torsion zadel of barefoot saddle

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:05

Weet iemand of een Torsion en barefoot enkel uit leer met vooraan en achteraan een boogje uit hout of kunststof bestaat. Maw zit er tussen je zitvlak en de rug van het paard enkel maar 2 laagjes leer of zit er nog een soort opvulling in?

Wat is eigenlijk het verschil met een barepack?

Groetjes,
Nele

Ann

Berichten: 13342
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:35

Oud topic Clown

pmarena

Berichten: 48320
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:36

Er zit een zachte opvulling in , fleece onder , en als je bij de Barefoot bvb. de standaard pad gebruikt , dan zit daar ook nog eens bont onder en schokdempende inlages in. Dus een heel pakket zacht , schokdempend en buigzaam spul tussen je paard en jezelf.

Allen boven de ruggegraat houden de schokdempende inlages van het dekje op , daardoor blijft de ruggegraat vrij van druk.

Een barepack , je bedoelt denk ik een BareBack-pad ?

Een gemiddelde BB-pad is enkel een kussentje met een singeltje en eventueel beugels er aan. Geen drukverdeling van singel en beugels , geen omhoog gemaakte voorkant , waardoor de schoft nog wel eens in het nauw komt. Is ook niet echt een zadel en gebruik je voor de afwisseling meestal.

Een boomloos zadel is echt een ZADEL waarmee je alles kunt doen.
Een BB-pad is enkel een zitkussen.

Wel fijn hoor een BB-pad Lachen

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:12

pmarena schreef:
Vlugger :

Wat een vreemd verhaal , de singel en fenders/stijgbeugelriemen zijn niet gepolsterd ?!

Ik kan je uit de eerste hand vertellen dat dat bij de Torsion ook niet zo is hoor Haha!

De singel van Barefoot is een mooi en prima ding voor een mooie prijs.
Hele nette kwaliteit , mankeert niks an.
Wel een heel stukkie goedkoper dan die van de Torsion , maarja Barefoot is ook nog een vrij onbekend merk.....

De fenders van de Torsion en Barefoot zijn vrijwel identiek (geen wonder , want de Barefoot is ook een kopie van de Torsion...met een paar verbeteringen Knipoog ) , alleen heeft de Torsion goudkleurige gespen (die een beetje goudkleur verliezen na verloop van tijd) , en de Barefoot heeft normale RVS gespen.

Het Torsion zadel is wit gevoerd , en de Barefoot honingkleurig.
Torsion heeft houtdelen voor en achter , Barefoot fiberglas , waardoor het zadel nog iets lichter is.
Zijn beide dik gepolsterd , hebben beide een met klitteband afneembare seatsaver , de Barefoot een comfortabelere door de flapjes voor en achter.

Het materiaal en de afwerking van de Barefoot kunnen beter , maar zijn meer dan prima.
Net als de Torsion zelf overigens , als je een echt topkwaliteit boomloos zadel wilt dan moet je een Tuend kopen , die zijn waanzinnig mooi ! *kwijl* .

Maar tussen de Torsion en het Barefoot-zadel zit naar mijn mening weinig verschil qua kwaliteit , iig niet genoeg om 2 keer zoveel voor een Torsion te gaan betalen.
Tenzij je natuurlijk een speciaal model wilt , zoals de dressuur ofzo.
Die heeft de barefoot (nog) niet.
En DAT is het grote voordeel van de Torsion , de veel uitgebreidere collectie , en de grotere naambekendheid Lachen

Over de druk op de ruggegraat : volgens mij valt dat allemaal nog wel mee , als je met goede pad rijdt , en het gevoerde zadel zelf , + de seatsaver , dan zit er al zoveel zacht materiaal tussen het paard en je kont... en idd , je zitbeenknobbels en billen zitten van nature al naast de ruggegraat Tong uitsteken

Maar ik geef zelf ook de voorkeur aan een vrijgehouden ruggegraat , vandaar ook dat ik nu een Equitex schabrakje in bestelling heb , die heeft een geul boven de ruggegraat lopen zodat de druk daarvan afgehouden wordt Lachen

Als mensen willen bestellen kunnen ze dat overigens ook via mij doen , is even duur en ik heb met de Duitse leverancier bepaalde afspraken gemaakt (op haar initiatief) , als er via mij 10 zadels verkocht zijn , krijg ik er 1 gratis , en die wil ik dan gaan gebruiken als test-zadel , zodat mensen die interesse hebben het Barefoot-zadel zelf kunnen proberen Lachen

Dus voor meer info of bestellen : PB-t Haha!


Ik dacht dat jij die nieuwe grandeur had onder je zadel?????!!!!!!
Is een equitex dan beter???? De welke dan en waar bestel je hem?

pmarena

Berichten: 48320
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:26

Heb ik ook , deze reactie hierboven is van voordat die er waren Clown

Equitex Torsion-pad = absoluut geen aanrader als je de ruggegraat vrij wilt houden. Ik heb hem een keer of 3 gebruikt maar hij zakt helemaal in en je zit dus JUIST volop op de ruggegraat ermee. Ik heb hem nu nog wel maar gebruik hem nooit omdat Rena er knorrig onder loopt en ik er knorrig op zit Haha!

Heb hem alleen omdat het materiaal WEL erg prettig is voor een rustig ritje op een bloedhete zomerdag.

Voor een normale enthousiaste rit is het echter een ongelofelijke tegenvaller...helaas Scheve mond

Kun je bestellen bij www.hue-hott.de ,
www.topp-sattel.de en ik neem aan ook bij Buitenzinnig tegenwoordig ?

www.torsion.nl

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 22:16

pmarena schreef:
Heb ik ook , deze reactie hierboven is van voordat die er waren Clown

Equitex Torsion-pad = absoluut geen aanrader als je de ruggegraat vrij wilt houden. Ik heb hem een keer of 3 gebruikt maar hij zakt helemaal in en je zit dus JUIST volop op de ruggegraat ermee. Ik heb hem nu nog wel maar gebruik hem nooit omdat Rena er knorrig onder loopt en ik er knorrig op zit Haha!

Heb hem alleen omdat het materiaal WEL erg prettig is voor een rustig ritje op een bloedhete zomerdag.

Voor een normale enthousiaste rit is het echter een ongelofelijke tegenvaller...helaas Scheve mond

Kun je bestellen bij www.hue-hott.de ,
www.topp-sattel.de en ik neem aan ook bij Buitenzinnig tegenwoordig ?

www.torsion.nl

Dom, ik had niet naar de datum gekeken. Blond
Dan wacht ik nog even op de nieuwe grandeur.
Zijn die grandeurs nog ergens anders te krijgen of een gelijkaardige?

pmarena

Berichten: 48320
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 22:48

Ik denk dat Buitenzinnig er waarschijnlijk ook wel aan kan komen Verward

Of gewoon via Grandeur in Duitsland zelf , hebbie nog keus uit allerlei kleurtjes ook

Voor een leukere prijs : www.ebay.de
Duitse Ebay staan ze ook regelmatig op OK dan!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 23:23

hey pmarena, ik kijk echt uit naar het westernmodel!! april is het toch? krijg je daar dan ook een testzadel van? En weet je al of hij ook in het bruin verkrijgbaar is en welke pad er het beste onder kan?
Kortom: ik kan niet wachten!!

pmarena

Berichten: 48320
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 00:32

Zodra hij beschikbaar is , komt er direct een westernmodel hier naartoe is de planning ! OK dan!

Dan ga ik er eerst zelf een paar ritten mee maken (ben geen zadelknop-type dus dat zullen er niet zo veel zijn denk ik Haha! ) om er een goede indruk van , en mening over te krijgen. Kijken wat ik ervan vindt , eventuele puntjes van verbetering.

Een weekje ofzo nadat ik hem heb ontvangen gaat hij direct ingezet worden als testzadel , is mijn bedoeling.

Heb al reserveringen ervoor staan....

Bedoeling is dat het bestaande vierkante dekje eronder kan (die dus ook de ruggegraat vrijhoudt) en dat hij gewoon ook in bruin en in zwart nubuck leverbaar is.

April staat nog steeds Lachen

Maarja hij is er nog niet , en ik hoop nog steeds dat het een roundskirt gaat worden

Peerkie

Berichten: 80
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 18:22

Ik heb een Torsion endurance sinds enkele maanden, ben er erg tevreden over. De ruggegraat ligt zeker vrij, als ik na het rijden het zadel eraf haal is de rug nogal bezweet (merinowollen schabrak, is een beetje te warm maar ik moet nog steeds een ander schabrak voor erbij kopen) maar dus GEEN zweetplek op het midden van de rug. Voor degenen die nog meer ruimte tussen het zadel en de rug van het paard willen kun je bij het endurancemodel ook nog inlages in het zadel zelf doen. Ik heb nu alleen in de schabrak inlages, omdat dat bij mijn paard voldoende is.
Eerlijk gezegd heb ik gekozen voor de Torsion omdat ik direct een zadel nodig had en deze vrij snel leverbaar was, anders had ik misschien ook wel een Barefoot genomen. Die lijkt mij op zich ook prima, inderdaad een kopie van Torsion.
Opstijgen was bij mij alleen de eerste week een probleem, toen had ik echt wel hulp nodig om te "hangen". Maar na die week ging het probleemloos. En ik heb nog niet eens een originele singel erbij, ik gebruik nog steeds een gewone dressuursingel. Wel altijd een speciaal hiervoor gemaakt schabrak gebruiken als je een boomloos zadel koopt, want anders denk ik dat je wel een probleem krijgt met de ruggegraat. Naar voren of achteren schuiven van het zadel heb ik nog nooit wat van gemerkt, wel een beetje opzij zakken soms (ook alleen de eerste tijd).
Ik ben erg blij met dit zadel, en als een Barefoot nog lekker zit dan moet dat wel iets heel geweldigs zijn! Ik heb trouwens uit het achterste boogje het houten stuk gehaald en het vervangen door wol (uit de hobby-winkel, van dat spul waar je speelgoedbeesten mee opvult), zodat ik daar af en toe lekker tegen kan leunen zonder dat ik het idee heb dat ik mijn paard in de rug stoor. Nu is het helemaal net een leunstoel!

Taron
Berichten: 9592
Geregistreerd: 06-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 00:27

Ik heb er pas naar geinformeerd (hoeveel mensen met een Barefoot rijden in NL) en dat waren er rond de 200, die kunnen je vast hun ervaringen wel vertellen!!!
Kijk maar op www.boomloosrijden.nl en dan bij reacties.
Ik zoek trouwens ook een Barefoot... *LOL*

fabienne_Uny

Berichten: 96
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Uithoorn

Re: torsion zadel of barefoot saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:31

Das idd snel oordelen met SLECHT
Hier kun je alle reacties lezen van mensen vele ook van bokt die een testzadel hebben gehad en sommige zelf hebben gekocht erna.
http://www.boomloosrijden.nl/
dus euhm mss toch maar even je kijken voor je oordeelt

Mijn testzadel komt hopelijk snel dan kan ik snel op mijn eigen rijden als het bevalt.

pmarena

Berichten: 48320
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: torsion zadel of barefoot saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:41

Oei dit is een erg oud topic

DubbelFun

Berichten: 88841
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: torsion zadel of barefoot saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:42

Her rode vraagteken

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: torsion zadel of barefoot saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:51

Hihi, 1.5 jaar oud, zal wel snel een slotje op komen

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: torsion zadel of barefoot saddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:58

Inderdaad.
Dit topic is een beetje bejaard.
-> Slotje