Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
vorame schreef:Ik geloof er niet in dat paarden luchtzuigen of weven van elkaar over nemen.
Ik geloof wel dat als veel paarden dat op stal gaan doen er flink wat mis is met hoe de dieren daar gehouden worden.
Over het schuren denk ik dat er gewoon die rotmugjes zitten.
Dit jaar wat meer als het vorige zodat nu ook het tweede paard er last van heeft.
Dat vluchtdieren elkaar "angstig" kunnen maken geloof ikwel.
Dat is toch het instinct.
Maximrocky schreef:Mijn VZpaard deed buiten eerst wel redelijk normaal sinds
ik weg geweest ben met paard dat achteruitliep
ext. doed hij dit ineens ook kan dit overgenomen zijn?
edit: gaat nu al wel weer beter maar toch?
Abeltje77 schreef:Paarden nemen geen dingen van elkaar over. Dat is wetenschappelijk vastgesteld. Feit det het ene paard begint met luchtzuigen en de andere het al doet, wilt niet meer zeggen dan dat ze beide onder niet fijne omstandigheden staan.
Feit dat een bomproof paard nerveus wordt van een nerveus paard is iets heel anders. Paarden zijn niet voor niets kuddedieren. Ze nemen in dat geval geen gedrag over, maar 'sfeer'. Als het nerveuze paard nerveus blijft, maakt het bomproof paard daaruit op dat er dus wel iets mis moet zijn. En wordt zelf ook zenuwachtig. Hij neemt het nerveuze gedrag niet over, maar raakt overtuigt dat er 'gevaar' is en gaat dus zijn eigen nerveuze gedrag vertonen.
AaronYve schreef:Ene odje, hoe wil je dan het eerste verklaren? Want dat heeft hij ook van de hengst gezien.
Maargoed, ik weet gewoon dat hij veel dingen heeft overgenomen
Maar ik zei al dit zijn er maar 2 van de zovele, als je een middagje in de wei verblijft zie je zelf dat hij wel meer dingen heeft overgenomen.
odje schreef:AaronYve schreef:Ene odje, hoe wil je dan het eerste verklaren? Want dat heeft hij ook van de hengst gezien.
Maargoed, ik weet gewoon dat hij veel dingen heeft overgenomen
Maar ik zei al dit zijn er maar 2 van de zovele, als je een middagje in de wei verblijft zie je zelf dat hij wel meer dingen heeft overgenomen.
Nou ja, een paard is een paard en paarden doen veel dingen hetzelfde omdat ze hetzelfde zijn....toch![]()
Wij mensen kennen de lichaamstaal van paarden niet goed genoeg, maar om het ons dan makkelijk te maken door te zeggen dat ze gedrag imiteren vind ik wat te ver gaan.
Om daar achter te komen, zul je zelf gericht naar andere paarden moeten kijken.
Het is geen optie om mij naar jou toe te laten komen om te kijken hoe jouw paarden paardengedrag vertonen.
Het lijkt me beter dat jij gewoon naar andere paarden kijkt hoe zij, net als jouw paarden, hetzelfde gedrag vertonen, zonder dat ze dat afgekeken hebben bij de-buurman-van-verder-op.
Ik ken zat paarden die hun oren wat naar achter doen als ze eten willen.
Ik ken ook zat paarden die een rondje door hun stal lopen als ze de etenskar aan horen komen.
Ze vertonen hun eigen kunstje omdat ze denken dat ze hiermee hun eten krijgen.
Een enkeling (toevallig mijn Fjord) heeft waarschijnlijk nooit een kunsje uitgevoerd op het moment het eten werd geserveerd en hij staat dan ook rustig met zijn koppie over de deur te wachten tot het eten in zijn stal wordt gegooid.
Mijn Gelderse schopt als een bezetene tegen de deur alsof zijn leven ervan afhangt.
Dit hebben paarden zichzelf aangeleerd omdat ze 'toevallig' na het vertonen van dit gedrag werden beloond (belonen hoeft niet perse voer te zijn, kan ook die krabbel op z'n kont zijn.)
Natuurlijk kunnen ze ook voernijd hebben of onrustig worden van hun buurman die de waterbak van de muur aftrapt maar dat is een andere discussie.
Dat jouw paarden veel hetzelfde doen, is volgens mij te wijten aan het feit dat ze dezelfde eigenaar hebben.
Mijn paarden vertonen ook veel dezelfde 'kunstjes' domweg omdat ik daar de lol van inzie en hun dus onbewust beloon voor dat gedrag.
Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je vergelijkingen wilt zien maar dat het beter als 'gewoon paardengedrag' uit te leggen valt.