Hit actief Stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:47

Misschien een stomme vraag; ik zag de paarden van eowyn04 een berg kuil staan eten. Hoe werkt het als de ingestelde minuten voor het eten voorbij zijn, hoe worden ze dan het 'hok' uitgestuurd? Is de staleigenaar ook zo allert om het hooi en kuil tijdig aan te vullen?

Het lijkt me een geweldige manier om je paard te houden!

edit: ff de foto's beter bekeken.....de voorkant wordt natuurlijk dichtgeschoven...?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:55

carin, idd, als de tijd om is, dan gaan de schuiven aan de voorkant dicht.
En de eigenaren zorgen gewoon dat er steeds kuil voor ligt.
In principe gaan alle paarden eruit als de schuif dicht is, soms heb je een paard, die wij de slaper noemen :D , die staat gewoon te slapen. Maar die halen we er even uit en daar let eigenlijk iedereen op.

horsii

Re: Hit actief Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:22

Hebben ze in de zomer eigenlijk ook weidegang ter beschikking?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:41

Ik weet het toch nog niet of ik mijn paard hierin zou zetten, ik vind er niks natuurlijks meer aan alles door machines.
Het lijkt dan een beetje massawerk.
En daarbij zou mijn pony niet aan de bixmachine hoeven, dus alleen hooi.
Ik zie vooral veel ijzer in de hitactief stallen en veel menselijk en machine geregel ik denk niet dat het iets voor mij en mijn paarden is.
Ik zet ze liever op een wei of grote paddock met gewoon hooi voor hun neus.
Maar ik kan me voorstellen dat de keus snel gemaakt is als je moet kiezen tussen een hitactiefstal of veel in de stal staan wat op veel pensionstallen gebeurd.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:58

horsii schreef:

ja, die hebben we ook.
Niet zo heel veel land, maar je paard kan het land op.

Jesito:
Tja, je moet toch een omheining maken, dat moet je met weidegang en paddock ook.
En er staan bij ons ook paarden enkelt op hooi of kuil en geen biks.
Die paarden komen alleen in die stations en niet in het kuil. Ook dit kan je de paarden aanleren.

En die menselijk machines, tja of je nu met een shovel kuil neerlegt en met een schuif opengaat en ze kunnen eten of je legt het
in de paddock? Dat maakt natuurlijk geen drol uit. :Y)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:58

Djilan schreef:
ja dat snap ik, maar als iemand roept dat een hit actiefstal een goede oplossing is omdat ze geen schuilstal mag neerzetten klopt het niet ;)

O nee?
Hier in de buurt zijn zover ik weet geen hit actief stallen.
Daarnaast, een schuilstal als het zou mogen is véél goedkoper dan een hit actief.
De drainage, apparatuur, afrastering, alles in je uppie is niet te betalen en ook niet met een paar mensen.
Het 2e punt is dat je er geen vergunning voor krijgt als je gewoon een stuk land koopt.
Ik ben ook geen milionair dus ik kan niet ''effe'' een stuk land kopen en laten draineren en noem maar op.
Daarnaast heb ik de tijd gewoonweg niet om de volledige zorg van mijn paard op me te nemen.

Dus eigenlijk heel logisch dat je je paard hit actief zet als die bestaande mogelijkheid er is.
Voor een bestaande stal heb ik geen vergunning nodig want ik hoef niks te bouwen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:03

Hoe zit het eigenlijk met hoefijzers in een hit-actief stal? mogen de paarden die hebben? of liever niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:11

Begrijp ik nou goed dat de paarden eigenlijk niet onbeperkt toegang tot het hooi/kuil hebben?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:48

eowyn04 schreef:
horsii schreef:

ja, die hebben we ook.
Niet zo heel veel land, maar je paard kan het land op.

Jesito:
Tja, je moet toch een omheining maken, dat moet je met weidegang en paddock ook.
En er staan bij ons ook paarden enkelt op hooi of kuil en geen biks.
Die paarden komen alleen in die stations en niet in het kuil. Ook dit kan je de paarden aanleren.

En die menselijk machines, tja of je nu met een shovel kuil neerlegt en met een schuif opengaat en ze kunnen eten of je legt het
in de paddock? Dat maakt natuurlijk geen drol uit. :Y)

Het was niet vervelend bedoeld.
Sorry als dat zo overkwam.
Ik denk dat ieder moet doen waar hij zichzelf lekker bij voelt en tja deze paarden komen buiten en krijgen voldoende ruwvoer dus ik heb daar niks op aan te merken, integendeel, toppie.
Alleen weet ik niet of ik het wat zou vinden, misschien ook wel: wat de boer niet kent, vreet die niet. :D
Ik heb zo'n hitactiefstal nog nooit in levende lijven gezien, dus het is eigenlijk oordelen over het onbekende.
Wie weet ben ik wel de eerste die in zo'n stal staat als er hier in de buurt 1 komt, geen idee.
Maar het was dus niet vervelend bedoeld. :o

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:49

WildWings schreef:
Begrijp ik nou goed dat de paarden eigenlijk niet onbeperkt toegang tot het hooi/kuil hebben?

Hoeft toch ook niet perse.
In de natuur ligt ook niet de godgandse dag een baal voor ze klaar, vaak moet ze lang zoeken en veel lopen voor ze weer wat voedsel hebben gevonden.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:29

Ashkerlon schreef:
Hoe zit het eigenlijk met hoefijzers in een hit-actief stal? mogen de paarden die hebben? of liever niet?

Bij ons op de manege hebben sommige paarde wel gewoon ijzers ;)

marjan2507

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:29

Nadeel van een Hit actiefstal kan zijn dat de paarden die hoger in rang zijn blijven waken bij de hooi en voederstations en zo de paarden die als laagste in rang zijn verjagen bij die voederstations. Bij Mansour weet ik dat sommige paarden toch daadoor te weinig hooi of brokjes binnen kregen en daardoor apart bijgevoerd moesten worden. een ander nadeel dat sommige hit actief systemen hebben is dat er nauwelijks tot geen weide gang is, dus de paarden leven dan alleen maar in een grote paddock, verder vind ik dat er naar verhouding vaak teveel paarden in zo'n systeem worden gehouden.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:33

Misschien moet je Imke_Tarek eens PBen haar bijrijdpaard staat op een stal waar ze ook een hit actief stal hebben.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:36

marjan2507 schreef:
Bij Mansour weet ik dat sommige paarden toch daadoor te weinig hooi of brokjes binnen kregen en daardoor apart bijgevoerd moesten worden..

Maar om de paar uur word gekeken welk paard zijn brok/hooi niet voldoende heeft en die word er dan in gezet en de pony's hebben onbeperkt hooi.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:41

Bij ons lopen er verschillende op ijzers.
Die van mij, iris voor op ijzers en achter niet en eowyn helemaal niet. Haar hoeven houden het goed.
Natuurlijke "slijtage".

Bij ons wordt het ook in de gaten gehouden of alle paarden genoeg eten. Diegene die te weinig eten worden door
de mensen erin gezet.
Maar vaak regelt de kudde het ook. Het is alleen zo, dat als de hoogste in rang komt als eerste eet, als die uit gegeten is, dan
kan er een ander in. En wij hebben meerdere kuil, dus de paarden die misschien wat lager in rang staan, gaan ook vaak naar een ander
station.

Jesito: is goed hoor ;)
En idd, je zou het eigenlijk met eigen oog moeten zien. Dan kan je gelijk ook anders oordelen.
Maar de een vind het wel wat en de ander niet.

Ik persoonlijk zou mijn paarden echt niet meer in een hokje willen hebben van 3x3.
En mijn paardjes doe ik er ook geen plezier meer mee.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:48

eowyn04 schreef:
Bij ons lopen er verschillende op ijzers.
Die van mij, iris voor op ijzers en achter niet en eowyn helemaal niet. Haar hoeven houden het goed.
Natuurlijke "slijtage".

Bij ons wordt het ook in de gaten gehouden of alle paarden genoeg eten. Diegene die te weinig eten worden door
de mensen erin gezet.
Maar vaak regelt de kudde het ook. Het is alleen zo, dat als de hoogste in rang komt als eerste eet, als die uit gegeten is, dan
kan er een ander in. En wij hebben meerdere kuil, dus de paarden die misschien wat lager in rang staan, gaan ook vaak naar een ander
station.

Jesito: is goed hoor ;)
En idd, je zou het eigenlijk met eigen oog moeten zien. Dan kan je gelijk ook anders oordelen.
Maar de een vind het wel wat en de ander niet.

Ik persoonlijk zou mijn paarden echt niet meer in een hokje willen hebben van 3x3.
En mijn paardjes doe ik er ook geen plezier meer mee.

Nee in een hokje van 3x3 ben ik ook geen voorstander van en ik denk dat je geeneen paard daar een plezier mee doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:32

Ik ben wezen kijken bij een hitactief stal,op zich vond ik het wel wat hebben..alleen vond ik de prijs vrij pittig voor deze regio(€250).
verder zag het er wel netjes uit,rustige kudde en de paarden associeren de komst van mensen ook niet met eten zoals op gewone stalling vaak dus wel zo is.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:37

Hoi ,
Ik zou mijn paarden zeker weten in een hit actief stal zetten als het kon. Ik vind het een bijzonder fraaie oplossing om ons paard te houden anno 2009. In zuid holland ( bij mij in de buurt ).

www.demaesberg.nl

doen dus

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:10

ik denk dat het een mooie oplossing kan zijn in gebieden met weinig weide mogelijkheden etc
op deze manier staan ze toch de hele dag buiten met schuilstal
kunnen door de dag heen blijven knagen etc

zelf kies ik toch liever voor kleinere groepjes en een niet geautomatiseerd voedersysteem...
gewoon een flinke ruif vol hooi of een simpel voerhek met voldoende ruimte voor de aanwezige paarden en het beetje brok wat er hier gegeten word, dat kunnen we net zo makkelijk 1 keer daags zelf geven

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:46

Het klinkt allemaal super, maar ik zie toch wel nadelen zoals bijna geen weidegang. Ik vind weidegang ook zeer belangrijk en alleen op de paddock wonen lijkt me niks.

Ten tweede lees ik dat het rond 250 euro zit. Ik vind dat erg prijzig. Hier kun je een stal huren voor rond 200 euro en weidegang voor ongeveer 100 euro. Nou, dan gaat mijn voorkeur toch naar weide met schuilstal of stal met weidegang.

Verder zie ik dat er wel een stal in de buurt van Nijmegen is, maar wel jammer dat ie in bos-vrije omgeving zit. Zo'n stal zag ik liever bij Malden/Groesbeek en verder best prijzig om te kunnen stallen in de paddock met schuilstal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:46

tja, als je het zo eenvoudig bekijkt, dan is het inderdaad prijzig voor een schuilstal en paddock...
Vaak is er overigens wel weidegang. In elk geval in de zomer. Net als bij veel "normale" stallen.

Maar goed:
Bij welke paddock/schuilstal wordt er 20x per dag kleine beetjes krachtvoer gegeven? Wordt er 20 keer per dag kleine beetjes hooi gevoerd precies op maat voor alle paarden in de groep? Dus zowel voor de shetlander, als het koudbloed paard, als het sportpaard, als het oude gepensioneerde paard?

Is de paddock toch over het algemeen zo'n 1000 tot 4000m2 groot met deels verharding, deels verstevigde en gedraineerde zandbodem zodat de paarden niet in de modder staan?

En bij welke boxenpensionstal kun je deze luxe krijgen?

Ik heb nu heel wat Duitse Hit-actiefstallen bekeken en dit zijn vrijwel allemaal luxe stallen, met luxe voorzieningen en veel ruimte voor de paarden, maar ook voor de mensen. Prijzen liggen daar gelijk aan de binnenboxen of paddockboxen (boxen met kleine of grotere, al dan niet verharde, paddock eraan vast zodat de paarden ten alle tijden vrij in en uit kunnen lopen.)

Je moet de HIT-actief stallen zien als luxe groepshuisvesting waarbij een oplossing is gevonden voor het verschil in voedingsbehoefte per paard, een goede verdeling van het voedsel over de 24 uur, ook voor paarden die niet zoveel eten mogen hebben omdat ze te dik worden, en waarbij ook de lager in rang staande paarden hun eten rustig op kunnen eten zonder weggejaagd te worden.

Als ik zo die websites bekijk, dan heb ik het idee dat Duitsland al een flinke voorsprong heeft op het gebied van paardenhuisvesting in vergelijking met de hier in Nederland. Ook op gebied van dierenwelzijn wat betreft huisvesting. En als je de verhalen op de websites leest komt dat mede doordat paardeneigenaren steeds minder genoegen nemen met binnenboxen. Paddockboxen zijn daar veel voorkomend. "Offenstalhaltung, gruppenhaltung, en HIT-actief" veel meer voorkomend/bekend. Zowel bij pensionstallen als bij priv'estallen.

Ik vind het jammer dat die (ruw)voermachines zo duur zijn, anders had ik ze per direct hier thuis in gebruik genomen...
Ik ben nu veel tijd kwijt met meerdere keren per dag voeren en kan niet onbeperkt ruwvoer geven omdat mijn dominante KWPN merrie nu al bijna uit haar voegen barst, terwijl mijn pony niet minder moet binnen krijgen dan hij nu krijgt...

Toch maar sparen denk ik... En hopen dat de gemeente niet zo moeilijk doet over die "bouwwerken" rond je stal/paddock/weide ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:15

Weet er iemand een overzicht van hit actief stallen in heel nederland?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:11

http://www.hit-horseconsult.de/holl/START-holl.html
bij referenties.

site van Uilenbos staat de actiefstal niet meer op. Voorheen wel, misschien van eigenaar veranderd of er mee opgehouden of gewoon dat deel eraf gehaald? Dat was kleinschalig en op Natural horsemanship gericht.

Site van Neville Stables is nog niet bijgewerkt op dit moment, maar in het topic werd al verteld dat men ermee aan het werk is.

Ben wel benieuwd of er nog meer stallen zijn die een vergelijkbaar concept gebruiken, maar dan niet onder de naam HIT-actief. Een soort "paardvriendelijke stallingen"

In Duitsland heb je een vereniging "LAG, Die Laufstall-Arbeits- Gemeinschaft e.V." waar je lid van kunt worden en die stallen bezoekt en een sterren waardering geeft op paardvriendelijkheid.
http://www.lag-online.de/

Erg interessant om te lezen hoe men daar bezig is.

Er worden in Duitsland ook wedstrijden/verkiezingen georganiseerd zoals " Unsere Stall soll besser werden" met prijzen voor de stallen met de beste verbeteringen/aanpassingen.

In Nederland gaan de hoeveelheid sterren over het algemeen over de faciliteiten voor de ruiter en hoe netjes alles er uit ziet, en niet hoe paardvriendelijk een stal is...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:36

Heb zelf nog nooit zoveel last gehad met het dominantieprobleem, normaal laten ze elkaar wel eten, maar het is wel vervelend als de dominantste al wat breed is. Ik ken een plek waar ze in grote groep (20 tot 25) buitenkomen, maar meestal snachts ook binnen staan en daar nog rustig kunnen eten. Ook in de zomer komen de oudjes of magere paarden binnen om extra te eten. Dus daar wordt er idd ook op gelet.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:23

Mijn mening is weer helemaal up tot date, nadat ik vorige week een aantal keer ben wezen kijken.

Vind en blijf het niets vinden voor die paarden. De stal waar ik ben wezen kijken, heeft te veel paarden op een te klein stukje lopen. Vind ook niet dat de paarden erg erg paards bijstaan, ze staan eigenlijk allemaal een beetje voor zich uit te staren en reageren gelijk als iemand aan komt lopen. Zegt naar mijn idee al genoeg. Ook was het een blubberige bende, denk ook dat dat niet zo lekker is voor de paarden. Kuil was niet bij alle stations aangevuld, een vriendin en ik hebben het zelf van het ene station naar het andere gesleept, omdat de ene vol was en de ander leeg.. Plus (en dat is voor mij nog het belangrijkste punt) .. Geen weidegang!

Weet niet of dit op alle hit actief stallen is natuurlijk, ik ken alleen deze en ik zou mijn paard er nooit inzetten...