Paard heeft een hekel aan weidegang??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:07

Voeding kan net dat beetje extra zijn , dat het meerdere dingen bij elkaar zijn die samen zorgen voor die onrust.

Als je gewoon de standaard Lucerne voert dan zitten daar best wel wat suikers (denk aan melasse)in , en die staan erom bekend dat ze niet goed zijn voor paarden en unrust kunnen veroorzaken , en zeker ook paarden extra gevoelig kunnen maken voor dingen zoals zomerexceem.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:18

Celine, ik denk ook snel aan 2 oorzaken:

1 = zomerexceem = jeuk = niet weten wat of waar kruipen, dus heen en weer rennen. Da's voldoende op te vangen met deken en eiwitarm voedsel. De opmerking van Mara is zeer terecht, al wat die nu krijgt is héél nefast vr de exceem.

2 = psychisch. Vriendin van me had ook zo'n paard, echte manegeman, die nooit op de weide wou en niet meer at als ze hem foute buurman gaven. Als ze hem toch op de weide staken, was het of met zijne buurman, of hij sprong er gewoon uit en stond sneller op stal dan de eigenaar. Dus dan kan je gelijk enkel maar toegeven ad grillen van mijnheer en hem bij zijn favoriete vriendin zetten, of de problemen blijven...

DiantaM

Re: Paard heeft een hekel aan weidegang??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:24

Ik zou ook zo snel mogelijk een zomerexzeem deken aanschaffen, en niet een vliegendeken omdoen. Die helpen namelijk niet voor die kleine mugjes..

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 13:43

Ik lees nochtans dat er meerdere exeempaarden met een buzz-off van bucas rondlopen, en hij had deze voorig jaar ook op.
(maar als ik een nieuwe koop zou ik inderdaad wel zoeken naar een meer beschermende, ik vind het wel spijtig dat de meesten zo verschrikkelijk duur zijn...)

Oja en gewoon nog een bedenkingske... Als het van de jeuk zou zijn dat hij loopt te rennen, zou hij dan niet tegen de bomen gaan schuren? (er staan een drietal bomen in die wei)

Maar het zijn inderdaad of die vliegjes of psychisch ... Ik ben benieuwd of hij zich gedraagt vandaag...

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:47

Celine, als die bomen heeft, lijkt het me ook niet aan de exceem te liggen hoor! dan zou ie lekker gaan schuren tot het zo gelijk een kaalgeplukt kieken is.

mocht je exceemdeken willen aanschaffen, bij Guillemaere (Wetteren) heb ik er al gekocht voor 67 EUR en ze werken héél goed!

maar ik denk dus dat het optie 2 zal zijn...
Good luck met je kleine psychopaat :P

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 14:03

O bedankt voor je tip, want ik was me al suf aan het zoeken voor een betaalbare deken die toch iets van kwaliteit is op het net, en vond niet meteen iets, toch niet in België...

Nja natuurlijk kan het nog zijn dat hij er nog niet aan gedacht heeft om aan bomen te schuren? Op mijn vorige weide schuurde hij gewoon aan de staldeuren (die nu zo prachtig glad zijn :+ )
En nu schuurt hij met zijn kont tegen de muur in de stal en met zijn hals tegen zo een steunpaaltje van zijn stal... (gelukkig nog niet zo veel tot nu toe)
maar ik sluit het exceemprobleem nog niet uit als aanleiding tot dat rare gedrag...

Psychopaat-optie zit er ook nog in :P

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:08

Bel anders eerst even nr Guillemaere, want door die prijs zitten ze wel snel zonder... Ik heb me in het begin vh seizoen 1tje gekocht op reserve, en tot nu toe schuurt ze gewoon niet, als jij maatje 185 nodig hebt & het daar niet meer vindt mag je het altijd overkopen

Zo t beestje, zo t baasje }>

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 14:14

Oke bedankt :) ik ga nog zien hoe het vandaag loopt en dan vragen of M het echt niet ziet zitten om zijn deken op en af te doen... (en tja, desnoods blijft hij ermee op stal, maar ik vrees dat ik dan regelmatig zal mogen naaien)
Eum ik zou Granny eens moeten opmeten om te zien of een 185 past, hij heeft namelijk geen dekens opgehad in de winter, dus ik weet echt niet wat zijn maat is :) Allesinds bedankt al!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:39

bij ons staan er ook bomen in de wei en toch bleeft hij rennen...ze hebben meestal niet alleen jeuk bij hun manen maar ook bij de flip/onderbuik/benen...en kunnen gewoon op een gegeven moment geen kriebeltje aan hun lijf hebben

Ik hoop eigenlijk dat dit het is...is makkelijk op te lossen, anders zou je toch eens een goed gesprek moeten gaan voeren met je paard ;-)

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 14:43

Inderdaad Jasmijn, ergens hoop ik het ook wel (en ergens ook niet, ik had stiekem wel gehoopt dat hij over de exceem heen zou 'groeien', zeker nu hij minder buiten staat en geen hormoontjes meer heeft, maar dat is een beetje onrealistisch natuurlijk...)
Maar hem een deken aandoen is inderdaad wel makkelijker dan hem uit te leggen dat een paard op de wei hoort en dat gras om op te eten is ipv om kapot te rennen ;)

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 18:02

:( Granny is vandaag niet op de wei gegaan omdat de staleigenaresse geen tijd gehad heeft om een stukje af te zetten...

Dus het zal waarschijnlijk pas zaterdag zijn dat ik weet of alleen staan lukt...

Zijn oude bucas-buzz-off past hem gelukkig nog ondanks alle reparaties, dus deze kan ik weer gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:32

Probeer hem met bucas op de wei te zetten en ga zien wat er gebeurd, desnoods maar 1 uur en als je dan weggaat, zet je hem weer binnen.

Paard tot zaterdag binnen laten vind ik not-node. Succes. :Y)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:45

Ik vind het gek dat de paarden binnen moeten voor een streepje regen, mijn stalhouder vroeg ook of paard wel buiten mocht met dit weer, hij is het gelukkig met me eens dat paarden niet genoeg buiten kunnen...

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:49

Céline: dus op dinsdag heeft ze geen tijd om af te zetten, en daarom lukt het pas zaterdag? ik snap het even niet ze, alei, mijn stalhoudster ( ;) mara dus ) zou mijn paard in ieder geval nooit 5 dagen binnen laten staan :oo het moet al echt extreem weer zijn als ze eens een dagje binnenstaan :o ze had ten eerste ireika en granny gewoon bij elkaar gelaten denk ik, gedoe met geslachten uit elkaar houden vind ik zó onnatuurlijk.

wat doet Granny als je hem nu in de paddock laat? want daar heeft hij deze winter toch geen probleem van gemaakt?

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 13:10

(ze laat hem dus wel geen 5 dagen op stal staan, hij gaat dan op de paddock) (nuja inderdaad, ik zou het ook liever anders hebben, maar kmoet roeien met de riemen die ik heb hé, en ik ben al blij dat ik er heb :) )
(en de staleigenaresse heeft het druk gehad doordat ze overdag ook lessen geeft, paarden moet rijden en voor haar jonge kindjes moet zorgen, ik vind het natuurlijk ook wel spijtig, maar ik kan toch ook niet verwachten dat ze haar kinderen opzij zet voor mijne Granny die lastig doet op de wei...)

Granny is wel braaf op de paddock, loopt een paar keer te bokken, zoekt naar sprietjes om te te eten en gaat dan weer aan de ingang wachten om naar binnen te mogen of kijkt eens naar zijn buur (het zijn twee paddocks naast elkaar)
Maar ik moet wel niet proberen om hem daar uren te laten staan natuurlijk, dan gaat hij wel proberen om er uit te komen denk ik
(we kunnen daar ook niet veel hooi ofzo leggen want het is ter gelijker tijd ook de longeercirkel)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:23

Das wel vrij klein natuurlijk als paddock... Moeilijk hoor... Ik hoop dat je zaterdag meer weet!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:28

Okee , dat is ook niet zo raar dat je het in zo'n kleine en saaie ruimte snel zat bent.....dus wat dat betreft kun je daar niet echt wat aan zien zeg maar :)

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 14:33

inderdaad, ik zou me ook meteen doodvervelen op die paddock... Dus daarmee kan ik inderdaad niets 'testen' of uitsluiten of iets dergelijks...

(het is vandaag trouwens nog steeds droog... wie weet kom ik straks op stal en word ik aangenaam verrast en dat hij wel buiten staat!) (alhoewel, het is woensdag, dan zijn er nog meer lessertjes en dochtertje is dan thuis in de namiddag denk ik...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:27

Heeft jouw staleigenaresse geen man? Toch vaak werk voor de mannen?? :P

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 21:43

hihi jawel ze heeft wel een man, maar die is zelfstandig en moet op de uren dat de kinderen thuis zijn veel weg enzo
O nee, je had het over de wei :+ eum tsja vaak helpt hij daar ook wel aan mee, maar hij zal nu waarschijnlijk ook geen tijd gehad hebben ofzo...
Maar de staleigenaresse heeft vandaag een stukje afgezet, dus nu maar hopen dat het morgen niét regent, dan mag hij er misschien al op :)

Toen ik zei dat als dat niet lukte, we er eens Ireika moesten bij proberen zetten was ze niet zo enthousiast, ze denkt echt dat hij haar gaat dekken... (ze staat ook wel nogal hengstig nu)
Denken jullie dat een ruin, die een jaar geleden nog gedekt heeft, het nu nog zou doen? Ik heb daar echt geen benul van eigenlijk...

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:07

Wat noem je dekken???

Een ruin dekt normaal niet, maar dat wist je wel zelf al.
Het kan wel zijn dat hij er es opspringt, maar dit houden ze zelden echt vol, meestal is da maar eventjes... en weten ze erna wel terug dat ze ruin zijn ;)

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 09:23

welja erop springen dus... (tuurlijk weet ik dat ik geen veulen moet verwachten haha :+ ) maar zou een ruin dus nog "zin" hebben ook al heeft hij geen hormonen meer?
En ik vind het niet zo erg als hij er eens op kruipt, maar voor Ireika is het wel belastend natuurlijk... (al denk ik wel dat ze er om zou vragen ;) )

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:50

na een paar keer stopt hij daar gewoon mee, dus ik zou die gewoon laten doen.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 10:02

uhu oke :)
nuja dat is de volgende optie als het niet lukt op zijn afgezette stukje...

Het is hier trouwens bijna heerlijk weer! het zonnetje begint erdoor te komen en geen drupje regen te bespeuren! Ik vind dat ze vandaag toch wel écht écht buiten moeten staan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:39

Misschien vind je merrie het lekker? :P :D mag toch? Komen toch geen kindjes van en als hij haar niet beschadigd. Merries geven wel aan of ze het wel of niet willen...

Hoezo regen? Mogen ze niet met regen op de wei? Ik hoop dat het regent, tenminste goed voor het gras, mag wel een slokje gebruiken, mijn sproeiers staan al weer 2 dagen aan.