Op basis van welke eisen kies jij je stalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:41

Eerst komt het paard, eis nummer 1 is weidegang en 2, ruime frisse boxen, 3x2,5 zou voor mij afvallen, mijn paard van 1.75 heeft nu een stal van 3x4. 3x3 vind ik al krap, maar het minimale qua afmeting. Verder een goed rijbare bak, binnen is fijn, maar als het een goede buitenbak is, is het ook prima. Verder is voor mij 300 euro een beetje het maximale wat ik wil betalen. O ja..ik rijd veel buiten, dus goede uitrijdmogelijkheden zijn ook wel fijn!

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 15:20

Citaat:
Voor in de zomer lijkt het me een prima stal, maar de winter? Ligt er dan aan hoe het zit met de uitloop. Zou sowieso niet voor de box kiezen.
Qua prijs weet ik niet hoe het in jullie regio zit, maar voor hier zou ik het duur vinden.

IN de winter blijft de uitloop toegankelijk, zit aan de box vast, zeg maar. Dus de deur blijft open, stal is eigenlijk meer voor schuil en slaap en voer.

Maar de paddock is ook ideaal en kan gewoon gebruikt worden in de wintermaanden.

Alleen weidegang is niet mijn voorkeur, en is ook schaars te vinden waar ik woon. Ik vind zeker 's nachts op stal wel fijn, en overdag buiten.

ShannenSidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:24

dat die groot genoeg is voor het paard

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:53

Wat ik belangrijk vind:

weidegang!

Ik zou mijn paard echt nooit ergens neerzetten, waar ze niet op de wei komen.

Mijn stalling kost 225 per maand, Mijn paard gaat elke dag lekker lang op de wei,
krijgt genoeg te eten,Ik kan savonds mee rijden in de lessen,
binnen en buitenbak, goede begeleiding, stallen worden gemest,
gezellige mensen, bos dichtbij.

Wat wil je nog meer :D ?

Anne.

Re: Op basis van welke eisen kies jij je stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:35

Ik heb zelf geen paard, dus ik hoef ook niet echt stalling te zoeken. Stel dat ik er een had dan het volgende..
-Weidegang (Zomer: 27/4 Winter: paar uur paddock)
- Boxen voor in de winter moeten ruim en goed geventileerd zijn
- Geen grote manege
- Goed berijdbare buitenbak (voor een binnenbak deins ik niet terug, maar dat is geen eis)
- Leuke uitrijmogelijkheden
- Niet verder dan 20 min. rijden van huis
- Stallen worden gemest, paard wordt gevoerd met voer naar eigen keuze (klaarzetten is geen probleem)
- Mogelijkeheid tot het meenemen van eigen instructie

Daarna zou ik gaan kijken naar de kosten van de stalling. Ik denk dat ik dan in deze omgeving moet rekenen op minstens 200 euro.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:54

Ik kies voor veel weidegang, zomer en winter en voldoende ruwvoer.
Een plekje voor mijn karretje moet er ook zijn.
Verder let ik ook heel erg op de prijs, maar dat kan ook omdat ik geen luxe hoef van wasplaatsen, solariums, stapmolens enz.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:11

Ik woon ook in Alphen, en de eis om de paarden in de winterdagen overdag buiten te hebben is hier al heel lastig, laat staan weidegang in de winter, dat zie je hooguit bij een particulier met enkele paarden, of bij wat Shetten.
Ik wil mijn paarden minimaal een halve dag buiten hebben in de winter (en de zomer bij voorkeur 24/7 weidegang), dat was op mijn oude stal niet meer mogelijk. Mijn veulen van 2007 heb ik onder andere om die reden naar de opfok gebracht. Ik sta nu op een kleine pensionstal waar de paarden in de wintermaanden van ongeveer 9 tot 5 in de paddock staan, in groepjes met hooi en water. Het buiten- en binnenzetten en bijvullen van hooi, mesten ed hebben we in een schema geregeld, dat werkt prima. Er is een goede bak bij (ook een eis voor mij), een kleine kantine met wc (geen eis, wel erg fijn) en er is redelijk buiten te rijden. Ik heb voor de oudste een containerstal van 2,5 bij 3 (gaat om een Haflinger), niet groot maar ze staan er alleen in de winter de nachten in en het is wel echt haar plekje geworden. Haar dochter van nu 2 is net uit de opfok en komt in een stal van 3x4. Zelf voer klaar zetten en mesten, vind ik ook fijn, heb ik er veel meer zicht op. In de zomer staat alles 24/7 buiten in de wei.

Maar ik weet dus hoe lastig het is, alleen uit de stal komen voor een half uurtje paddock en rijden is hier toch wel standaard in de winter.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:44

Beweging en voeding zouden voor mij het belangrijkste zijn. Luxe zegt mij niet heel veel qua faciliteiten. Ruimte voor mijn paard wel. Stal van 3x2,5 vind ik klein. Als er een bak is en rijden in de omgeving mogelijk is ben ik tevree. Zelf zou ik kiezen voor kleinschalig maar ja dat zijn persoonlijke wensen.
Gelukkig heb ik mijn dieren bij huis staan....hmm eigenlijk toch luxe!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:50

Ik koos op de eisen:

- te fietsen
- weidegang
- een bak om in te rijden
- maandelijkse huur

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:55

Weidegang is bij wel echt een nummer 1 eis.
In de winter paddock is geen probleem, als hij maar de ruimte heeft en vriendjes om mee te spelen.
Voldoende ruwvoer vind ik ook heel belangrijk.
Verder heb ik niet zoveel eisen, als mn paardje het maar goed heeft.
Daarnaast kan ik er niet meer voor betalen dan 200 euro, maar dat is hier in de buurt wel te doen!

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:56

ik zoek momenteel gewoon een weitje waar een schuilstal in staat dat is het dat het paard lekker droog kn staan als het wilt en een vriendje heeft om mee te spelen

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:06

Weidegang gedurende het gehele jaar, veilige omgeving, ruime stal (lifst meer dan 300x300) paardvriendelijke omgang en goede kwaliteit (ruw)voer, pas daarna komen mijn persoonlijke wensen zoals goede uitrijmogelijkheden en goed berijdbare buitenbak. De rest is bonus :D

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 22:14

Miran schreef:
Ik woon ook in Alphen, en de eis om de paarden in de winterdagen overdag buiten te hebben is hier al heel lastig, laat staan weidegang in de winter, dat zie je hooguit bij een particulier met enkele paarden, of bij wat Shetten.
Ik wil mijn paarden minimaal een halve dag buiten hebben in de winter (en de zomer bij voorkeur 24/7 weidegang), dat was op mijn oude stal niet meer mogelijk. Mijn veulen van 2007 heb ik onder andere om die reden naar de opfok gebracht. Ik sta nu op een kleine pensionstal waar de paarden in de wintermaanden van ongeveer 9 tot 5 in de paddock staan, in groepjes met hooi en water. Het buiten- en binnenzetten en bijvullen van hooi, mesten ed hebben we in een schema geregeld, dat werkt prima. Er is een goede bak bij (ook een eis voor mij), een kleine kantine met wc (geen eis, wel erg fijn) en er is redelijk buiten te rijden. Ik heb voor de oudste een containerstal van 2,5 bij 3 (gaat om een Haflinger), niet groot maar ze staan er alleen in de winter de nachten in en het is wel echt haar plekje geworden. Haar dochter van nu 2 is net uit de opfok en komt in een stal van 3x4. Zelf voer klaar zetten en mesten, vind ik ook fijn, heb ik er veel meer zicht op. In de zomer staat alles 24/7 buiten in de wei.

Maar ik weet dus hoe lastig het is, alleen uit de stal komen voor een half uurtje paddock en rijden is hier toch wel standaard in de winter.

Dan denk ik wel op welke stal jij staat, voorbij Woubrugge denk ik, daar hadden ze geen plek meer.

Het is idd lastig hier, en ik heb nagevraagd dat de paddock zovaak mogelijk gebruikt mag worden, behalve als het erg druk is, meestal tussen 3 en 6 dan is kort of samen te plaatsen, dus ik probeer zo vaak mogelijk en wat langer te blijven en onderling te regelen om paardje in de paddock te krijgen zoveel mogelijk op de dag.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:17

ik zou kijken naar je wat je paard nodig hebt en het is handig als je weet wat je ongeveer per maand kan besteden aan stalgeld ;)

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:55

Klopt Principal, en we staan nu inderdaad weer vol, de laatste lege stal is nu door mijn twenter bezet. Het is wel wonderlijk dat die stal best even leeg is geweest, veel mensen haken toch af op de klussen die we in schema doen. Maar dat is juist wat de stal zo paardvriendelijk en betaalbaar maakt.

Vassilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:15

Ik vind het belangrijkste dat mn paard veel buiten komt en veel ruwvoer tot zijn beschikking heeft..
en de uitrij-mogelijkheden!