staan jullie paarden met beenbescherming in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lientjeds

Re: staan jullie paarden met beenbescherming in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:39

wat een onzin, overdag met peesbeschermers en springschoenen op de weide!

Dat kan toch niet gezond zijn?! Beseffen deze mensen dat niet?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:52

lientjeds schreef:
wat een onzin, overdag met peesbeschermers en springschoenen op de weide!

Dat kan toch niet gezond zijn?! Beseffen deze mensen dat niet?

:+ nee lekker een paard met gebroken griffelbeen en tig schieffels,dat is lekker ;)

bij mij gaat ze ook beschermt de wei op ,na zo`n 1,5 uur gaat de bescherming eraf

en nu met de wintermnd gaat ze elke x in de losgooibak met een groepje met peesbeschermers aan.

ik ben erg voorzichtig geworden :j

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:59

Vriendlief heeft een 10tal paarden, ikzelf zo'n 15 jaar een 2 tal. Ik heb nog nooit peesblessures/gebroken griffelbeentjes of wat dan ook tegengekomen. :?
toch maar ff afkloppen, want na zo'n stelling weet je maar nooit!

Onze paarden krijgen wel altijd weidegang :)) , en het zijn springpaarden (ik snap wel dat sommige dressuurpaarden echt ver overstappen en zichzelf soms blesseren).

Ikzelf heb ooit es een maand in een steunverband gezeten in de maand juli, van mijn kleine teen tot aan mijn romp. :r Ik wens dit niemand of niets toe, dus ik zal zeker mijn paard niet gaan inpakken hoor.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:06

Als ze voor het eerst de wei op gaan, krijgt mijn ene merrie springschoenen aan omdat
ze zich altijd opentrapt met haar gekke gedrag. Maar na een paar dagen laat ik ze
weer af. En als ze net naar de smid geweest zijn krijgen ze beide even springschoenen aan.
Alleen ter bescherming voor een aantal dagen dus, verder zonder iets :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:08

lientjeds schreef:
Vriendlief heeft een 10tal paarden, ikzelf zo'n 15 jaar een 2 tal. Ik heb nog nooit peesblessures/gebroken griffelbeentjes of wat dan ook tegengekomen. :?
toch maar ff afkloppen, want na zo'n stelling weet je maar nooit!

Onze paarden krijgen wel altijd weidegang :)) , en het zijn springpaarden (ik snap wel dat sommige dressuurpaarden echt ver overstappen en zichzelf soms blesseren).

Ikzelf heb ooit es een maand in een steunverband gezeten in de maand juli, van mijn kleine teen tot aan mijn romp. :r Ik wens dit niemand of niets toe, dus ik zal zeker mijn paard niet gaan inpakken hoor.

ik heb ook nog nooit hoeven gebruiken bij mijn vorige paarden ,maar deze pony is erg lomp voor zichzelf :+
als ze een tijdje gedold hebben en er is rust dan kunnen ze af.
maar ik heb haar nu 4,5 jaar en daarin dan haar gebroken[ eigenlijk verbrijzeld ] griffelbeen en een stuk of 7 schieffels gehad
dan word je wel voorzichtig :j

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:24

nou ja, na enkele "nare" ervaringen zou ik allicht ook wel mijn voorzorgen nemen...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:29

sorry stomme vraag weggehaald, was in de war met wat anders :Z :Z :Z

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:33

Ik heb dit al eens ergens gezegd, maar je moet daar echt mee opletten hoor! Sommige peesbeschermers laten niet genoeg lucht door, waardoor de benen erg warm komen te staan wat kan leiden tot kleine kwaaltjes, maar verder kunnen peesbeschermers ook veel meer kwaad doen. Mijn ex trainer had een B pony merrie en ze waren op wedstrijd gegaan en die avond op de wei en (was eenzwarte met zwarte peesbeschermers) niet gezien dat ze nog peesbeschermers aanhad. De volgende dag liep ze super kreupel en de benen zijn er uiteindelijk niet doorgekomen en ze kon enkel gebruikt worden als wandel/gezelschapspaardje. Wat ze exact had weet ik niet, maar dierenarts dramde er toen op dat peesbeschermers aanlaten echt héél erg gevaarlijk is voor verstikking en voor verwarming e.d. Wij doen ze ook geen bescherming aan hier, maar dat is ook niet nodig. Moest een paard zich overtrappe zou ik springschoene aandoen, maar peesbeschermers niet zo snel...

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:35

Nee, Ik ben van mening dat het niet goed is voor de benen van het paard om te lang met bescherming om te staan.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:37

Neehoor, lekker kaal :D Hij kan echt wel gek doen maar hij kan eigenlijk prima op zijn eigen benen letten

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:39

Eerste paar keer gaan ze wel met springschoenen een peesbeschermers omdat ze nog nooit met elkaar buiten hebben gestaan, nadat ze gewend zijn gaan ze er wel af :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:02

Karennnn schreef:
Ik heb dit al eens ergens gezegd, maar je moet daar echt mee opletten hoor! Sommige peesbeschermers laten niet genoeg lucht door, waardoor de benen erg warm komen te staan wat kan leiden tot kleine kwaaltjes, maar verder kunnen peesbeschermers ook veel meer kwaad doen. Mijn ex trainer had een B pony merrie en ze waren op wedstrijd gegaan en die avond op de wei en (was eenzwarte met zwarte peesbeschermers) niet gezien dat ze nog peesbeschermers aanhad. De volgende dag liep ze super kreupel en de benen zijn er uiteindelijk niet doorgekomen en ze kon enkel gebruikt worden als wandel/gezelschapspaardje. Wat ze exact had weet ik niet, maar dierenarts dramde er toen op dat peesbeschermers aanlaten echt héél erg gevaarlijk is voor verstikking en voor verwarming e.d. Wij doen ze ook geen bescherming aan hier, maar dat is ook niet nodig. Moest een paard zich overtrappe zou ik springschoene aandoen, maar peesbeschermers niet zo snel...

mijn pony heeft 1x een nacht haar beschermers om gehad, een stalgenootje was vergeten om ze na de losgooi sessie af te doen en zag dat de andere morgen
ze is gelijk gaan koelen en traumeelzalf erop gedaan
helaas heeft ze daar wat witte haren aan over gehouden,wat gelukkig niet opvalt omdat ze appaloosa is
zij heeft ze 23 uur opgehad,en dat is dus niet goed.
maar een paar uurtjes geeft niets, met rijden heeft ze ze ook soms uren om en nergens last van.

Stees_Perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:06

Mijn paard gaat de eerste paar x (met het wennen) wel met peesbeschermers,
daarna lekker naakt.. Wel zo lekker ;)

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 20:57

het is wel te merken dat de meeste toch wel zeggen van geen beenbescherming
ik snap het helemaal vind het ook verstandig!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:18

Ik snap er niets van dat een paard al die bescherming om moet, maar dat is mijn eigen bescheiden mening ;)

Hier zijn ze lekker paard, ze gaan zonder bescherming naar buiten. In de winter alleen overdag in de zomer 24/7

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:20

Je krijgt juist meer peesschade met bescherming al zonder.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:24

_janet_ schreef:

>;) onderbouw deze uitspraak eens, ik ben het er nl niet mee eens.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:25

Al die warmte die zich ophoopt, dat kan toch niet goed zijn voor de pezen (daarbij verwijs ik naar diverse wetenschappelijke artikelen die o.a. in Bit stonden).

Daarbij helpt die bescherming ook niet tegen de echt grote blessures.

[edit] woordje vergeten
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 24-03-09 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:36

Nee, ook niet als ze voor het eerst gaat. De mijne doet sowieso wel wild als ze los mag lopen, ook in de bak en dus ook in de wei. Vind het dus onnodig om peesbescherming om te doen, aangezien ik ze onderhand dan wel elke keer om kan doen als ik haar losgooi of in de wei doe. Ze kijkt zelf wel uit :j

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:38

die van mij staan iedere dag op de wei,ze staan zonder bescherming buiten,is niet nodig vind ik.
snap wel dat ze bij hele dure paarden de benen in pakken,zie dat liever dan dat ze dat paard niet in de wei zetten.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:41

mirgino schreef:
_janet_ schreef:

>;) onderbouw deze uitspraak eens, ik ben het er nl niet mee eens.

Magda 90 was me voor.

En als er zand tussen gaat zitten, gaat het ook nog eens schuren. Waardoor je bijvoorbeeld op bruine benen witte haren er tussen door krijgt.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:42

Nee, die van mij krijgt niets om, ik laat alleen het halster om, omdat ze zich niet laat vangen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:44

gelukkig praat iedereen hier over zijn eigen paard/pony
en fijn als jullie dieren zo voorzichtig zijn

ik heb helaas andere ervaringen met mijn pony,en bescherm haar in de wintermnd en de eerste paar x als de wei opengaat en alles bij elkaar komt.

ik maak lange buitenritten en ook dan heeft ze voor bescherming om ,ze heeft daar nooit iets van gekregen, het beschermt haar ;)

en over zand ertussen ,ik rij ook op het strand dan heb je zand en water maar nooit geen irritatie,heb jij het zelf meegemaakt? dat je paard witte haren kreeg van zand?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:47

ja ik heb zelf meegemaakt dat mijn paard door de warmte en door zand tussen de beenbescherming witte haren kreeg. Er kwam een soort irritatie door de warmte, en er zijn nooit meer bruine maar witte haren terug geroeid.

haffiebecky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:49

Ik had eerst ook geen bescherming om maar toen ik onderhand elke dag de hoefsmid moest bellen om dat haar ijzer weer los lag werd ik het een beetje zat. (ze vangt zichzelf nogal snel)
nu gaat ze met springschoenen naar buiten en heeft bijna nooit meer een ijzer los (afkloppen ;) )
het is dan misschien wel voor mij zelf maar mijn paard heeft er gelukkig geen last van dus ik zie het kwaad er niet van in.