1ste eigen paar, en niks over de verzorging weten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:00

Sorry, maar ik zou er zelf nog geen kopen. In mijn ogen kun je beter eerst zorgen dat je veel leert over paarden, dus over hun voeding en de hele verzorging. Mijn raad is dus heb eerst wat geduld & koop niet meteen een eigen paard.
Maar als je het niet laten kunt zet hem dan niet thuis neer maar op een manege/pensionstal zodat de mensen je daar kunnen helpen. Als je hem thuis hebt staan kan niemand zien hoe het met hem gaat en weet jij waarschijnlijk nog niets over een paard verzorgen.
En ik zie hier reactie's dat "je het pas leert als je ermee bezig bent", etc. Dit ís niet zo! Op de manege kun je al een heleboel leren over de verzorging.

Tips:
1: Vraag rond in de omgeving.
2: Ga eerst lessen op de manege.
3: Zoek daarna een verzorgpony/paard.
4: Lees boeken!
5: Zoek op internet.
6: Koop pas een paard als je er echt voor 300% zeker van bent dat je er echt klaar voor bent!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:05

Wat leer je op een manege dan van verzorging? Poetsen en opzadelen? Als je geluk hebt mag
je je eigen paard poetsen en zadelen maar als je pech hebt pak je een paard over wat al in de
les daarvoor gelopen heeft. En verder kwa voeren....op hoeveel maneges leer je dat dan?

Nee ik blijf er bij dat de praktijk toch de beste leermeester is. Boeken lezen daarnaast is heel goed, maar
toch blijken dingen in de praktijk toch niet altijd zo te gaan als in het boekje en hoe los je dat dan op?

Carlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:09

ProudJustify schreef:
Wat leer je op een manege dan van verzorging? Poetsen en opzadelen? Als je geluk hebt mag
je je eigen paard poetsen en zadelen maar als je pech hebt pak je een paard over wat al in de
les daarvoor gelopen heeft. En verder kwa voeren....op hoeveel maneges leer je dat dan?

Nee ik blijf er bij dat de praktijk toch de beste leermeester is. Boeken lezen daarnaast is heel goed, maar
toch blijken dingen in de praktijk toch niet altijd zo te gaan als in het boekje en hoe los je dat dan op?

Als je het poetsen en opzadelen goed onder de knie hebt, heb je best een kans dat je eens mag helpen met voeren. Anders vraagt ze het toch gewoon, of ze mag helpen met voeren? Eerst alleen het hooi, maar later evt. ook biks. Tenminste, op mijn manege is dat geen probleem. Weet niet hoe dat met andere maneges is?

mooney1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:17

ik zal het je nog sterker gaan vertellen.
Mijn vriendin is 51 jaar en is in februari 2008 gaan lessen.( priveles)
Ze had nog nooit op een paard gezeten en wist er helemaal niets van. Ze vond het allemaal geweldig.
In de zomer van vorig jaar , ja in datzelfde jaar nog, heeft ze haar eigen paard gekocht!!!!!!!!!
Ze heeft dan wel haar eigen boerderij met veel grond en heeft haar land helemaal paardproof gemaakt omdat er eerst alleen maar schapen liepen. Zelfs een eigen rijbak gemaakt.
Degene waar wij beiden les van krijgen heeft haar met raad en daad bijgestaan. En er staan nu nog 2 paarden bij van vriendinnen waarvan eentje haar hele leven al in de paarden zit en lerares dierhouderij is.
Dus voor vragen en hulp ed kan ze ook weer bij hun terecht.
Zij leert het dus gewoon door te doen!!!!!!!
Dus je ziet het, als je goede begeleiding hebt gewoon lekker doen!!!!!!!!

golden29 schreef:
lessen blijf ik ook gewoon volgen vind ik ook leuk....het liefst zou ik ook op een boederij willen wonen, waar je lekker alles aan huis hebt. heerlijk lijkt me dat, ach ja misschien in de toekomst

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:21

@Carlijntje: dat is op veel maneges toch niet gebruikelijk hoor dat lesklanten helpen
bij het voeren. Tenmiste de maneges die ik ken doen de mensen die daar werken dat
allemaal zelf. Snap ik ook wel, en ook al zou het mogen wat heb je er dan aan, er zijn zoveel
soorten voer en elk paard eet wat anders, dat zijn dingen die je aan de vorige eigenaar
van je paard kunt vragen wat het paard nu eet, dat zijn echt geen dingen die je moet leren
voor je een paard koopt vind ik. Maar goed ieder heeft zijn eigen mening hierover blijkt.

Golden: je moet doen wat je eigen hart je ingeeft meid :)

Ann_e

Re: 1ste eigen paar, en niks over de verzorging weten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:23

Ik wist ook niet veel van paarden, toen ik mijn 1ste pony kreeg!
Door erbij te zijn leer je het vanzelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:24

Ik heb precies hetzelfde gehad. Het kán wel, maar je moet wel bereid zijn om echt veel te willen leren.
Trouwens, als je gewoon naar een goede pensionstal gaat, kunnen ze je ook prima helpen hoor!

Als je toch een paard wil, koop dat iig een paard wat al echt goed is doorgereden (8+) en braaf in de omgang.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:25

Toen ik zeven jaar geleden mijn eigen paardje kocht, wist ik ook amper van de hoed en de rand
Ben toen wel direct onder begeleiding een hoop gaan doen.
Meid, ik wens je heel veel plezier met je dier
Als tip zou ik je meegeven om te gaan lessen en een vriend of kennis te zoeken met voldoende ervaring, zodat je de eerste weken een goede persoonlijke begeleiding krijgt

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:26

Maarja zoveel leer je nou ook niet van als de manege zegt elk paard een plukje en jij moet het in de stal gooien. Als je gewoon aardig kan rijden zou ik het gewoon proberen. ( maar dan wel een beetje een rustig paard)

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:29

Ik dacht eerst serieus dat het een grapje was, ik bedoel het niet lelijk, maar laten we eerlijk zijn , als niets weet over de verzorging van een paard, dan komt het bij mij raar over als je een eigen paardje wilt gaan kopen, :o de meeste mensen die in de paarden zitten zijn toch allemaal begonnnen met het verzorgen van paardjes of in iedergeval iemand zoeken die een paardje heeft waar je een tijdje mee kan lopen?
Het is zo`n grote verantwoording, nu is het zomer lekker naar buiten, en denk eens aan de winter je moet door weer en wind elke dag naar je paardje!
Probeer anders een paardje te leasenn van iemand dan weet je een beetje hoe alles kan gaan!
En ik heb niet gezegt dat zij nooit een paardje kan kopen? alleen ik vind het raar als je nog niks van paardjes weet er een gelijk aan te schaffen!
zeker een goed punt om hier je info te vragen , daar is bokt ook voor! ;)
Maar ik geef gewoon me menig, sorry dat ik dacht dat het een grapje was! ;)
ff terug gelezen maar ik reageerde wel een beetje erg bot! excusses hier voor!
Veel succes en hopelijk heb je hier veel op gestoken!
groetjes! ;)
Laatst bijgewerkt door brennie75 op 21-05-09 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Carlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:31

ProudJustify schreef:
@Carlijntje: dat is op veel maneges toch niet gebruikelijk hoor dat lesklanten helpen
bij het voeren. Tenmiste de maneges die ik ken doen de mensen die daar werken dat
allemaal zelf. Snap ik ook wel, en ook al zou het mogen wat heb je er dan aan, er zijn zoveel
soorten voer en elk paard eet wat anders, dat zijn dingen die je aan de vorige eigenaar
van je paard kunt vragen wat het paard nu eet, dat zijn echt geen dingen die je moet leren
voor je een paard koopt vind ik. Maar goed ieder heeft zijn eigen mening hierover blijkt.

Golden: je moet doen wat je eigen hart je ingeeft meid :)

Achja, ik ken ook niet zoveel maneges (3 heb ik gereden) en ken het eigenlijk niet anders dan dat je met veel dingen mag helpen. Op de eerste 2 maneges was ik d'r nog te jong voor, maar op de manege waar ik nu rijd mag je, als je het kunt enzo je begint gewoon onderaan, heel veel doen. :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:44

Ik heb heel lang op een manege gereden en daar hoefden we bij wijze van spreken nog geen hoef uit te krabben, ik heb daar dus niets geleerd over paarden (wat ik me herinner had ik daar het idee dat beenbescherming ervoor zorgde dat de benen alleen maar zwakker van werden ;) ). Uit boeken leren is ook leuk, maar ook daar wordt de ideale situatie beschreven en die heb ik nog nooit gevonden.

Ik heb ongeveer een jaar een bijrijdpaard gehad maar dat was toch niet mijn ding en dat liep ook niet lekker, toen spontaan een paard gekocht, gestald op een pensionstal met mensen die vrij ervaren waren en me onmiddelijk opnamen in de groep, daar heb ik het meeste van geleerd. En instructie natuurlijk, iemand die tijdens de les ook nog wat zei dat het misschien handig zou zijn als de tandaarts zou komen oid.

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een paard die al het een en ander gezien heeft (vanaf 8 jaar) en het op een pensionstal zetten waarbij er een hoop dingen gezamelijk opgepakt worden, zoals enten, tandarts, ontwormen etc. Bij de andere pensiongasten kan je altijd ten rade gaan als je hulp nodig hebt, echter neem van mij aan, een ieder heeft een andere mening over het houden van een paard en als je het aan 12 mensen vraagt krijg je 12 verschillende meningen. Probeer daaruit jouw ding te filteren of vraag het alleen aan de mensen waarvan jij denkt dat die hun paarden zo houden zoals jij dat ook zal willen.
Ik bedoel ik neem aan dat je weet dat een paard naar de smid moet elke zoveel weken, hij eens per jaar geënt moet worden en als hij kreupel loopt de DA moet komen. Als je dan verder in vol pension staat kan er weinig mis gaan.

Een ieder moet eens de stap nemen om zelf een paard te kopen en als je aan de criteria moet voldoen die bokt aan je stelt ben je minimaal 70 voordat je er aan toe bent en dan nog twijfelen sommige mensen.

succes

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:45

Er zijn echt wel maneges waar je veel mag doen. Maar je voert dan alleen maar uit wat er gevraagd word maar waarom.....?
Juist de waarom vraag is belangrijk wat heeft een paard nodig wat voor werk moet hij doen etc.
Ik ga er vanuit dat de TS wel eens een paard van dichtbij heeft gezien, en dus wel iets weet.
De rest leer je gewoon bij in de praktijk.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:59

golden29 schreef:
wat aardig... Ik woon in almere, jij in drenthe he?

dat heb ik dus ook, bij elk dier wat ik koop wil ik het beste. Ben een hele grote dierenvriend.... En dan denk ik ook van dat is toch het allerbelangrijkste, dat betekent dan toch ook dat als het wat mankeert je naar een dierenarts gaat, dat je inderdaad adviezen aanneemt van anderen. Dat je wil leren hoe het dier het beste tot zijn recht komt. Als je al deze dingen niet zou doen, dan mag je jezelf geen dierenvriend noemen vind ik.

Ik woon idd in Drenhte..
Maar kom oorspronkelijk uit Lelystad, en daar woont mij zus Wendy met haar/mijn paard Dipsy. Ik heb haar net gevraagd en ook bij haar ben je van harte welkom om mee te kijken en de oren van de kop te vragen :D Zij zit al vanaf haar 10e in de paarden (is nu 23) en kan je dus een boel vertellen :D

Mocht je dat willen moet je maar even een PB sturen, dan geef ik je haar telefoonnummer!

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:28

ikzelf heb als 13 jarige - met ouders die NUL verstand hadden van paarden - ook mijn eerste paard gekregen.
ikzelf heb HEEL veel info gehaald van boeken, was verslaafd aan informatieve paardenboeken, en ik reed al enkele jaren op een manege (waar ik eigenlijk echt niets leerden buiten stap-draf en galop, zelfs niet deftig opzadelen)
mijn paard heb ik gekocht van vrienden nadat ik haar al een tijdje bij hen reed.
ze bleef daar op 'pension' en die mensen deden dus de verzorging, stalonderhoud en voer, en toen ik ze kocht hebben ze me op een blaadje gegeven wat wanneer gedaan moest worden van ontworming, inenting en hoefsmid.
echt per datum echt heel netjes van hun!

uiteraard wist ik al veel dingen door heel veel te lezen maar dit was een extra duwtje in de rug.
na een poos waren we 'gelanceerd' en ben ik uiteindelijk van pensionstal verhuisd.

door de jaren heen hebben mijn ouders ook wat geleerd over de verzorging. (mijn moeder toch)
maar heb zelf eerst alles op m'n eentje geleerd met hulp van anderen en boeken.

op een manege leer je het niet, met eigen paard wel MITS GOEDE BEGELEIDING VAN ERVAREN PERSONEN

succes. Neem een ervaren paard, vraag ruime info over het paard en zijn verzorging nu aan de eigenaars,
ga goed aan het lezen en zoek een GOEDE pensionstal uit.

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 14:35

Hebben jullie verder nog tips waar je heb beste een paard kan kopen? bepaalde site's ofzo? Ik zoek ook gewoon een wat ouder mak paardje....

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:39

Laatst bijgewerkt door Spaqunel op 21-05-09 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:43

Met goede hulp leer je heel snel :)
Ik heb van mijn verzorgpaard weinig geleerd, die stond 24/7 buiten en ik heb nog nooit hooi gegeven. Dus van voeren had ik de ballen verstand, net als van de DA, hoefsmid etc. Dat werd allemaal al gedaan.
Dus met hulp leerde ik heeeeel snel :) En had mij wel ingelezen natuurlijk. (want pa en ma wisten niets van paarden en ik kon er alleen op rijden)
(ik kreeg als manegeruiter een groene 3 jarige, niet een aanrader maar heb onwijs veel geleerd! Met veel vallen en opstaan *figuurlijk* )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-05-09 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:44

Er zijn vaak wel manege's die paarden ook verkopen, dus je kan daar rondvragen of ze iets leuks voor je hebben :)

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:53

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:58

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 15:00

dat zijn zeker de site's waar jij regelmatig op kijkt? want je weet ze goed te benoemen. En bedankt voor het compliment ik zie er inderdaad jonger uit! Ik hoop jij ook

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 15:02

ja naatjuh zo zie je maar dat ze zelf niks te doen heeft, op deze mooie dag hahha

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:06

Spaqunel schreef:
gisteren aangemeld... in de namiddag, tiens? was het geen woensdagmiddag of mag ik daar niets achter zoeken? :D
Ik geloof er geen woord van dat jij 27 bent }:0
maar ik zal toch zo vriendelijk zijn om jou enkel sites te geven om een paard te kopen:
http://www.doenormaal.nl
http://www.jebenechtnietgrappig.nl
http://www.hebjeechtnietsbeterstedoen?.nl

Waarom geloof je er niets van dat ze 27 is? ze komt op mij over als iemand die wel degelijk weet waar over ze praad en niet in een impulsieve gedachten 'laat ik maar een paard kopen'. Maar jij hebt waarschijnlijk niets meer dan de 1e en de laatste post gelezen.

Ik weet niet meer wie het zei, maar er zijn zó veel mensen die beginnen met een eigen paard met alleen manege ervaring, ik zelf ook hoor. En ik heb een vader die niets met paarden had en nu, gaat ie zelf van de zomer mee onze tinker beleren voor de kar.

TS: heb je een specifiek ras waar je naar zoekt? anders kan je op stoeterijen/fokkerijen kijken. Verder marktplaats in de gaten houden, mijn eerste pony (tinker) heb ik van een stoeterij en mijn tweede van marktplaats was trouwens liefde op het eerste gezicht.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:07

beste golden..

Als ik het zo lees kun je er best aan beginnen, mits je goede begeleiding hebt..
Ik zou er voor kiezen om je paard te stallen op een plaats waar meerdere paardenmensen (of mensen met paarden) staan.
Geef aan dat je nog wil en moet leren, dan wijzen mensen je ook sneller op zaken die je misschien minder goed doet of beter kan doen.
Zoek ook een goede dierenarts, en vertel ook dat je minder ervaring hebt.. ze zullen het je sneller vergeven als je wat vaker belt.

Een eerste paard is voor iedereen spannend, of je er nou mee opgegroeid bent of niet.

Je klinkt (leest) iig als een verstandig mens. dus imo komt het wel goed..
Mocht je in de toekomst nog vragen hebben oid, je mag me altijd een pb sturen..

veel plezier met het zoeken naar een paardje..

Aan andere posters in dit topic (julie weten zelf wel wie..)
Hebben jullie nooit fouten gemaakt met je paard.. en ben je daar uiteindelijk slechter van geworden..
Nou, ik heb fouten gemaakt hoor, en daar van geleerd.. en ja.. ik ben opgegroeid met paarden..