Groepstal waarom zo veel negatieve reacties ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:22

ik vind het risico dat ze elkaar gaan slaan uit verveling ook groter als ze ALTIJD binnen staan, ipv elke dag een paar uurtjes bij komen om zich uit te leven

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:23

als het over 1 nacht gaat dan snap ik jouw opmerking niet. :o
het gaat hier al jaren niet anders en als er een blesure is komt dat niet omdat ze een nachtje binnen staan. :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:26

manutjuh schreef:
Nee maar ik gaf maar even een voorbeeld, bedoelde niet om de reactie zelf, maar meer over hoe groot de verschillen op onze stal zijn. En dat zijn dus reacties die ik vaak krijg als ik er ben, dan komen ze naar me toe en zeggen ze zulke dingen.

aha, okee. Weet je wat je dan gewoon lekker moet doen. Je omdraaien en je eigen ding doen ;). Het is altijd zo jammer dat mensen met paarden zich zo met elkaar bemoeien. Als iemand zijn paard niet op het land wil, dan laat je dat toch gewoon gaan? Dat is haar euze... En het heeft helemaal geen zin daar over te oordelen. Dat zij andere inzichten hebben wil niet zeggen dat die per defenitie fout zijn! Ik ken ook mensen die hun paarden niet op het land willen, daar hebben ze allemaal hun eigen redenen voor. Hoewel ik mijn pony wel op het land wil hebben, snap ik hun redenen wel en laat ik ze gewoon hun eigen gang gaan.

Dat jij je paard op het land wil is jouw keuze, maar omdat vind dat een paard dat nodig heeft wil dat niet zeggen dat iemand anders dat ook vind ;).

Iedereen is bezig met zijn hobby en/of sport en iedereen probeert het vanuit eigen oogpunt zo goed mogelijk te doen, dus gun elkaar dan ook de ruimte het op de eigen manier uit te voeren!

Het is zo jammer dat paardenmensen vaak hun eigen manier als de beste manier ervaren en alle andere dingen als fout bestempelen, terwijl er gewoon vanuit een ander standpunt en doeleind wordt geredeneerd en het dus niet per defitie slechter is.

Kortom: lekker je eigen ding en doen en vooral blijven doen ;). ALs andere mensen naar je toe komen dan zeg je gewoon dat jij denkt het zo het beste te doen en dat zij vooral hun eigen dingen moeten doen. Niks geen geoordeel ;)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:30

mariska32 schreef:
als het over 1 nacht gaat dan snap ik jouw opmerking niet. :o
het gaat hier al jaren niet anders en als er een blesure is komt dat niet omdat ze een nachtje binnen staan. :D

Ik heb er over, als ze dan weer naar buiten gaan, dan zijn ze vaak zo blij dat ze op dat moment gaan rennen en gaan stieren dus ze komen uit een stal waar ze niet echt kunnen lopen en dan ineens gaan ze rennen!. dat wil wel eens verrekingen gaan veroorzaken.. :D

zap

Re: Groepstal waarom zo veel negatieve reacties ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:36

Ik vind eigenlijk dat je dat niet kan vergelijken met elkaar. Paarden in een groepsstal zullen denk ik ook uit hun dak gaan als ze het land op mogen.

Een groepsstal is imo iets anders dan 24/7 buiten. Een groepsstal is imo puur een andere manier van stalling, maar niet per defenitie een grotere bewegingsruimte. Natuurlijk is er wel meer ruimte, maar er zijn ook meer paarden ;).

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 06:30

zap: ze hebben wel degelijk meer ruimte ondanks meer paarden hahah ook al zijn er meer paarden die gedeeldelijk voor aan staan om te vreten dus als iemand achterlangs wilt rennen etc! kan dat makkelijk!..die van mij staat in een groepstal nou en denk dat, dat ongeveer 10 gewone stallen naarst elkaar zijn en dan 3 x zo breed ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 08:43

_Lott schreef:
ik vind het risico dat ze elkaar gaan slaan uit verveling ook groter als ze ALTIJD binnen staan, ipv elke dag een paar uurtjes bij komen om zich uit te leven

Een paard gaat echt niet een ander paard zomaar uit verveling slaan, maar het is idd wel zo dat paarden bewegingsdieren zijn en ook eens graag willen rennen.
Ik ken dus op een stal een groepstal en die hebben dan toevallig wel een klein stukje om naar buiten te kunnen van 6x6 ongeveer, tja goed ze kunnen naar buiten maar een stukje draven is hier niet mogelijk.
De stal zal iets groter zijn maar er staan dan ook 6/8 paarden in en ik zou mijn paard daar niet bij willen hebben staan.
Het is altijd vrij onrustig in deze stallen omdat ik ze persoonlijk erg vol vind, 4/5 paarden was hierin echt de max geweest.
Ik kan me voorstellen dat als een paard daar de hele winter in moet staan het weinig rust krijgt en gestrest raakt.
Dan zou ik idd kiezen voor overdag buiten en snachts binnen ipv dag en nacht binnen in een stal van 15x 15.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:21

manutjuh schreef:
Daarom vind ik jouw reactie ook redelijk denegrerend, zeker je eerste zin. Het is leuk voor recreatiepaarden. Waarom zou het alleen voor recreatie paarden geschikt zijn? Bij ons in de stal is er nog nooit een paard met een blesure geweest. Alsof de paarden in een groep niet hoog in de sport kunnen rijden. Ben het wel met je eens dat als je paard snel trapt de kans op blesure's natuurlijk hoger is.

Sorry als dit hetzelfde is als met jou en het niet denegrerend bedoeld is, maar zo komt het over.

Omdat een recreatiepaard niet te maken heeft met wedstrijdritme. Als je recreatief rijdt met je paard rij je de eerste weken na een blessure gewoon wat korter en rustiger, verder heeft het weinig consequenties. Als je een paard hebt wat midden in het wedstrijdseizoen zit, mis je sowieso bepaalde wedstrijden die je graag had willen starten (heb zelf zo met een vierjarige de PAVOcup gemist, en met een ander paard alle zomerselecties) plus dat je zeker op de hogere niveaus (M plus voor dressuur, alle springen en SGW, en ook al snel bij endurance denk ik) niet weer zo even terug de baan inrijdt. Ik zit nu zelf met mijn eigen paard (L2) die al vanaf afgelopen zomer stilstaat met een peesblessure en nog tot mei moet stappen, ik verwacht die op zijn vroegst pas tegen zomerseizoen 2010 weer te kunnen starten, misschien met wat mazzel vanaf januari maar veel vroeger gaat dat niet zijn. Datzelfde paard heeft al twee keer eerder drie maanden stil gestaan omdat hij zijn kogel verdraaid had. Op een gegeven moment ben je het echt heel erg zat met die blessures. Recreatief is dat ook vervelend hoor, maar je pakt het allemaal wel sneller weer op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:50

Mijn ervaring is dat paarden die hun energie niet goed kwijt kunnen door weinig ruimte, en die dicht op elkaar staan, eerder gaan klieren. Zowel spelen, wat best ruig kan gaan (heb hier 3 ruinen) en irritaties omdat ze steeds meer opgekropte energie hebben en zich gaan afreageren op de anderen.
Mijn merrie wordt dan ook chagrijniger en slaat of bijt eerder, en gaat sneller achter een ander aan.

Ik ben dus voor veel ruimte. En aangezien de meeste groepsstallen niet zo groot zijn, vind ik dat een nadeel. Heb ook gezien dat een groep paarden een ruime paddock had en een hele grote oude schuur/voormalige ligboxenstal, of zoals die inloopstallen als bij de HIT-actiefstallen. Dan kunnen ze inderdaad ruim bewegen in zo'n stal, maar vooral omdat er per paard gewoon een behoorlijk aantal m2 is.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:51

Ik heb op een stal gestaan, daar stonden ze met 30 ponys in een groep, dit vond ik veel te veel, sommige mochten wel eten en andere niet.

Ik heb nu een jaarling en een 2 jarige, die heb ik ook een paddock met 2 inloopstallen erop, dit vind ik echt geweldig.
Ik vind als ze met zijn 2en zijn kunnen ze zich ook makkelijker even terugtrekken, ze gaan dan ieder in een stal staan of liggen slapen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:53

Dat klopt ook wel denk ik Joyce. Op een vorige stal hadden we zowel weilandjes als kleine paddocks (voor een paard bestemd). Uit ruimtegebrek hebben destijds twee eigenaars hun paarden die op de wei echt maatjes waren samen op zo'n paddock gezet en daar zette de een ineens de ander klem in een hoek en begon er uit alle macht op in te slaan. Echt een stukje gebrek aan eigen ruimte dus, want op de wei was er niets aan de hand.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:04

Onze jonge paarden (2 bijna 4jarigen en 1 driejarige) staan samen in een inloopstal. Overdag kunnen ze in de grote binnenbak en stukje weide, en s nachts doen we het draadje dicht. Bij slecht weer enz, komen de 3 dames nauwelijks buiten.

Alles gaat héél goed, ze zijn de beste maatjes en er wordt wel wedstrijd gereden met de 4jarigen.

Dus ik ben ook voor, maar je moet toch kijken welke paarden je samenzet ed. Of je nu sport of recreatierijdt, maakt weinig uit. Onze paarden krijgen op zich genoeg beweging overdag, wat het wel makkelijker maakt als we es een dagje niet kunnen rijden. En ze lopen ook véél gelukkiger/natuurlijker dan paarden die 7/7 op stal staan.

Hoewel recent een paardje bij ons stond dat van de eigenaar NIET buiten mocht, beestje was een schat en leek ook niet ongelukkig hoor!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:37

Ik zweer echt bij de groepsstallen! Mijn tinkermerrie heeft een aantal jaar bij een tinkerfokkerij gelopen waar ze naast enkele "gewone" boxen ook een groepsstal hebben (met uitloop naar buiten).
Fotootje:
Afbeelding

We zijn ondertussen naar een particulier verhuisd, en waar we zelf gelukkig ook inspraak hebben over hoe we onze paarden willen houden. Dit is dus ook een inloopstal geworden waar ze ook dag en nacht naar buiten kunnen (zelfs nu nog).

Ik vind, nu ik de groepsstalling gewend ben, het ideaal om een paard zo te houden. Ik zou mijn tinker bijvoorbeeld niet meer in een enkele box stoppen, aangezien ze eenmaal gewend is om lekker bij anderen te staan en ook dat ze gewoon naar buiten kan wanneer ze wil. Ze staat ook vaker buiten te kijken dan dat ze in de stal staat moet ik zeggen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:43

Ben er wel voor om paarden in groepen te houden, alleen niet voor mijn paard. Zij heeft erg voernijd (reden bekent) en is heel erg onzeker. Ze doet heel bitchy naar andere paarden, maar pakt nooit echt door (als dat nodig is) en is dus vaak het pispaaltje. Ze staat nu overdag samen met een ander buiten en 's nachts op stal (met ook geen tralies naar de buren), zo kan ze rustig eten. Gaat goed zo.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:00

Groepsstalling doe ik al jaren. Niet bij een manege of pensionstal, maar gewoon bij een boer waar een erg grote stal nu gebruikt wordt voor mijn draver en 2 shetlanders (voorheen stond er nog een D-pony bij maar die leeft sinds een jaar niet meer).
Ik rijd niet meer op mijn draver, maar toen ik dat nog wel deed stond ze ook altijd in de groep. Ze is veel rustiger als ze bij de anderen in de stal staat dan apart, dan werd ze helemaal overstuur. Verder heb ik geluk en mogen ze de hele winter door in de wei. Dus overdag lekker buiten en samen s' avonds weer in de stal. Ik mest gewoon elke dag uit en doe eigenlijk hetzelfde als wanneer het 1 box zou zijn.
ik denk dat elk paard wel in ieder geval met 1 ander paard in de stal zou kunnen (mits er ruimte genoeg is en de paarden goed met elkaar kunnen opschieten) maar dat de mogelijkheden er gewoon niet altijd zijn.
Bij de fokker waar ik rijd mogen ze 's winters ook niet in de wei en daar staan ook de paarden bijelkaar in een grote stal. Gaat eigenlijk altijd goed. Het gaat hier om KWPN-ers waar wedstrijden mee wordt gereden, dus dat maakt niet uit. Ze hebben ze wel een deken op en de stallen worden omste beurt uitgemest door ons allemaal en dan is het goed te doen!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:53

Angeliekje schreef:
Ik zweer echt bij de groepsstallen! Mijn tinkermerrie heeft een aantal jaar bij een tinkerfokkerij gelopen waar ze naast enkele "gewone" boxen ook een groepsstal hebben (met uitloop naar buiten).
Fotootje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QR4Y66VM.jpg

We zijn ondertussen naar een particulier verhuisd, en waar we zelf gelukkig ook inspraak hebben over hoe we onze paarden willen houden. Dit is dus ook een inloopstal geworden waar ze ook dag en nacht naar buiten kunnen (zelfs nu nog).

Ik vind, nu ik de groepsstalling gewend ben, het ideaal om een paard zo te houden. Ik zou mijn tinker bijvoorbeeld niet meer in een enkele box stoppen, aangezien ze eenmaal gewend is om lekker bij anderen te staan en ook dat ze gewoon naar buiten kan wanneer ze wil. Ze staat ook vaker buiten te kijken dan dat ze in de stal staat moet ik zeggen.

Blijven die paarden achter dat plankje staan???
Daar was die van mij allang overheen gesprongen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 31-01-09 01:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto omgezet naar link. Foto's mogen niet worden gequoot.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:55

jahh dat wou ik net ook zeggen, en die van mij was er gewoon overheen gestapt( ookal is ie maar 1,42)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:58

jesito schreef:
Angeliekje schreef:
Fotootje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QR4Y66VM.jpg

Blijven die paarden achter dat plankje staan???
Daar was die van mij allang overheen gesprongen.

Jep de meesten blijven er netjes achter staan, maar natuurlijk waren er een stuk of twee, drie (van de 20) die er af en toe overheen stapten (niet eens springen :D )
Laatst bijgewerkt door Judje op 31-01-09 01:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto omgezet naar link. Foto's mogen niet worden gequoot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 08:49

Haha, mijn paard zal dat elke dag doen als hij het door heeft, zeker als hij weet waar de rest van het voer staat. :+

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 08:56

Ik heb mijn huidige pensionstalling gekozen omdat de paarden daar het hele jaar door hele dagen naar buiten gelaten worden. Sterker nog, als ik die stalling niet gevonden zou hebben zou ik geen paard gekocht hebben. Als deze stalling ook nog de mogelijkheid zou geven om de paarden in groepsstalling te huisvesten dan zou ik dat zonder twijfel meteen doen! (op voorwaarde dat ze nogsteeds het hele jaar door hele dagen buiten komen)

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:07

Ik ben ook voor groepsstalling , ik heb het voordeel dat ik ze thuis heb staan , we hebben ervoor gekozen onze 4 paarden bij elkaar te laten in een grote stal , onder een afdak zeg maar , er zit dan ook nog een uitloop aanvast .
Onze jaarling hengst en onze 3 jarige ruin zijn erg speels , die spelen en dollen regelmatig samen , dat is erg leuk om te zien.
Als ik zie hoeveel contact en aanraking er onderling onder de paarden is dan zou ik ze dit niet willen ontnemen.
Goed dit is dan wel een vaste kudde , maar rangorde is er niettemin , de ruin van 5,5 is gewoon de baas , hij is resoluut , de rest moet gewoon luisteren en plaats maken voor hem .
De merrie ( en moeder van de jaarling) kan heel krenterig doen tegenover de 3-jarige ruin , ze waarschuwt niet snel maar bijt gelijk , dit geeft wel wat happen uit z'n vacht , vooral op z'n kont .
Ik heb een keer uitgeprobeed om hem overdag alleen in de wei te laten en de anderen in de stal te laten , geen succes hoor , het werd me een geschreeuw , en ondanks de strenge merrie is deze ruin liever in de groep dan alleen.
Ach , en ik zie ze nu steeds vaker saampjes van hetzelfde baaltje hooi knabbelen.
Het is een hechte groep , uit rijden met de merrie en de oudste ruin was ooit een probleem , ondertussen weten de jongens dat ze terug komen en blijven lekker rustig ( even in het begin wat gehinik )
Wel zorgen we ervoor dat er nooit eentje alleen is , en dat gaat prima .
Een gedeelte onder het afdak heb ik een potstal , door de constante frisse lucht gaat dit prima , ik laat het wel niet te hoog worden , regelmatig mest ik een gedeelte uit . maar met de vrieskou van de laatste tijd ben ik erg blij met de potstal , en de paarden ook , zij gaan nooit op de stalmatten liggen , wel op het potgedeelte .
dus al met al , ja ik ben ook heel blij dat ik destijds niet ervoor gekozen heb om aparte stallen te maken maar een grote , waar ze lekker saampjes in staan.

Ook in een groepsstalling kunnen paarden er netjes bijstaan , toch ?
tja , bijtplekken die weer bijgroeien zien er niet zo fraai uit , dat klopt , maar ach als je paard toch gelukkiger is in een groep ?
Soms moet je het een kans geven , ze hebben vaak toch wel een periode nodig om aan elkaar te wennen .

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 16:32

eigenlijk vind ik groepsstallen hardstikke goed! :)
nouja, het moet natuurlijk wel een zo zijn dat de paarden elkaar een beetje aardig vinden, en niet dat 1tje helemaal in een hoek getrapt word. Vooral zoals jij beschrijft, dat ze nog wel frisse lucht krijgen maar wel droog staan, vind ik heel goed! :)
ik vind het zeker niet minder waardig dan een gewone box, eigenlijk zelfs beter, omdat ze dan tenminste met meerdere staan om elkaar gezelschap te houden! :D
mijn pony staat ook met een andere pony in een box!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 16:41

Voor mij licht het puur aan de soort groepstalling. Hier in de buurt zijn een aantal groepstallen waar ze als kippen boven op elkaar zitten. Onvoldoende ruimte gewoon wat ik wel degelijk gevaarlijk vind worden. Paarden kunnen niet eens lang uit liggen met zijn allen.

Heb mijn paarden zelf wel in een groepstal staan, naja wat is een groep. Ze staan met zn tweeën in een stal. Er zijn twee opties een uitloop met een stal van 5 x 7 m. Echter met deze vrieskou bevriest alles en zijn ze verhuist naar een stal van 17 x 10 m. Het gaat om een paard van 1.65 en een mini pony. Alsnog gaan ze dagelijks een paar uur naar buiten. Ze spelen samen en trekken als nog een sprintje in de grote stal.

De paarden van mijn staleigenaar staan ook met zijn drieën in een stal, 10 x 30 m.

Ik merkt dat mijn paard een stuk sociaaler is geworden dan wanneer hij in een kleine stal staat. Ik train intensief met mijn paard en vind het fijn dat hij aan een stuk door kan lopen. Ik merk dat hij geestelijk een stuk fitter is. :)

marshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:34

Goedemorgen, mijn naam is Marshee, heb me net hier aangemeld en kom in deze topic terecht.\Wil graag even reageren als dat mag.
Mij lijkt een groepsstal super gezellig.
Wij zijn niet te spreken over het feit dat ons paard de anderen niet eens kan zien en momenteel niet eens naar de wei op kan. We zijn dus ook op zoek naar iets anders.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:46

Groepsstallen zou ik alleen voor kiezen als de ruimte groot genoeg is.
Toen wij onze "stallen" hebben gemaakt, was het de bedoeling om er 2 van te maken, eentje van 3x3,5 en eentje van 4x3,5.
Uiteindelijk toch maar het tussenstuk weggelaten, waardoor er twee pony's stonden op een stuk van 7x3,5. Nu kunnen zij perfect samen en dus ging het goed.
Ik zou wel graag de groepsstallen in verhouding iets groter willen zien dan privestallen. Dus stel een normale stal is daar 3x3 dan vind ik dat een groepsstal per paard 3,5x3 zou moeten zijn, om het zo voor iedereen prettig te houden. Anders heeft het niet heel veel meerwaarde qua ruimte denk ik; je kunt lang niet overal normaal bij langs als paard zijnde.
Als de groep goed is en de ruimte voldoende is groepshuisvesting ALTIJD beter voor mijn paarden in elk geval.
Een paard alleen vind ik maar niets.
En mensen die zeggen dat hun paard het niet kan, daarvan is het paard waarschijnlijk op jongere leeftijd al niet in een groep gehuisvest lijkt me, anders leren ze toch van veulen af aan al wel hoe het wel en niet werkt in een groep?

Stallen waarbij de paarden niet eens met het hoofd naar buiten kunnen vind ik ook al zo raar.