knoflook voeren..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:28

boeli schreef:
als het om voedsel gaat lijkt mij dat ze dan verplicht zijn het uit de markt te halen als het slecht is voor paarden..

Het probleem is dat nog niet onderzocht is hoe slecht het precies is. Feit is dat er zowel voor paarden, maar ook voor andere dieren en mensen heel veel producten te koop zijn die de gezondheid bepaald niet bevorderen. Hoe schadelijk iets is verschilt ook per individu. Hoe dan ook blijf je zelf verantwoordelijk voor wat je je paard voert (en voor wat je zelf eet).

boeli schreef:
ps dat van de chocola heb je gelijk in, maar chocola word ook niet verkocht als hondenvoer..

Die reactie moet je wel in de context laten. Er werd geschreven dat knoflook voor paarden geen kwaad kan omdat het voor mensen geen kwaad kan en dat was mijn reactie daarop.

Maar goed, ik heb helemaal geen zin in welles-nietes. Ik heb geprobeerd iets zinnigs aan dit topic toe te voegen en verder moet iedereen voor zichzelf uitmaken of de voordelen tegen de risico's opwegen.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:29

indrasjacks schreef:
juist er zijn wel producten met chocoladesmaak voor honden maar ook die zijn niet schadelijk dus waarom knoflook wel???????

ps dat van de chocola heb je gelijk in, maar chocola word ook niet verkocht als hondenvoer..
[/quote]

ja inderdaad.. je hebt speciale cholade snoepjes voor honden en katten.. smaakt beetje als chocola maar hele andere stoffen zitten er in ... wat dan dus niet schadelijk is..

"heb ze zelf ook geproefd hahaha"

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:31

goeroe schreef:
Maar goed, ik heb helemaal geen zin in welles-nietes. Ik heb geprobeerd iets zinnigs aan dit topic toe te voegen en verder moet iedereen voor zichzelf uitmaken of de voordelen tegen de risico's opwegen.

je punt is ook wel duiderlijk hoor :)
ik geef mijn mening ook alleen maar :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:39

indrasjacks schreef:
Nou mijn ouders hadden in de schuur altijd dikke uien hangen die kochten ze bij een boer die hingen dan altijd aan een touwtje
als mijn paard in de winter op stal stond moest ik daar dagelijks langs in en uit en zowel met in als uitlopen hapte dusty in de dikke ( en ik meen echt dikke) uien, ze at dan zo 1 a 2 per dag ze is 35 jaar geworden dus wie zegt er dat het slecht is??

"Mijn opa rookte als een ketter, maar hij is 90 geworden, dus hoezo zijn sigaretten slecht?" Vergelijkbaar argument. ;) Misschien was je pony met geschiktere voeding wel 37 geworden, je weet het niet.

indrasjacks schreef:
juist er zijn wel producten met chocoladesmaak voor honden maar ook die zijn niet schadelijk dus waarom knoflook wel???????

In mijn ogen is dat juist een voorbeeld van het feit dat de markt produceert waar de klant om vraagt. Vanuit het oogpunt van de hond zou het beter zijn om geen nepchocolade te verkopen, want 1) hierdoor raken ze bekend met iets wat op chocola lijkt en zullen ze sneller van echte chocola snoepen en 2) zijn er mensen die er niet bij stilstaan dat het nepchocolade is en daardoor denken dat chocola geen kwaad kan. Chocola is slecht, maar mensen zijn eigenwijs en willen toch chocola geven. De markt springt daar op in en daar heb je het al: nepchocola.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:40

boeli schreef:

Prima hoor, het is ook wel een leuke discussie eigenlijk. :)

indrasjacks

Re: knoflook voeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:59

ja maar roken en eten kun je niet vergelijken
ze had nog veel ouder kunnen worden als ik haar niet had ingesapen dat had niks met voeding of ziekte te maken
denk dat ze de 40 mischien nog wel had voorbijgegaan en het was geen pony ( die worden idd ouder) het was een grote merrie
die vanaf 1,5 jaar al in een zzware kar heeft moeten lopen en ondervoed was kun je nagaan

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:01

indrasjacks schreef:
ja maar roken en eten kun je niet vergelijken

Maar het type argument wel.

Ik ken trouwens een studie waaruit bleek dat ondervoede ratten ouder worden dan ratten met een normaal gewicht. Erg relevant is het niet, vandaar de kleine letters.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:24

Zojuist kreeg ik een e-mail van de paardendrogist waarin knoflook werd aangeboden. Ik kon het niet laten en heb een e-mail gestuurd:

Citaat:
Hallo,

Bij de informatie over knoflook op jullie website las ik het volgende:

“De producten in ons assortiment bevatten uitsluitend veilige kruiden, waarvan nog nooit wetenschappelijk is aangetoond dat ze een nadelig effect op de gezondheid hebben.”

en:

“De kruiden hebben, ook bij langdurig gebruik, geen negatieve bijwerkingen en zijn absoluut dopingvrij.”

Naar mijn mening strookt dat niet met de huidige stand van onderzoek. Uit het weinige onderzoek dat gedaan is komt duidelijk naar voren dat knoflook in grotere hoeveelheden zonder twijfel schadelijk is voor de gezondheid van het paard. Geconcludeerd werd dat niet uitgesloten kan worden dat kleinere hoeveelheden over een langere tijd dezelfde negatieve gevolgen hebben en dat knoflook (en andere supplementen) alleen gevoerd moeten worden in overleg met een dierenarts. Daarentegen is nog nooit wetenschappelijk aangetoond dat knoflook bij paarden de geclaimde positieve effecten heeft. Ik vind daarom de informatie op jullie website niet helemaal juist.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken.

Hartelijke groet,

Mariska Goeree

Ik ben benieuwd of ik een reactie krijg. :Y)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:37

Een onderzoek met 4 paarden vind ik geen onderzoek. Dan zouden ze dat met heel veel ,eer paarden moeten doen.
Ik denk dat de schade wel meevalt. Maar ben sowieso wel voorzichtig met het gebruik van supplementen e.d.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:52

goeroe schreef:
boeli schreef:

Prima hoor, het is ook wel een leuke discussie eigenlijk. :)

nou wat zeur je dan??

haha ;) (grapje hoor) ..

vind het ook wel grappig .. :P

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:53

Ik en zeuren? O:)

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:00

goeroe schreef:
Ik en zeuren? O:)

hahaha... ;) }> :Y)

Poneo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:15

Mijn verzorgpaard krijgt pure knoflook vloeistof.

1. Het helpt niet tegen vliegen.
2. Alles gaat stinken op stal.
3. Je kleren gaan naar knoflook ruiken en het gaat er niet meer uit.
4. Het trekt in je lichaam en je blijft altijd naar knoflook ruiken, als je twee weken stopt, dan gaat de geur van je huid weg.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:17

Ik voerde mijn pony vroeger knoflookpoeder door het voor, en zelfs een paar teentjes knoflook na het rijden. Ze ging er alleen maar door uit haar mond stinken _O-

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:33

boeli schreef:
ik denk dat als het echt zo schadelijk zou zijn voor paarden, dat die hele knoflook handel al lang uit de winkels waren geweest.. ze gaan toch geen voedingssupplement verkopen wat schade brengt aan dieren???

Sorrie dat ik even dit bericht erbij pak, maar er worden zoveel voeders en supplementen verkocht voor welk even welk nut waarvan de werking niet is bewezen of zelfs een averechtse werking heeft. Mij daagt al heel lang dat het de internetwinkel waar je zoiets bestellen kunt geen moer intereseert wat je koopt, als de omzet maar klopt....Om supplementen bij te voeren zoals hier knoflook als thema wordt behandeld, denk ik dat het altijd raadzaam is de DA te raadplegen, wel een VAKMAN want er zijn Da,s die van toeters en bellen geen verstand hebben en het zelf verkopen. Er wordt naar mijn mening teveel geexperimenteerd en waarom? Neem de moeite eens en bel een universiteitkliniek voor paarden op en vraag hun mening over knoflook voor paarden. ;) ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:49

goeroe schreef:
Zojuist kreeg ik een e-mail van de paardendrogist waarin knoflook werd aangeboden. Ik kon het niet laten en heb een e-mail gestuurd:

*knip*

Ik ben benieuwd of ik een reactie krijg. :Y)

Bingo! Snelle en nette reactie, ondanks dat ik het niet helemaal met ze eens ben. Wie nieuwsgierig is mag mij even een pb sturen, want ik ga niet de gehele e-mail zonder toestemming (heb ik niet om gevraagd) hier plaatsen.

wups81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:43

en als je het in poedervorm neemt?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:53

@goeroe: Ik heb ze die vraag al eens eerder gesteld. Het antwoord was dat knoflook in de hoeveelheid die zij aanraden ook op lange termijn niet schadelijk is.
Als jij een ander antwoord terug hebtm hoor ik het graag :)

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:13

wups81 schreef:
en als je het in poedervorm neemt?

poeder, snippers, granulaat..

allemaal het zelfde ;)

blijft knoflook he!?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:52

amanda2 schreef:
@goeroe: Ik heb ze die vraag al eens eerder gesteld. Het antwoord was dat knoflook in de hoeveelheid die zij aanraden ook op lange termijn niet schadelijk is.
Als jij een ander antwoord terug hebtm hoor ik het graag :)

Dat beweren ze inderdaad, maar eigenlijk weten ze het gewoon niet. Het enige dat zo goed als zeker is, is dat knoflook in grotere hoeveelheden schadelijk is. Ik zou het correcter vinden als ze de conclusies van de onderzoeken overnemen en op hun website vermelden dat het gebruik van supplementen altijd in overleg met een dierenarts dient te gebeuren. Ik snap wel dat ze dat niet doen omdat ze dan hun inkomsten drastisch zullen zien kelderen. Veel dierenartsen zijn namelijk helemaal niet zo enthousiast over knoflook als voedingssupplement bij paarden.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:45

Precies, daarom heb ik het destijds ook aan ze gevraagd. :)

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:41

ik vind het vaag idd bij onderzoek van 4 paarden kun je niet zeggen dat het schadelijk is
er zijn mensen die dit al jaren voeren zonder problemen zou je toch verwachten dat daar ook iets mis zou gaan,
vind dat eer eerst goede cijfers moeten komen van een uitgebrijd onderzoek bij veel meer paarden
ergens denk ik dat dit gewoon bakkepraat is want mijn paard krijgt een groene leem ontgiftingskuur ( voorgeschreven door de DA) inwendig dus als ik paardendrogist mag geloven verliest je paard de chip dan
hahahaha klopt geen reet van want leem verwijderd alle niet thuishorende stoffen uit het lichaam een chip is echter vastgegroeid in het weefsel dus kan onmogelijk eruit zelfs pasgechipte paarden is geen bewijs voor gevonden en toch plaatsen ze dat erbij
soortgelijk verhaal dus een beetje
alleen bij knoflook word niet gewaarschuwd ( berust denk ik ook niet op harde fijten) en bij de leem zuigen ze uit hun duim want ook dat is nooit bewezen
die van mij heeft zijn chip nog steeds
raar

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:48

Het zou inderdaad goed zijn om het onderzoek te herhalen met meer paarden, maar bedenk dat dit een experimentele onderzoeksopzet is en dat daar veel minder paarden voor nodig zijn om betrouwbare resultaten te krijgen dan bij correlationeel onderzoek. Helaas is dit onderzoek op dit moment het beste wat voorhanden is. Je kunt inderdaad gewoon doorgaan met voeren tot bewezen is dat kleinere hoeveelheden niet (of wel) schadelijk zijn, maar zelf draai ik het liever om. ;) Totdat bewezen is dat het niet schadelijk is red ik me wel met de alternatieven.

Ik begrijp trouwens niet goed waarom de naar jouw mening foute informatie over een ander product een argument is om te zeggen dat de informatie over knoflook vast wel zal kloppen. :o

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:50

nee dat heb ik niet gezegd zeg alleen dat het net zo goed bakkepraat kan zijn ze zeggen dat leem de chip verwijderd en dat is kul
het zou net zo goed ook met knoflook kunnen zijn dat men zegt dat het slecht is en een beetje uit de lucht gegrepen gelijk aan dit