ideale-vergunningsvrije-(schuil)stal-ontwerp ? *help*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 13:04

Nou , nieuw ontwerp gemaakt , ik wil toch iets met een wegklapbare luifel gaan doen , desnoods bvb. uitschuifbare buizen onder het vaste dak die je eruit trekt en waarop dan het wegklapbare deel kan rusten. Of iets dergelijks waardoor het echt een duidelijk wegklapbaar deel wordt waar je verder geen muren voor nodig hebt.

Dankzij jullie tips is het dit geworden tot nu toe , hoop echt dat dat gaat lukken !!
Zie hier :

Afbeelding

Ik wilde zelf dus het liefst 3 ruimtes :

- een stalletje voor nood , als 1 van de pony's echt even tijdelijk op stal moet
- datzelfde stalletje kunnen we dan normaal gesproken gebruiken voor hooiopslag
- een zadelkamertje voor alle spullen en het voer
- een afdak waar ze alle 3 kunnen schuilen en hooi knabbelen

Maar we mogen maar 30m2 bouwen....dus dat is niet zoveel. Ik hoop met dit ontwerp met het open stuk linksonder ook de bomen die er al staan te kunnen sparen , en het is wellicht ook een fijne extra schuilplaats zo achter die muur :)

De wei ligt onder de tekening zeg maar.

Op de tekening :

Een schuilstal van 2 x 6 meter met nog eens 1 x 6 meter wegklapbare luifel , zodat ze effectief 3 x 6 meter hebben.
Dat is lekker ruim en moet genoeg zijn voor dit clubje van 3. De gehele voorkant moet open blijven en liefst
ook (een deel van) de zijkant zodat ze altijd voldoende vluchtruimte hebben als er eens een ruzietje is.

De lange open zijde is naar de keuken gericht zodat we een oogje op de paarden kunnen houden.

Dan nog een stalletje van 3 x 4 meter dat we vol met hooi kunnen leggen. In geval van nood is het als stal te gebruiken.
Deze heeft een deur onder het afdak , zodat het stalpaard toch contact kan hebben met de rest ,
en we tevens ook weer vanuit huis wat zicht op het beestje hebben. En we kunnen door deze deur het hooi direct
vanuit de opslag droog onder het afdak leggen. Dat is wel erg fijn bij akelig koud & nat winterweer.
En dan hoeven we ook niet zover te slepen met hooi.

Aan de weide-kant is een 2e deur zodat het paard zich ook terug kan trekken van de groep en lekker richting de
wei naar buiten kan hangen. En wellicht kunnen we tegen de muur daar nog een hooinetje ophangen ,
zodat ze daar ook een beetje in de luwte kunnen staan en zich even uit de groep terug kunnen trekken.

Dan is er nog het zadelkamertje waar we alle spulletjes en voer op kunnen bergen.
Daarvoor hebben we nog 3 x 2 meter over.
Het lijkt me het mooiste als we die ruimte dan rondom voorzien van opbergvakken zodat het een soort inloopkast wordt.
Een vak voor zadels , een vak voor dekens , een vak voor dekjes , voor poetsspullen , enz. enz.
Dan kunnen we alles netjes opruimen , heeft alles zijn eigen plekje en is het allemaal lekker georganiseerd.
Deze ruimte is ook vanonder het afdak bereikbaar , erg fijn bij regen als je toch even je paard droog wilt verzorgen.

Als laatste nog een wegklapbaar afdakje achter het stalletje : hier kunnen wij bvb. brandhout neerleggen.
Is dat ook meteen voorzien.

Extra's :

- via de dakgoten het regenwater opsparen als drinkwater voor de paarden
- automatische drinkbak in de stal en onder het afdak aanleggen met winterharde leidingen
- wastafeltje in het zadelkamertje met warm en koud water is wellicht ook een goed idee ?
- sowieso ook een warm- en koudwaterkraan om de paarden mee af te kunnen spoelen
- stal en zadelkamertje moeten iets hoger liggen dan het afdakje , om het binnen droog te houden
- het gehele erfje + stal liefst wat aflopend richting de wei zodat het erf zo droog mogelijk blijft
- alle ruimtes voorzien van goede verlichting
- golfplaten dak liefst wat doorzichtig voor extra licht-inval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:17

Ik ken iemand die had illegaal een stal, maar de voorkant was met een paar balken die hij in een gleuf deed om zo te verhinderen dat de paarden er uit konden, dus eigenlijk maar aan 3 kanten wanden en hij had het zo gemaakt dat hij de wanden kon wisselen, dus als er in de winter de wind veel van de voorkant kwam, maakte hij de zijkant open en de voorkant dicht.

Zo had hij geen 4 muren en was het geen stal, maar of dat nog zo is, weet ik niet, maar misschien een idee? Kan je niet ook een soort scherm maken waar je een dichte plant over laat groeien waardoor je een stuk dak krijgt? Paarden kunnen wel wat hebben en als het beschut is, dan heb je al een heel deel.

Nibbit

Re: ideale-vergunningsvrije-(schuil)stal-ontwerp ? *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:25

Ik vind je laatste ontwerp wel heel vreemd van vorm, waarom laat je dat zadelhok zo vreemd uitsteken? En wat wil je doen met dat kleine hoekje tuin wat er achter over blijft?

Een vreemde vorm is door alle hoekjes etc duurder om te bouwen dan gewoon vierkant of rechthoek ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:07

Idd die vorm is niet handig en kostbaar.

En wat te denken van een luifel van 1x6...hoe zwaar denk je dat die konstruktie gaat worden. Mag je wel een lier oid voor gebruiken dan :)
Buiten dat je dan ook een grotere lengte nodig hebt als 2 m' om hem te verankeren. Het gewicht van die luifel kun je niet aan 1 m' pijp oid hangen.
Misschien als je de luifel van winddoek maakt?? (dus niet waterdicht, maar geeft wel schaduw).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:35

Ze wilde graag een verprongen hoek om daar houtopslag te maken.

Warm water/wastafel in zadel/voerhok is zéker aan te bevelen. Makkelijk bakken schoonspoelen, enz. Maak ook een plak in de buurt van een stopcontact waar je bijv. een waterkoker op kunt zetten om slobber te maken of ander voer te weken.
Maak die wastafel zo'n lagere stortbak met emmerhouder, scheelt een boel tilwerk.
En als er ruimte genoeg is of je mag straks toch groter... denk dan eens na over een wasmachineaansluiting daar, voor een oude tweedehands wasmachine. Ik heb bij een privé persoon als stalhulp gewerkt (nogal rijke dame) en die had dat. Ideaal... Paardenhanddoeken, dekjes, dunnere dekens, bandages of wat ook. Niks meer in je 'goeie' wasmachine en alles in de zadelkamer dus geen gesleep en gestink in je badkamer/bijkeuken.

Als die overkapping te realiseren is vind ik het een strak ontwerp hoor. Zou die uitschuif/uitklap constructie zo lichtgewicht mogelijk houden, je zou es kunnen kijken bij bedrijven die car-ports en/of pergola's zetten. Je hebt tegenwoordig van die uitschuifsystemen voor pergola's, daar zit normaal meestal wit doek voor schaduw in, maar met tentdoek of kunststof plaatwerk is misschien wel iets straks en simpels te realiseren. Kost wel meer dan een simpel golfplaatje maar dan heb je ook iets wat functioneert.
Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden, we verwachten hier t.z.t uiteraard wel foto's ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:37

mis alleen een overdekt plekje waar je paarden kan poetsen en de hoefsmid ze kan bekappen. Gezien het dazenseizoen en soms regen is het wel prettig wanneer je dit overdekt kunt doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:58

Heeft de smid hier ook duidelijk pech hoor :) (ik ook want ik moet ze vasthouden) :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:00

Dat kan toch gewoon onder 't afdak. Daar is heel simpel een lintje te spannen zodat de paarden even op de wei moeten blijven en niet onder 't afdak kunnen.
Op mijn oude plekje was ook geen afdak hoor, kon nog net op een soort van stoepje zodat er verharde ondergrond was maar dat was het.
En toen ik ze bij huis had ging het ook gewoon op de oprit. Had'ie maar geen smid moeten worden. :P

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:27

Dat had ik ook altijd gewoon buiten op de tegels. Maar in het geheim was dat nog een grote wens van mij. Een overdekte poetsplaats waar de andere paarden niet bij kunnen. Waar ze even kunnen staan opdrogen voordat ik ze de regen weer in stuur na het rijden. Ze kunnen wel de stal in maar ja het blijven paardjes :D En nu bij een regenbuitje kan ik nog heerlijk verder tuttelen aan mijn paarden. Wanneer ik op een luxe stal was was ik daar altijd jaloers op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 16:50

Zo is het ook , om het stalgebouwtje heen komt natuurlijk een erfje dat aansluit op de wei , en daar wil ik sowieso
een afsluitbaar hek hebben zodat je bvb. de paarden van het erfje af kunt houden als je er met 1 bezig bent
zodat de rest je niet stoort , of voor het geval je even bezig bent op het erf met vegen of hooi ofzo.

En natuurlijk ook zodat je de paarden juist WEL bij de stal kunt houden als ze even niet de wei op mogen ;)

Rare vorm : is dus vanwege 2 bomen die precies links onder in de tuin staan. Het zadelhokje steekt een metertje
uit , dat is zover toch niet ? En daarachter staan dus de bomen + kunnen ze ook nog wat beschutting vinden ,
of je kunt er bvb. een trailer wat beschut neerzetten ;)

En wellicht kunnen we bij dat uitstekende metertje dan een drinkbak / waterreservoir maken , waar dan de dakgoot
(middenin het dak) op afwatert. Maak je daar ook weer efficiënt gebruik van.

Kosten : tja als je toch zelf gaat bouwen maakt het niet zoveel uit of je een andere vorm maakt....
Is toch een kwestie van metselen. Zou je bvb. een houten stal bestellen dan wordt het al wat lastiger maarja dat vind ik veels te duur en veels te veel onderhoud , ik wil liever duurzaam bouwen met steen. Dan is het natuurlijk ook veel geld , maar is het tenminste wel duurzaam :)

Overstek van een meter : je hebt tegenwoordig hele lichtgewicht golfplaat-constructies , moet vast kunnen toch ? Er staat zo naast het huis ook niet gigantisch veel wind op dus zoveel hoeft het niet te houden. Als het maar een meter oversteekt en dan nog een randje over het vaste dak zodat de regen netjes naar achteren druipt richting de dakgoot....dan is het gewoon goed :)

Moet te doen zijn denk ik !

Tja een kant-en-klaar stalgebouwtje in elkaar zetten zal makkelijker zijn maar ik heb wel gezocht en eigenlijk niks gevonden dat goed toepasbaar zou zijn.... zo groot is die zijtuin nou ook niet weer en je wilt ook weer niet de stront en het hooi tegen je keukenraam hebben zitten ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:55

Wendy: Op zich simpel te realiseren door aan 1 zijkant zo'n mooie houten vastzetbalk te maken en eventueel een 'hoek' te maken aan 1 kant, die je dan dicht kunt maken met een lint/koord of zelfs een losse balk die je in twee steunen schuift, op 6 meter lengte heb je toch meerdere staanders nodig.

Denk inderdaad dat met golfplaten het eea best te realiseren moet zijn. Houd er wel rekening mee dat doorzichtige golfplaten wel licht doorlaten maar ook hitte. Daar wordt het dan 's zomers wel weer behoorlijk warm onder (ook in stal).

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:13

en condens

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 17:35

Hmmm ja daar heb je een punt inderdaad ! Is me zelf nooit zo opgevallen eigenlijk is Rena haar vorige stalgebouwtje , maar nu je het zegt dan ik dat het inderdaad wel zo zal zijn !

Zou dat veel verschil maken....?

Ik zat ter ondersteuning eigenlijk te denken aan gemetselde hoekpalen , of misschien beter gewone simpele sterke hoekpalen maar dan met ruwe kokosmat o.i.d. eromheen zodat ze er meteen lekker aan kunnen schuren zonder dat ze zich openhalen of er stukken staart aan blijven hangen.

Ik vind staanders eigenlijk ook niet zo'n probleem , juist wel fijn want dan verdeel je meteen het dakje in wat vakken waardoor ze meer een eigen plekje hebben.

Zou je eigenlijk met 1 staander goed uitkomen , dus 3 meter overbruggen ? Moet wel te doen zijn lijkt me als je stevige balken gebruikt. Maar anders dan om de 2 meter , krijg je meteen 3 vakken zodat ze allemaal in een vakje kunnen staan en er wat afscherming onderling is.

Als er maar 2 "vakken" zijn dan krijg je toch snel weer dat nr. 1 in een vak staat , nr.2 staat in een ander vak....en nr. 3 is overal de sjaak en staat buiten :P

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:37

Ja, dat maakt véél verschil.
Hoewel de stalling in Stroe heel luxe was ben ik blij dat we daar nu met de zomer niet meer staan. Dat dak was ook deels doorzichtig en daar was het in maart al een paar keer stik benauwd en moesten we deuren tegen elkaar open zetten. Daar zaten twee méga ventilatoren aan beide einden van de gang in de nok maar die maakten zo veel herrie dat we die ook nooit aan hadden.
Stal waar we nu staan heeft een hoge nok en wel hier en daar een doorzichtige plaat, maar in verhouding heel weinig, het is een heel grote schuur met een heel hoge nok. Zeker zo'n laag afdak zou ik geen doorzichtige platen geven omdat het er echt warm onder wordt en je 'szomers dus nog geen koele schaduw hebt voor ze. Dan maar een buitenarmatuur voor TL balken er in hangen voor extra licht wanneer dat nodig is.

Om de 3 meter een staander moet zát kunnen, ik denk ook niet dat als je verder geen vakken maakt, en ze kunnen er aan alle kanten omheen, de paarden het echt als aparte 'vakken' zullen zien, de ruimte onder het afdak is één ruimte.
Met meer staanders loop je alleen maar weer 't risico dat er een tegenaan knalt als'ie met grote haast onder het afdak vandaan wil/moet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 18:56

Okee , nou bedankt voor de tip anders had ik zeker gekozen voor die doorzichtige platen !

Ik zat even te Google-en op lichtgewicht golfplaten en zie dat er ook hele mooie dakplaten zijn met een dakpan-profiel , dat is ook wel gaaf ! Maar is hierop niet zo handig gezien alle dakjes naar het midden toe moeten aflopen. En als de voorkant het hoogste punt is zie je op die 3 meter hoogte toch ook de dakbedekking niet....

Zou het niet nog het handigst zijn om een soort compleet uittrekbare overkapping te maken ?

Dus het vaste dak van 2 x 6 meter , steunend op 2 meter lange draagbalken aan de zijkanten en in het midden , die in het midden komt dan uit op een paal in de grond.

En op dat dakje van 2 meter leg je dan een simpel frame met wieltjes eronder en nogmaals 2 x 6 meter golfplaten erop , die dus geheel ondersteund worden door het mobiele frame.

Dan een geleide-railtje op alle 3 de draagbalken , zodat je de hele 2 x 6 meter mobiele dakrand een meter naar voren kunt rijden en daar vast kunt zetten op 1 of andere manier.

Je hebt dan nog een meter die je vastzet bovenop de vaste constructie , en een meter die uitsteekt als extra overkapping.

Of denk ik nu te ingewikkeld ?

Hoe zou je dat nu het beste / makkelijkste / simpelste / prijsbewust-ste kunnen realiseren zo'n extra meter overkapping ?

Het moet natuurlijk wel goed stevig vastzitten zodat het niet gaat klapperen ofzo , maar je moet het ook snel weg kunnen klappen / schuiven voor het geval er ineens een ambtenaar staat te meten en je verteld dat je constructie te groot is , dan moet je natuurlijk wel snel heel schijnheilig je "zonnescherm" weg kunnen klappen :P

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:57

Misschien heb ik een handige site voor je: http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online
Daar kan iedereen zijn eigen situatie invullen en weet je meteen of en welke vergunning je nodig hebt. Volgens deze site heb je voor een zonnescherm aan een ander gebouw dan bestemd voor wonen (een paardenstal heeft geen woonbestemming) een lichte bouwvergunning nodig. Ik voel me een grote pessimist (ben het niet hoor, maar wil graag voorkomen dat bokkers de stal weer moeten afbreken), maar als ik alle regelgeving goed begrijp, mag je dus niet zomaar het aantal meters dak vergroten middels een schuifconstructie.
Ik heb even snel aan vriendlief nagevraagd wat de regelgeving is. Hij gaat morgen een week op vakantie en had nu even geen zin en tijd om de regelgeving uit te zoeken met betrekking tot aanbouwen en bijgebouwen. Over een week wil hij er wel even naar kijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:37

Ik denk dat ze momenteel misschien niet zo moeilijk doen over 'aparte' dingen aan een gebouw, maar als straks de nieuwe regeling er door is dat ze wel stringend gaan kontroleren.

@pmarena: als je gaat bouwen neem dan als dak géén Eterniet(of ander merk) golfdakplaten. Vroeger bevatten deze asbest en ook nu nog is het afvoeren van deze platen (levensduur van ± 10 jaar) gelijk aan de 'asbest' methode omdat 'ze' niet kunnen zien of er nu wel of geen asbest in zit.
Hier kwam ik vorig jaar achter toen we ons oude (asbestvrije) dak naar de stort brachten ;(
Helaas had ik toen al nieuwe gelijke platen gekocht anders had ik zéker gekozen voor iets anders.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:35

Hoorde net op het 20.00 uur radiojournaal dat die soepeler regels niet door gaan. De 2e kamer is bang voor burenruzies en rommelig landschap. Helaas, 't blijft dus bij die 30 m2

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 20:36

Nah wat flauw !!

Op een dag zullen ze hopelijk wel MOOIE schuilstallen op weidegrond toestaan , dat kunnen ze toch niet met goed fatsoen tegenhouden zou je zeggen...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:49

Tja, je kúnt natuurlijk gewoon proberen een bouwvergunning voor groter aan te vragen. Je hebt een flinke tuin en als duidelijk is dat het voor de paarden in de achterliggende wei is en de gemeente waar je komt is niet ál te zijkerig, kun je natuurlijk mazzel hebben en gewoon een vergunning krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:18

Ik vind het heel apart, maar hoorde van een kennis van mij dat schuilstalletjes weer mogen, dat er onlangs een nieuwe wet is gekomen, misschien eens uitzoeken?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:32

Er was dus een voorstel voor een nieuwe wet en dat werd (kun je een paar pagina's terug lezen) ook al in verschillende media gecommuniceerd, maar de 2e kamer heeft het dus afgewezen.
Hoe dat gecombineerd wordt met het voorstel op 'verplicht toestaan van schuilstallen op weides' zoals in de nieuwe welzijnswet voor dieren voorgesteld wordt is me ook niet duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Francis op 06-07-09 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:33

Wat jammer en wat dom, die lui hebben ook geen idee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:07

Bouwen bij huis en schuilstallen op de wei zijn 2 verschillende dingen.
Mensen met een weitje aan huis mogen ook geen schuilstal bouwen, die hebben immers al stallen aan huis is dan de redenatie.

KimLittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:08

Wauw wat een te gek forum is dit zeg. wat een mooie, goede ideeën komen hierlangs, echt leuk.