er een bak met wortels en een berg kuil. In het verleden lieten de eigenaren hun dieren de hele dag staan nou ik kan je vertellen de paarden werden daar niet blij van. Hoe het nu gaat een ochtend buiten en dan lekker eten in een schone stal, en als de baas dan komt in de middag gaan ze meestal ook weer naar buiten prima ik kan daar goed meeleven. Ik praat wel over een pensionstal en niet me paard bij huis want dat kun je niet vergelijken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:44

Ik heb hier ook weleens paarden van anderen op pensionstalling gehad en die kregen dezelfde behandeling als de mijne. Voor minder zou ik niet eens willen gaan....

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:30

Onzin hoor Paperboy dat je alleen maar aan jezelf zou denken.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 05:10

stellaard schreef:

Dankjewel, zo zie ik dat zelf ook niet ;) !

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 06:10

kunnen ze niet gewoon een uitloopje maken van steen, waar een hooiruif opgehangen kan worden? kunnen ze gewoon het hooi wat eruit is gevallen van de grond af eten.
Bij mij hebben wij een uitloop gemaakt van 30 vierkante meter betegelt en een stal van 15 vierkante meter waar ze dag en nacht uit kunnen lopen naar de paddock en in het tuinhuisje kunnen eten.
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:01

Paperboy schreef:
stellaard schreef:

Dankjewel, zo zie ik dat zelf ook niet ;) !

Tsja , aan je paard denk je in ieder geval niet , als je het prima vindt dat het beestje vrijwel nooit vrij rond kan lopen :n

Natuurlijk moet je respect hebben voor andermans mening , maar als een ander mens of dier de dupe is van iemands mening dan ligt dat echt anders.

Ik kan er begrip voor opbrengen als mensen gewoon niet beter weten doordat ze nooit de moeite hebben gedaan om zich in het wezen paard te verdiepen
(dan nog is dat idioot , dat hoor je gewoon wèl te doen) maar als je willens en wetens een dier op een zo tegennatuurlijke manier houdt en jezelf daarvoor nog op de borst klopt ook en niet het belang van een andere huisvesting inziet...dat deugt niet.

En dan die manier van goedpraten ook : tja na een uurtje op de paddock wil mijn paard graag weer naar binnen , dus ik doe het prima zo :j

Dat is echt struisvogelpolitiek. Je paard wil naar binnen omdat die paddock waardeloos saai is en niks te bieden heeft , dus zelfs dat uurtje vrijheid dat het dier dan gegund is , deugt nog niet , en het beestje laat zich nog liever opsluiten dan buiten staan....het is echt supertriest als men een paard zover heeft gekregen.... echt wat mij betreft nog liever vandaag dan morgen een verbod om die dieren zo te houden , dat kan ècht niet :n

Het paard in het paard is dan gewoon kapot gemaakt.

Voor paarden zijn de hele dag door lopen , eten , sociaal met andere paarden kunnen doen echt superbelangrijk , en dat neem je een dier dan af voor je eigen plezier , verschrikkelijk.

Rijden is niks mis mee , als het voor beide partijen leuk is en het paard in ruil voor het werk de rest van de dag zoveel mogelijk vrijheid heeft.
Maar het dier totaal zijn bwegingsvrijheid en eigen wil afnemen : bah.

En het dan met zoveel domheid goedpraten : zucht.

Echt zonde hoor want ik geloof heus wel dat jullie om je paarden geven en je best doen , alleen je doet het op de verkeerde manier.
Het is een PAARD , geen fiets of My Little Pony.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:57

Wat bof jij dan pmarena dat jij je paard op jou manier kunt houden, lekker dag en nacht op de wei en af en toe er een hobbelritje op maken.
Helaas heb ik een paard die niet de hele dag als grasmaaier in de wei wil lopen en dag en nacht zou al helemaal een drama zijn. Na een halve dag is ze het zat en gaat dan alleen maar bij het hek staan te dralen om weer naar binnen te mogen (nee, ze krijgt daar niet meteen haar eten). Ooit geprobeerd om haar in de zomer dag en nacht buiten te houden, de kilo's vlogen eraf.
Niet elk paard is tevreden als hij 24/7 in de wei mag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:16

Wie heeft het over 24/7 :?

Er is nog heel wat verbetering mogelijk tussen een uurtje of 24 uur hoor ;)

En dat is geen geluk , maar gewoon een paard bieden wat het nodig heeft.
Ook ik heb eerst een goede plek gezocht en pas daarna een paard gekocht , je begint gewoon niet bewust aan een dier (of kind , of...vul maar in) als je het niet het leven kan bieden dat het verdient :).

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:24

Wat ben ik toch blij met mijn stal met uitloop naar de paddock.. Wilt ze eten loopt ze naar haar stal wilt ze rollen en knuffelen met de buurman gaat ze naar buiten.

@ts: Ik vind het wel belangrijk dat de paarden genoeg lopen. Ik zou dus ook niet zo snel op zo'n stal gaan staan..
Een paddock met hooiruif/net is toch wel belangrijk en het liefst zo lang mogelijk per dag. Hoe staan de paarden daar in de zomer?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:34

mijn peerd ( de haf ) staat minimaal zo een 5 uur buiten,, weer of geen weer :) liever wat langer zelfs maar de eigenaren van de stallen houden ze goed in de gaten :) en halen ze naar binnen als het welletjes is :)
zomers op de wei en swinters in de paddock met hooi :)

mn shetlanders komen 24 uur per dag buiten zowel zomers als swinters,, en heb een appart weitje waar gras op staat maar die ze wel mogen vertrappen :) als het echt te erg worden ze echt staan te soppen komen ze in de uitloop stal te staan met betegelde paddock.
en hebben BIJNA altijd hooi tot hun beschikking, het komt welleens voor dat ze 1 a 2 uurtjes niet hebben soms ook wel iets langer niet,, maar kan helaas niet hun mondjes dicht snoeren dat ze het niet mogen opeten als ik geniet van mijn nacht rust of ik op mijn werk ben haha.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:02

kan me voorstellen dat sommige paarden geen 24/7 wei of paddock waarderen. Mijn eigen paarden brachten de afgelopen 2 maanden overdag ook grotendeels in hun schuilstal door. Schuilen tegen het ongedierte en een beetje schaduw zoeken.

Maar die hebben dan wel de vrijheid om hun graas- en beweeguren 's nachtst weer in te halen.
Heb je een paard op een stal met een vast ritme van overdag een paar uurtjes op de wei of op de paddock, dan hebben ze veel minder vrijheid hun eigen ritme te hebben. Als de paddockuurtjes precies in hun rustuurtjes vallen, dan zullen ze even de energie uitleven en dan gaan staan dutten. Vallen de graasuurtjes in het dazenfeestuurtje, dan zullen ze niet rustig grazen, maar heen en weer gaan vliegen of bij de draden heen en weer lopen in de hoop dat ze er weer uit mogen, of als zielig hoopje ellende ergens in de schadu wegduiken en proberen die beesten van hun lijf te houden met hun staart... Lekker! Weidegang!

Paarden zijn geen dieren die de hele dag lopen te rennen en te vliegen (dan is er wat aan de hand, want het is energieverspilling, die energie kunnen ze beter bewaren voor wanneer ze aangevallen worden door een roofdier :P) Ze hebben slaapuurtjes, speeluurtjes, graas- en wandeluurtjes en knuffeluurtjes even eenvoudig gezegd. Allemaal verspreid in meerdere cycli per etmaal.

Door je paard veel bewegingsvrijheid en ruimte te bieden en vrijheid van keuze om binnen of buiten te staan, geef je het paard de meeste ruimte om volgens zijn persoonlijke meest ideale levensritme te leven en zal je paard op zijn best zijn.

Verplicht met weer en wind buiten moeten staan is dus niet zo zeer diervriendelijk, net zo min als verplicht binnen moeten staan. Juist de eigen keuzemogelijkheid dankzij vrij in en uitlopen maakt het voor de paarden zo fijn.

Als ik mijn paarden de afgelopen 2 maanden overdag had opgesloten achterin het weiland, hadden ze alleen maar gefrustreerd langs de draad lopen rennen en vliegen tot ze er bij neervielen of het opgaven. Paarden stuk, land stuk, ik gefrustreerd, niemand gelukkig en niet paardvriendelijk.

Misschien kun je zo'n sportpaard dat zich snel verveelt beter 2x per dag een paar uurtjes naar buiten doen, dan 1x per dag een lange periode achter elkaar. En dan eventueel met wisselende maatjes waarmee het van alle kanten wel goed klikt, zodat hij weer nieuwe indrukken heeft. Of in een grotere kudde, zodat hij zelf kan kiezen met wie hij op welk moment van de dag om wil gaan.

Een kale paddock zonder eten en ruimte en afwisseling/uitdaging/uitzicht is inderdaad geestdodend saai voor slimme paarden. De kunst is dan om die omgeving aantrekkelijker te maken.
Ideeën zijn wel te vinden in de concepten Paddock Paradise en het Bewegingsstalprincipe (bijv. LAG en HIT)

Probleem is alleen vaak dat bij commerciële stallen niet genoeg ruimte per paard is ingeruimd voor vrije bewegingsruimte. Het is paarden-bio-industrie met sportaccomodatie. En daarnaast dat men hun eigen ritme en verzorgschema hanteert, en dat vaak niet aanpast aan de paarden. De paarden moeten zich maar aanpassen...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:29

pmarena schreef:
En dan die manier van goedpraten ook : tja na een uurtje op de paddock wil mijn paard graag weer naar binnen , dus ik doe het prima zo :j

Dat is echt struisvogelpolitiek. Je paard wil naar binnen omdat die paddock waardeloos saai is en niks te bieden heeft , dus zelfs dat uurtje vrijheid dat het dier dan gegund is , deugt nog niet , en het beestje laat zich nog liever opsluiten dan buiten staan....het is echt supertriest als men een paard zover heeft gekregen.... echt wat mij betreft nog liever vandaag dan morgen een verbod om die dieren zo te houden , dat kan ècht niet :n

.

Ach da's gewoon flauwekul. Sommige paarden zijn gewoon zo.Ik heb hier 6 paarden staan. 2 staan 24 uur/dag los, 3 staan 6 tot 8 uur en 1 zo lang hij wil. Ze staan in een groep in de weide. De laatste is het gewoon snel zat, soms na een uur soms na 3 uur, en wil dan gewoon echt naar binnen. Er zitten geen voedertijden aan vast. Ik laat hem vaak nog even staan om te zien of hij weer rustig wordt, maar meestal is het over en uit en wil hij gewoon naar binnen. In de winter in de paddock (met hooi en 20x35 groot)idem dito. Eenmaal op stal gaat hij rustig zijn hooi eten. Ik ga mijn paard niet tegen zijn wil in de wei laten staan, omdat ik zonodig vind dat hij het leuk moet vinden. Ik pas me aan aan wat het paard wil.
Overigens heb ik hem vanaf zijn derde en hij is altijd zo geweest