wel of geen halster om in stalling/weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laat jij het halster om in stal of in de weidegang?

ja, niks aan de hand toch? alleen maar handiger
14 (2%)
ja, maar denk er wel goed om, vind het soms wel een klein beetje eng.
30 (6%)
ja, alleen in de stal
3 (0%)
ja, alleen in de wei
137 (28%)
nee, neemt te veel ricico's met zich mee
268 (55%)
nee, vind het gewoon wat makkelijker
21 (4%)
nee, vind het zonder er mooier uitzien
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 480

blue_kim

Re: wel of geen halster om in stalling/weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:11

mijn paarden staan altijd zonder halster, niet omdat ik het te gevaarlijk vind maar omdat ze toch zo meelopen zonder halster. anders moet ik zoveel halsters op verschillende maten hebben, dus vind zonder net zo makkelijk, alleen bij hele erge vliegen hebben ze soms het halster met vliegengordijn aan.

Kimb72

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:14

in de wei staan de paarden met halsters, in de stal zonder halster. met dit weer hebben de paarden vliegenhalsters.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:16

Ik doe ze zoveel mogelijk zonder halster naar buiten. Lijkt me gewoon prettiger voor ze, ik heb de halsters niet nodig want ze komen zo ook wel en je hebt nog het risico dat ze kunnen blijven hangen. Als er echt teveel vliegen zijn dan doe ik ze wel een halster met vliegenetje om.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:19

Verschillend, maar tegenwoordig altijd zonder. Eerst stond ze altijd op stal zonder halster, maar op de weide met. Was handiger met binnenzetten, want alle paarden gingen aan de hand een voor een terug naar stal.

Op haar nieuwe locatie hebben de paarden de halsters 24/7 aan. Zowel binnen als op de weide. Het stond mij persoonlijk niet zo aan, ze zal maar ergens aan blijven hangen, maar van de andere kant wil ik ook niet iemand anders verplichten om iedere dag bij mijn paard het halster aan- en uit te gaan doen aangezien ze niet altijd even makkelijk is (was). Ik heb zelf niet de mogelijkheid om haar elke dag binnen en buiten te zetten, daarvoor is het echt te ver weg. Na een paar weken zag ik echter dat ze op haar kaak een schuurplekje begon te krijgen van het halster. Nieuw halster gekocht, maar probleem bleef en werd zelfs een wondje. Hoppa, dat stomme ding af en lekker 24/7 zonder ding om je hoofd :) Heb ik een goed excuus, en zij loopt tegenwoordig ook mee zonder halster (en anders volstaat een touwtje om haar hals ook wel voor die paar meter).

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:19

ik heb mijn paard altijd met halster in de wei staan stel dat ze uitbreekt is ze makkelijker te vangen met halster dan zonder halster lijkt mij.Maar op stal heb ik ze altijd zonder halster staan(dat vind ik veiliger)

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:33

Mijn paard gaat zonder halster de stal/wei in. Hij is heel makkelijk te pakken en vaak heb ik niet eens een halster nodig om hem te kunnen pakken. ( loopt mij vaak achterna of komt naar mij toe).
Ook als ie 2 uurtjes ofzo in een andere wei gaat nog steeds geen halster om, want ook dan laat hij zich heel makkelijk pakken

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 05:20

in de wei staat ze met halster, dan is ze namelijk makkelijker te pakken als ze weer in de stal moet.
in de stal staat ze altijd zonder halster, ik heb haar dan liever zonder halster voor de gevaren maar ook omdat het me niet prettig lijkt voor haar dat ze altijd met halster om staat.

mijn verzorgpaardje staat 24/7 op de wei en staat zonder halster.

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 06:09

op stal geen halster en in de weide ook niet!!
als ze vast komen te zitten met hun halster kunnen er enstige dingen gebeuren!!
en zeg nooid nooid want zelfs een ongeluk zit in een klein hoekje.
paarden zijn makkelijk te pakken in de weide zonder halster..

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:47

Altijd zonder halster. Ze laten zich toch wel pakken, dus halster brengt in dit geval alleen maar gevaren met zich mee.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:07

Zoezi schreef:
Reken maar dat een beetje paard zijn halster gewoon kapot kan trekken...........

Op IM staan nochtans paarden die zich hebben opgehangen aan het halster...plus dat een paard vaak een serieuse krachtinspanning moet leveren als het een ietwat degelijk halster is, wat de kans op een hardnekkige blessure weer eens vergroot.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:06

Helaas hebben wij nogal wat paarden op stal die zich niet laten pakken in de weide (en je dus al helemaal geen tijd hebt om een halster om te doen). Voor deze paarden hebben we leren tuigpaardenhalsters. Als de dan de weide in gaan doen we die strak genoeg zodat ze nergens achter kunnen blijven hangen/in gaan staan. maar natuurlijk niet té strak. we hebben nog nooit ongelukken gehad met halsters die ergens bleven hangen of waar ze in gingen staan. (en ja, ze staan meestal hele dagen buiten op het land, 's nachts wel naar binnen.)

ik lees net ook een paar reacties zoals dat een paard vast was blijven zitten met zijn hoef in het halster. In principe mag dit nooit mogelijk zijn, omdat het halster dan écht veelste groot zou moeten zijn.

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:35

onze paarden hebben zowel in stal als in de wei nooit halsters om. alleen diegene die moeilijk te pakken zijn.stalling moet je zowieso zo min mogelijk halsters om doen. kans dat ze blivjen haken ofzo is toch wel aanwezig.. als het niet hoeft doe dan ook geen halster om. kans dat er ongelukken gebeuren kan aleen maar groter worden.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 01:56

Bij ons heeft niemand een halster om.
Alleen wanneer er een nieuw paard in de wei komt, gaat het halster een paar dagen om.
Maar verder niet.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 07:11

Altijd zonder halster. De paarden zijn ontzettend makkelijk te vangen, dus een halster is nergens voor nodig.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:44

Die van mij moet wel met een halster de wei in, als hij die niet om heeft dan krijg je hem het land niet meer uit.
Van de week is iemand vergeten om hem om te laten en zijn we 3 uur bezig geweest om hem te pakken te krijgen. Terwijl het met halster geen probleem is.

veerlee65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:48

Ik laat het halster in de wei en stal niet om, kunnen vreselijke dingen gebeuren. paard kan vast blijven hangen met een been bijvoorbeeld

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:27

In principe laat ik altijd de halster uit, zowel op stal als in de wei.

In de zomer echter is hij heel erg gevoelig voor zon en licht op de witte delen van zijn neus. Zo erg dat hij er gewoon dikke bloedende verbrandingen van krijgt. Dan krijgt hij wel een vliegenmasker/gordijntje en een halster met een afhangende doek om de neusriem om te voorkomen dat het al te erg word.

Zodra het dan ook iets slechter weer is (lees minder zon en vliegen), dan gaat het hele spul er ook weer af.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:39

Aan alle mensen die vinden dat hun paard makkelijker te vangen is als hij uitbreekt met het halster om:

Tijd om je hekken na te kijken. Je moet er toch 100% zeker van zijn dat je paard niet KAN uitbreken?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:43

@femke27: nou, ik heb een bunker, en alles is oerdegelijk.
maar eens in de zoveel tijd wil meneer nog wel eens denken van goh, aan de andere kant van de draad is het ook wel leuk.
dan wurmt hij zich gewoon door 4 draden heen....
en als er stroom op staat dan duikt hij wel oid.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:46

bij mij meestal af in stal en weide
als me ouders haar naar buiten doen dan laten ze meestal om .

met uitbreken het kan gebeuren , eerst zat geen stroom op draad en buikt ze door het draad maar niet meer zit stroom o p.

en moet het toch gebeuren dat ze ontsnapt zal ze nooit aan de buitenste draden doen zal ze bij de ingang en bij de straat heb ik een groot houten hek dus ze zal nooit weg kunnen
wei zit tussen twee huizen en gaat dan helemaal naar achteren

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:48

Op stal heeft ze geen halster om.
In de wei wel,anders laat ze zich niet pakken _O-
Maar in een klein weitje laat ik wel het halster af met een grote wortel komt ze vanzelf wel.
Mijn verzorg shetjes hebben in de wei en op stal geen halster aan.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:22

mijndes komt gelukkig altijd :) draad open en loopt ze naar stal en anders het is niet zo ver lopen :+ en ze blijft wel stil staan

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:47

_Bitje_ schreef:
die van mij staat in dewei altijd met, in stal zonder

Onze ook. :j

PonyBonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:55

Mijn shet staat in de wei altijd met.
Op stal zonder. :)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:00

Onze shetjes staan dag en nacht buiten, dus die lopen lekker zonder halster buiten.
Maar mijn paard gaat overdag in de wei en 's nachts naar binnen, dus in de wei heeft ze haar halster om.
Maar op stal hebben we haar zonder halster staan. ;)
Op wei heeft ze haar halster om omdat dan gewoon makkelijker is en ze heeft er geen last van.
Soms wil ze niet komen en als ze haar halster niet om heeft wordt dat alleen maar lastiger.
Als ik even opzij kijk zie ik haar lopen vanuit het raam en kan ik haar dus makkelijk in de gaten houden. :)