2 jarige paard. Wat er mee doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:27

MSophie schreef:
ik heb zelf een 1,5 jarige word in maart 2..
ik doe niet veel met haar maar wel iets ze loopt in kudde van 5 oudere paarden..

als ik week niks met haar doe word ze VRESELIJk chagerijnig.. en dan kan ik dr wel wat..
ze word dan dominant en gaat bijten en klieren..

Ooit aan gedacht dat die kudde oudere paarden blijkbaar weinig te bieden heeft aan zo'n jong ding?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:31

Wendy schreef:
Ooit aan gedacht dat die kudde oudere paarden blijkbaar weinig te bieden heeft aan zo'n jong ding?

Wendy, de mijne heeft in principe ook altijd in een groep met oudere paarden gestaan (vanaf zijn tweede). Maar er stonden wel altijd een paar speelse pony's bij, waar hij lekker mee kon spelen :j . Ik geloof niet dat hij er iets aan overgehouden heeft, hoor. ;)
Heb dat ook goed in de gaten gehouden.

Nee, dat paard van mij begon als allerallerlaagste in rang en is nu al een paar jaar meneer de directeur. :+
En wat er ook bijkomt tot nu toe houdt hij zijn positie goed in de gaten, dat gekke beest. ;)
(Hij is wel heel vriendelijk voor 'zijn' kudde, hoor, maar wel een 'baasje')

Achterom

Re: 2 jarige paard. Wat er mee doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:40

Ik vind het toch vreemd dat een paard de aandacht van een mens blijkbaar zo nodig heeft. In principe moeten ze prima zonder kunnen, zeker als ze gewoon buiten gehouden worden.
Dat zie ik ook terug in mijn eigen paard in ieder geval. Als er genoeg gras is en fijne speelmaatjes, dan vindt hij het gezellig dat ik langskom... maar hij wordt er dan ook echt niet anders van als ik een tijdje niks met hem doe.
Helaas moet hij vanwege lichamelijke problemen 's nachts op stal nu, maar voor zijn koppie is dat eigenlijk niet goed. Dus hij heeft nu echt de aandacht wel nodig: er mist iets in zijn omgeving, dus hij richt zich op mij. En eigenlijk is dat niet goed.

Wat ik nu vertel is niet nieuw... staat op zoveel plaatsen beschreven. Een paard moet niet de menselijke aandacht nodig hebben: dan ontbreekt er dus iets in zijn omgeving.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:43

Wendy schreef:
Wat ik nu vertel is niet nieuw... staat op zoveel plaatsen beschreven. Een paard moet niet de menselijke aandacht nodig hebben: dan ontbreekt er dus iets in zijn omgeving.

Er onbreekt hem NIKS in zijn omgeving.. hij heeft een fijne kudde.. goed ritme en ze wil gewoon iets doe bezig zijn..
ik doe hoogtens 2 x in de week wat met haar en ze zal daar echt niet dood van gaan hoor !
ik zit niet te wachten op een paard wat mij bijt uit dominantie !

Sja en als paard ineens iets heeft moettie op stal.. en ik kan je zeggen dat gras is bij jou op stal ver te zoeken..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:48

Wendy, vervelend dat je paard nu de nachten naar binnen moet :(:) . Daar zou je de mijne ook niet blij mee maken, maar soms heb je periodes dat het even moet om bv een medische reden e.d. Sterkte ermee!!!

Ik moet zeggen dat mijn paard het echt prima buiten heeft, maar hij is alsnog ook heel gek op mensen, op aandacht. Zo is hij altijd geweest, altijd. Hij vindt het ook leuk om wat te doen, om wat te tutten of aan het werk te gaan. Ben ik een paar weken op vakantie geweest dan komt hij nog harder op me afgerend dan anders. Hij is gewoon heel nieuwsgierig, al kan dat ook met zijn relatief jonge leeftijd te maken hebben misschien. Hij vindt alles interessant, staat ook heel erg open voor alles. Het is een heel vrolijk en zorgeloos paard, die zich prima vermaakt buiten, maar die het prachtig vindt als je langs komt. Is dat niet goed? Ik denk juist dat mede door het grondwerk hij toch erg op mij gericht is, want toen ik hem net had, wilde hij de kudde bijvoorbeeld niet uit. Ik vond het heel belangrijk dat hij zich bij mij ook veilig voelde, nu heeft hij dat bij mij en zijn kudde. In gezonde mate, hoor. ;)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:49

Jonkies zijn echt niet de enige speelse dieren hoor. Mijne speelt bijvoorbeeld niet met de merrie van m'n zus (1,5 jaar), laatst gaf ie het haflingerruintje (1,5) ook een enorme mep omdat die teveel achter 'm aan zat. Daarentegen kan hij heerlijk spelen met de fjord van de boerderij (13 jaar geloof ik), alsook met de oudere ruin (die denkt dat ie hengst is) van een jaar of 21 dacht ik, en dan nog een oudere ruin van een jaar of 12 (?) waar ie ook lekker mee door de bak rent. Mochten deze drie er niet bij staan dan zoekt ie gewoon iets anders om mee te spelen. Dan gaat ie net zo lang zitten happen, duwen, trekken of plukken tot het paard toegeeft _O- hoe oud ie ook is!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:50

Twiggy2008 schreef:
Wendy, vervelend dat je paard nu de nachten naar binnen moet :(:) . Daar zou je de mijne ook niet blij mee maken, maar soms heb je periodes dat het even moet om bv een medische reden e.d. Sterkte ermee!!!

Ik moet zeggen dat mijn paard het echt prima buiten heeft, maar hij is alsnog ook heel gek op mensen, op aandacht. Zo is hij altijd geweest, altijd. Hij vindt het ook leuk om wat te doen, om wat te tutten of aan het werk te gaan. Ben ik een paar weken op vakantie geweest dan komt hij nog harder op me afgerend dan anders. Hij is gewoon heel nieuwsgierig, al kan dat ook met zijn relatief jonge leeftijd te maken hebben misschien. Hij vindt alles interessant, staat ook heel erg open voor alles. Het is een heel vrolijk en zorgeloos paard, die zich prima vermaakt buiten, maar die het prachtig vindt als je langs komt. Is dat niet goed? Ik denk juist dat mede door het grondwerk hij toch erg op mij gericht is, want toen ik hem net had, wilde hij de kudde bijvoorbeeld niet uit. Ik vond het heel belangrijk dat hij zich bij mij ook veilig voelde, nu heeft hij dat bij mij en zijn kudde. In gezonde mate, hoor. ;)

Amen !! zo is mijn knollie ook.. ze vermaakt zich prima als ik er niet ben maar vind het gewoon fijn als ik er ben en iets met haar ga doen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:51

Mijn ervaring is ook dat het aan de karakters van de paarden ligt, niet zozeer de leeftijd.
Maar ik lees hier iets van een 'vete' of iets dergelijks. Daar distantieer ik me van. ;)

SuikerSpin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:03

met een 2-jarig paard kun je:

- vrijheidsdressuur
- wandelen of longeren, zoals je zelf al zei
- kunstjes leren
- aan de hand laten grazen
- gewoon lekker borstelen en knuffelen
- hem/haar aan enge dingen zoals verkeer, de tuinslang, tractoren, blaffende hond, etc. laten wennen

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:36

Myour schreef:
als ook met de oudere ruin (die denkt dat ie hengst is) van een jaar of 21

He, Beauty is geen 21! hij is 19! :D

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:25

Moderatoropmerking:
Er is één bericht verwijderd met een persoonlijke aanval. Ook al ben je het niet met elkaar eens of kan je het in het echt niet met elkaar vinden, houd dat buiten Bokt en houd het topic ontopic. Vanaf hier dus graag ontopic reageren op het onderwerp en niet op de personen. :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:16

Mijn 2,5 jarige loopt nu zelfs nog grotendeels alleen in een paddock (met andere paarden naast zich) maar zodra er 1 bij in komt vindt ze dat even leuk en vervolgens verkoopt ze die ander een trap en gaat ze zover mogelijk bij het paard vandaan staan! Vanaf begin febr. zal ze er toch aan moeten geloven en gaat ze standaard met een 8 jarige merrie naar buiten! Niet alle jonge paarden willen de hele dag door dollen hoor..die van mij vindt het heerlijk al die paarden om haar heen maar wel op afstand!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:44

Wolken schreef:
Myour schreef:
als ook met de oudere ruin (die denkt dat ie hengst is) van een jaar of 21

He, Beauty is geen 21! hij is 19! :D

Whaha sorry! Dan is het nog een tiener, wezenlijk verschil :P

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:29

Die van mij staat met 4 anderen van dezelfde leeftijd .. Dan heb je dus 5 jonge paarden, en ik zie ze eigenlijk zelden gek doen samen.. Ze grazen wel dicht bijeen en ze kroelen wat, maar echt spelen? zeer zelden..