Ervaring met graaskorf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:18

gemaaide weides zijn helemaal gevaarlijk :x
die va ons staan 24/7 met een korf om, liever dat dan doodziek :x

ze kroelen ermee, vechten ermee, drinken en eten ermee en niks geen last.
mijn pony mept wel als ze lastig gevallen word, net zo effectief als bijten hoor

L_Rivaldo

Re: Ervaring met graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:57

Ja inderdaad dat heb ik ook liever dan doodziek.
Hoefbevangenheid als ze dat geweest zijn, hebben ze er vaak nog last van of krijgen het weer snel. Liever voorkomen dan genezen zeg ik altijd maar!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:38

Omdat mijn shetje erg dik werd en bijna bevangen was heb ik ook een korfje gekocht. Ik ben er nog niet helemaal te spreken over, want als ze het ding de hele dag om heeft, krijgt ze kapotte lippen, terwijl hij wel goed past. Nu heeft ze hem halve dagen om en dat gaat wel goed. Verder heb ik niet de indruk dat ze het vervelend vind om hem om te hebben.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:46

Ik heb het vier dagen aangekeken, maar mijn pony gaat dus gewoon beteuterd in een hoekje staan met dat ding om. Ik heb haar nu overdag apart op een kale weide staan en 's avonds met hooi samen met haar grote vriend ook op een kale weide (de fjord gaat overdag wel gewoon het gras op maar voor mijn shet is dat al te veel)

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:27

Hoi! :)

Ik heb voor mijn fjord ook een graasmasker, alleen ze snapt het dus echt niet volgens mij? Ze duikt wel meteen naar het gras, maar ze eet niet. :n En staat dan echt zo beteuterd te kijken van was is dit nou?? Ze probeert wel telkens weer te eten, maar volgens mij snapt ze heht gewoon echt niet? Hebben jullie dit ook gehad is het gewoon een kwestie van wennen of? :=
Ik heb deze versie : http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/we ... rfluxe.jpg Van een vriedin gekregen, Jaime_ hier op bokt! :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:28

xLiezel, ik heb die korf ook! Mijn shet snapte het in het begin ook niet, maar heeft nu ontdekt dat ze door dat gat gewoon wat gras kan pakken. Ik heb haar eerst wel op iets hoger gras moeten zetten voordat ze het door had. :o? Ik ben benieuwd of ben jou paardje ook de lippen kapot gaan, dat heeft die van mij wel. Ik weet alleen niet of het door de soort korf komt of door de pony. :Y)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:29

Mijn pony gaat met zijn voorbeen schrapen om het gras wat hij plat heeft gedrukt met zijn masker met zijn schrapen zet hij het weer recht overeind. Best slim!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:34

daar zit wel een heel klein gaatje in.. mijn pony had de greenguard meteen door, geen problemen gehad :n

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:43

Bij mijn pony duurde het wel een paar dagen :j maar nu heeft ze het door en ze doet ook dat schrapen om het gras weer recht te krijgen. Ze heeft ook wel schuurplekjes, dus af en toe gaat ze op een kaal stukje zonder masker, anders heeft ze binnen de kortste keren wondjes ervan. Ze heeft wel een wondje op 1 neusgat van telkens dezelfde beweging langs het gaatje te maken denk ik...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 18:31

Bij mijn paard heb ik eerst even een beetje gras door de gleuven gevoerd en ze had het meteen door. Die heeft er eigenlijk niet aan moeten wennen, ze liep er meteen zo mee weg, lekker eten, drinken, keuvelen met een ander paardje, ... Ik denk wel dat het makkelijker is voor een paard om aan de greenguard te wennen dan aan die met dat enkele gaatje onderaan. Met de greenguard hebben ze meer kans (meerdere gleuven onderaan) om wat gras te pakken te krijgen en dan hebben ze het meteen door. Als ze met de graaskorf met dat enkele gaatje een paar keer proberen en niets te pakken krijgen geven ze het meestal snel op.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:43

Mijn pony's maken echt een enorm gat in de 'mandjesmuilkorf', slijt die greenguard ook zo snel of niet?
Een paard bij me verder op, heeft wel een ijzeren.. Daar zat ik eigenlijk naar te kijken, maar het lijkt me dat ze daar gewoon doorheen kunnen eten dus ;-)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 14:31

Die ijzeren korven is voordat ze niet kunnen bijten. Die gaten zijn veel te groot, daar kunnen ze dus normaal mee eten en mist zo het effect van een graaskorf. De 'mandjesmuilkorf' heb ik nooit geprobeert, maar de greenguard is een heel stevig ding. Mijn paard staat er 24/7 mee in een kudde van 30 paarden en het ding is nog steeds heel. ;)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:28

Ik ben ook erg te spreken over de greengard. Rivaldo heeft hem nu altijd om (dag en nacht) en heb hem omgebogen en op de oude plekjes van het schuren groeit nu weer haar. Mis nu alleen een bandje maa heb ik even op gelost met een strotouwtje (waar dat allemaal wel niet handig voor is) Rivaldo is al behoorlijk wat buik en vet kwijt. Heel veel zijn bij ons al hoefbevangen en vind het toch fijn dat ik deze stap toch gedaan heb.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:08

Mijn shet staat nu een week met een graasmasker op en ik zie hem nu al iets afvallen., Vind het er erg sneu uitzien, maar dit liever dan een hoefbevangen pony. Baal er alleen van dat er zo snel wondjes van komen! Heb die van IR, maar toch rondom de neus kale plekjes. Geloof dat ze bij ons binnekort al op stal/paddock gaan dus dan mag hij weer af :)

die harde (greenguard) heb ik ook eens getest, daar stonden na 1 dag de wonden op zijn kin! En dan zat hij echt niet te strak of los, maar omdat het tegen zijn kin aanschuurde als hij ermee liep te klooien, dat was echt niks :n

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:14

EstherHegt schreef:
Ik vraag me af of paarden nog giftige planten kunnen selecteren met zo'n ding.
Ik twijfel dus erg, in de wei thuis staan geen giftige planten, maar ik kan ze over 14 dagen in het natuurgebied zetten en daar staan wel planten die niet zo gezond zijn, ze eten daar altijd omheen omdat ze dan de tastharen kunnen gebruiken. Misschien is inderdaad zo'n testding handig en eens een dagje met de camera filmen.
Of heeft iemand er al eens op gelet en kan mij dat antwoord geven?

Daar ben ik ook erg benieuwd naar Esther.

Twee weken geleden een graasmasker aangeschaft maar het was een drama! Hij was helemaal in paniek, rennen en schudden met het hoofd. En dat was nou juist iets wat hij op dat moment niet mocht doen ivm een blessure.
Ik had daarvoor een paar dagen geoefend op het 'droge' met brokjes en sprietjes hooi door het gaatje te geven en dat ging prima maar op de wei ging hij helemaal uit z'n dak.
Ik zie het niet zitten om het nog eens te proberen dus ga dat ding maar verkopen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 10:43

Ik heb voor mijn beide ponies een graasmasker aangeschaft: het korfje van Imperial Riding.

Waarom een graaskorf: eerst stonden ze rustig met zen tweetjes op een klein stukje van de weide, maar dit aten ze heel kaal met dus veel zand happen als gevolg. De ene pony moest dan ook extra krijgen terwijl de andere nog te dik bleef. Ondertussen heb ik 3 logees op de weide en ik wou ze niet graag scheiden met een draadje ivm in de draad terecht te komen.

Mijn ervaring is over het algemeen positief.
+ Minder zand eten
+ Per pony eenvoudig te regelen (Welsh pony 2 dagen aan, 1 dag uit; shetland pony 1 dag aan, 1dag uit)
+ gelijkmatiger af eten van de weide
+ kunnen samen in de weide met vriendjes
- kleinde wondjes bij de welsh pony
- kunnen er ergens mee vast blijven hangen (probeer dit te beperken door de klitteband maar een beetje vast te maken)
+ controle op het gewicht ivm hoefbevangenheid
+ interactie met andere paarden loopt normaal

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 11:57

anne_bento schreef:
die harde (greenguard) heb ik ook eens getest, daar stonden na 1 dag de wonden op zijn kin! En dan zat hij echt niet te strak of los, maar omdat het tegen zijn kin aanschuurde als hij ermee liep te klooien, dat was echt niks :n

Dit kan je eenvoudig oplossen door de achterkant met van die stevige zilverkleurige tape (is ook waterbestendig) te beplakken. Dan heb je onder de kin een glad oppervlak wat niet meer kan schuren in plaats van die gleuven.
Ik ging er eens een foto van plaatsen maar het is nog niet van gekomen ... O:)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:08

Lizzzzz schreef:
Mijn pony's maken echt een enorm gat in de 'mandjesmuilkorf', slijt die greenguard ook zo snel of niet?Een paard bij me verder op, heeft wel een ijzeren.. Daar zat ik eigenlijk naar te kijken, maar het lijkt me dat ze daar gewoon doorheen kunnen eten dus ;-)

Mijn shet heeft hem nu voor het 3de jaar op 24/7 en hij heeft hem nu op 1 stuk doorgesleten. hij kan hem nog makkelijk op hoor, kan alleen iets makkelijker eten, maar volgend jaat moet ik wel weer een nieuwe kopen.. maar goed 65/3= 21euro, nou dat hem ik er wel voor over :j vind hem verder geweldig

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:10

Jazz staat lekker 24/7 buiten met een simpele graaskorf van de paardendrogist, gaat prima!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:08

cheyentic schreef:
Lizzzzz schreef:
Mijn pony's maken echt een enorm gat in de 'mandjesmuilkorf', slijt die greenguard ook zo snel of niet?Een paard bij me verder op, heeft wel een ijzeren.. Daar zat ik eigenlijk naar te kijken, maar het lijkt me dat ze daar gewoon doorheen kunnen eten dus ;-)

Mijn shet heeft hem nu voor het 3de jaar op 24/7 en hij heeft hem nu op 1 stuk doorgesleten. hij kan hem nog makkelijk op hoor, kan alleen iets makkelijker eten, maar volgend jaat moet ik wel weer een nieuwe kopen.. maar goed 65/3= 21euro, nou dat hem ik er wel voor over :j vind hem verder geweldig

Nou, mn grote pony heeft die oude van mn vorige fjord, en die is nu 3 jaar oud. Mn shet heeft de hare al zo weten af te schuren, dat mijn hand er zonder moeite doorheen past ;-)
Ik moet zeggen dat ik die greenguard wel erg duur vind, en zo'n mandje is natuurlijk veel goedkoper.
Maar die is zo zwaar. En het lijkt me dat die greenguard veel lichter is. Daarbij komt dat je nog eens van halster kan wisselen.
Heb ze wel aangevraagd, voor een week, om te testen.

annamarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:22

Mijn vorige paardje (fjord) had er één om. 's Zomers staat hij dag en nacht in de wei en droeg hij hem ook 24/7, als hij naar binnen gaat mag hij af. Op stal vind ik het erg zielig. Hij at en dronk er prima mee in de wei en bleef keurig op gewicht.
Liever met een graasbeperking in het land, dan koliek of hoefbevangen. Of anders de hele dag op stal!
In mijn beleving had hij er geen hinder van!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:32

Ik heb de best friend graaskorf (zit helemaal om haar snuit) en ook de greenguard inclusief duur greenguard halster. Vorig jaar ging het prima, ze kreeg wel wat wondjes, maar als ik het opbouwde ging het wel. Maar dit jaar heeft ze ze allebei kapot gemaakt! Ze staat nu bij een ruin en denk dat die nogal loopt te frutten aan haar korf. En ze staat ook zelf te klooien met het ding.

Ik weet niet of ik nu nog met graaskorven moet beginnen, want als ze de greenguard af weet te krijgen, zelfs mét zon speciaal halster, denk ik dat ze alles af kan krijgen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:45

Mijn pony heeft vandaag voor het eerst haar graaskorf om, ik heb een leren van Shires.

Deze:

Afbeelding

Ik ga zo eens kijken hoe het ermee gaat.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:49

vind dat er bij deze wel heel weinig ruimte overblijft om gras te eten, aangezien heel de onderkant dicht is, lijkt meer op een antibijtkorf..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:51

Dat dacht ik ook, maar als ze hem om heeft zit het gedeelte waar het helemaal dicht is niet in het midden zeg maar, het gedeelte waar ze eet is onderaan waar wel meer ruimte over is.

Evt snij ik nog een stukje uit het leer, hou even in de gaten hoe ze het doet.