Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
_Sigrid_ schreef:Even een mooi voorbeeld van bij ons op stal. Deze dames komen samen dagelijks buiten in een groepje van 4 in de paddock. En IEDERE dag herhaalt zich dit ritueel. Heerlijk om te zien toch? Deze interactie ben ik met een geit helaas nog niet tegengekomen.
Heerlijk om te zien. Natuurlijk wel enkel als de fjord neerligt, anders kan ze er niet aan
jomaro schreef:Wat zal het volgende verbod worden? Misschien wel dat we er niet meer op mogen zitten. Paarden horen niet bereden te worden. Wij als mens willen wij dat wel, maar kijk eens in het wild want daar spreken we toch over dat het van oorsprong kudde dieren zijn. Wilde paarden lopen niet braaf een rondje met je!! Gaan geen dag op een trailer staan omdat de ruiter zo nodig wil laten zien wat het paard kan. En hoe zit het dan met de chip die wij er als mens maar instoppen, de ijzers die eronder geslagen worden. Het voer wat we geven. Kortom er valt nog genoeg te verbieden dus dierenbescherming laat van je horen. Vergeet de honden niet die in een roedel willen leven. Ook die zetten wij als mens vaak alleen ergens in een huis. Er moet toch immers gewerkt worden.

daffie1986 schreef:Ik hoop dat die wet ingevoerd wordt, dan kunnen de hengsten tenminste ook eens met elkaar spelen i.p.v. dat ze om beurten een uurtje buiten mogen.
Bnienke schreef:heb jij wel eens hengsten leuk met elkaar zien spelen? Eerder uitzondering dan regel....
dropje2 schreef:Straks moeten er 700.000 paarden naar de slager, want erop zitten is niet diervriendelijk en er mee werken al helemaal niet..
Wanneer je fel/agressief reageert lok je uit dat anderen dat ook doen. Dat is natuurlijk niet goed te keuren, maar wel te voorkomen door zelf op fatsoenlijke wijze te blijven reageren.
) Bnienke schreef:daffie1986 schreef:Ik hoop dat die wet ingevoerd wordt, dan kunnen de hengsten tenminste ook eens met elkaar spelen i.p.v. dat ze om beurten een uurtje buiten mogen.
heb jij wel eens hengsten leuk met elkaar zien spelen? Eerder uitzondering dan regel....
En dan nog, met elkaar spelen en maar een uurtje per dag naar buiten kunnen is wel van een hele andere orde (appelen en peren vergelijken). Mij hoor je ook niet zeggen dat 23 uur per dag op stal staan ideaal is, maar dat is dus een hele andere discussie.
Ik ben wel voorzichtig met het bij elkaar zetten van paarden... Ook in het wild zijn er altijd paarden die buiten de groep vallen, die zijn in een kudde misschien wel helemaal niet beter af...
Er zitten dus heel wat haken en ogen aan deze wet (mocht ze ingevoerd worden)
daffie1986 schreef:Ja ik heb vaak zat hengsten vanaf 5 jaar en ouder met elkaar zien spelen terwijl ze met elkaar in paddock en land stonden, en dit waren nog topsportpaarden ook. Iedereen moet gewoon eens stoppen om zo panisch met een hengst om te gaan. Je moet ze natuurlijk wel eerst naast elkaar zetten om aan elkaar te wennen. Een vriendin van mij heeft ook een hengst(hengst A), op die stal waar zij ging staan stond nog een hengst(hengst B)die altijd alleen had gestaan en andere paarden ging najagen. A en B stonden altijd dus naast elkaar, tot de dag na koninginnedag iemand had de stroom van het draad gehaald en ze liepen bij elkaar en dat gebeurt nu nog steeds. Gisteren toevallig gezien hoe de hengsten met elkaar omgaan als 1 van hen terug komt, ze spelen het zelfde als jonge hengsten in een opfok. Dus stop eens om je eigen zo aan te stellen.
Martinedd schreef:maar ik heb heb ook geruchten gehoord, dat ze willen dat paarden minimaal een x aantal uren buiten moeten MET soortgenoten.
Dat de stallen open moeten zijn zodat ze sociaal contact met elkaar kunnen hebben....
Misschien wel fabeltjes, maar hoe ver wil je dierenbescherming gaan?
Ik vind het zelf een goed idee, dat paarden niet alleen mogen staan en verplicht een x aantal uren buiten moeten.
Dani62 schreef:Paarden kunnen prima met shetjes. De groep van mijn paard: een andalusiër, een draver, een kruising fjord en drie shetjes. Gaat prima. Uit de ervaringen van anderen heb ik altijd opgemaakt dat paarden het liefst samen willen zijn met een paard van hun grootte en kleur (die trekken toch naar elkaar toe), of het waar is weet ik niet.
Ik hoop dat zo'n wet wordt ingevoerd, een paard hoort niet alleen (en een geit is daar geen vervanger voor, dan moet je minstens nóg een geit en nóg een paard kopen).
Verder ben ik het eens met lieveli; je hebt kuddes en kuddes. Soms kost het iets meer tijd en organisatie om het voor jouw paard mogelijk te maken niet alleen te staan.
je wilt me toch niet vertellen dat een schimmel het lieft met een schimmel staat dan een vos??? Midasje schreef:We hebben thuis 2 paarden een pony en een geit. Gaat super en ik vind wel dat een geit een goede oplossing is als maatjke voor een paard. Niet iedereen heeft een hectare grond waar je een hele kudde op kunt gooien. En ik snap eigenlijk niet wat je bedoeld met de zelfde kleurje wilt me toch niet vertellen dat een schimmel het lieft met een schimmel staat dan een vos???
. Ik quote mezelf: Uit ervaring MET ANDEREN ... ÓF het waar is WEET IK NIET. Dus
.