Wat als de enige toekomst grasmaaier is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:59

Tja, daar durfden ze weinig over te zeggen. Het beste was een paar maanden het land op. Daar staat hij nu dus ook! Het stomme is dat hij het afgelopen half jaar zo fijn gelopen heeft (in vergelijking met daarvoor).

Een optie als het nog niet over is, is zwem-therapie. Garantie is 0,0. Kosten over de €1000 per maand en het wordt niet vergoed. Dat kan ik niet betalen. Ik zit na drie bezoekjes van de kliniek al op €2000. Als je zijn leeftijd en verzekerde waarde bekijkt, is het het eigelijk niet waard.

Tijdens de echo schrok ik mij helemaal rot. De doorsteeksel pees (klinkt als...) is bij 4 wervels ongeveer voor 40 tot 50% oedeem (vocht).

Hij staat nu lekker op het land met 3 vriendjes en als hij van het land afkomt, waarschijnlijk eind september, ga ik weer naar de kliniek voor een echo!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:01

Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat wij jarenlang een hele oude Shetlander in de kudde hebben gehad, die nog amper mee kon komen, maar nog wel een levenslust had. Doordat de kudde hecht was (de hele groep staat het hele jaar door buiten, sommige pony's stonden al meer dan 10 jaar samen), heb ik gezien hoe ze het voor haar opnamen (bv. als er een nieuwe in de groep kwam). Mijn eigen paard heeft bijna 3 jaar met haar gestaan en wat heeft hij haar beschermd (bij de komst van een nieuwe). Schitterend om te zien! Ze hoorde er gewoon bij, ze stond regelmatig nog te groomen met de andere pony's. Ze is afgelopen winter ingeslapen, omdat ze op een gegeven moment echt op was en zich ook begon te isoleren. Toen vonden de eigenaren het genoeg geweest (ze is ook bij hen geboren). 32 jaar was ze en ze heeft keihard gewerkt in haar leventje als lespony. Ik mis haar nog elke dag en mijn dochter al helemaal, want die was dol op dit taaie, vriendelijke oudje. ;(

Er staat nog steeds een oudje bij ons, een D-pony van 38 jaar. Ze doet het ook prima in de groep, waar ze ook al jaren bij staat. Dat zal allemaal al veel schelen. Ze staat nu 24/7 buiten en in de winter alleen overdag buiten (met deken). Ze heeft artrose, is echt oud, maar ze heeft nog een enorme levenslust. Overigens staan er meer 20 plussers bij ons. En ook regelmatig paarden met blessures. Die gelukkig over het algemeen wel overgaan, maar ook zij doen het prima. Er heerst in de vaste groepen overal sowieso rust en bij de nieuwe, tijdelijke (zomerweidegangers) groepen eigenlijk ook, zeker na een weekje of wat. Gaat zo snel. :)

Ik denk dat je altijd moet kijken naar de levenslust van je paard en zeker moet weten dat je paard geen pijn heeft. Is je paard mentaal en fysiek op, dan is het natuurlijk een heel ander verhaal. Ik zou zelf mijn paard nooit wegbrengen naar vreemden, als hij op het land nog jaren kan staan. Gelukkig heb ik de mogelijkheid om mijn paard gewoon in zijn eigen groep te houden. Als hij nu wat zou krijgen en hij kan als grasmaaier dienen, heb ik hem misschien nog jaren. Ik bedoel, eentje van 5 jaar is een ander verhaal dan eentje van 25 jaar. ;)
Het zij zo, hij blijft dan toch. :+:
Ik kan toch echt niet zeggen dat hij me dan geen plezier meer zou geven, maar dat is ook een persoonlijke overweging. Iedereen is anders daarin.

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:05

Jouw paard boft Chipieke!
Mo, fijn dat ze zeiden dat hij de wei op mocht. Meestal raden ze toch stalrust aan. Spannend in september!
Mijn moeders paard liep ook fijn destijds, maar een misstap en het was weer helemaal foute boel.
38 jaar Twiggy! Dan moet die pony het wel heel goed hebben bij jou!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:08

@ Twiggy.

Ik woon in de Randstad en het hele jaar door weidegang is hier niet te vinden. Ik betaal momenteel 340 euro per maand voor het land. Veel paarden gaan, als ze met pensioen gaan, naar het oosten van het land waar het land wel het hele jaar goed genoeg is om er paarden op te laten lopen.

Zij betalen ong. 100 euro p.m. exclusief wormenkuur / hoefsmid etc. Dat, met een nieuw rijpaard (ong. 750 euro per maand alles inclusief) kan ik gewoonweg niet betalen...

Als ik zelf land zou hebben, zou ik hem inderdaad op het land zetten...

@ Amina, nee, hij moet juist zo veel mogelijk (belastingsvrij) bewegen.... Hij had al ong. 2 maanden boxrust gehad bij mij voordat ik wist wat er was met een half uurtje in de paddock. Dat zette dus geen zoden aan de dijk!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:11

Amina, die 38-jarige is van een vriendin van me. ;)
Maar die merrie heeft het idd heel goed bij haar, hoor :j . We staan er zelf ook van te kijken dat ze het zo goed blijft doen, maar we beseffen allemaal dat het elke dag over kan zijn. Ze heeft inmiddels ook een zwakker hart, is gebleken na een DA-onderzoek, maar goed, is ook logisch op die leeftijd. Als ze gaat, wordt ze gecremeerd. Daar heeft mijn vriendin jaren voor gespaard. Dus ik denk dat ik wel mee ga met het uitstrooien tegen die tijd. Toevallig is een oude D-pony van een bekende van ons afgelopen week uitgestrooid over de Noordzee. Beestje is 32 jaar geworden. 24/7 op het land stond 'ie, in de winter in de dekens en een hele liefdevolle verzorging. Die pony's zijn nog best taai, he. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:16

Mo, ja, ik snap dat het bij jullie moeilijker ligt. Maar kan je paard ook niet ergens in Zeeland, Brabant of Utrecht staan dan? Ik woon zelf in een dorp vlakbij Hilversum, waar het wat groener is, dus dat scheelt. En het rusthuis in Soest is om de hoek, dat zou ik ook nog een optie vinden, maar waarom zou ik (in mijn situatie) mijn paard uit zijn kudde halen, waar hij al jaren gelukkig mee is.

Ik vind 340 euro per maand echt afzetterij, eerlijk gezegd. Arme jij. En dan nog al die toestanden met je paard, dat lijkt me niet makkelijk. Ik kan ook geen twee paarden onderhouden, hoor, maar die van mij blijft als het kan. Dan rij ik maar niet of ik zoek er een bijrijdpaard bij (al denk ik niet dat ik daar tijd voor heb). Maar dat is voor iedereen zijn eigen persoonlijke overweging. Ik snap ook jouw verhaal heel goed, hoor. :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:21

@ Twiggy,

Die 340 euro is een normale stalling prijs hier in de regio. Het kan voor minder, maar dan moet ik mijn stal en kast inleveren. Als mijn paard dan over een paar maanden wel goed is, heb ik geen stal meer.... Dé duurdere stallen hier in de buurt zijn al gauw €400 tot €500 (alleen al stalling...)

Zoals ik al zei, denk ik niet dat ik mijn paard gelukkig maak met de rest van zijn leven op het land zonder arbeid. Mijn paard word nu al helemaal gek als hij mij ziet! Hij wil gewoon zo graag werken....

Toevoeging: Ik zit hier midden in de polder, land te over... Maar het is veengrond!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:29

Mo, ah, er zit bij die prijs nog een kast en stalling bij. Ok, dan is het duidelijker ;) . Ik vond het al zoveel geld voor alleen weidegang. Mijn paard staat overigens ook op veengrond, hoor. Er zijn wat aanpassingen te doen (beton storten/zand storten in de wintermaanden rondom de voerbakken).

Mijn paard doet ook graag wat, hoor, maar hij leeft eigenlijk half als wild paard in het gebied waar hij staat. Het is geen 'postzegelweiland', zeg maar. Ik denk dat dat ook scheelt en daar heb ik dan geluk mee gehad, hoor, want dat is bijna nergens te vinden (wel in het oosten van het land, denk ik). Hier is stalling ook niet goedkoop, weidegang ook niet. Overigens kan ik altijd een box huren, indien mijn paard ziek is ofzo. En ik heb wel een zadelkast, naast de weidegang. En andere faciliteiten (bakken/afspuitplaats etc.) Maar daar betaal ik ook voor natuurlijk.

Sterkte met alles, hoor!!! :(:)
Ik hoop dat het goed komt met je paard!!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:07

@Twiggy: mijn paardje blijft ook bij ons hoor als haar enige toekomst grasmaaier zou zijn ;). Ik denk dat jouw paard zich wel over de mijne ontfermd :+:.

@Mo: ik geef meteen toe dat veengrond niet het meest ideale is, maar toch vind ik het altijd een beetje een slap excuus om paarden dan maar binnen te houden. Kun je je paard niet wat verder bij je vandaan zetten? Als hij er veel ruimte en een leuke kudde voor terug krijgt, dan is hij dat 'werk' zo vergeten hoor ;)!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:12

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:14

Ik bedoelde het goed hoor ;). Je paard ziet er nog behoorlijk fanatiek uit :j !

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:22

Ja, dat is ook het probleem.... Hij heeft nog nooit zo goed gelopen als de afgelopen tijd. Bijna M startgerechtigd met zowel springen als SGW. Het probleem is ook dat hij pas als hij helemaal niet meer kan lopen, zijn blessure laat merken.

Dit is al de derde keer dat het kantje boord is, in verband met het doorrijden bij blessures... Als hij het niet aangeeft, kan ik niet weten dat hij een ernstige blessure heeft :Y) Nu gaf hij het ook niet aan, alleen kantelde hij (heel soms) zijn bekken niet in een wending.

Tja, ga maar naar een dierenarts met dat verhaal :o

Vorige blessure had hij een hoornzuil in de hoef. Zijn collateraalbanden waren volledig gevuld met vocht. Ik had al een paar maanden door dat één van de bloedvaten in zijn kootholte bovenop lag... Maar hij liep niet kreupel. Dan ga je je afvragen 'Zit dat er niet al jaren?', ben ik nou gek?

mylittlejoy

Re: Wat als de enige toekomst grasmaaier is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:48

@Mo: dat ken ik ja, paarden die niet aangeven dat er iets dwars zit. Mijn merrie had ook jaren nergens last van. Toen ze een keertje onregelmatig was (nog niet eens kreupel, maar gewoon niet 100%) en de DA was op het terrein, vroeg ik haar om even te kijken. "Ach, is waarschijnlijk niets ernstigs, maar anders kom je van de week even langs op de kliniek, dan kunnen we wat testjes doen". Zo gezegd, zo gedaan. En dan komt op de kliniek de rontgenfoto op het scherm en staan drie dierenartsen te verkondigen dat het voor dit paard "fysiek onmogelijk is om te lopen". Madam heeft na die diagnose nog drie jaar door kunnen werken voor we besloten dat ze met pensioen mocht.

Nu zit ik in de gunstige positie dat mijn moeder in het oosten woont en haar eigen paard daar heeft staan, dus hoewel ik m'n merrie niet wekelijks kan zien, weet ik dat ze in goede handen is. Ook heb ik er voor gekozen om niet te wachten tot het uiterste moment dat ze niet meer kon, zodat ze nog wel pijnvrij mee kan rennen in de wei.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:51

hey ik weet niet of je je paard verzekerd heb.

maar als je paard alleen nog maar goed is voor grasmaaier. en dit hebben ze in de kliniek beoordeeld
krijg je van de verzekering de mogelijkheid je paard te houden en betalen hun een deel van je stalling.
ik weet niet of dit bij elke verzekering is maar mijn tante had dit wel.

hierdoor is de keuze maken wel wat makkelijker. succes

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:55

@ Littlejoy.

Stom is dat hè, terwijl het vaak beter is als je er snel bij bent... Karakter van het paard. De DA (tevens osteopaat) zei toen hij mijn paard zijn hals wilde draaien: Dit paard is echt niet te berijden. Rij je hier serieus nog mee? Toen ik vertelde dat ik 3 weken daarvoor nog foutloos had gecrosst kon hij er niet bij.....

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:58

@ Smurfje,

Mijn paard is heel goed verzekerd! Ik kan hem wel aan de verzekering verkopen en dan voor slachtprijs terugkopen (als hij wordt afgekeurd!). Alleen het bedrag wat ik dan terug krijg is slechts een paar maanden stalling...

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:05

Ik zou paard gewoon houden als grasmaaier.

Mijn oude pony van 24 kan al 7 jaar ong. niet meer pijnvrij werken, gewoon los heeft ze geen pijn. Ze is nog steeds erg vrolijk etc dus ik laat haar lekker staan zolang ze leeft :). Het scheelt denk ik wel dat ik ze aan huis heb staan met de stallingskosten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:11

Dani62 schreef:
@Twiggy: mijn paardje blijft ook bij ons hoor als haar enige toekomst grasmaaier zou zijn ;). Ik denk dat jouw paard zich wel over de mijne ontfermd :+:.

En andersom ook, want die twee hebben dikke verkering samen. :D

Mo, jij kent jouw paard het beste, hoor. ;)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:30

nee jij blijft int bezit van je paard. maar hun betalen zoveel % van je stalling. ik weet alleen verder niet hoe dat verder zit.

kijk en luister naar je paard. weet zeker dat je een goede keuze maakt.

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:35

wij hadden ook een paardje, altijd kreupel. Uiteindelijk besloten haar te verkopen. MAar ze bracht supper veulens en was een suppergoed leerpaardje voor kinderen.
Ze had verder ook gene pijn dus we hadden haar gewoon 'voor de sier'

Wat een hoge prijs trouwens, mijn paard kost me 215 euro met voer, weide, stalling. Er zit een longerbak bij en 2 buitenbakken. En een kast voor je spullen. Een kantine, gezellig e mensen...
We hebben zelfs kleine wedstrijden op stal voor de mensen die daar staan en BBques en die prijs is allemaal bijna inclusief die extratjes.

De enige dingen die ik moet betalen is de hoefsmid , 25 euro per 3 maanden en wormenkuur, 18,50 En de inenting 18,50 per jaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:58

ben net weer bij mijn grasmaaier geweest :)

gisteren vertrokken, daar een nachie geslapen en vandaag weer terug.............

en weet je......... dit is het beste wat ik ooit voor hem heb kunnen doen........ echt waar :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:04

Twiggy2008 schreef:
Mo, ja, ik snap dat het bij jullie moeilijker ligt. Maar kan je paard ook niet ergens in Zeeland, Brabant of Utrecht staan dan? Ik woon zelf in een dorp vlakbij Hilversum, waar het wat groener is, dus dat scheelt. En het rusthuis in Soest is om de hoek, dat zou ik ook nog een optie vinden, maar waarom zou ik (in mijn situatie) mijn paard uit zijn kudde halen, waar hij al jaren gelukkig mee is.

Ik vind 340 euro per maand echt afzetterij, eerlijk gezegd. Arme jij. En dan nog al die toestanden met je paard, dat lijkt me niet makkelijk. Ik kan ook geen twee paarden onderhouden, hoor, maar die van mij blijft als het kan. Dan rij ik maar niet of ik zoek er een bijrijdpaard bij (al denk ik niet dat ik daar tijd voor heb). Maar dat is voor iedereen zijn eigen persoonlijke overweging. Ik snap ook jouw verhaal heel goed, hoor. :)

mijn dikkie dik staat voor 225 per maand super gestald in Zeeuws Vlaanderen......... en daar zit alles bij in, hoeven, entingen, kuren, eten en noem maar op..... Hij word super in de gaten gehouden door iemand die heel duidelijk weet wanneer er absoluut een VA bij moet komen of dat het wel even aangekeken kan worden.

Ik zie mijn paard een keer of 3 a 4 per jaar, en meestal ga ik dan een weekeinde daar naartoe omdat het best een stukkie tuffen is :)

hij staat elke dag op het land, en als het kan (dazen of regen of kou) dan staat hij 24/7 buiten...... Nu staan ze overdag binnen als het TE erg is met de dazen, en dan gaan ze in de avond weer naar buiten voor de nacht...... in de wintermaanden is het andersom.

Ze krijgen wel altijd op stal te eten (buiten het onbeperkte hooi op het land) gewoonweg omdat ze dan even allemaal onder ogen komen.....

Ik ben echt supertevreden altijd als ik bij Dikkie Dik ben geweest :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:37

Tsja ik heb gelukkig nooit die keuze hoeven maken maar lijkt me vreselijk moeilijk. Ik vind wel dat iedereen makkelijk zegt gooi maar de wei op. Ik vind niet dat wij bij TS in de portomonee kunnen kijken, dus opmerkingen als: als je dat niet voor hem over hebt ben je geen goede baas, beetje makkelijk als je zelf niet in die situatie zit. Kijk eerlijk naar jezelf en je paardje. Wacht nog even af wat de DA gaat zeggen en overleg met hem/haar wat de prognose en de opties zijn. Dan pas kun je imo eerlijk en oprecht een keus maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:38

het is bij mij heel simpel........ als ik het niet meer kan of wil betalen......... dan gaat dikkie dik dood..........

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:44

tja dillema hoor, toch weet je wat het is de kans dat je paard in verkeerde handen valt is zo groot, wil je hem dat aandoen?
Ik zou mijn dier het grasmaaien gunnen maar ja ik heb makkelijk praten, woon in het prachtige Zeeuws Vlaanderen heb voldoende ruimte hier enz.
Maar weet je ook al kon ik er maar 1 houden dan nog, dan maar niet meer rijden maar andere blijven van me knollie af, even tussendoor he meid ik zeg niet wat je MOET doen geef je alleen mijn mening.
Ik zou mijn dier onder deze omstandigheden nooit weggeven nooit.
Ik doe vrijwilligers werk bij een organisatie die veel paarden ter adoptie aanbied, mooie instelling hoor maar echt er zijn maar weinig mensen die echt een grasmaaiertje willen helaas.
ik zelf heb al een aantal grasmaaiertjes staan anders was hij meer dan welkom geweest.