Hoevaak mesten jullie uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:58

in de zomer staat mijn pony nu nog dag en nacht buiten, dus dan mest ik niet.
In de winter staat ze overdag buiten, en de nacht binnen. Dan mest ik eigenlijk iedere dag, en soms om de dag.
Straks in augustus verhuisd ze naar een pensionstal, en zal ze altijd s'nachts binnenstaan. Hier word iedere dag gemest, en ik hoef dat niet eens zelf te doen :D

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:44

Smorgens mest ik uit voordat ik hooi geef om zo min mogelijk vliegen tijdens het warme weer in de stal te hebben en smiddags wanneer de grootste hitte voorbij is laat ik de paarden buiten en mest ik nog eens op mn gemak uit. Ik blijf hierin consquent ook al kan ik daarna mn tshirt aan de waslijn hangen!

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:22

|Mijn paard staat overdag in de wei, en snachts op stal. De stal word 3 keer per week uitgemest. En dan wel zo dat er GEEN natte plekken in blijven liggen en drollen. MAar het schone oude vlas altijd wel als onderlaag dient voor een dun laagje nieuwe schone vlas.
Mijn stla ziet er altijd suppernetjes uit en stinkt nooit naar ammoniak. En ik weet dat vlas ' en onderlaag meot hebben' enzovoort enzovorot. Maar op deze manier is mijn stla ook niet glad en stinkt die pies niet. Want ikv ind dat echt supper ranzig om mijn paard zo uit te mesten dat de natte plekken er in blijven liggen en de stront er wel uit is. Sorry. Alles of niets.

Mijn paard ligt ook nog eens graag in de stal dus ik wil hem zowiezo redelijk schoon hebben, en ik bne geowon erg netjes en niet snel tevreden. Alles moet altijd perfect.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:27

Ik mest elke dag de stallen uit. Als de paarden op stal staan haal ik tussendoor de hopen en natte plek weg.
Dagelijks haal ik de mest van het land.
Op deze manier blijft alles lekker schoon en fris *D

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:04

Ik las ergens hier dat iemand maar 1x per week de drollen eruit laat halen, dat lijkt me niet echt lekker schoon?

Ik haal elke dag de drollen en natte plek eruit. Ik heb een ruin dus het is altijd een klein rondje in het midden.
Het is echt maar 10 minuten werk en je paard is je enorm dankbaar. Zo leuk als hij savonds lekker zijn schone stal induikt en aanvalt op die enkele korrels voer die in zijn bak liggen :Y) :Y)

B_ettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:17

Romeo2007 schreef:
Ik las ergens hier dat iemand maar 1x per week de drollen eruit laat halen, dat lijkt me niet echt lekker schoon?

Ik haal elke dag de drollen en natte plek eruit. Ik heb een ruin dus het is altijd een klein rondje in het midden.
Het is echt maar 10 minuten werk en je paard is je enorm dankbaar. Zo leuk als hij savonds lekker zijn schone stal induikt en aanvalt op die enkele korrels voer die in zijn bak liggen :Y) :Y)

ik denk dat je mij bedoelt
ik mest een x per week de wei uit en wel elke dag de stal hoor

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:19

s'morgens + een lading stro erbij.
en voordat ik ga slapen dat ze een schoon bed hebben :+

Maysie

Re: Hoevaak mesten jullie uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:28

Elke dag :j. De drollenhoopjes en de natte plek. Wat opstrooien en klaar :j

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:31

Elke dag! Ik hou het goed bij, dus ben iedere dag met 15 minuutjes klaar.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:36

Elke dag natuurlijk...

Voor de mensen die 2x per dag mesten, staan jullie paarden altijd op stal ofzo?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:38

Ik heb een tijd iedere dag gemest. Maar dan was het iedere keer zo'n bende. Ze graafde het gewoon om ofzo.
Uiteindelijk iedere dag een flinke laag stro er bij op gegooid.
En nu houd ze haar stal lekker schoon.
Ik mest nu 2x per week uit.

Ik denk dat het bij ieder paard weer verschillend is. Bij de mijne ging iedere dag mesten dus niet werken omdat ze er dan werkelijk een dikke bende van maakte

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:39

2×per dag, maar doe het niet vaak zelf :=
Sochtends mest mijn stiefvader uit (natte plekken + mesthoopjes) en als ik of mijn zusje gaat rijden, smiddags/savonds ook nog een keer.

Bojangles, ons paard staat niet heel de dag op stal, maar kan in en uit lopen. Stal lijkt toch nog de leukste plaats om te mesten := (liever buiten, voor het gemak, maar daar denkt mevrouw dus anders over :P )

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:40

Iedere dag doe ik het, ze staat alleen 'snachts binnen en overdag ongeveer 5/6 uurtjes buiten,, :)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:41

Ah zo dan snap ik het en dan is het logisch inderdaad! ;)

Ken stallen waar ze maar 1 x in de week uitmesten en maar 2x opstrooien, echt zo vies....
En die paarden staan de hele dag op stal :r

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:44

Die van mij staat nu eigenlijk dag en nacht buiten.
Als ik heb gereden en ze zweet dan gaat ze even een nachtje op stal om de volgende ochtend weer gezellig naar de rest te gaan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:15

Ik mest iedere dag uit. Zomers staan ze 24/7 in de wei, dus dat scheelt veel stro ;) en dus veel ruimte op de mestplaats, maar ik mest ook de wei iedere dag uit. 's Winters staan ze snachts binnen en dan mest ik dus ook de stal iedere dag uit. Zo blijft alles lekker schoon, verspreiding wormen wordt zo beperkt (mestonderzoek is steeds < 50!!), en in de wei voorkom je zo de groei van onkruid.

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:49

Ik mest de stal uit per dag. De rest van de dag haal ik gewoon de poepjes eruit.

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:29

Nou ik sta op een stal waar die man loopt te klagen over het gebruik van vlas. Dus ik moet echt zuinig aan doen en dat vind ik eingelijk reuze vervelend.
Als ik sommige stallen bij mij op stal zie; echt heeeeeel vies, mijn stal is in feite nog bijna het schoonst.

Laatst ook; wou ik oud vlas uit de stal ernaast halen zat nog allemaal stront in enzo. Hartstikke bruin en vies, rode plekken enz.
Dus ik wild at spul niet in mijn stal hebben ( ging mijn paard verplaatsen)
Aanbvankelijk wou ik alles gewoon op de mesthoop gooien en dan alles uit mijn stal naar de stal ernaast zetten.
Toen kreeg ik dus geklaag dat ik alle 'schone vlas' weg gooide. Maar dat vlas was echt heel vies! Dus ik snap niet hoe mensen dat schoon kunnen noemen. Heb ik het 'AHUM schone vlas' maar verplaatst naar de stal ertegenover.

Toen kreeg ik geklaag of het wel mocht. Ja sorry hoor, ik had afgesproken dat ik mijn paard zou verplaatsen naar de iets grote stal ernaast en dat ik dan alles uit mijn stal maar over moest scheppen daarheen, en ik weet hoe netjes mijn stal is en zo wil ( EN KAN) ik hem houden, ik zet mijn honden toch ook niet op een stronthoop?
Dus ik werd een beetje boos en geërgerd daar over. En toen zei een ander meisje; zo schoon houd je je stal niet hoor?
Nou mijn paard piest in de ene hoek en poept in de andere, dus zo houd ik het wel. En ik wil mijn paard schoon hebben staan en niet in een hoop pies en poep, mijn paard moet gewoon schoon kunnen liggen slapen in dr bedje.
Ik betaal dr immers ook voor toch?

Ik kan dr niets aan doen dat vlas duur is, moet je de prijs omhoog gooien. Mijn paard staat gewoon schoon, klaar, punt.

Ik vind het niet normaal dat iemand gaat zeuren dat je teveel vlas eruit haalt terwijl je alleen zovele mogelijk pies en poepplekken eruit haalt, en dat je die piesplekken moet laten liggen voor een 'goede vlasbodem' Ik geef hem wel gelijk dat je een goede vlasbodem moet hebben, maar die goede vlasbodem kan ook gewoon netjes oud 'schoon' vlas zijn hoor. En dan een heel dun laagje nieuw schoon vlas erop. dan ziet je stal er perfect uit.
En als dat niet zo is doeje echt iets verkeerd.

Ik zie het niet zitten om mijn stal in de winter elke dag uit te mesten, want dan krijg ik daar zeker ook geklaag over!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:09

ALs ze van de wei zijn, dus in de wintermaanden, lopen ze bij mij in een paddock met loopstal.
Deze kunnen wel dicht, maar dat doe ik praktisch nooit.

Ik mest dan om de dag uit, of ze moeten er wel een hele erge zooi van gemaakt hebben.

Ze staan bij mijn ouders aan huis, dus ik doe het werk allemaal zelf.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:25

nou heb pas van een vriendin gehoord haar vorrige overbuurman had meerdere paarden die werden een paar x per week opgestrooid maar 1x per maand maar gemest jeetje wat ranzig en dan gek vinden als je beesten ziek zijn

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:28

Elke dag de stal en om de dag het weiland :D

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:30

Elke dag de mest en de natte plekken eruit, laten drogen. Bij de enter halen we 2 keer per week alles eruit (plast veel), en bij de andere paarden 1 keer per week alles eruit (vlas en stro). Ze staan overdag op het land.

Baron31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:30

Elke dag, is wel zo fris en hygienisch voor de paarden,

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:34

Elke dag.!:)

Cartouche_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:08

als ze op stal staan elke dag :D