Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:22

Wat een leuke ideeën hier!

Wij hebben in de paddock waar onze paarden staan ook een vierkant gezet en in elke hoek een hooinet (http://www.hooinet.nl), met daarvoor een plateau grindtegels, anders maken ze er een derrie van. Die grindtegels kun je trouwens gratis op marktplaats vinden.

We moeten wel elke dag de plateautjes vegen, maar dat is zo gedaan. Vroegah, toen de guldens nog van hout waren, huurde ik een weiland in Noord-Brabant, dat was kleigrond en dat werd heel snel derrie. Ik had daar ook een spinnenweb aan paden aangelegd, maar na een tijd zakte ik daar bijna tot aan mijn knieën in. Ik was toen nog student dus had ik niet veel geld voor rasters en dergelijke, wel heb ik daar toen ook een stuk met tegels verhard.

Ook al konden ze het hooi en het water toen alleen op de verharding krijgen, vaak liepen ze toch ook rond op de modder, ze konden er zelfs in vliegende galop overheen, terwijl ik er regelmatig met kruiwagen en al ben omgevallen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:30

hier ook 1 winter zo'n kniediep pad gehad en daar gingen ze inderdaad in vliegende galop doorheen, maar vooral omdat ze er dan snel voorbij waren, gewoon lopen ging erg moeizaam en vonden ze niet leuk. 1 van de paarden is toen geblesseerd geraakt. ook voor onszelf was er geen doorkomen aan, niet met een paard aan de hand, en zeker niet met een kruiwagen met jerrycans water of een lading hooi. Stalgenootje raakte onderweg wel eens een laars kwijt :P
Mede daarom zie ik die blubberbende in elk geval niet meer zitten.

Het is jammer die die roosters enzo zo vreselijk duur zijn als je uitrekent hoeveel m2 oppervlakte je er mee moet verstevigen... Dat tikt flink aan...
Ik wil ze graag (naast in de longeer-paddock) ook door ons bosje hebben zodat dat dan geen modderbende wordt, maar moet daar dan eerst weer even voor sparen...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:45

wat een geweldig idee is dit, daar ik daar zelf nog nooit op gekomen was! :D
ik heb ook een postzegelweitje (30 are) waar ik meteen mee aan de slag zou willen gaan.
eerst nog even de boel herinzaaien en dan met paaltjes en draad aan de slag!

een kleine opmerking over de walnoot: een geweldige boom, maar die groeit zo ontzettend traag :=
de onze staat er al bijna 10 jaar, de meidoorn die er pas 2 jaartjes staat is al bijna even hoog :P
afhankelijk van de grondsoort heb je natuurlijk andere bomen die makkelijk aanslaan.
ik heb (wissel)natte, kleiachtige grond, een paradijs voor wilgen, elzen, meidoorn, ...
wilde kastanje lijkt mij een mooi alternatief voor de walnoot: groeit veel sneller en geeft een heel dik bladerdek.

zou het niet het beste zijn om te beginnen met een pad uit te zetten?
als er een winter overheen gegaan is, kan je al gemakkelijker inschatten wat 'probleem'plaatsen zijn.
extra modderige plaatsen kan je verharden, of net uitdiepen om een poeltje te maken.
door hooiplaatsen en drinkbakken strategisch te plaatsen, zorg je idd voor een motivatie om het hele pad te doorlopen.

ik denk dat je best ook zorgt dat het pad breed genoeg is, zodat paarden zich probleemloos kunnen draaien of elkaar passeren.
we hebben nog een verzekeringskwestie lopen met de buren omdat op een smal stukje 1 van de paarden met zijn kont hun omheining ingedeukt had :o

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:47

éven een stipje
Het klinkt echt geweldig, en heel logisch, ook ontzettend leuke foto's en voorbeelden :)
Als ik ooit mijn eigen weiland heb.......

cindybijl

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:51

wow leuk topic!
ik ga alles even doorlezen, vind het wel interessant voor als ik ooit mijn paarden aan huis kan krijgen...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:58

Er zijn zo vreselijk veel goede ideeen! HEt is alleen zo jammer dat het hier niet mag.... *snik*
Als ik ooit toch eens een wei tegen kom hier in de omgeving die te koop is...

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:08

Ohh wat een geweldig idee, en komt ook nog goed optijd. Als we binnenkort gaan verhuizen en we dus een nieuwe weilandje gaan krijgen, ga ik dit gelijk verwezenlijken.
Het kost waarschijnlijk wel wat tijd en moeite, maar ik vind het een leuk idee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:18

arno8 schreef:
Vroegah, toen de guldens nog van hout waren

Mafkees :+

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:23

oh wat een super idee, komt voor mij ook net mooi uit. gaan over twee weken verhuizen.
Hoop dat er nog meer mensen komen met ideeën + foto's over het hoe in te delen van het land

heb 6000m2 tot mijn beschikking en dan gaat er nog een rijbak vanaf. dus misschien wat meer tips!

( Ben zelf heel slecht in ontwerpen :o )

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:31

wat een superleuke ideeen, wij zijn nu al heel druk met de wei aan de voorkant van ons huis , maar achter licht ook nog een stuk , alles bij elkaar is het ongeveer 1 hectare weiland, daartussen komt een fruitboomgaard, waar ze doorheen kunnen lopen met een afgezet pad naar de achterkant, rondom komt een pad zodat ze zelf rondje kunnen lopen langs het pad en in het midden weiland waar ze zo nu en dan in mogen om te grazan en of rennen, aan de schuur met stallen staat de inloopstal en daar hebben we net deze week een paddock laten maken, begint erop te lijken 8-)

Afbeelding

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:32

De gemeente ziet me al aankomen.... :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:33

En waarschijnlijk onverrichter zake weer weggaan :D

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:34

joyce B schreef:
"paddock paradise op een postzegelweitje" (via site paardnatuurlijk) vind ik een heel mooi voorbeeld hoe je met heel weinig grond toch veel profijt kunt halen uit het toepassen van dit concept...

heb je hier een link van, ik kan hem nl niet vinden...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:36

Leuke ideeen zie ik hier voorbij komen! Geeft wat inspiratie om meer te doen met de komende herindeling ivm graasseizoen, wateren, schaduwplek etc 8-)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:44

cindybijl schreef:
joyce B schreef:
"paddock paradise op een postzegelweitje" (via site paardnatuurlijk) vind ik een heel mooi voorbeeld hoe je met heel weinig grond toch veel profijt kunt halen uit het toepassen van dit concept...

heb je hier een link van, ik kan hem nl niet vinden...

http://www.paardnatuurlijk.nl/cgi-bin/f ... cgi?id=326

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:26

bedankt voor de link, Knoffer, hier staan ook weer wat mooie ideeën in.
ik onthoud vooral de pea gravel en de houtsnippers.
ik heb al een paddock/bak in zand, maar ik vind vast nog een plaatsje op de track voor houtsnippers :D

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:06

DubbelDun schreef:
En waarschijnlijk onverrichter zake weer weggaan :D

Ha ha! idd eerst bij de gemeente informeren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 14:49

Ach , een rand afzetten aan de buitenkant van je wei kan natuurlijk altijd , hoe gek je het voor de rest mag maken dat zal idd. wel beperkt zijn :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:30

Hierbij de reactie van de eigenaresse van Gydjulind, de stal die op de eerste pagina een paar keer genoemd wordt. Ik heb haar even op dit topic attent gemaakt.

Hallo allemaal,

Wat leuk dat 'Paddock Paradise' zo leeft dat er hier zelfs een heel topic aan is gewijd!
Ik ben degene van de hier al genoemde website www.freewebs.com/gydjulind/paddockparadijs.htm. Ik vind het Paddockparadijs echt een geweldig concept en ben het hier thuis in de praktijk nog steeds aan het bijschaven en aanpassen.

Ik ben momenteel bezig met het maken van een website die alleen maar gaat over het Paddockparadijs en het hoe en waarom ervan. Het is veel werk maar het einde is inmiddels in zicht. Op deze website kan iedereen ook zelf reageren en ik streef ernaar om zoveel mogelijk voorbeelden van PP's van anderen op de site te gaan plaatsen.

Omdat ik het PP-concept zoveel mogelijk wil verspreiden onder paardeneigenaren, nodig ik iedereen die geïnteresseerd is uit om zijn/haar e-mailadres te mailen naar marja.van.run AT planet PUNT nl . Je ontvangt dan een link naar mijn nieuwe website zodra deze klaar is.

Vriendelijke groet,
Marja van Run

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:33

Wat ik me afvraag...
Als je paarden aan elkaar hangen en eentje gaat ergens anders naar toe zal degene die achter blijft dan niet dwars door de omheining heengaan om via de korste weg weer bij zijn kuddgenoot te komen ??
En hoe gaan bijv. veulens/moeders reageren als die 2 gescheiden worden doordat er eentje aan de wandel gaat??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:39

Mja heb je dat niet ook bij verschillende weides , waarbij je dan achterin de poort openzet waardoor ze zelf tussen de weides kunnen wisselen ?

Dat gaat toch ook goed :)

Mysa : leuk die reactie van Marja !

Waarom meldt ze zich niet aan ? Kan ze meepraten :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:40

Ik heb maar één wei, dus dat probleem ken ik niet :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:49

mijn weide was sowieso al in 3 stukken verdeeld (soort waaiervorm), die de hele tijd open staan omdat ze toch heringezaaid moet worden.
ik heb iig nooit paniek gezien bij de knollies ;)

paniek zou je misschien kunnen hebben bij zenuwachtige paarden die de weg nog niet weten, of bij nieuwe paarden in de kudde, maar ik denk dat dat ook nog wel meevalt.
de meeste paarden blijven ook mooi achter de draad als er nieuwe paarden in de buurweide staan.

heel leuk dat Marja een reactie stuurt.
ik snap wel dat ze zich hier niet aanmeldt als ze net zelf een hele website over dit onderwerp aan het opzetten is ;)
ik ga mij iig aanmelden, ik vind het zo'n geweldig idee!
ben al helemaal aan het uittekenen hoe ik mijn weide kan aanpassen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:53

fojoe schreef:
ben al helemaal aan het uittekenen hoe ik mijn weide kan aanpassen :D

Heb ik al gedaan ;)

Afbeelding

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:58

jamaar, ik heb 3 kleine kinderen rond mij hangen, dat schiet niet op ^)

ziet er prima uit :j
ik veronderstel dat je het bosje ongeveer aan de zuid-westkant plaatst?