Ervaringen met Shapley's MTG (o.a. tegen zomereczeem/mok)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:07

Ik smeer het elke dag (vanaf nu dus niet meer :D) Vanmiddag heb ik ze gewasen met antiroos shampoo en daarna nog met glycerine zeep. Man o Man wat zat ze vanavond onder schilfers, het is volgens mij gewoon de vette troep die van de MTG afkomt. Kan niks anders bedenken. Nu ik lees dat jullie dezelfde ervaring ermee hebben ga ik maar eens wat minder smeren.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:33

Ben nu 3 dagen aan het smeren en heb nog geen schilfers bij de fries gezien. De haf had zelf ook al schilvervorming: vanavond zullen we ze eens goed bekijken.
Gisteren de jaarling voor het eerst in gesmeerd; haar zal ik vanavond weer doen als het er goed uit ziet. Ze ging er gelijk van staan rillen. :roll:

Ik smeer nu iedere dag in de hoop dat het schuren/jeuk snel minder wordt. :D

Smeren jullie iedere dag, om de dag, een paar keer per week en wanneer zijn jullie daar dan mee begonnen?

Myour

Re: Ervaringen met Shapley's MTG (o.a. tegen zomereczeem/mok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:38

Ik heb mijn pony nu drie dagen gesmeerd, de schilfers in z'n manen vallen nog erg mee, maar die smeer ik gewoon af en toe in met klitwortel en dan heeft ie nergens last meer van. In z'n staart zitten wel veel schilfers, maar dat heb ik ook nooit echt goed behandeld met klitwortel.
Vanaf nu ga ik om de dag smeren, want ik wil toch niet dat het zo'n vette troep wordt (wat nog erg meevalt vind ikzelf).

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:20

Myour schreef:
Maar merken jullie nu ook echt dat het werkt? Ik bedoel, haar groeit van zichzelf ook, hoe weet je nou of het groeit van zichzelf of door dit spul?

EDIT; heb het net toch maar besteld, naar mijn idee ligt de groei van z'n manen redelijk stil nu (heel langzaam anders), dus kan nooit geen kwaad. Heb meteen gele-staart-verwijder-spul besteld ^^

Ik gebruik het hoofdzakelijk omdat het de huid soepel houdt, omdat het een vettig spulletje is. En het werkt tegen de jeuk. Gebruik het niet zozeer om de manen te laten groeien.
En ik vind het goed spul tegen kleine plekjes.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:12

Ik smeer het ook op de manen en pony van onze paint, ze schuurt heel licht op een plek.

Maar meer om te kijken of het dunne bosje iets voller kan worden. Ben ook benieuwd :D

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:11

Heb afgelopen zondag mn paard eens goed gewassen met goedkope anti roos shampoo van Kruidvat. De volgende dag pas licht ingesmeerd met MTG. Smeer nu om de dag. Lees: alleen het midden van de manenkam en niet meer links én rechts van de manenkam. De schilfers hier worden dus minder. De staart doe ik nog steeds zoals eerst alleen het stukje wat ze schuurt (in het midden bovenop) Ze heeft nu al 3 dagen!!! niet meer geschuurt aan de staart. Krijg het idee dat het begint te werken. Zal binnenkort eens voor en na foto's plaatsen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:13

de schilvers komen omdat door de MTG de huid zich gaat vernieuwen/herstellen :)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:19

Evelli schreef:
de schilvers komen omdat door de MTG de huid zich gaat vernieuwen/herstellen :)

Ja dat idee kreeg ik ook al, het zijn namelijk duidelijk nieuwe schilfers, ook heel dun. Het zal dus vanzelf wel minder worden als de huid helemaal ok is. Dat is voorlopig maar mn theorie hierover.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:26

bij mijn pony kwamen er eerst ook veel schilfers los, maar later niet meer :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:08

Op de fles staat trouwens dat als je vaker MTG gebruikt dan aanbevolen dat het dan een tegenovergesteld effect kan hebben, heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb het nu twee dagen niet gesmeerd en vandaag z'n manen en staart behandeld met klitwortel, al die schilfers lijken me niet echt jeukstillend.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:13

de schilfers zelf jeuken niet hoor :) huidvernieuwing jeukt wel een beetje (denk maar aan vervelend als je verbrand bent door de zon)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:17

Oooh vandaar dus! Pony heeft laatste dagen continue met z'n eczeemdeken opgestaan, maar bij flink kroelen liet hij het toch merken heel prettig te vinden (normaal gesproken reageert hij daar alleen op als hij echt jeuk heeft). Maar dan ligt het dus aan die huidvernieuwing. Weer wat geleerd :)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:22

Wil je wat meer uitleggen over die klitwortel? :o

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:25

Klitwortel is haarlotion tegen roos (= schilfers) en haaruitval, wel met alcohol erin dus je kunt het beter niet op wondjes gebruiken. Ik smeer het langs de zijkant van z'n staartwortel en tussen de manenkam, ik vind het super werken :j

EDIT; bij Kruidvat kun je het kopen van het huismerk, maar de verkopers daar weten vaak niet dat ze het hebben, dus altijd even aan de bedrijfsleider vragen :P een -dacht van- 800mL fles ofzo kost iets van 4 euro.... of goedkoper.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:35

Hey ja ik kom net van de Kruidvat vandaan en zag idd klitwortel staan. Maar ik dacht dat het een soort van kruiden was of plant ofzo die je er op smeerde :P En dat is tegen het schuren?

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:37

Ik vind dat bij onze haf de manenkam zachter aan voelt, niet meer zo hard en stug. :D
Haar hoofdje gaat nu een beetje aan gort. Het lijkt wel of je toch ergens jeuk moet hebben en iets kapot moet schuren.

Haar deken is heel erg vies nu om over de manen niet te spreken.

We houden vol.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:44

@ Coentjuh: nee niet tegen het schuren, het is tegen roos en haaruitval. Voor mij is dat perfect, want door z'n eczeemdeken heeft ie nog wel eens haaruitval, en schilfers kunnen -heb ik tenminste gelezen- jeuk veroorzaken (meestal betekent schilfers namelijk droge huid, kan trekken en jeuken). Dat vind ik dus zeker wel een nadeel aan de mtg, want mijn pony heeft wel last van schilfers (huidvernieuwing dus), gelukkig jeukt hij niet, maar ik vind het idee dat hij jeuk heeft niet prettig.
Gelukkig is het minder weer geweest gisteren en vandaag, dus heb 'm gisteren zonder deken gezet, nog niet ingesmeerd met de mtg, dat doe ik zondag pas weer.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:38

Kun je de MTG ook gebruiken in combinatie met een ander exceemproduct? Want zoals ik lees is het niet echt een exceem oplossing maar meer een haargroei methode. Iemand die daar ervaring mee heeft?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:40

Op de fles staat dat je het beter niet in combinatie met andere producten kunt gebruiken, omdat er kans is dat er een reactie optreedt... ik zou het dus niet doen.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:42

Oke dat is jammer... Want ben dan bang dat het als exceem product opzich niet voldoende werkt...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:44

Ik ben blij dat ik voor mijn pony geen producten nodig heb, een deken is voldoende om geen jeuk te hebben. Moet overigens wel zeggen dat ik klitwortel gebruikt heb een dag nadat ik MTG gebruikt heb. Hier heeft hij geen last van gehad.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:58

Pink_Horizon schreef:
Oke dat is jammer... Want ben dan bang dat het als exceem product opzich niet voldoende werkt...

Op de fles staat van wel, maar uit ervaring zou ik je het niet kunnen zeggen. Mijn paard heeft geen eczeem.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:59

Pink_Horizon schreef:
Kun je de MTG ook gebruiken in combinatie met een ander exceemproduct? Want zoals ik lees is het niet echt een exceem oplossing maar meer een haargroei methode. Iemand die daar ervaring mee heeft?

Ik gebruikte het voor mijn shetlander die ik inmiddels weggegeven heb. 's Avonds deed ik dit MTG op haar staart en manenkam smeren en overdag als ze nog erge jeuk had dan smeerde ik er TKC 97 op omdat je MTG niet in de zon mag gebruiken. Maar over het algemeen was MTG vaak al voldoende.

Dit ging goed ze had er geen last van, dat de middelen door elkaar gebruikt werden.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:52

Bedankt Mabon. Misschien dat ik het dan toch ga proberen. Al is het maar op de dagen dat ik geen spul smeer (moet de eerste poos alle dagen maar daarna om de 2 dagen ofzo, beetje afhankelijk hoe ze erop reageert en wat voor weer het is ed). En anders in het najaar, om de schaden weer te herstellen ;)

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:40

Eerst smeer je een beetje op 1 plekje en wacht je 24 uur om te kijken of ze geen allegiesche reaktie krijgen.
Dan de eerste week smeer je elke dag (ik deed dit 's avonds zodat ze overdag gewoon lekker naar buiten kon want dan is het meeste van het spul wel vervlogen. Er zit namelijk petroleum in wat in de zon een branderig gevoel kan geven waardoor ze erger gaan schuren) Na deze week smeer je om de dag ook een week lang dan smeer je om de 2 dagen en kijkt hoe het werkt als dat goed gaat kun je om de 3 dagen gaan doen en als dat goed gaat kun je 2x in de week blijven smeren of je kan 1x in de week smeren afhankelijk van de jeuk of van de haarlengte groei.